Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Tomega:

Even puur voor de logica. Als ik van iemand een e-mail heb, en ik wil hem pesten met ongevraagde reacties,
dan is het toch juist de bedoeling dat de gepubliceerde e-mail met het e-mail van het account overeen komt? 

Alleen iemand met dat e-malladres kan dat account maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dan heb ik niets gezegd, en kan ik als forumlid slechts aan de zo onbevangen optredende vragensteller adviseren om actief op het forum te worden, dan bouwt hij vanzelf brede schouders en een dikke hui

Je beoordelingsvermogen schiet weer eens ernstig tekort. @Dat beloof ik geeft in zijn laatste reactie hier ook al onomwonden aan wat hij bedoelde. Waarom negeer je dat? Ben je met een persoonlijke ven

Dan was dat niet helemaal duidelijk. Ik vind dat ook een wel erg suggestief. Ook niet ok dat je zijn identiteit verder bloot legt. 

34 minuten geleden zei sjako:

Alleen iemand met dat e-malladres kan dat account maken.

Dan heb ik niets gezegd, en kan ik als forumlid slechts aan de zo onbevangen optredende vragensteller adviseren om actief op het forum te worden, dan bouwt hij vanzelf brede schouders en een dikke huid op en een binding met deze of gene of geeneen of meer.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

In de hypothese dat een kwaadwillende Ron Veldhuizen wil pesten, dient diezelfde Ron Veldhuizen daar wel weet van te hebben.  Zo niet dat is er geen slachtoffer van het pesten.

De pester en de gepeste bestaan uit elkaar, maar kennelijk heb je van complementair aan elkaar zijn geen kaas gegeten.

Dus mensen in zijn omgeving die het pesten mee aanzien lijden daar niet onder? Ouders, familie vrienden etc? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei HJW2:

Wat ik hier doe is je de bijbel voorhouden en wat Jezus leert, niet wat ik zou leren.

Maar waarom leer je dan niet wat je zelf zou leren? Is het niet hypocriet om een ander iets voor te houden wat je zelf niet zou leren en waar je dus ook niet achter staat zodat je het niet kunt toepassen in je eigen leven?

Heb ik niet gezegd dat je een spion bent en dat de tekst die de schrift daarover heeft er van spreekt dat het de bedoeling is ons daarmee tot slaven te maken.

Prima dat je hier discussie voert, maar doe het dan wel met een open vizier en breng je eigen standpunt in dat op jezelf betrekking heeft.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei HJW2:

Volg je Jezus door anderen te minachten of is dat gedrag waarvan Jezus zegt dat de tollenaars dat doen ?

Jij weet het weer beter:

1 Samuel 2:30

Daarom spreekt de HEERE , de God van Israël: Ik had duidelijk gezegd: Uw huis en uw familie zullen voor eeuwig voor Mijn aangezicht wandelen. Maar nu spreekt de HEERE : Er is bij Mij geen sprake van, want wie Mij eren, zal Ik eren, maar wie Mij verachten, zullen zelf veracht worden.

Jezus is de God van Abraham Izaak en Jakob. Hij is het woord waarvan Johannes (Johannes 1) zegt dat Jezus van Nazareth dat woord is dai Gd is en waardoor alles gemaakt is. Jezus is God, Hij is de verpersoonlijking van het OT waaronder genoemde tekst en Hij handelt daar naar. Hij is de Heere. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Barnabas:

Jij weet het weer beter:

1 Samuel 2:30

Daarom spreekt de HEERE , de God van Israël: Ik had duidelijk gezegd: Uw huis en uw familie zullen voor eeuwig voor Mijn aangezicht wandelen. Maar nu spreekt de HEERE : Er is bij Mij geen sprake van, want wie Mij eren, zal Ik eren, maar wie Mij verachten, zullen zelf veracht worden.

Jezus is de God van Abraham Izaak en Jakob. Hij is het woord waarvan Johannes (Johannes 1) zegt dat Jezus van Nazareth dat woord is dai Gd is en waardoor alles gemaakt is. Jezus is God, Hij is de verpersoonlijking van het OT waaronder genoemde tekst en Hij handelt daar naar. Hij is de Heere. 

Heel goed broeder! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Flawless victory:

Je zegt nu “heel goed broeder”, maar jij geloofde toch niet dat Jezus God is? Ben je van gedachten veranderd?

Barnabas schreef meer dan dat alleen. Men valt over mij heen omdat ik iedereen minacht die God minacht. Dat vindt men onchristelijk. Barnabas bewijst dat aan de hand van een bijbel vers dat ik best een punt heb. 

Ik geloof nog steeds niet dat Jezus God is maar ik zet wel de deur op een kier. Want ik sta open voor het idee dat Jezus vóór de schepping UIT God genomen werd. Zoals een emmer water uit de oceaan alle bestanddelen heeft van die oceaan maar er niet gelijk aan is. En die emmer zou men weer kunnen legen in die oceaan zodra de herschepping voltooid is. Dan gaat de zoon weer op in de vader. 

Ik kan voor mezelf niet overweg met Jezus = God. Ook heb ik mijn eigen versie van een 3-1heid. En ik vind dat mijn standpunt bijbels gezien best goed kan. Mag ik dit standpunt van jou houden en mezelf toch als een christen beschouwen? Want dat is wat ik doe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

@Hermanos2 Het viel mij gewoon op dat je het bericht van Barnabas “heel goed” noemt terwijl hij schrijft dat Jezus God is.  Ik meende mij te herinneren dat je dat eerder te vuur en te zwaard bestreed. 

Dat heb ik ook uitgelegd. Tenminste daar ga ik vanuit. Ik geloof inderdaad niet dat Jezus God is. Wel een god. Barnabas krijgt een like omdat hij de tekst quote over eren en achten van God. En tevens de verachting van de verachters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb de moeite genomen om uitgebreid te reageren. Krijg ik nu ook een like voor de moeite? Bvd 


Als ik een like geef dan is dat in ca. 80 % van de gevallen een zuivere uiting van dankbaarheid om de inhoud, omdat de schrijver iets uitlegt of beschrijft waar ik iets aan heb of heb gehad. In ca. 20 % van de gevallen geef ik een like om aan te geven dat ik ermee instem. Ik ben geen schoolmeester en geef dus geen likes “voor de moeite”.   Verder geef ik meestal ook geen likes aan mensen die die weelde in mijn optiek niet kunnen dragen, zelfs al schrijven ze iets waar ik inhoudelijk iets aan heb of heb gehad. Bijvoorbeeld omdat het de oude mens in hen versterkt. Dat is een inschatting die ik maak op basis van ervaring met hoe mensen zich soms kunnen gaan gedragen als ze het idee hebben dat je ze steunt.  Ik tracht Christus te dienen in de mens en niet de oude mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:


Als ik een like geef dan is dat in ca. 80 % van de gevallen een zuivere uiting van dankbaarheid om de inhoud, omdat de schrijver iets uitlegt of beschrijft waar ik iets aan heb of heb gehad. In ca. 20 % van de gevallen geef ik een like om aan te geven dat ik ermee instem. Ik ben geen schoolmeester en geef dus geen likes “voor de moeite”.   Verder geef ik meestal ook geen likes aan mensen die die weelde in mijn optiek niet kunnen dragen, zelfs al schrijven ze iets waar ik inhoudelijk iets aan heb of heb gehad. Bijvoorbeeld omdat het de oude mens in hen versterkt. Dat is een inschatting die ik maak op basis van ervaring met hoe mensen zich soms kunnen gaan gedragen als ze het idee hebben dat je ze steunt.  Ik tracht Christus te dienen in de mens en niet de oude mens. 

Hier, een like voor de moeite van het uitleggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik geloof inderdaad niet dat Jezus God is. Wel een god.

Mag ik hier, zonder je aan te willen vallen, even op reageren? De Bijbel leert niet dat Jezus een god is maar wel de eniggeboren Zoon van God. De uitdrukking God de Zoon is inderdaad niet Bijbels, zoals je heel terecht hebt vastgesteld, want de Bijbel heeft het over de Zoon van God. Jezus zelf noemde zich vooral de zoon des mensen en dat deed Hij niet zomaar voor de lol maar daarmee gaf Hij aan dat Hij werkelijk mens was, tijdens zijn ruim dertig jaren op deze aarde althans.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Willempie:

Mag ik hier, zonder je aan te willen vallen, even op reageren? De Bijbel leert niet dat Jezus een god is maar wel de eniggeboren Zoon van God. De uitdrukking God de Zoon is inderdaad niet Bijbels, zoals je heel terecht hebt vastgesteld, want de Bijbel heeft het over de Zoon van God. Jezus zelf noemde zich vooral de zoon des mensen en dat deed Hij niet zomaar voor de lol maar daarmee gaf Hij aan dat Hij werkelijk mens was, tijdens zijn ruim dertig jaren op deze aarde althans.

Jij mag alles tegen mij zeggen. Ik waardeer jou uitspraken. Het woord god met kleine g betekent volgens mij niets anders dan geest of hemelbewoner. Dus alle geesten in de hemel zijn goden oftewel elohim. Maar er is één God met hoofdletter G. Dat is YHWH. Klopt dit of maak ik een denkfout? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hermanos2:

Jij mag alles tegen mij zeggen. Ik waardeer jou uitspraken. Het woord god met kleine g betekent volgens mij niets anders dan geest of hemelbewoner. Dus alle geesten in de hemel zijn goden oftewel elohim. Maar er is één God met hoofdletter G. Dat is YHWH. Klopt dit of maak ik een denkfout? 

In de originele teksten worden geen hoofdletters gebruikt. In onze taal gebruiken we hoofdletters om onderscheid te maken tussen God en goden. Paulus zegt dat er vele goden bestaan maar dat er nochtans voor ons maar één God is. Hij zegt niet dat die andere goden hemelbewoners zijn. Elohiem is één van de namen waarmee God zichzelf aanduidt maar dit woord wordt in de Bijbel ook gebruikt voor rechters. YHWH is ook een naam waarmee God zichzelf aan ons kenbaar maakt maar lang niet de enige. Het gaat dan ook niet om de namen op zichzelf maar om de betekenis van al die namen. Als God zichzelf d.m.v. een naam of titel aan ons bekend maakt heeft zo'n naam of titel een verklarende betekenis. Jezus is niet één van de goden waar Paulus op doelt. Hij is de eniggeboren Zoon van God en staat, zoals je ook in de brief aan de Hebreeën kunt lezen, boven alle engelen, die hemelbewoners zijn. Hij zit, als enige, aan de rechterhand van God en God heeft alles aan Hem onderworpen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Willempie:

In de originele teksten worden geen hoofdletters gebruikt. In onze taal gebruiken we hoofdletters om onderscheid te maken tussen God en goden. Paulus zegt dat er vele goden bestaan maar dat er nochtans voor ons maar één God is. Hij zegt niet dat die andere goden hemelbewoners zijn. Elohiem is één van de namen waarmee God zichzelf aanduidt maar dit woord wordt in de Bijbel ook gebruikt voor rechters. YHWH is ook een naam waarmee God zichzelf aan ons kenbaar maakt maar lang niet de enige. Het gaat dan ook niet om de namen op zichzelf maar om de betekenis van al die namen. Als God zichzelf d.m.v. een naam of titel aan ons bekend maakt heeft zo'n naam of titel een verklarende betekenis. Jezus is niet één van de goden waar Paulus op doelt. Hij is de eniggeboren Zoon van God en staat, zoals je ook in de brief aan de Hebreeën kunt lezen, boven alle engelen, die hemelbewoners zijn. Hij zit, als enige, aan de rechterhand van God en God heeft alles aan Hem onderworpen.

Ik veronderstel dat alle hemelbewoners elohim zijn. Wij hebben dat krom vertaald met goden wat een verwarrende connotatie heeft. 

YHWH is als hemelbewoner dus ook een elohim. 

YHWH wordt ook wel aangeduid als Hashem en als Adonai. 

Elohim wordt in psalm 82 gebruikt voor rechters. Maar die vertaling ga ik niet in mee. Ik lees daar de correcte vertaling van de ESV die praat over de gevallen engelen die de natiën aansturen. God heeft gekozen voor Israël. Dit wordt beschreven in Deuteronomium 32 waar ook de ESV correct vertaald. Er staat vaak sons of Israel maar er moet staan sons of God. Dit zijn ook hier de gevallen engelen. 

Aanvulling: Jezus staat op de ranglijst onder God maar boven de engelen. Hij is niet geschapen maar uit God voortgekomen. Was dus altijd al besloten in God en is van hetzelfde. Dit in tegenstelling tot mensen geschapen uit stof, begiftigd met geest. 

Jezus was altijd al. En bestaat voortdurend. Zijn hemelse bestaan kort onderbroken door een aards bestaan. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebreeën 1:8-10
maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. 


Jesaja 9:5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;


 

Citaat

Toch leerde Jezus duidelijk dat Hij God de Zoon was. Hoewel sommige mensen dit tegenwoordig betwijfelen, deden mensen tijdens Jezus’ leven dat helemaal niet. De Joden wilden Jezus gevangen nemen “vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt“ (Johannes 10:33). Jezus sprak hen niet tegen. Uiteindelijk leidde deze claim van Jezus zelfs tot Zijn kruisiging. De hogepriester vraagt Hem: “Ik bezweer U bij de levende God, dat U ons zegt of U de Christus bent, de Zoon van God.“ (Mattheüs 26:63). Jezus bevestigt het. De hogepriester vindt dat godslastering omdat Jezus Zichzelf gelijkstelt aan God.

Het is niet vreemd dat de Joden en de hogepriester begrepen dat Jezus beweerde God te zijn. Hij had daar in Zijn onderwijs genoeg reden voor gegeven.

In Johannes 8:58 zei Jezus: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.” Daarmee zei Hij niet slechts dat Hij al bestond voordat Abraham geboren werd, 2000 jaar geleden. Hij noemde Zichzelf ook “Ik ben”, en dat is de naam van God.

In Johannes 10:30 zei Jezus: “Ik en de Vader zijn Één“.

Jezus gebruikte nog andere uitspraken met “Ik ben” waarin Hij beweerde gelijk te zijn aan God. Een voorbeeld is “Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.“(Johannes 8:12). Dat kan nooit gezegd worden over een gewoon mens. Alleen God is het licht van de wereld. Alleen God kan het licht van het leven geven.

 

https://www.bijbelwoord.nl/beweerde-jezus-dat-hij-god-was/


 

Citaat

Er staat nergens in de Bijbel dat Jezus ooit letterlijk gezegd heeft: “Ik ben God”. Toch betekent dat niet dat Hij niet verkondigde dat Hij God is. Neem bijvoorbeeld Jezus’ woorden in Johannes 10:30: “De Vader en Ik zijn één”. Op het eerste gezicht lijkt Jezus hier niet te beweren dat Hij God is. Maar kijk eens naar de reactie van de Joden op Zijn uitspraak: “Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,” antwoordden ze, “maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!” (Johannes 10:33). De Joden vatten Jezus’ uitspraak op als een bewering dat Hij God was. In de volgende verzen corrigeert Jezus de Joden niet. Hij had bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Ik heb helemaal niet gezegd dat ik God ben.” Dit wijst erop dat Jezus écht zei dat Hij God was toen Hij verkondigde: “De Vader en Ik zijn één” (Johannes 10:30). Johannes 8:58 is nog een voorbeeld. Daarin verkondigde Jezus: “Waarachtig, ik verzeker u, van voordat Abraham er was, ben ik er.” De Joden reageerden hierdoor opnieuw op door stenen op te pakken om Jezus te stenigen (Johannes 8:59). Waarom zouden de Joden Jezus willen stenigen, als Hij niets gezegd had wat zij als godslastering zagen, namelijk, een bewering dat Hij God was?

Johannes 1:1 zegt: “Het Woord was God”. Johannes 1:14 zegt: “Het Woord is mens geworden.” Handelingen 20:28 vertelt ons: “Zie dan toe op uzelf en op heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot opzieners aangesteld heeft om de gemeente van God te weiden, die Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.” Wie heeft de gemeente verworven met Zijn eigen bloed? Jezus Christus. Handelingen 20:28 verkondigt dus dat God de gemeente heeft verworven met Zijn eigen bloed. En dus is Jezus God!

Thomas de discipel zei tegen Jezus: “Mijn Heer, mijn God” (Johannes 20:28). Jezus corrigeert hem niet. Titus 2:13 moedigt ons aan te wachten op de komst van “onze God en Verlosser – Jezus Christus” (zie ook 2 Petrus 1:1). In Hebreeën 1:8 zegt de Vader van Jezus: “Maar tegen de Zoon zegt hij: ‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid, en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.’”

In het boek Openbaring werd de apostel Johannes door een engel opgedragen om alleen God te aanbidden (Openbaring 19:10). Verscheidene malen in de Bijbelse tekst wordt Jezus aanbeden (Mattheüs 2:11; 14:33; 28:9,17; Lucas 24:52; Johannes 9:38). Hij berispt nooit iemand voor het feit dat ze Hem aanbidden. Als Jezus niet God was, dan zou Hij de mensen verteld hebben dat ze Hem niet mochten aanbidden, zoals de engel in Openbaring gezegd had. Er zijn nog veel meer passages in de Bijbel die spreken over Jezus’ Goddelijkheid.

De belangrijkste reden waarom Jezus God moet zijn, is dat Zijn dood niet voldoende zou zijn geweest om de prijs voor de zonden van de hele wereld te betalen, als Hij niet God was (1 Johannes 2:2). Alleen God kon zo’n oneindige schuld betalen. Alleen God kon de zonden van wereld op zich nemen (2 Korintiërs 5:21), sterven en uit de dood opstaan om Zijn overwinning over de zonde en de dood te bewijzen.

https://www.gotquestions.org/Nederlands/Is-Jezus-God.html

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:

Hebreeën 1:8-10
maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. 


Jesaja 9:5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

 

Ik neem die teksten natuurlijk uiterst serieus maar, nogmaals, in de originele teksten staan geen hoofdletters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

In de originele teksten worden geen hoofdletters gebruikt. In onze taal gebruiken we hoofdletters om onderscheid te maken tussen God en goden. Paulus zegt dat er vele goden bestaan maar dat er nochtans voor ons maar één God is. Hij zegt niet dat die andere goden hemelbewoners zijn. Elohiem is één van de namen waarmee God zichzelf aanduidt maar dit woord wordt in de Bijbel ook gebruikt voor rechters. YHWH is ook een naam waarmee God zichzelf aan ons kenbaar maakt maar lang niet de enige. Het gaat dan ook niet om de namen op zichzelf maar om de betekenis van al die namen. Als God zichzelf d.m.v. een naam of titel aan ons bekend maakt heeft zo'n naam of titel een verklarende betekenis. Jezus is niet één van de goden waar Paulus op doelt. Hij is de eniggeboren Zoon van God en staat, zoals je ook in de brief aan de Hebreeën kunt lezen, boven alle engelen, die hemelbewoners zijn. Hij zit, als enige, aan de rechterhand van God en God heeft alles aan Hem onderworpen.

Michael Heiser legt uit (korte video) aan de hand van de ESV vertaling hoe hij de teksten leest over elohim in bijvoorbeeld psalm 82. Ik heb 2 van zijn boeken. Heel verhelderend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Michael Heiser legt uit (korte video) aan de hand van de ESV vertaling hoe hij de teksten leest over elohim in bijvoorbeeld psalm 82. Ik heb 2 van zijn boeken. Heel verhelderend. 

Een groot geleerde inderdaad, inmiddels ook door God weggenomen. Ik bedoel dit op geen enkele wijze negatief. Er blijven nog meer dan genoeg anderen over. Dank je voor deze bijdrage. Wat Heiser hier uitlegt is van groot belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Een groot geleerde inderdaad, inmiddels ook door God weggenomen. Ik bedoel dit op geen enkele wijze negatief. Er blijven nog meer dan genoeg anderen over. Dank je voor deze bijdrage. Wat Heiser hier uitlegt is van groot belang.

Ik heb zijn boeken 'The unseen realm' en 'Reversing Hermon'. Zijn uitlegging van virgin birth en de transfiguration, om er twee te noemen, make perfect sense. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid