Petra. 355 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei Hebben jullie de open brief van Nederlandse christenjongeren al gelezen of erover gelezen ? Jongeren verliezen hoop dat de kerk hun kan helpen. Ze horen te vaak preken die helemaal niet bij hun leven aansluiten en willen liever preken en verhalen die ze leren hoe het in de praktijk werkt om Jezus volgen. Manieren om geloof een plek te geven, over hun dromen vertellen, hun zorgen delen en vragen stellen. Wat vinden jullie van deze oproep ? Ik vind het wel een mooie actie. De brief staat hier online, met een oproep om het te downloaden en naar de eigen voorganger, dominee of jeugdleider te sturen. https://beam.eo.nl/artikel/open-brief-namens-de-jongeren-aan-de-kerken "Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen om die problemen aan te pakken. Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland" Hopper reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Mathetes 5 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei Ik heb er dubbele gevoelens bij. In zekere zin ligt er voor de kerk een taak als het gaat om actuele maatschappelijke vraagstukken. Dat kan betekenen dat slavernij een aandachtspunt was (of had moeten zijn) voor de kerken in de negentiende eeuw, en dat kerken nu aandacht schenken aan klimaatverandering. Maar uiteindelijk is dat toch niet waar het in de kerk om draait. In de kerk worden we verbonden met de christelijke gelovigen van alle eeuwen en plaatsen, met allerlei politieke overtuigingen, hobby's en manieren om in het leven te staan, verbonden rondom een boodschap die in de kern niet verandert, en die eerder herontdekt dan uitgevonden moet worden. Neem je dat weg en maak je van de kerk een podium voor allerlei actuele thema's, dan wordt ze misschien even wat populairder, maar dan gaat ze toch uiteindelijk haar ondergang tegemoet. Verder kun je 'jongeren' ook niet over een kam scheren. Er zijn ook jongeren die sympathiseren met de boerenprotesten, die zich afzetten tegen de 'woke-ideologie', etc. Die zullen zich juist niet herkennen in de bovenstaande boodschap. En ook al zijn sommige standpunten dubieus en moeten we misschien uiteindelijk concluderen dat ze onverenigbaar zijn met het christelijk geloof, het mooie is dat de kerk in eerste instantie een boodschap heeft voor al die verschillende jongeren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 254 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei (bewerkt) Citaat En langzaam maar zeker verliezen we de hoop dat de kerk ons kan helpen. Te vaak zitten we in de kerk en horen we preken die niet over ons leven gaan. Geef ons ruimte, houd ons vast, praat met ons. Laten we samen op zoek gaan naar de 94 procent. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen om die problemen aan te pakken. Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland’. Ik kan niet reageren op Alpha Nederland die deze trend steunt, en hier laat zien hoe ook de laatste 6 procent wordt uitgeleverd. Ik kan niet reageren op het willen zoeken van de 94% van de jeugd, want inhoudelijk gaat het om het ondersteunen van die laatste 6%. Ik kan niet reageren op de gesignaleerde zorgen bij ongelovigen, want die zorgen worden ook gedragen door de gelovige jongeren. Ik kan niet reageren aan jongeren, op aandacht voor de jongeren, want God spreekt de ouders aan, om jongeren tot zegen te zijn. Maar wat ik zeg, is dat Christus begon met te zuiveren, en hij joeg zijn discipelen bij zich vandaan, zodat zelfs de 12 in benauwdheid kwamen. En wat ik zeg is dat het zoeken van steun, onder de vlag van zoeken van anderen, in principe al helemaal van God los is. Want die 6 procent, zouden eigenlijk, God moeten willen zoeken. Eerder dan zichzelf, en anderen. De kerken staan formeel onder gezag van God. Laat ze God raadplegen, en God afsmeken, dat ze de jongeren willen bewaren. Maar; is dat een geldig smeken, waar de kerken achteruit wijken? 16 mei bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 386 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei Ik kan me voorstellen dat christelijke jongeren het moeilijk hebben. De kerken zijn grotendeels hun aansluiting bij de moderne tijd verloren en christelijke jongeren worden voornamelijk omgeven door ongelovigen of anders-gelovigen. En veel gelovigen zijn ...hum....nogal conservatief in hun politieke en sociale opvattingen, daar kun je ook niet terecht met issues over wereldwijde klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. De andere kant van het verhaal is dat jongeren zich wellicht anders spiritueel gaan ontwikkelen door deze starre houding en zo bevattelijker worden voor de leer van Jezus i.p.v. voor de kerkelijke leer. Want dat de kerken gaan veranderen daar geloof ik niks van. Daar helpt zo'n open brief ook niks. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 704 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei 10 uur geleden zei Petra.: Hebben jullie de open brief van Nederlandse christenjongeren al gelezen of erover gelezen ? Jongeren verliezen hoop dat de kerk hun kan helpen. Ze horen te vaak preken die helemaal niet bij hun leven aansluiten en willen liever preken en verhalen die ze leren hoe het in de praktijk werkt om Jezus volgen. Manieren om geloof een plek te geven, over hun dromen vertellen, hun zorgen delen en vragen stellen. Wat vinden jullie van deze oproep ? Ik vind het wel een mooie actie. De brief staat hier online, met een oproep om het te downloaden en naar de eigen voorganger, dominee of jeugdleider te sturen. https://beam.eo.nl/artikel/open-brief-namens-de-jongeren-aan-de-kerken "Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen om die problemen aan te pakken. Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland" Een mooi initiatief. Tegelijkertijd laat het de uitzichtloze positie van de kerk zien. Want de aangekaart thema's komen stuk voor stuk wel degelijk voor in de bijbel; en de standpunten die daarin worden verkondigd staan haaks op wat de jongeren willen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 254 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei 25 minuten geleden zei Dat beloof ik: de standpunten die daarin worden verkondigd staan haaks op wat de jongeren willen. Ik denk dat je gelijk hebt. De vraag is of de jongeren willen wat God wil. En het antwoord gaat diep. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 704 Geplaatst 16 mei Rapport Share Geplaatst 16 mei (bewerkt) 27 minuten geleden zei Tomega: Ik denk dat je gelijk hebt. De vraag is of de jongeren willen wat God wil. En het antwoord gaat diep. Het antwoord is erg eenvoudig: Nee, ze willen iets anders dan er in de bijbel staat. (Of dat ook is wat God wil, aan die vraag ga ik mij niet branden) Alleen ziet degene die namens die 6% denkt te moeten spreken, dat niet in. 16 mei bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 355 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden Op 16-5-2023 om 21:11 zei Dat beloof ik: Het antwoord is erg eenvoudig: Nee, ze willen iets anders dan er in de bijbel staat. Dat denk ik niet. Als ik lees wat ze willen is dat imo prima met de Bijbel verenigbaar, maar dan wel met de moderne leesbril op de neus. Ik las trouwens dat er een hoop positief reacties zijn gekomen op het artikel: https://beam.eo.nl/artikel/wij-gooiden-een-open-brief-aan-de-kerk-de-wereld-in-en-dit-gebeurde-er-deze-noodkreet-moet-gehoord-worden "uit onderzoek blijkt dat nog maar 6 procent van de jongeren in Nederland zichzelf ‘toegewijd christen’ noemt. BEAM schreef samen met jullie een open brief aan alle kerken in Nederland met de oproep om naar jongeren te luisteren. Daarna stroomde onze mail en DM op Instagram vol met reacties. ‘Super goed dat jullie hier aandacht aan besteden’ en ‘ik wist niet dat het percentage zo laag was’ reageerden veel mensen toen we maandagochtend het onderzoek op Instagram postten. Het heeft veel mensen aan het denken en praten gekregen, wat precies onze bedoeling was." Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten