Spring naar bijdragen

Vertaalfouten in de Bijbel; verzameltopic.


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Tomega:

als je inbrengt dat Christus alle macht weer aan Gods voeten ligt, weet je ook dat die macht eerst aan Hem gegeven is.

En als je weet dat die macht eerst aan hem gegeven is dan weet je ook dat de Vader de Gever is. Zelfs in de katholieke geloofsbelijdenis luidt het 

1. Ik geloof in God, de almachtige Vader, · 2. En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer; 

En niemand minder dan Jezus Zelf zegt in Johannes 14:28 (SV)

“Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik”

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 242
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wie ben je? Het Woord kan niet door de wereld worden begrepen. Terwijl de Statenvertaling er een heel zuivere weergave van geeft.

Mijn opinie blijft dat door zo her en der kleine wijzigingen aan te brengen, je een geheel nieuw geloof schept.  Ik heb daar niks op tegen verder, ik ben geen JG en zo te zien gaat dat er niet van kom

Nee hoor. die uitspraak berust op een inmiddels achterhaald misverstand. Het tetagram werd bij het voorlezen meestal uitgeproken als Adonai. zeker niet als Jehova. Er zijn Masoretische teksten met voo

Posted Images

5 uur geleden zei Tomega:

 

Als je dan spreekt over personificatie van de waarheid on Christus, wordt het een beetje hopperiaans. 

Ik beschouw dat als een compliment.

Citaat

Het nut van Christus dat Hoj van de waarheid getuigenis kwam doen, en deze ook invulling gaf. Dat is niet diep of mystiek, maar concreet.

De waarheid waar Jezus van getuigde is per definitie mystiek. Deze waarheid kan niet in woorden geschreven, ook niet in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Flawless victory:

 

En niemand minder dan Jezus Zelf zegt in Johannes 14:28 (SV)

“Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik”

 

Dit zegt de schrijver van Johannes. Nergens, maar dan ook nergens, in het NT staat iets van Jezus zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

De waarheid waar Jezus van getuigde is per definitie mystiek. Deze waarheid kan niet in woorden geschreven, ook niet in de Bijbel

Zonder het woord / de schrift, is het heil een zaak van de overleggingen in het hart van de mens. Maar ook Salomo in al zijn wijsheid kon niet naderen tot de wijsheid en de waarheid, zonder de erkenning dat het einde van de wijsheid is, om de wet van God te doen.

Dat vervolgens daarin leven en kracht en diepte besloten ligt, is door het woord dat God gaf. Zonder dat woord, is het Licht een onbegrepenheid, die in deze wereld zo slecht doorkomt in het menselijk denken, dat God de aarde verdierf, en de leeftijd van de mens aanzienlijk inkortte.

Jesaja 64:4-5  Ja, van ouds heeft men het niet gehoord, noch met oren vernomen, en geen oog heeft het gezien, behalve Gij, o God! wat Hij doen zal dien, die op Hem wacht. Gij ontmoet den vrolijke, en die gerechtigheid doet dengenen, die Uwer gedenken op Uw wegen; zie, Gij waart verbolgen, omdat wij gezondigd hebben; in dezelve is de eeuwigheid, opdat wij behouden wierden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Wel als alle oudere afschriften allemaal hetzelfde zeggen. Als later ineens andere teksten verschijnen dan moeten die zijn toegevoegd.

Nee, daar ga ik niet in mee. Dan zullen allemaal die oudere afschriften van heel verschillende plaatsen moeten stammen. Anders kunnen het gewoon plaatselijke kopieën van elkaar zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Tomega:

Zonder het woord / de schrift, is het heil een zaak van de overleggingen in het hart van de mens. Maar ook Salomo in al zijn wijsheid kon niet naderen tot de wijsheid en de waarheid, zonder de erkenning dat het einde van de wijsheid is, om de wet van God te doen.

Dat vervolgens daarin leven en kracht en diepte besloten ligt, is door het woord dat God gaf. Zonder dat woord, is het Licht een onbegrepenheid, die in deze wereld zo slecht doorkomt in het menselijk denken, dat God de aarde verdierf, en de leeftijd van de mens aanzienlijk inkortte.

Jesaja 64:4-5  Ja, van ouds heeft men het niet gehoord, noch met oren vernomen, en geen oog heeft het gezien, behalve Gij, o God! wat Hij doen zal dien, die op Hem wacht. Gij ontmoet den vrolijke, en die gerechtigheid doet dengenen, die Uwer gedenken op Uw wegen; zie, Gij waart verbolgen, omdat wij gezondigd hebben; in dezelve is de eeuwigheid, opdat wij behouden wierden.

Het hart weet dingen die het intellect niet kan weten.   En dat staat ook in de Bijbel.  Maar als jij de mystiek verwerpt dan is dat een bewuste intentie.   Het is ook wel wat ik meen ook te merken, de meeste gelovigen geloven met hun hoofd. (Concreet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Dat is niet het geval. Vaak zijn het ook teksten die zgn de Drieěenheid te bewijzen. De comma Johanneum is wel de bekendste. Maar ook het lange besluit van Markus is heel bekend.

De duscussie over het comma is al overgewaaid naar GG. Daar houdt eene Tufkah het Johannes evangelie aan voor de weergave ervan. 🤣

En komt voorts tot de baanbrekende conclusie dat God's geest zich in de mens bevindt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Dat is niet het geval. Vaak zijn het ook teksten die zgn de Drieěenheid te bewijzen. De comma Johanneum is wel de bekendste. Maar ook het lange besluit van Markus is heel bekend.

Het comma bewijst nog lang geen Drieëenheid. Dus aan- of afwezigheid ervan vind ik niet zo boeiend. De vader de zoon en de geest werken perfect samen en zijn in die zin één. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum

Jullie hebben het hierover ? Toch. 

 

Het comma johanneum is een regeltje tekst in 1Johannes namelijk 5:7. Helemaal achterin je bijbel. Volgens sommigen een valse toevoeging (oa JG). Volgens anderen authentiek. (Marc Verhoeven). Volgens een GG deelnemer kun je het comma het best nalezen in het Johannes evangelie. 

De ophef is omdat het comma bewijs zou zijn voor de Drieëenheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2023 om 10:19 zei Hopper:

Het hart weet dingen die het intellect niet kan weten.   En dat staat ook in de Bijbel.  Maar als jij de mystiek verwerpt dan is dat een bewuste intentie.   Het is ook wel wat ik meen ook te merken, de meeste gelovigen geloven met hun hoofd. (Concreet)

Het hart en de bezieling, is eis voor een waar geloof. De ijver, is als de hartstocht in liefde. Maar zowel de liefde als het hart en de bezieling, behoeven aansturing en duiding en richtinggeving van de wet of van God of van de waarheid of van de natuur of van het recht of van barmhartigheid of van een van de andere zaken die God heeft gegeven om daarop te bouwen, zonder de rest af te breken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Petra.:

Jullie hebben het hierover ? Toch. 

Ja, dit is bewezen vals vers. Maar dat kan je geen fout noemen, maar moedwillige vervalsing. Erasmus wist dat ook wel, maar werd gedwongen het in de Statenvertaling op te nemen.

21 uur geleden zei Hermanos2:

Volgens sommigen een valse toevoeging (oa JG)

Niet enkel JG hoor. Het is niet voor niks niet opgenomen in NBV21

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Het hart en de bezieling, is eis voor een waar geloof. De ijver, is als de hartstocht in liefde. Maar zowel de liefde als het hart en de bezieling, behoeven aansturing en duiding en richtinggeving van de wet of van God of van de waarheid of van de natuur of van het recht of van barmhartigheid of van een van de andere zaken die God heeft gegeven om daarop te bouwen, zonder de rest af te breken.

De liefde komt sowieso van de Vader, als we het over de enkelvoudige liefde hebben.   Dan zit de sturing er al in.  De menselijke geest 'rust' in die liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herhaal toch weer mijn eerdere uitspraak. Het maakt niet uit welke bijbel je leest. Zolang je maar het complete boek van begin tot eind leest. Dan kom je er echt wel achter wat God's plan is met de mens. 

13 minuten geleden zei sjako:

Erasmus... werd gedwongen het in de Statenvertaling op te nemen.

Volgens Wikipedia is dat een onbewezen stelling uit de 19e eeuw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hopper:

De liefde komt sowieso van de Vader, als we het over de enkelvoudige liefde hebben.   Dan zit de sturing er al in.  De menselijke geest 'rust' in die liefde

Het spreken in tongen is een vervuld zijn van de liefde Gods. Een spies door gruwelijke zondaars stoten kan zijn puur uit liefde voor God. Een heel tempelplein met geweld leegruimen kan uit pure ijver zijn uit liefde voor God. Zelfs de ark ondersteunen omdat de trekos struikelt kan uit pure liefde voor God zijn. Toch is in al die gevallen benodigd dat er een norm en een wet door welke de liefde zich laat leiden, en aan welke norm en wet diezelfde liefde zich juist uit liefde, ook graag onderwerpt. Onderwerpen is hier een raar woord, want de waarheid is dat de liefde zich vanuit de norm groot en sterk en ijverig maakt, om dat wat de wet zegt ook in een heilig vuur te doen ontbranden, die die wet verre overstijgt in kracht en scherpte en zwart-wit stelling hoe de liefde uitpakt in de meest vergaande vorm.

Dat zonde wordt bedekt, is vanuit een andere wet, namelijk die van genade en barmhartigheid tegen degenen die niet zo ver komen. Maar genade en barmhartigheid zijn wettelijke begrippen om de wet in concreto te verzachten in de toepassing. Hier wetteloosheid leren en alles omarmen uit genade en barmhartigheid, is het begrip barmhartigheid en en begrip genade inhoudloos maken. Hier dan kort door de bocht gaan, en liefde beschouwen als iets uit God, is in wezen de duscussie de mond snoeren. Want wie bepaalt wat die liefde is? God bepaalt dat. Wat bepaalt God in Zijn Woord, dat we kennen als de bijbel. Geloof je dat niet? Prima, de natuur leert precies hetzelfde. Geloof je de natuur en God beide niet? Prima, wees dan zelf god en doe alles op de meest zuivere eeuwigblijvende manier. En je zult ontdekken dat je niet om God heenkomt. Want in alles waarin je je goddelijk wilt betonen, is God al eigenaar en Hij identificeert zich met het meest zuivere van wat een heilig weldenkend mens probeert te verzinnen. En dus rest je niets anders, om dan maar minder recht, en minder zuiver en minder natuurlijk en minder moraal hoogstaand te worden, om jezelf tot een god te zijn die te onderscheiden is van God en van de kinderen van God. Want al het goede komt uit God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Het spreken in tongen is een vervuld zijn van de liefde Gods.

Ik geloof daar niet in.   Onverstaanbare klanken uiten klinkt meer als bezetenheid. Met liefde heeft het niks van doen lijkt me. Stilte is de taal van God.  Alleen dan kan het Woord spreken.   Zonder het Woord gebeurd er niet veel in de mens.

  

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:
18 uur geleden zei Tomega:

Het spreken in tongen is een vervuld zijn van de liefde Gods.

Ik geloof daar niet in.   Onverstaanbare klanken uiten klinkt meer als bezetenheid. Met liefde heeft het niks van doen lijkt me. Stilte is de taal van God.  Alleen dan kan het Woord spreken.   Zonder het Woord gebeurd er niet veel in de mens.

Niet alle honden die in tongen soreken heten Fikkie. Het is een vorm van zichzelf overgevende bezieling. Wat daarvan bij engelse trinity gemeenschappen voorkomt is volgens mij niet christelijk.De bijbel verhaalt ons van het spteken in tongen, en ook dat het de gemeente geen nut en geen stichting en geen opbouw brengt. En dus ook geen liefde, hoewel het wel uit overgevende liefde ontsproten kan zijn.

Dus ergens volg ik je wel. Maar om dan van het Woord te spreken zonder dat iets wordt gezegd, vind ik dan weer erg onnavolgbaar. Of bedoel je met horen, dat je de bijbel kunt lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

Niet alle honden die in tongen soreken heten Fikkie. Het is een vorm van zichzelf overgevende bezieling. Wat daarvan bij engelse trinity gemeenschappen voorkomt is volgens mij niet christelijk.De bijbel verhaalt ons van het spteken in tongen, en ook dat het de gemeente geen nut en geen stichting en geen opbouw brengt. En dus ook geen liefde, hoewel het wel uit overgevende liefde ontsproten kan zijn.

 

Weet je wat ironie is?  Ook moslims doen aan een soort van tongen spreken.   Gibberish meditatie heet het bij hen. Ik ben er niet tegen of zo hoor, begrijp me goed.   Maar het heeft met de liefde van de Vader (Of de liefde Gods) niks van doen, want daar hadden we het over.

1 Korintiërs 12 1-11 geeft iets te kennen in die richting.  En er zijn meer aanwijzingen in de bijbel.

Citaat

Dus ergens volg ik je wel. Maar om dan van het Woord te spreken zonder dat iets wordt gezegd, vind ik dan weer erg onnavolgbaar. 

In Joh 3 staat letterlijk dat je opnieuw geboren moet worden.   Dus als ik spreek over stilte, dan bedoel ik eigenlijk dat je 'oude ik' zijn mond moet houden in geestelijke zin.  Forumdeelnemers alhier vinden het vervelend dat ik telkens over het geestelijk leven vs het vleselijk leven begin, maar dáár -in de geest- moet het gebeuren volgens Jezus.  (Joh 3:6-7)

Het Woord kan alleen spreken als je zelf zwijgt.  En daarmee bedoel ik niet stoppen met praten (of schrijven) , maar de Gods-ontvankelijkheid in je zelf opwekken.

Citaat

Of bedoel je met horen, dat je de bijbel kunt lezen?

De Bijbel is een gelaagd boek.   Zomaar out of the blue de Bijbel lezen resulteert nergens naar.  Ook al ken je de Bijbel van kaft tot kaft uit je hoofd, dan kan het nog zijn dat je niks weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Maar het heeft met de liefde van de Vader (Of de liefde Gods) niks van doen, want daar hadden we het over.

Mee eens. Het is een vorm van zichzelf verliezen in geestelijke zelfbevrediging, als het niet uit de Geest van God is. Een goed verstaander ziet ook dat Paulus het verschijnsel uitbant, door te eisen om het in de binnenkamer te laten, of anders te voorzien van redelijke godvruchtige uitleg.

1 uur geleden zei Hopper:

In Joh 3 staat letterlijk dat je opnieuw geboren moet worden.   Dus als ik spreek over stilte, dan bedoel ik eigenlijk dat je 'oude ik' zijn mond moet houden in geestelijke. Dáár -in de geest- moet het gebeuren volgens Jezus.  (Joh 3:6-7)

Ook dat volg ik. Ik denk dat je gelijk hebt. Haalbaar, maakbaar, zelfredzaam, bemiddelen, bruggenbouwen, het zijn allemaal werken van de mens, naar het getal van de tegenstander. Alleen het geloof en het geestelijke rekent niet met wat het oog ziet, maar met wat het oor gehoord heeft over de wondere werken van de Heiland, die het geloof komt beproeven en schragen en vervullen.

1 uur geleden zei Hopper:

Ook al ken je de Bijbel van kaft tot kaft uit je hoofd, dan kan het nog zijn dat je niks weet.

Ik zou het niet weten. In mijn ervaring geeft meer kennis ook meer geloof. Hoewel dat raar zeggen is, als je al gelooft, maar ik bedoel ermee dat je geloof meer begrip en daarmee meer houvast of zicht heeft voor wat eerder slechts stoelde op een beperkt weten en kennen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Over foutieve vertalingen gesproken... Ik lees hier regelmatig de termen 'eniggeboren' en 'wedergeboren'. Dat zijn dus vertaalfouten. 

Hi Hermanos, 

Misschien heb je dit al 's uitgelegd hoor, maar ..dan is 't bij mij niet blijven plakken. 

En omdat het in het andere topic off topic is, heb ik het naar hier gehaald. 

Vraag is dus... wat is er fout vertaald aan die woorden en waarom ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Petra.:

Hi Hermanos, 

Misschien heb je dit al 's uitgelegd hoor, maar ..dan is 't bij mij niet blijven plakken. 

En omdat het in het andere topic off topic is, heb ik het naar hier gehaald. 

Vraag is dus... wat is er fout vertaald aan die woorden en waarom ? 

Doe ik zo. Even pasta wegwerken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Petra.:

Hi Hermanos, 

Misschien heb je dit al 's uitgelegd hoor, maar ..dan is 't bij mij niet blijven plakken. 

En omdat het in het andere topic off topic is, heb ik het naar hier gehaald. 

Vraag is dus... wat is er fout vertaald aan die woorden en waarom ? 

Hier heb je er alvast eentje. Sorry voor de gemakzuchtige link maar geen zin om veel te typen. 

https://biblemesh.com/blog/born-again-or-from-above-a-two-pronged-question/

En hier de andere luie link. 

https://www.billmounce.com/monday-with-mounce/was-jesus-begotten-or-unique-john-3-16

Smakelijk eten. Ik zit al aan de Jägermeister. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid