Spring naar bijdragen

Als er één waarheid is, dan is er één kerk die waar is ?


Aanbevolen berichten

22 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat fundamentele probleem wordt al besproken sinds Maarten Luther, zelf katholiek priester, die kritiek in zijn 95 stellingen op schrift stelde. Als de kerk dat open en grondig had willen bespreken, hadden ze dat toen moeten doen in plaats hem uit de kerk te zetten. 

De opmerking van Benedictus is dus mosterd na de maaltijd,  zoals zoveel opmerkingen van hem. 

Dat zal zo zijn, maar gelukkig is ook de RK in beweging. 

Je ziet vooral de laatste jaren toch dat in de RK flink vernieuwende stappen worden gezet. Kardinaal Hollerich bv. pleit al jaren publiekelijk! voor vrouwelijke kardinalen, afschaffing van het verplichte celibaat voor priesters en heeft zelfs openlijk verklaard homoseksuele relaties niet meer zondig te vinden. Deze man is niet alleen benoemd tot voorzitter van de Commissie van Bisschoppen van de Europese Gemeenschap maar ook door Fransiscus in 2021 benoemd tot algemeen relator van de Synode, die dus het thema uitzet en bijdragen coördineert. Dus kennelijk heeft ie de support van de paus. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kijk naar de vruchten die ze dragen. Jezus zegt dat je niet mag doden en degenen die naar het zwaard grijpen door het zwaard zullen vergaan. Dus alle kerken die niet neutraal zijn en oorlog verheerlij

Waar je niet oordelen preekt, vel je een keihard oordeel over de RKK. Los er van of ik het daar mee eens ben, vind ik dat enorm hypocriet. In tegenstelling tot wat jij steeds beweert, leert Jezus dat

Als er één taal is, dan is er één manier van schrijven die waar is.😉 Ik stel voor dat we strafpunten gaan uitdelen, uiteraard in rangorde:  1. tikfouten, 2. schrijffouten, 3. spelfouten, 4. taalf

10 uur geleden zei Petra.:

Dat zal zo zijn, maar gelukkig is ook de RK in beweging. 

Je ziet vooral de laatste jaren toch dat in de RK flink vernieuwende stappen worden gezet. Kardinaal Hollerich bv. pleit al jaren publiekelijk! voor vrouwelijke kardinalen, afschaffing van het verplichte celibaat voor priesters en heeft zelfs openlijk verklaard homoseksuele relaties niet meer zondig te vinden. Deze man is niet alleen benoemd tot voorzitter van de Commissie van Bisschoppen van de Europese Gemeenschap maar ook door Fransiscus in 2021 benoemd tot algemeen relator van de Synode, die dus het thema uitzet en bijdragen coördineert. Dus kennelijk heeft ie de support van de paus. 

 

Ik lees de woorden, maar zie geen daden.
Als je als kerk meer dan 500 jaar na de 95 stellingen van Luther niet verder komt dan "Het ‘fundamentele probleem’ van de protestantse ‘kritiek op het katholieke priesterambt’ moet maar eens op tafel komen en ‘open en grondig besproken worden" dan maak je geen stappen.
Dan heb of ófwel een bord voor de kop en loop je 500 jaar achter ófwel wil je het probleem niet oplossen.
Ik denk het laatste.

Net zoiets geld voor kardinaal Hollerich. De paus heeft gewoon de macht om wat Hollerich bepleit per direct af te kondigen.
Maar er gebeurt niets.
Ik kan alvast invullen wat er gaat gebeuren.
Er wordt een hele show op de synode opgevoerd, alles wordt besproken en aan het eind beslist men dat er niets gaat veranderen. Dan zal men stellen dat het een hele vooruitgang is dat de kwesties in ieder geval bespreekbaar zijn gemaakt. Maar er gaat niets veranderen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik lees de woorden, maar zie geen daden.
Als je als kerk meer dan 500 jaar na de 95 stellingen van Luther niet verder komt dan "Het ‘fundamentele probleem’ van de protestantse ‘kritiek op het katholieke priesterambt’ moet maar eens op tafel komen en ‘open en grondig besproken worden" dan maak je geen stappen.
Dan heb of ófwel een bord voor de kop en loop je 500 jaar achter ófwel wil je het probleem niet oplossen.
Ik denk het laatste.

Veranderen is geen makkie, en al helemaal niet voor dat soort grote logge organisaties. Wat ik ook wel snap, denk bv maar aan wat RF schreef.. als de kerk grote veranderingen doorvoert waar is dan je houvast als het Woord van God ? Wat kun je dan nog wel vertrouwen als eeuwige geldende waarheden. Etc.  (Tenminste zo begreep ik zijn weerstand toen we het bv. over Heilspedagogie en wijding van vrouwen hadden).  

 

 

13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Net zoiets geld voor kardinaal Hollerich. De paus heeft gewoon de macht om wat Hollerich bepleit per direct af te kondigen.
Maar er gebeurt niets.
Ik kan alvast invullen wat er gaat gebeuren.
Er wordt een hele show op de synode opgevoerd, alles wordt besproken en aan het eind beslist men dat er niets gaat veranderen. Dan zal men stellen dat het een hele vooruitgang is dat de kwesties in ieder geval bespreekbaar zijn gemaakt. Maar er gaat niets veranderen.

Ik plaatste net een artikel van afgelopen week over Hollerich in het topic over de Vaticaan Synode, de beste man doet denk ik zijn best, zie:  Vaticaan Synode 2021-2024

 

P.S.  Overigens heb ik geen flauw idee wat de 95 stellingen van Luther zijn, dus of het allemaal overeenkomt weet ik ook niet. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Veranderen is geen makkie, en al helemaal niet voor dat soort grote logge organisaties. Wat ik ook wel snap, denk bv maar aan wat RF schreef.. als de kerk grote veranderingen doorvoert waar is dan je houvast als het Woord van God ? Wat kun je dan nog wel vertrouwen als eeuwige geldende waarheden. Etc.  (Tenminste zo begreep ik zijn weerstand toen we het bv. over Heilspedagogie en wijding van vrouwen hadden).  

Ik plaatste net een artikel van afgelopen week over Hollerich in het topic over de Vaticaan Synode, de beste man doet denk ik zijn best, zie:  Vaticaan Synode 2021-2024

P.S.  Overigens heb ik geen flauw idee wat de 95 stellingen van Luther zijn, dus of het allemaal overeenkomt weet ik ook niet. 

Ik heb niet beweerd dat veranderen een makkie is, maar van een Kerk die beweert dat haar leider de plaatsvervanger is van Jezus op aarde, mag je toch iets meer verwachten.
Over houvast aan God Woord en eeuwige waarden: dat is niet waar we het hier over hebben. Als ik Numeri en Deuteronomium lees, herken ik van de waarden daar nauwelijks nog iets terug in de huidige kerk. Al moet ik direct bekennen dat homo- en vrouwenhaat daar ook al welig tierde, maar als je dát als eeuwige waarde ziet .....

Hollerich mag dan zijn best doen, aan het eind van de synode is mijn voorspelling hier nog steeds te vinden en ik denk dat ik gelijk ga krijgen. Als ik géén gelijk ga krijgen, dan staat er bij de RK kerk een scheuring voor de deur.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hollerich mag dan zijn best doen, aan het eind van de synode is mijn voorspelling hier nog steeds te vinden en ik denk dat ik gelijk ga krijgen. Als ik géén gelijk ga krijgen, dan staat er bij de RK kerk een scheuring voor de deur.

Als je het anonieme stuk van Pell leest  ( Vaticaan Synode ) dan is er eigenlijk al (jaren) een soort interne scheuring.  Ik kan me indenken dat het daarom ook zo lang duurt om wijzigingen door te voeren. Men wil toch een kerk scheuring voorkomen dus moeten eerst alle neuzen langzaampjes aan een beetje dezelfde kant op bewogen worden. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Als je het anonieme stuk van Pell leest  ( Vaticaan Synode ) dan is er eigenlijk al (jaren) een soort interne scheuring.  Ik kan me indenken dat het daarom ook zo lang duurt om wijzigingen door te voeren. Men wil toch een kerk scheuring voorkomen dus moeten eerst alle neuzen langzaampjes aan een beetje dezelfde kant op bewogen worden. 

 

Kopt, de onderlinge relaties en de instandhouding van het machtsinstituut 'RK-kerk' vindt men belangrijker dan het bestrijden van discriminatie. Mede daarom gaat er niets gebeuren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Als je het anonieme stuk van Pell leest  ( Vaticaan Synode ) dan is er eigenlijk al (jaren) een soort interne scheuring.  Ik kan me indenken dat het daarom ook zo lang duurt om wijzigingen door te voeren. Men wil toch een kerk scheuring voorkomen dus moeten eerst alle neuzen langzaampjes aan een beetje dezelfde kant op bewogen worden. 

 

Zolang het Vaticaan niet terugkeert naar de leer van Jezus blijft het een aards macht-instituut.  Hoe moeilijk kan het zijn?  De leer van Jezus leert absolute gelijkwaardigheid tussen alle mensen (Zijn zonder oordeel).   Natuurlijk hebben individuele katholieken dat soms wel door.  Die verlaten de kerk of zwijgen maar om het niet erger te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hopper:

Zolang het Vaticaan niet terugkeert naar de leer van Jezus blijft het een aards macht-instituut.  Hoe moeilijk kan het zijn?  De leer van Jezus leert absolute gelijkwaardigheid tussen alle mensen (Zijn zonder oordeel).   Natuurlijk hebben individuele katholieken dat soms wel door.  Die verlaten de kerk of zwijgen maar om het niet erger te maken.

Waar je niet oordelen preekt, vel je een keihard oordeel over de RKK. Los er van of ik het daar mee eens ben, vind ik dat enorm hypocriet. In tegenstelling tot wat jij steeds beweert, leert Jezus dat je wél mag oordelen mits het rechtvaardig is.

'Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.' (Joh 7:24)

Aangezien jij en vele andere protestanten maar blijven roepen dat je helemaal niet mag oordelen, heb je kennelijk een probleem met wat Christus leert. Wie helemaal niet oordeelt loopt onder de eerste de beste vrachtauto, dus ik oordeel dat jij door te beweren dat je niet oordeelt jezelf veroordeelt.

Ja ik weet dat je van katholieke komaf bent, maar wie praat en doet als een eend zal wel een eend zijn.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Piebe:

Waar je niet oordelen preekt, vel je een keihard oordeel over de RKK. Los er van of ik het daar mee eens ben, vind ik dat enorm hypocriet. In tegenstelling tot wat jij steeds beweert, leert Jezus dat je wél mag oordelen mits het rechtvaardig is.

'Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.' (Joh 7:24)

Aangezien jij en vele andere protestanten maar blijven roepen dat je helemaal niet mag oordelen, heb je kennelijk een probleem met wat Christus leert. Wie helemaal niet oordeelt loopt onder de eerste de beste vrachtauto, dus ik oordeel dat jij door te beweren dat je niet oordeelt jezelf veroordeelt.

Ja ik weet dat je van katholieke komaf bent, maar wie praat en doet als een eend zal wel een eend zijn.

Je kent kennelijk het verschil niet tussen een mening en een oordeel, Piebe.  Volgens jouw opvattingen mag ik nergens meer een mening over hebben, want dan oordeel ik.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Piebe:

Van Jezus mag je wel oordelen/ een mening hebben maar ik ben Jezus niet.

**Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. **

 

Jij bent idd Jezus niet, want Jezus had er een andere visie op.   Hetgeen logisch is, het Woord is vlees geworden en het Woord is zonder oordeel en zonder maat.  Jezus was bekend met dat wat zonder oordeel is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Hopper:

**Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. **

 

Jij bent idd Jezus niet, want Jezus had er een andere visie op.   Hetgeen logisch is, het Woord is vlees geworden en het Woord is zonder oordeel en zonder maat.  Jezus was bekend met dat wat zonder oordeel is. 

Wat ben je ook een pannenkoek. Over en sluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn van een pannenkoek (gelukkig wel volgens de nieuwe spelling) lijkt me een oordeel.  (grapje)

Overigens ben ik  in het 'ik ben' niet eens Hopper, laat staan een pannenkoek.   Met het uitspreken van een oordeel verlaat de mens het 'ik ben' reeds.

Ik krijg nu wel weer trek in een pannenkoek door al dat geschrijf over een pannenkoek.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-2-2023 om 12:13 zei Hopper:

Het zijn van een pannenkoek (gelukkig wel volgens de nieuwe spelling) lijkt me een oordeel.  (grapje)

Overigens ben ik  in het 'ik ben' niet eens Hopper, laat staan een pannenkoek.   Met het uitspreken van een oordeel verlaat de mens het 'ik ben' reeds.

Ik krijg nu wel weer trek in een pannenkoek door al dat geschrijf over een pannenkoek.

 

En dit geloof je werkelijk 🤣

Je bent op dit forum gewoon Hopper. Met zijn plusjes en minnetjes (eerste moet ik nog zien uit te vogelen wat het is, tweede weten we inmiddels in overvloed). 

Je spreekt zelf ook steeds oordeel, na oordeel, na oordeel uit en toch claim je steeds voorbij het oordelen te zijn. Je bedoelt waarschijnlijk het oordelen van jezelf? En de broeders en zusters die je in het koninkrijk der hemelen claimt te zien zijn je mede narcisten? Trump al een hand gegeven?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

 

Op 17-2-2023 om 10:22 zei Tomega:

Wetsverachters spreken altijd zonder wettige basis. De christelijke gemeente heeft het gezag gekregen via Petrus en via apostolische overlevering gevestigd en in handen gelegd van de Paus te Rome. Dat gezag is nog altijd het heersende gezag, en is tot dusver nog niet door God vernietigd, zoals de tempel is vernietigd. Dus dat gezag bestaat nog steeds.

De enige wettige wijze van verzet tegen dat gezag is via een beroep op het hogere recht: De kerk haar gezag rust op het Woord de heilige Geest, en dat Woord de heilige geest rust op het Woord Christus en het Woord Christus rust op het Woord dat God heeft gesproken. 

Dus is het helder: alleen de Paus heeft gezag. Onderwerp je aan hem.
En wie de Paus verwerpt, zoals de protestanten ook doen, die beroept zich in ootmoed tegen het gezag in, op het hogere gezag dat God gaf, zoals in ons volkslied. In ons geval het gezag van de letterlijke schrift van wat God heeft gezegd. Zonder opsmuk mooimakerij en onophoudelijke aantasting door groepsverkrachtingsrituelen van hogere kennis en begrip en inzichten, dan die van God.

Uiteraard Tomega, het is Helder hoor. 

De Enige Echte Ware kennis met het Enige Echte Gezag van het Woord en de Heilige Geest van God is de Paus.  Alle andere gelovigen zijn wetsverachters. 

Gewoon omdat jij dat vindt. 

 

9 uur geleden zei Willempie:
Op 17-2-2023 om 12:42 zei sjako:

De Geest van God is werkzaam in het hele heelal. 1Kon 8:27

Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd! 
 

En toch verwaardigde God zich blijkbaar om zijn intrek te nemen in een door mensen gebouwd woonvertrek. Dat moest dan wel gebouwd worden volgens hemelse richtlijnen. Het WTG kent geen studies over de tabernakel en de tempel. Dat bewijst een verschrikkelijk gebrek aan kennis.

Uiteraard Willempie, want de Enige Juiste Ware Kennis is de enige Juiste Ware Leer die door de Enige Ware Juiste Kerk wordt uitgedragen; de RKK (zie ook hierboven en deze TS). Dat zijn dan ook de Enige Echte christenen. Alle andere God gelovigen zijn geloof ik nep-christenen en hebben een verschrikkelijk gebrek aan kennis. Die gaan allemaal naar de hel. Maar de JG niet want die geloven niet in de hel. Goddank geloven wel alle Bijbel getrouwen in zusterschap/broederschap en naastenliefde, maar dan vooral met woorden, want het mekaar de koppen afhakken vanwege het verkeerde geloof is belangrijker.  

 

Volg MIJ, Doe als Mij ..want... In Mij zul je vrede hebben (Tenzij je bij de verkeerde geloofsstroming hoort, en dat is elke andere dan die van "mij" 🙃).

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

De Enige Echte Ware kennis met het Enige Echte Gezag van het Woord en de Heilige Geest van God is de Paus.  Alle andere gelovigen zijn wetsverachters. 

Gewoon omdat jij dat vindt. 

Inderdaad, en nee, niet omdat iemand dat vindt, maar omdat dat zo is gemaakt; ingesteld. Het gezag is er van rechtswege. Niet ingesteld door een individuele burger of gelovige, maar ingesteld door de machthebbers, de overheid of door God. Er is maar één gezag.

Dat dat dan ook nog een dimensie heeft van een enige ware kennis, is een ander onderwerp. Maar onder dat onderwerp, zegt ook de wet dat het wettige gezag bevoegdheid heeft om normen op te leggen wat geldt als wet en als norm. Die wet en die norm is heersend, in het maatschappelijke verkeer, tot aan de grenzen van hogere wet en moraal, en die hogere grenzen gaan over aan wie de ziel zich verbindt tegen het gezag in. Als een ziel zich dan tegen het gezag in keert, dan is dat een keuze, en accepteert de ziel de straf als betere weg, dan de weg van ongehoorzaamheid tegen de eigen moraal.

Zo is het, en zo werkt het (soms niet).
Dat is dus niet omdat ik dat vind.
Maar omdat het zo is ingesteld.

Wetsverachters verwerpen gezag.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Uiteraard Willempie, want de Enige Juiste Ware Kennis is de enige Juiste Ware Leer die door de Enige Ware Juiste Kerk wordt uitgedragen; de RKK (zie ook hierboven en deze TS). Dat zijn dan ook de Enige Echte christenen. Alle andere God gelovigen zijn geloof ik nep-christenen en hebben een verschrikkelijk gebrek aan kennis. Die gaan allemaal naar de hel. Maar de JG niet want die geloven niet in de hel. Goddank geloven wel alle Bijbel getrouwen in zusterschap/broederschap en naastenliefde, maar dan vooral met woorden, want het mekaar de koppen afhakken vanwege het verkeerde geloof is belangrijker.  

 

Volg MIJ, Doe als Mij ..want... In Mij zul je vrede hebben (Tenzij je bij de verkeerde geloofsstroming hoort, en dat is elke andere dan die van "mij" 🙃).

Je bestrijdt hier een karikatuur. In de echte wereld werken christenen uit alle denominaties op talloze manieren samen om Gods wil te doen. In die parakerkelijke organisaties is heel veel daadwerkelijke liefde en onbaatzuchtigheid aanwezig. Het is natuurlijk niet allemaal volmaakt want christenen zijn slechts zondige mensen, met allerlei gebreken en fouten maar over het algemeen kun je best wel bewondering hebben voor het feit ze elkaar ondanks alles vasthouden. Dat is alleen maar mogelijk als de Heilige Geest aanwezig is en mensen de ander hoger achter dan zichzelf en elkaar van harte vergeven. Dat vergeven is minder moeilijk dan het lijkt als je door de inwerking van die Geest bent gaan inzien hoe je zelf in elkaar zit (en toch van harte vergeven wordt).

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Uiteraard Willempie, want de Enige Juiste Ware Kennis is de enige Juiste Ware Leer die door de Enige Ware Juiste Kerk wordt uitgedragen; de RKK (zie ook hierboven en deze TS). Dat zijn dan ook de Enige Echte christenen. Alle andere God gelovigen zijn geloof ik nep-christenen en hebben een verschrikkelijk gebrek aan kennis. Die gaan allemaal naar de hel. Maar de JG niet want die geloven niet in de hel. Goddank geloven wel alle Bijbel getrouwen in zusterschap/broederschap en naastenliefde, maar dan vooral met woorden, want het mekaar de koppen afhakken vanwege het verkeerde geloof is belangrijker.  

 

Volg MIJ, Doe als Mij ..want... In Mij zul je vrede hebben (Tenzij je bij de verkeerde geloofsstroming hoort, en dat is elke andere dan die van "mij" 🙃).

 

Niet alleen katholieken zijn van mening dat ze de ware leer aanhangen, maar ook JG's en protestanten zijn die mening toebedeeld. Elke denominatie waarbij het een vereiste is dat je wordt overgedoopt zegt met die doop dat zij de enige ware leer verkondigt. De ene denominatie erkent de doop van de andere niet en die doop staat symbool voor de leer. Het is spijtig dat katholieken wordt kwalijk genomen dat ze duidelijk zijn in hun statements. Ik waardeer die duidelijkheid wel, ook al heb ik moeite met overdopen.

Onderzoek maar eens hoe extreem de vrije baptisten zijn in hun opvattingen. Het woordje 'vrij' zouden ze direct moeten schrappen.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

De Enige Echte Ware kennis met het Enige Echte Gezag van het Woord en de Heilige Geest van God is de Paus.  Alle andere gelovigen zijn wetsverachters. 

Jij gaat er kennelijk van uit dat God een in de mens levend beeld is, waarover alleen de mens zelf gezag heeft. 
Maar een dergelijke gezagloze en goddeloze structuur is niet onze werkelijkheid.
God bestaat wel. En gezag bestaat wel. En is ook ingesteld en ingericht.
Dat is net als het overheidsgezag. 

En dan is niet goed te volgen voor mij, als je ziet hoe het gezag werkt,
dat jij meent dat wie gezagsgetrouw is, kan heersen over wie dat niet is.
Het gezag is wat ingesteld en gezien en erkend wordt.
Want gezag dat niet wordt erkend, is per definitie een macht geworden,
en puur door zich te handhaven, kan het zichzelf wellicht bevestigd krijgen.

Dus is gezag altijd iets van degenen die onder dat gezag staan.
Wetsverachters onttrekken zich aan het gezag.
In het geval van een land is de regering het gezag.
In het geval van God, is het gezag van God slechts over het Joodse volk,
en de rest van de wereld krijgt indirect gezag via toevallig onheil,
wat ook naar de geestelijke natuurwetten gewoon zonde en bekering is,
voor de volken die zichzelf kunnen spiegelen en zich dat onheil aantrekken.

Ik kan me voorstellen, dat het zwaar valt om moreel gezag te moeten accepteren in je denken en doen.
Maar de natuur leert ons moraal, en God leert ons moraal, en de zuiverste versie van de mens leert ons moraal.
En wie zich daaraan onttrekt, voldoet eigenlijk aan de filosofische homo homini lupus est: de mens is z'n medemens tot wolf.
Terwijl wie gezag zoekt en dan ook erkent, op de wijze van Seneca, een tijdgenoot van Paulus, voldoet aan het Homo homini res sacra, oftewel de mens is de andere mens tot een heilige zaak. En dat is natuurlijk ook heel duidelijk zo. De mens is heilig omdat God van zijn Geest aan de mens gegeven heeft. 

Dat voor christgelovigen het gezag bij de Paus ligt, is een absolute onafwendbaarheid: het gezag ligt bij de apostelen, en toevallig is Petrus aangewezen om de apostelen te leiden, en toevallig heeft de eerste gemeente het apostelschap in een soort van wettige overlevering gegoten en toevallig bestaat dat overleverbare apostelschap nog altijd. 

En net zoals het Jodendom zichzelf kan verliezen, en zijn eigen God gewoon niet alleen tegen zich kan krijgen, maar ook kan verliezen, zo kan ook het gezag van de kerk zichzelf verliezen en verhogen en God ongehoorzaam worden, en God tegen zich krijgen en verliezen. Maar dat neemt nooit weg dat er tot de jongste dag een appèl uitgaan naar dat zich misgaande en dat zich aan Gods gezag onttrokken gezag, om zich te bekeren.

Maar aangezien dat gezag zich wel bedient van de moraal van God, is eenieder zich gehouden, zich steeds te confronteren met dat gezag, zodat op het moment dat het gezag zich weer onderwerpt aan het hoogste gezag, ook als vanzelf er een morele en reinigende werking uitgaat op alle verlorenen en dolenden en dwalenden en verketterden en wie dan ook maar om wat voor reden met het gezag gebrouilleerd zijn. Want gezag is van godswege. Omgekeerd zou ook bij een volledig uiteenvallen en vernietigd worden van gezag***, elke gelovige zich onderworpen dienen te weten aan het gezag dat er dan nog steeds geldt vanuit God en Gods Woord. Maar een individuele gelovige heeft gewoon minder ervaring met gezag, en zal zichzelf zachter spiegelen en aanpakken, dan een gezagsdrager zou doen, die zich wettig gesteld weet om zich uitsluitend met zuiver gezag bezig te houden. Maar de praktijk zal vanzelfsprekend alle soorten van  combinaties laten zien. Want macht corrumpeert en juist mensen met een heilige verantwoordelijkheid, worden zichzelf gemakkelijker tot last en de moraal en het gezag tot schade.

***Je zou overigens het gescheurde voorhangsel als zodanig kunnen zien - namelijk als een breuk met een harde gezagslijn. Want immers, de wet van Mozes is gebroken, en de geestelijke wet van de wet van Mozes in het hart omarmen en liefhebben en op alle manieren geestelijk navolging geven, Met een moraal dat niet ieder meer zijn naaste zal handhaven, want ieder zal rechtstreeks gehandhaafd worden door God. En waar twee of drie zich in Gods Naam vergaderen, daar is ook God aanwezig. Dat getuigt vooral van een platte structuur, reden (denk ik) waarom veel kerken ook een platte organisatiestructuur hebben.

Niettemin is ook vanuit die benadering, gezag steeds van Godswege. God is een God van orde en van verstand en van nuchterheid en van waakzaam zorgvuldig zijn met waarheid, recht, moraal. zuiverheid tot eerbetoon aan alles wat van God is, in alles. Alleen is er dan meer ruimte voor de heilige Geest, die door eenieder tot spreken en tot doen kan komen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-2-2023 om 08:59 zei Willempie:

Je bestrijdt hier een karikatuur.

Hi Willempie, 

Ik wou zeggen ik bestrijd niet, maar probeer iets duidelijk te maken.

Maar goed, erover nadenkend is het idd. iets wat ik bestrijd, omdat ik het jammer vind dat christenen mekaar zo bestrijden. 

 

Op 20-2-2023 om 08:59 zei Willempie:

In de echte wereld werken christenen uit alle denominaties op talloze manieren samen om Gods wil te doen. In die parakerkelijke organisaties is heel veel daadwerkelijke liefde en onbaatzuchtigheid aanwezig.

..maar over het algemeen kun je best wel bewondering hebben voor het feit ze elkaar ondanks alles vasthouden

Ja, daar heb ik wel eens over gelezen en over gehoord. Klinkt goed. Zie het jou ook schrijven, maar sja.. het is het doen hè, waar het om gaat. 

 

Op 20-2-2023 om 08:59 zei Willempie:

Het is natuurlijk niet allemaal volmaakt want christenen zijn slechts zondige mensen, met allerlei gebreken en fouten ..

Natuurlijk, maar ach.. wie niet. 

 

Op 20-2-2023 om 08:59 zei Willempie:

Dat is alleen maar mogelijk als de Heilige Geest aanwezig is en mensen de ander hoger achter dan zichzelf ..

Is het -andere mensen hoger achten dan jezelf- altijd als de Heilige Geest aanwezig is ? 

Geldt dat dan ook voor het over achten van vrouwen ?

 

 

Op 20-2-2023 om 11:09 zei Tomega:

Dat voor christgelovigen het gezag bij de Paus ligt, is een absolute onafwendbaarheid:

Hi Tomega, 

Je weet wel dat er christenen zijn die hier anders over denken toch, of niet ? 

Dus om nou alle christenen die niet RK zijn weg te zetten als .. 

Op 20-2-2023 om 11:09 zei Tomega:

Maar aangezien dat gezag zich wel bedient van de moraal van God, is eenieder zich gehouden, zich steeds te confronteren met dat gezag, zodat op het moment dat het gezag zich weer onderwerpt aan het hoogste gezag, ook als vanzelf er een morele en reinigende werking uitgaat op alle verlorenen en dolenden en dwalenden en verketterden en wie dan ook maar om wat voor reden met het gezag gebrouilleerd zijn

..dolenden, dwalenden, verketterden e.d. ... dat vind ik niet mals naar je geloofszusters- en broeders. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik erken geen gezag van de paus c.q. Paus (waarom die hoofdletter?).  Het enige gezag wat telt is de leer van Jezus.  En gezien dat Jezus geen gezag erkende (voetwassing) zie ik erkenning van welk gezag dan ook als tegen de leer van Jezus.   De man staat niet onder gezag van de vrouw, en andersom ook niet.  Om maar eens wat te noemen.

 

Helaas, als het om de leer van Jezus gaat ben ik een fundamentalist.  Niet mijn wil geschiedde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Petra.:
Op 20-2-2023 om 11:09 zei Tomega:

Dat voor christgelovigen het gezag bij de Paus ligt, is een absolute onafwendbaarheid:

Je weet wel dat er christenen zijn die hier anders over denken toch, of niet ? 

Dus om nou alle christenen die niet RK zijn weg te zetten als .. 

Op 20-2-2023 om 11:09 zei Tomega:

Maar aangezien dat gezag zich wel bedient van de moraal van God, is eenieder zich gehouden, zich steeds te confronteren met dat gezag, zodat op het moment dat het gezag zich weer onderwerpt aan het hoogste gezag, ook als vanzelf er een morele en reinigende werking uitgaat op alle verlorenen en dolenden en dwalenden en verketterden en wie dan ook maar om wat voor reden met het gezag gebrouilleerd zijn

..dolenden, dwalenden, verketterden e.d. ... dat vind ik niet mals naar je geloofszusters- en broeders. 

Wat iemand denkt en in vrijheid zich toeëigent als zijn basis en normensysteem, 
verandert helemaal niets aan het ingestelde recht.
Verder is het typeren van de mogelijkheden niet bedoeld als normatieve uitspraak.
Vanuit het gezag worden ze zo gezien, en ik heb ook de tegenhanger, de verketterden genoemd,
aangezien het gezag inderdaad zichzelf tot onwettigheid kan maken. Ik kan me voorstellen dat wie de logische lijn ervan inziet, minder reden heeft om zich aangesproken en niet mals bejegend te vinden door mijn schets van hoe het gewoon is.

Om precies te zijn, volgens mij is het juridisch zo, dat elke christelijke geloofsgemeenschap, zich baseert op God, de bijbel en wat daarvan is overgeleverd of overgenomen, en stellen zij elk zichzelf op het standpunt dat als niemand anders het gezag heeft, dat zij dan zelf dat gezag zo goed mogelijk moeten handhaven. Dus is dat precies hetzelfde in principe als wat de RK. doet, alleen heeft de RK de oudere en daarmee de betere papieren. Dat is niet alleszeggend, maar wel een legitieme basis om mee te beginnen, en om ook op terug te vallen als de andere bases het laten afweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Is het -andere mensen hoger achten dan jezelf- altijd als de Heilige Geest aanwezig is ? 

Geldt dat dan ook voor het over achten van vrouwen ?

Hi Petra,

Dat is wel mijn ervaring, ja. Ik heb het nooit anders meegemaakt. Maar die organisaties bestaan uiteraard uit vrijwilligers en zijn niet gebonden aan kerkregels. Ik weet natuurlijk ook wel dat er heel strenge denominaties bestaan, vooral in de Calvinistische hoek. Dat zeg ik heel voorzichtig want dat zijn zelfs binnen het Calvinisme relatief kleine denominaties die zeker niet de dienst bepalen of de toon zetten. Binnen parakerkelijke organisaties spelen strenge kerkregels en tradities geen rol. Strenge, veroordelende mensen zal je er niet vinden. En als je zelf al te streng, kritisch en/of veroordelend zou zijn, door wat voor oorzaken dan ook, dan wordt je daarin heel snel gecorrigeerd, omdat het niet eens anders kan als je met christenen uit allerlei verschillende denominaties en culturen wilt samenwerken en in veel gevallen zelfs samenleven.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid