Spring naar bijdragen

Als er één waarheid is, dan is er één kerk die waar is ?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei HJW2:

Allemaal reflectie.......zonder enige zelfreflectie. 

Ik zie allemaal beleringen van jou richting anderen voorbijkomen. Meerdere mensen wijzen je daar ook op, Ik heb je in het verleden al eens gezegd: als je je woorden ook daadwerkelijk leeft, dan wordt je verhaal een stuk sterker.

Zolang je uitingen nog ver weg zijn van je eigen theorie, dan doet dat ernstig afbreuk. Mooie theorie allemaal, maar maak het eens waar.

Ik heb geen behoefte om mijzelf te bewijzen, de onrechtvaardigen zullen altijd oordelen en mij de maat nemen.  Logisch, zij dragen geen kennis van 'dat' wat zonder maat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kijk naar de vruchten die ze dragen. Jezus zegt dat je niet mag doden en degenen die naar het zwaard grijpen door het zwaard zullen vergaan. Dus alle kerken die niet neutraal zijn en oorlog verheerlij

Waar je niet oordelen preekt, vel je een keihard oordeel over de RKK. Los er van of ik het daar mee eens ben, vind ik dat enorm hypocriet. In tegenstelling tot wat jij steeds beweert, leert Jezus dat

Als er één taal is, dan is er één manier van schrijven die waar is.😉 Ik stel voor dat we strafpunten gaan uitdelen, uiteraard in rangorde:  1. tikfouten, 2. schrijffouten, 3. spelfouten, 4. taalf

3 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen behoefte om mijzelf te bewijzen, de onrechtvaardigen zullen altijd oordelen en mij de maat nemen.  Logisch, zij dragen geen kennis van 'dat' wat zonder maat is.

Ik weet dat de discussie geen zin heeft, je staat niet open voor dergelijke zaken. Blijkbaar is het voor jou erg nodig om zelf overal buiten te blijven. Dat is trouwens je goed recht. Het maakt alleen je verhaal wel heel wankel en onbetrouwbaar. En dat is jammer, je theorieën verdienen beter, want de gedachten zijn best interessant. Jammer dat je ze zelf niet naleeft, dan zou het echt interessant worden.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW2:

Ik weet dat de discussie geen zin heeft, je staat niet open voor dergelijke zaken. Blijkbaar is het voor jou erg nodig om zelf overal buiten te blijven. Dat is trouwens je goed recht. Het maakt alleen je verhaal wel heel wankel en onbetrouwbaar. En dat is jammer, je theorieën verdienen beter, want de gedachten zijn best interessant. Jammer dat je ze zelf niet naleeft, dan zou het echt interessant worden.

Ik wens dan ook geen volgelingen of mensen die mij vertrouwen/geloven.  Alleen zelfkennis kan uitkomst bieden.  Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen behoefte om mijzelf te bewijzen, de onrechtvaardigen zullen altijd oordelen en mij de maat nemen.  Logisch, zij dragen geen kennis van 'dat' wat zonder maat is.

Je hebt geen behoefte om jezelf te bewijzen maar spreekt wel een behoorlijk zwaar oordeel uit door je woordkeuze: 'de onrechtvaardigen'. Wie zijn dat precies? Iedereen die jou een beetje tegengas geeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Ik wens dan ook geen volgelingen of mensen die mij vertrouwen/geloven.  Alleen zelfkennis kan uitkomst bieden.  Succes.

Ik ben het helemaal met je eens dat zelfkennis de uitkomst biedt.

En zie tegelijk ook je tweede linie verschijnen:

zo snel mogelijk de discussie afkappen. Ook dat is je goed recht. Het zegt wel iets.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Johannes 3 WV95:

8 De Geest is als de wind: hij waait waar hij wil; je hoort hem waaien, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met ieder die geboren is uit de Geest.’ 

Dikke kerkmuren beletten de wind om te waaien.

Ligt eraan of de wind van binnen of van buiten komt. Wanneer het binnen waait, heeft de wind natuurlijk alsnog vrij spel, zeker in een grote kerk. Zet je de ramen en deuren (tegen elkaar) open, dan kan de wind zelfs nog naar buiten en weer naar binnen.

Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van.
-Handelingen 2,2, WV75

Daarbij kunnen, om in dezelfde symboliek te blijven spreken, kerkmuren ook beschermen tegen kwade winden van buiten.

Wie vertoeft in de schuilplaats des Allerhoogsten, vernacht in de schaduw van de Almachtige  en zegt tot de Heer: 'mijn toevlucht, mijn sterkte, mijn God op wie ik mij verlaat.'
Want Hij is het die u bewaart voor de strik van de vogelvanger, bewaart voor de gruwelijke pest.
Met zijn wieken zal Hij u dekken, gij vindt onder zijn vleugelen toevlucht. Een schild, een rondas is zijn trouw.

-Psalm 91,1-4

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Het zelf kan zonder iedere vorm van reflectie bestaan.  Ergo: als het zelf niets meer reflecteert dan openbaart de Vader zich.  Maar zolang jij nog anderen wenst te beleren ontgaat je dat soort fijngevoeligheden.  Dat is ook de betekenis van de splinter en de balk: doe eerst wat aan jezelf HJW, voordat je aan anderen begint......

2 Korinthe 3:18

"Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt."

Het was even zoeken omdat ik niet meer wist waar het stond.   Wat hier 'onbedekt gezicht' genaamd is, is het zelf zonder enige reflectie.   Dan openbaart de Vader zich, omdat de Vader zich alleen kan laten zien in het 'ongespiegelde'.  Logisch, de Vader heeft geen spiegelbeeld omdat Hij één is.

Het vervolg in dit vers geeft aan dat de mens van gedaante veranderd als hij de Vader heeft gezien.  Zijn geest wordt 'omvat' door de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Robert Frans:

 In Nederland kennen we de Raad van Kerken, waar de meeste grote, christelijke kerkgemeenschappen hier op aangesloten zijn, ook die van mij.

Ik heb net ff gekeken. Staan een aantal onbekende namen bij, maar verhip.. ook de Remonstranten die zelfs een vrouwelijke God  heel goed mogelijk vinden. Het is dus idd. best een brede groep. Mooi hoor! 

 

12 uur geleden zei Robert Frans:

Het is vooral voer voor theologen inderdaad. Waarbij gezegd moet worden dat de gemiddelde pastoor of dominee natuurlijk vooral de eigen kerk en geloofstraditie heel goed kent en vaak alleen in algemenere zin iets over andere kerken. Je kunt van zo iemand denk ik ook niet veel méér verwachten.
Maar soms zijn de kerken nauwelijks uit elkaar te houden inderdaad en zijn de redenen van afscheiding vaak meer kerkpolitiek en cultureel van aard dan echt diep theologisch.

Ja als er grote verschillen zijn dan snap ik die wel, maar er zijn idd. ook zoveel afgesplitste kerken waarvan ik me afvraag of ze zelf nog wel weten waarom. Hoe dan ook is het wel mooi om te zien dat er weer meer kerken bezig zijn met het zoeken naar overeenkomsten, zoals de NGK en GKV nu. 

 

12 uur geleden zei Robert Frans:

Met kerkhoppen doel ik vooral op het voortdurend van kerk wisselen, zodra een kerk je niet meer zou bevallen. Wanneer je al tot een kerk behoort, is het goed haar trouw te blijven. Eenmaal geworteld moet je de wortels niet zomaar uittrekken, ook omdat je als het ware naar de kerk groeit waar je inzit.
Kun je echter op wezenlijk niveau niet meer geloven wat zij verkondigt, dan kan inderdaad het onderzoeken of een andere kerk meer op jouw geloof aansluit van waarde zijn. Zo ben ik zelf uiteindelijk ook katholiek geworden.
Wanneer dat echter elk half jaar of elk jaar zou gebeuren, dan wordt het natuurlijk tijd om jezélf eens wat grondiger te onderzoeken, of je je nog wel echt als leerling van Christus opstelt en niet als ronddolende criticaster.

Haha, ja, elk halfjaar is wel ff andere koek. Ik dacht meer aan mensen die met hun geweten in de knoop komen een dan van kerk wisselen. En ik kan me voorstellen dat nieuwelingen of mensen die naar een andere buurt verhuizen een aantal kerken zullen bezoeken om te voelen of het hun past. maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of ze dat zo doen hoor.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Haha, ja, elk halfjaar is wel ff andere koek. Ik dacht meer aan mensen die met hun geweten in de knoop komen een dan van kerk wisselen. En ik kan me voorstellen dat nieuwelingen of mensen die naar een andere buurt verhuizen een aantal kerken zullen bezoeken om te voelen of het hun past. maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of ze dat zo doen hoor. 

Over het algemeen gaat men bij een verhuizing weer naar een kerk van de eigen denominatie, omdat het geloof bij een verhuizing natuurlijk niet meteen veranderd. Zo zal een voetballer bij een verhuizing ook niet opnieuw alle sporten gaan uitproberen, maar gewoon weer een voetbalclub zoeken.
Wanneer echter in de nieuwe woonplaats de eigen denominatie niet (meer) vertegenwoordigd is, dan zoekt men een kerk ervan verderop op, gaat men (tijdelijk) naar een andere denominatie als die als voldoende gelijkwaardig alternatief kan dienen, of blijft men thuis. Een katholiek zal echter niet snel naar een protestantse kerk gaan en vice versa.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Hopper:

Het zelf kan zonder iedere vorm van reflectie bestaan.  Ergo: als het zelf niets meer reflecteert dan openbaart de Vader zich.  Maar zolang jij nog anderen wenst te beleren ontgaat je dat soort fijngevoeligheden.  Dat is ook de betekenis van de splinter en de balk: doe eerst wat aan jezelf HJW, voordat je aan anderen begint......

Jij,jij,jij..

 

Dat is het enige wat jij kan doen. Naar anderen wijzen. Op andere fora ook. Je oordeelde over Trump "hij is een narcist" dat mag wel. Maar als een ander een opmerking over jou maakte was het "reflectie". Word je niet moe van jezelf? "ego ziet ego" ook zo'n mooie.

23 uur geleden zei HJW2:

Zolang je uitingen nog ver weg zijn van je eigen theorie, dan doet dat ernstig afbreuk. Mooie theorie allemaal, maar maak het eens waar.

Kinderen voor kinderen zong dit al mooi:

Het is mooie theorie, maar een ramp in de praktijk

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hopper:

2 Korinthe 3:18

"Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt."

Het was even zoeken omdat ik niet meer wist waar het stond.   Wat hier 'onbedekt gezicht' genaamd is, is het zelf zonder enige reflectie.   Dan openbaart de Vader zich, omdat de Vader zich alleen kan laten zien in het 'ongespiegelde'.  Logisch, de Vader heeft geen spiegelbeeld omdat Hij één is.

Het vervolg in dit vers geeft aan dat de mens van gedaante veranderd als hij de Vader heeft gezien.  Zijn geest wordt 'omvat' door de Vader.

Weer laat je Paulus buikspreken... 

Je moet A) de context van de tekst weten en B ) wat men vroeger geloofde. Anders ga je volkomen de boot in.. De joden en dus ook Paulus geloofden dat de mens zoals die nu is nooit God kan zien zoals Hij is. Dit lees je in het OT als Mozes bij God is op de berg. En bij de profeet Elia. Dit is dus "als in een spiegel aanschouwen".. Dus reflecterend en niet in volle Glorie. Dit gebeurt pas op de einde der tijden. Dan krijgt iedereen een ander lichaam (zelfde stralend beeld als God zelf). 

Als je de teksten iedere keer zo spiritueel (huhum) uitlegt dan ontgaat je de joodse afkomst en wat men vroeger dacht. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Noppert1998:

 

Als je de teksten iedere keer zo spiritueel (huhum) uitlegt dan ontgaat je de joodse afkomst en wat men vroeger dacht. 

 

Dit forum wordt gevormd door een zeer gemêleerd gezelschap. Er zijn vele bloemen op het bloemenveld hier.  Ik hoop en verwacht dat je stopt met je heksenjacht op zeldzame bloemen, als je op dit forum wilt blijven. Hopper schept met zijn inbreng voortdurend ruimte voor andere bloemen die hun eigen plekje op het bloemenveld hebben of vinden.  Dat maakt dit forum wel zo aangenaam. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hopper:

Men moet wandelen in de tuin om de schoonheid van de aldaar aanwezige bloemen te ontdekken.  Pluk de roos niet, schoonheid heeft soms doorns.

Daar vinden we elkaar dan weer. Het gaat om de ervaring, het Zijn. We verschillen wel van mening over het aantal bloemen. Volgens jou zullen het er weinig zijn, volgens mij veel. We gaan het uiteindelijk zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW2:

Daar vinden we elkaar dan weer. Het gaat om de ervaring, het Zijn. We verschillen wel van mening over het aantal bloemen. Volgens jou zullen het er weinig zijn, volgens mij veel. We gaan het uiteindelijk zien.

Het Zijn (de Logos) is enkelvoudig, daar doet zoiets als 'aantallen'  niet mee.  Dat is het Mysterie: hoe kan iets enkelvoudig zijn en zich toch uitstrekken over meerdere personen?  Er is slechts één man gestorven aan het kruis, toch strekt het sterven zich uit over de eeuwen.  In het wandelen in de tuin is het enkelvoudige meervoudig.  Ja, dat is een contradictie in terminis.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

Het Zijn (de Logos) is enkelvoudig, daar doet zoiets als 'aantallen'  niet mee.  Dat is het Mysterie: hoe kan iets enkelvoudig zijn en zich toch uitstrekken over meerdere personen?  Er is slechts één man gestorven aan het kruis, toch strekt het sterven zich uit over de eeuwen.  In het wandelen in de tuin is het enkelvoudige meervoudig.  Ja, dat is een contradictie in terminis.

Ik kan je niet helemaal volgen. Als "aantallen" er niet toe doen, hoe kom je er dan toe om uit te gaan van geringe aantallen in het Koninkrijk ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW2:

Ik kan je niet helemaal volgen. Als "aantallen" er niet toe doen, hoe kom je er dan toe om uit te gaan van geringe aantallen in het Koninkrijk ?

Intern is de Logos zonder ego.  Uitwendig herkennen de geliefden elkaar, immers waar twee of meer vergaderen daar ben IK in hun midden.    Of in de woorden van Paulus: ik ken zoals ik zelf ook gekend ben (1 Korintiërs 13).

Maar het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.  Zij die nog een reflecterende geest hebben zullen het niet begrijpen.  Er komen niet veel mensen door de nauwe poort en veel gelovigen menen abusievelijk dat het allemaal over een hiernamaals gaat.  Dat is niet zo, het Koninkrijk Gods kan gerealiseerd worden in dit leven.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Intern is de Logos zonder ego.  Uitwendig herkennen de geliefden elkaar, immers waar twee of meer vergaderen daar ben IK in hun midden.    Of in de woorden van Paulus: ik ken zoals ik zelf ook gekend ben (1 Korintiërs 13).

Maar het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.  Zij die nog een reflecterende geest hebben zullen het niet begrijpen.  Er komen niet veel mensen door de nauwe poort en veel gelovigen menen abusievelijk dat het allemaal over een hiernamaals gaat.  Dat is niet zo, het Koninkrijk Gods kan gerealiseerd worden in dit leven.  

Dat volg ik allemaal wel. Begrijp me goed: ik probeer niet te scoren (verzoek om dat vooroordeel los te laten, dan komen we tot een inhoudelijk gesprek).

Je geeft aan dat "aantallen" er niet toe doen. Hoe moet ik het dan lezen dat "niet veel" mensen niet door de poort gaan en "veel gelovigen" iets abusievelijk menen. Dan heb je het toch over aantallen ?

Ik zal iets missen in je redenering......hopelijk kun je daar duidelijkheid over geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei HJW2:

Dat volg ik allemaal wel. Begrijp me goed: ik probeer niet te scoren (verzoek om dat vooroordeel los te laten, dan komen we tot een inhoudelijk gesprek).

Je geeft aan dat "aantallen" er niet toe doen. Hoe moet ik het dan lezen dat "niet veel" mensen niet door de poort gaan en "veel gelovigen" iets abusievelijk menen. Dan heb je het toch over aantallen ?

Ik zal iets missen in je redenering......hopelijk kun je daar duidelijkheid over geven.

Kennelijk heb je toch iets niet goed begrepen.    Voor de geliefden is het zichtbaar hoe' druk' het is in het Koninkrijk.   In de Bijbel staat ook geschreven dat er niet veel mensen door de enge poort gaan:

Matt 7:

Citaat

3 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;

14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Er zijn er maar weinig die 'denzelven' vinden.  Waaruit blijkt dat er in de mens 'iets' (denzelven) gevonden wordt.  (Kan worden).  Denzelven = het Woord.   Maar dat is maar voor weinigen weggelegd volgens Matt 7.  Ik kan dat bevestigen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Matt 7:

Citaat

3 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;

14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Er zijn er maar weinig die 'denzelven' vinden.  Waaruit blijkt dat er in de mens 'iets' (denzelven) gevonden wordt.  (Kan worden).  Denzelven = het Woord.   Maar dat is maar voor weinigen weggelegd volgens Matt 7.  Ik kan dat bevestigen.

Nee; denzelven in vers 14 verwijst naar 'de weg'. Net als 'hetzelve' verwijst het terug naar iets dat eerder in de zin staat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Nee; denzelven in vers 14 verwijst naar 'de weg'. Net als 'hetzelve' verwijst het terug naar iets dat eerder in de zin staat. 

Denzelven in vers 14 verwijst naar ‘de poort’. Die is in het allerinnerlijkst heiligdom van ieder mens te vinden. En Christus is de deur.

Johannes 10: 9 Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Flawless victory:

Dit forum wordt gevormd door een zeer gemêleerd gezelschap. Er zijn vele bloemen op het bloemenveld hier.  Ik hoop en verwacht dat je stopt met je heksenjacht op zeldzame bloemen, als je op dit forum wilt blijven. Hopper schept met zijn inbreng voortdurend ruimte voor andere bloemen die hun eigen plekje op het bloemenveld hebben of vinden.  Dat maakt dit forum wel zo aangenaam. 

Hopper schept helemaal geen ruimte voor andere bloemen. Er is maar een roos, en dat is hij...De rest is onkruid..

Maar dat heb zie je pas in als je het doorhebt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noppert1998:

Hopper schept helemaal geen ruimte voor andere bloemen. Er is maar een roos, en dat is hij...De rest is onkruid..

Maar dat heb zie je pas in als je het doorhebt.

 

Dat jij gewoon  niet begrijpt waar hij het over heeft, daar zou je gewoon in kunnen berusten in plaats van hier  ruzie te komen zoeken. Wie weet ga je op een dag inzien waar hij het over had en dan heb je door dat het je eigen reflectie was die je probeerde aan diggelen  te slaan.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid