Spring naar bijdragen

Als er één waarheid is, dan is er één kerk die waar is ?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Hopper:

Er zijn er maar weinig die 'denzelven' vinden.  Waaruit blijkt dat er in de mens 'iets' (denzelven) gevonden wordt.  (Kan worden).  Denzelven = het Woord.   Maar dat is maar voor weinigen weggelegd volgens Matt 7.  Ik kan dat bevestigen.

Wellicht helpt het om de tekst in 21e eeuws Nederlands te lezen, in plaats van 300 jaar oude teksten.
Dan zul je zien dat het allemaal niet zo ingewikkeld ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kijk naar de vruchten die ze dragen. Jezus zegt dat je niet mag doden en degenen die naar het zwaard grijpen door het zwaard zullen vergaan. Dus alle kerken die niet neutraal zijn en oorlog verheerlij

Waar je niet oordelen preekt, vel je een keihard oordeel over de RKK. Los er van of ik het daar mee eens ben, vind ik dat enorm hypocriet. In tegenstelling tot wat jij steeds beweert, leert Jezus dat

Als er één taal is, dan is er één manier van schrijven die waar is.😉 Ik stel voor dat we strafpunten gaan uitdelen, uiteraard in rangorde:  1. tikfouten, 2. schrijffouten, 3. spelfouten, 4. taalf

9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wellicht helpt het om de tekst in 21e eeuws Nederlands te lezen, in plaats van 300 jaar oude teksten.
Dan zul je zien dat het allemaal niet zo ingewikkeld ligt.

Het Oudnederlands is hierin duidelijker. Het den duidt op een oude vierde naamval, dus lijdend voorwerp van een mannelijk woord. De poort. En de poort is inderdaad zoals Hopper aangeeft het Woord, de Logos. Ik noemde het de Christus, maar Hopper verwoordt het veel beter met het Woord, de Logos. En het is in het diepste inwendige van ieder individu te vinden. Maar weinigen vinden het inderdaad. De weg naar binnen moet je zelf gaan. Er kan hooguit naar verwezen worden en dan slaan de meeste mensen zelf hun eigen ruiten in. Omdat de meesten bezig zijn hun reflecties te vernietigen in plaats van de weg in zichzelf te gaan zodat ze achter de reflecties leren zien. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

Dat jij gewoon  niet begrijpt waar hij het over heeft, daar zou je gewoon in kunnen berusten in plaats van hier  ruzie te komen zoeken. Wie weet ga je op een dag inzien waar hij het over had en dan heb je door dat het je eigen reflectie was die je probeerde aan diggelen  te slaan.

Ik ken Hopper al langer dan ik mijn familie ken (bij wijze spreken).. Het gaat niet om wel of niet begrijpen. Het gaat om A zeggen en dan het hele alfabet doen maar A niet.. Want hij is zogenaamd zonder oordeel. Maar oordeelt alles en iedereen. Hij laat Jezus en Paulus buikspreken dat het ene lieve lust is. Door 1 zinnetje te pakken en die dan om te vormen dat het nog wat lijkt. Zonder context, zonder de geschiedenis te kennen. 

Voor de rest ben je Hopper aan het napraten met je reflectie. Sowieso is het een utopie om te denken zonder reflectie. Ten tweede is dat een antwoord van mensen die gene kritiek dulden op eigen gedachten. Dan is het "ego ziet ego". "het is je reflectie".. Want ik ben heilig, dus kritiek op mij kan enkel reflectie zijn van de onwetenden onder mij.

Dan ben je een Japanse duizendknoop en niet een mooie bloeiende roos. 

 

Zojuist zei Flawless victory:

Het Oudnederlands is hierin duidelijker. Het den duidt op een oude vierde naamval, dus lijdend voorwerp van een mannelijk woord. De poort. En de poort is inderdaad zoals Hopper aangeeft het Woord, de Logos. Ik noemde het de Christus, maar Hopper verwoordt het veel beter met het Woord, de Logos. En het is in het diepste inwendige van ieder individu te vinden. Maar weinigen vinden het inderdaad. De weg naar binnen moet je zelf gaan. Er kan hooguit naar verwezen worden en dan slaan de meeste mensen zelf hun eigen ruiten in. Omdat de meesten bezig zijn hun reflecties te vernietigen in plaats van de weg in zichzelf te gaan zodat ze achter de reflecties leren zien. 

Als je ook nog de context pakt van alles dan weet je dat het niet is zoals jij zegt dat het is.. 

Hier is Jezus namelijk helemaal niet op een binnenweg aan het wijzen. De Jezus uit het nieuwe Testament wijst trouwens helemaal nooit op een binnenweg. Dat is een gnostische interpretatie. Als je Openbaring leest dan weet je dat het niet gaat om een binnenweg. Om het zelf doen. Maar op een "buitenweg" en vertrouwen op Christus. 

Tevens dachten de eerste christenen dat de Schepping kwam door het Woord. "God sprak en het was er".. Dit hebben ze van griekse filosofen. 

En pas als je gelooft dan komt de Geest in je wonen. Dus "ten diepste aanwezig in ieder individu"? Lijkt me niet. Ook dit is een gnostisch idee. Je moet het zelf doen volgens de gnostici. Iets herinneren. Maar de oudere christenen dachten dit niet. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Flawless victory:

Het Oudnederlands is hierin duidelijker. Het den duidt op een oude vierde naamval, dus lijdend voorwerp van een mannelijk woord. De poort. En de poort is inderdaad zoals Hopper aangeeft het Woord, de Logos. Ik noemde het de Christus, maar Hopper verwoordt het veel beter met het Woord, de Logos. En het is in het diepste inwendige van ieder individu te vinden. Maar weinigen vinden het inderdaad. De weg naar binnen moet je zelf gaan. Er kan hooguit naar verwezen worden en dan slaan de meeste mensen zelf hun eigen ruiten in. Omdat de meesten bezig zijn hun reflecties te vernietigen in plaats van de weg in zichzelf te gaan zodat ze achter de reflecties leren zien. 

Ik prefereer 'Logos' omdat ik zie dat 'Woord' tot misverstanden leidt.   Soms is het beter om het oorspronkelijke begrip te handhaven, Logos laat zich niet vertalen.   Logos is ook in ieder mens aanwezig zoals de eik al aanwezig is in de eikel.   Waarmee ik duid op een innerlijk groeien.   Het Woord is een menselijk vermogen wat de facto niets doet.  Hetgeen een tegenstrijdigheid is in zichzelf.  Zodra je je het Woord gaat voorstellen, dan is het 'dat' al niet meer.

Reflecteren heeft dan weer alles met 'voorstellen' van doen.  Iemand die oordeelt maakt tegelijkertijd een voorstelling van een ander. En schept daarmee in geestelijke zin het "Ik en de ander".  Maar dat is alleen zichtbaar als het reflecteren ten einde is, dan is ook duidelijk dat 'het Woord' 100% zonder reflectie is.  En ook zonder voorstellingsvermogen.   Waarmee 'het Woord' weer wat anders is dan 'Geest', Geest is wat de voorstellingen schept.   Daar komen we ook weer bij de drie-eenheid uit.  God bestaat niet uit 3 personen , maar uit 3 'hoedanigheden'.   Waarvan Jezus nadrukkelijk waarschuwt om de (Heilige)Geest niet te bespotten.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:
2 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Nee; denzelven in vers 14 verwijst naar 'de weg'. Net als 'hetzelve' verwijst het terug naar iets dat eerder in de zin staat. 

Denzelven in vers 14 verwijst naar ‘de poort’. Die is in het allerinnerlijkst heiligdom van ieder mens te vinden. En Christus is de deur.

In de Duitse Lutherbijbel staat het zo:

14 Und die Pforte ist enge, und der Weg ist schmal, der zum Leben führet; und wenig ist ihrer, die ihn finden.

Nou is het voor mij een hele tijd geleden dat ik überhaupt (lol) iets met Duitse naamvallen deed maar in de veronderstelling dat Luther zijn naamvallen beheerste:

Die Pforte: vrouwelijk

Der Weg: mannelijk

'die ihn finden': die hem vinden. 'ihn' is vierde naamval (lijdend voorwerp) voor het mannelijke 'er' (hij). Als het op 'die Pforte' zou slaan zou er 'sie' moeten staan.

Maar: ik kan er naast zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Kennelijk heb je toch iets niet goed begrepen.    Voor de geliefden is het zichtbaar hoe' druk' het is in het Koninkrijk.   In de Bijbel staat ook geschreven dat er niet veel mensen door de enge poort gaan:

Er staan ook teksten in de Bijbel die aangeven dat er sprake van vele woningen en ontelbare scharen.

Het is dus maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW2:

Er staan ook teksten in de Bijbel die aangeven dat er sprake van vele woningen en ontelbare scharen.

Het is dus maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.

 

Ik hou de leer van Jezus wel aan.  Kersen plukken laat ik aan anderen over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Ik hou de leer van Jezus wel aan.  Kersen plukken laat ik aan anderen over.

Ik weet dat je mij op negeerlijstje hebt staan en dus doof blijft voor mijn reactie, maar soit. Dan schrijf ik het wel van mij af, is ook goed voor mijzelf..

JIJ bent juist degene die cherrypickt door bepaalde tekstjes aan te halen en anderen te negeren. Je hoeft niet alles letterlijk te nemen, maar door het ene wel te citeren en te lezen en het andere niet kun je van Jezus maken wie jij wilt dat Jezus was. Of de leer van Jezus. Mooi voorbeeld is hoe jij Johannes citeert en er een totaal andere invulling aan geeft dan wat er werkelijk staat.

 

Citaat

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

En dan denk jij dat hier staat dat het wordende het probleem is. In plaats van dat je hier een scheppingsverhaal in leest. Zoals in Genesis. Doe dus niet of jij Jezus leer volgt en anderen cherrypicken. Want als je met je wijsvingers naar anderen wijst dan wijzen er drie vingers naar jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Noppert1998:

De Jezus uit het nieuwe Testament wijst trouwens helemaal nooit op een binnenweg. Dat is een gnostische interpretatie.

Gelukkig mogen ketters niet meer op de brandstapel. In NL is het zelfs toegestaan om er een eigen geloofsovertuiging op na te houden.(I)  Cherrypicking, gnostisch, boeddhistisch, mix & match.. je kan het zo gek niet bedenken of het kan en mág.. (van de NL-e  wet dan hè! )

Daar hebben een hoop mensen helaas hard voor knokken, dat wel. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Gelukkig mogen ketters niet meer op de brandstapel. In NL is het zelfs toegestaan om er een eigen geloofsovertuiging op na te houden.(I)  Cherrypicking, gnostisch, boeddhistisch, mix & match.. je kan het zo gek niet bedenken of het kan en mág.. (van de NL-e  wet dan hè! )

Daar hebben een hoop mensen helaas hard voor knokken, dat wel. 

Weer kies je de verkeerde zijde

Het gaat mij erom dat Hopper beweringen doet als dat de rest het verkeerd ziet en hij als enige goed.. Voor mij mag iedereen kiezen wat hij wil. Sterker nog, ik heb hele gnostische geschriften gelezen met uitleggingen. Allemaal prima. Maar doen dan niet alsof de rest het verkeerd ziet en jij als enige goed..

Zoals het idee dat leven na de dood een christelijk verzinsel is waar Jezus en Paulus niks van wisten. Als ik dan teksten opnoem en ze citeer waaruit blijkt dat Paulus beweerde dat Jezus terugkomt op de wolkeren en dat de doden opstaan voordat ze allemaal naar Jezus gaan dan is dat idee gedebunked. Vooral als er dan staat dat Paulus het van Jezus ZELF gehoord heeft..

Dat bedoel ik met cherrypicken, en nederige mensen die cherrypicken mogen dat. Arrogante mensne (ik heb de waarheid, ik loop in het licht met Jezus) niet..

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Noppert1998:

Weer kies je de verkeerde zijde

Het gaat mij erom dat Hopper beweringen doet als dat de rest het verkeerd ziet en hij als enige goed..

Hi Berjan, 

Lees de TS en post 2 nog eens.  In dit geval een katholiek die zeker weet dat de rest het verkeerd ziet. Ook jij bent christen geweest, en wist zeker dat jouw paadje het juiste paadje was. Maar vraag eens aan Sjako of de JG het als enige goed ziet. Wat verwacht je nou ?(Ik ben JG maar vind de katholieke dogma's net zo waar hoor).

Er zijn vele vele denominaties en allemaal claimen ze het enige ware juiste Woord het beste te snappen en verkondigen. Hopper was katholiek, heeft daar afstand van genomen vanwege alle misstanden en trekt die -ware weg- claim uit handen van de kerk (en kerken in het algemeen) terug naar de mens en terug naar zichzelf. Het is een reactie/weerwoord op de georganiseerde religies/kerken die a.h.w. de weg naar God voor zichzelf en hun eigen cluppie opeisen/opgeëist hebben. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Petra.:

Hi Berjan, 

Lees de TS en post 2 nog eens.  In dit geval een katholiek die zeker weet dat de rest het verkeerd ziet. Ook jij bent christen geweest, en wist zeker dat jouw paadje het juiste paadje was. Maar vraag eens aan Sjako of de JG het als enige goed ziet. Wat verwacht je nou ?(Ik ben JG maar vind de katholieke dogma's net zo waar hoor).

Er zijn vele vele denominaties en allemaal claimen ze het enige ware juiste Woord het beste te snappen en verkondigen. Hopper was katholiek, heeft daar afstand van genomen vanwege alle misstanden en trekt die -ware weg- claim uit handen van de kerk (en kerken in het algemeen) terug naar de mens en terug naar zichzelf. Het is een reactie/weerwoord op de georganiseerde religies/kerken die a.h.w. de weg naar God voor zichzelf en hun eigen cluppie opeisen/opgeëist hebben. 

 

Ach, lees toch zelf wat Hopper iedere dag beweert.. Je probeert weer jouw handen boven zijn hoofd te houden..

Er is geen enkele gelovige op dit forum die zo eigenwijs en arrogant is als Hopper... De man beweerde op FT zelfs dat hij vroeger ook atheist was en nu niet meer. Want zo schreef hij "vroeger geloofde ik dat God niet bestond, en nu WEET ik het"... 

Heb je zijn uitspraak ook gelezen van "de onrechtvaardigen lasteren mij altijd?" Sorry, maar dit heb ik Sjako nooit horen beweren, of Fundamenteel. Of jou.. 

Maar goed, ik heb het gevoel dat vrouwen wel vaker vallen voor de bad boy.. En dat is in dit geval ook weer zo..

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noppert1998:

Ach, lees toch zelf wat Hopper iedere dag beweert.. Je probeert weer jouw handen boven zijn hoofd te houden..

Er is geen enkele gelovige op dit forum die zo eigenwijs en arrogant is als Hopper... De man beweerde op FT zelfs dat hij vroeger ook atheist was en nu niet meer. Want zo schreef hij "vroeger geloofde ik dat God niet bestond, en nu WEET ik het"... 

Heb je zijn uitspraak ook gelezen van "de onrechtvaardigen lasteren mij altijd?" Sorry, maar dit heb ik Sjako nooit horen beweren, of Fundamenteel. Of jou.. 

Maar goed, ik heb het gevoel dat vrouwen wel vaker vallen voor de bad boy.. En dat is in dit geval ook weer zo..

Je kunt er ook voor kiezen om je niet te ergeren en/of zelf ook de negeerfunctie te gebruiken. Sommige mensen leven in een waan en willen er blijkbaar niet door anderen mee geconfronteerd worden dat ze in een waan leven. Dus kun je m.i. dergelijke lieden beter in hun waan laten 😄

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ferry_Tassie:

Je kunt er ook voor kiezen om je niet te ergeren en/of zelf ook de negeerfunctie te gebruiken. Sommige mensen leven in een waan en willen er blijkbaar niet mee geconfronteerd worden dat ze in een waan leven. Dus kun je m.i. dergelijke lieden beter in hun waan laten 😄

Dat is waar. Maar ik sta toch al in de negeermodus. Dus ik gebruik dit meer om frustratie over zoveel arrogantie en onechtheid van me af te schrijven. En hoop dat 1 iemand dit leest en van die frustratie gevrijwaard blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Je kunt er ook voor kiezen om je niet te ergeren en/of zelf ook de negeerfunctie te gebruiken. Sommige mensen leven in een waan en willen er blijkbaar niet door anderen mee geconfronteerd worden dat ze in een waan leven. Dus kun je m.i. dergelijke lieden beter in hun waan laten 😄

Negeren is inderdaad het beste. Ik ga mijn best ervoor doen om er niet meer op in te gaan. Zal lastig zijn, omdat ik zijn ideeën wel heel interessant vind. En daar dan wel op ingaan en de rest niet mee te nemen.....wordt lastig maar is een poging waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Noppert1998:

Maar goed, ik heb het gevoel dat vrouwen wel vaker vallen voor de bad boy.. En dat is in dit geval ook weer zo.

🤣

Ik heb nogal een warm hart voor vervelende eigen wijze mensen. Zijn er net weer drie bijgekomen. 🌸🌸🌸

Wat meer vrouwen zou ik van harte toejuichen, maar helaas. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

🤣

Ik heb nogal een warm hart voor vervelende eigen wijze mensen. Zijn er net weer drie bijgekomen. 🌸🌸🌸

Wat meer vrouwen zou ik van harte toejuichen, maar helaas. 

Dat laatste zou ik ook toejuichen.. Maar helaas, gelovige vrouwen staan nog steeds te veel in de keuken om zich in debatten te mogen mengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noppert1998:

O ja dat klopt. Tegenwoordig hebben huizen open keukens, dus vrouwen kunnen zich vanuit de keuken makkelijk mengen in discussies en debatten.

Tjonge jonge. 

Maar goed, als bruggetje om het maar weer on topic te brengen: "Als er één waarheid is, dan is er één kerk die waar is ?"

 

Ook dit is een kwestie (positie van vrouwen en mannen) waar er idd. kerken verschillende opvattingen over hebben.  Er zijn dus meerdere kerken met verschillende waarheden daarover. En er zijn er zelfs die radicaal van standpunt/waarheid wijzigen, zoals de GKv bij de synode van Goes, met zelfs excuses vanwege het voorheen niet goed begrepen hebben van Gods wil. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-12-2022 om 00:23 zei Petra.:

Yep.  ALS er 1 waarheid is, dan is er 1 kerk ...  is denk ik de meest logisch conclusie. 

FEIT is.. dat er niet 1 maar een heleboel kerken zijn. Kijk maar hoeveel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_denominaties_in_Nederland

 

Dus .. wat kunnen concluderen uit dat feit ? 

1) Één kerk heeft het goed, al die andere niet.

2) Er is geen enkele kerk die de ene hele waarheid goed heeft.

3) De premisse "Er is maar één waarheid" klopt niet; er zijn meerdere waarheden. 

4) Er is helemaal geen waarheid

5) ?

5. Er is een overkoepelende waarheid waaronder de deelwaarheden een plek vinden. Daarmee ook optie 2 erkennend.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen graag als enige de waarheid in pacht willen hebben of denken te hebben. Afgeleide van de westerse concurrentie strijd ?

Ook dat andere topic: de meest eerlijke en meest realistische levensbeschouwing is.....

Altijd maar weer dat meer willen zijn.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Petra.:

Tjonge jonge. 

Maar goed, als bruggetje om het maar weer on topic te brengen: "Als er één waarheid is, dan is er één kerk die waar is ?"

 

Ook dit is een kwestie (positie van vrouwen en mannen) waar er idd. kerken verschillende opvattingen over hebben.  Er zijn dus meerdere kerken met verschillende waarheden daarover. En er zijn er zelfs die radicaal van standpunt/waarheid wijzigen, zoals de GKv bij de synode van Goes, met zelfs excuses vanwege het voorheen niet goed begrepen hebben van Gods wil. 

 

 

Even ontopic dan...

 

waarom zou er als er 1 waarheid is 1 kerk zijn die waar is? Misschien bevindt de waarheid zich helemaal niet in de kerk? Misschien in een tempel, of in een moskee? Of in een atheïstisch centrum voor ouderen? Misschien wel bij mij thuis?

Vooral als je weet dat de Bijbel/canon is in elkaar gezet door de RK. En dat de protestanten een hekel hebben aan de RK, maar wel dezelfde Bijbel delen. Dan is de kans dat er bij jou waarheid is als kerk zijnde wel erg klein. En helemaal DE Waarheid. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei HJW2:

5. Er is een overkoepelende waarheid waaronder de deelwaarheden een plek vinden. Daarmee ook optie 2 erkennend.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen graag als enige de waarheid in pacht willen hebben of denken te hebben. Afgeleide van de westerse concurrentie strijd ?

Ook dat andere topic: de meest eerlijke en meest realistische levensbeschouwing is.....

Altijd maar weer dat meer willen zijn.

Dit is een discussie over wat de waarheid is, geen lego-bouwpakket.
Het is theoretisch gezien simpelweg onmogelijk dat alle religies gelijk hebben. 
Dus jouw optie 5 is geen optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid