Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei TTC:

Ja, daar gaat het om, met een non-lineaire katalysator kan gebouwd worden wat we willen, dat we niet allemaal hetzelfde willen een kwestie van vrije wil. Ergo, naargelang perceptie en dominantie van dat wat gewild wordt kunnen er ook heel wat misverstanden ontstaan, maar aan die katalysator verandert niets. 

Er bestaat geen misverstand over het feit, dat mens en dier en plant en aarde zijn gemaakt.  De enige manier om dat grootse en wonderlijke te ontkennen, is door ten eerste de tijd te verlengen tot een oneindigheid, waardoor er ruimte is om de som van wat je ziet per tijd toch heel erg klein te noemen, en door ten tweede dat wonderlijke op te delen in zodanig kleine onderling verbonden stapjes, dat per stapje geen enkel wonderlijk verschil is te zien, maar slechts gedwongen aanpassingen naast triviale aanpassingen en onbetekenende verschillen. Maar de som der delen en het verschil van ervoor met erna, geeft onverminderd een groots en wonderlijk werk, waarvoor geen oorzaak aan te wijzen is, dan dat iets met meer macht en kracht en kennis dan dat van de mens, dat veroorzaakt moet hebben.

De katalysator tot omgang met dit grootse en wonderlijke, kun je geloof noemen of vrije wil of je kunt het toewijzen aan systeemfluctuaties die uit de mens een reactie persen op wat de fluctuatie als vermeende oorzaak doet manifesteren. Maar waar de eenvoudige constatering is, dat wat is een oorzaak heeft, geldt ook voor de aan de katalysator toegerekende elementen, dat zij onverminderd een oorzakelijk verband in stand houden, dat niet wordt gezien, maar wel als wetmatigheid zodanig vast en definitief in het systeem besloten ligt, dat alle soorten van latente en dominante bevindingen, zich kunnen vinden in de gemeenschappelijkheid ervan. 

En de verfrissende doorbraak komt, als alle kosmetische presentaties en omgangsvormen als lagen verf rissen, en gezien wordt dat er een lineaire wet is met non-lineaire verschijningen. Alle kracht is uit God, en wat we ervan zien zijn botsingen. Alle botsingen getuigen van een onderliggende rust van oorzaak, en een bereikte rust van gevolg. Alle epistemologische moeiten passen daarom bij ontologische voorspelbaarheden. En alle gedane moeite brengt een schijn van keuze en wil en beheersbaarheid en maakbaarheid. De wet en de wetmatigheden trekken zich van al die spanningen en inspanningen niets aan. En de katalysator is het breken van balans en wet, of ook het terugkeren tot het doen van de wet.

Zodat het uiteindelijke resultaat is, dat wordt gezien dat de Maker wet is en recht en vastheid van zijn en doen. En pas als we beseffen dat al die wetmatigheden, voor ons als mens steeds iets te maken heeft met ons persoonlijk zijn en ons innerlijk bevinden, dat zich vormt en richt en welbevindt naar de aardse omstandigheden, gaan we beseffen dat ook God persoonlijk is met een innerlijk bevinden, dat zich vormt en richt naar welbevinding van wat er wordt gevormd en gericht en bevonden naar de menselijke omstandigheden.

En de paradox is, dat de mens die de wonderen steeds meer ziet geplaatst worden in wetten van natuurlijk zijn, juist door al die natuurlijke wetten, steeds minder gelooft in de persoonlijke Maker die dat moet hebben veroorzaakt. Terwijl diezelfde mensen met diezelfde hogere kennis, getuigen zijn dat wat duizenden jaren werd geloofd als hoogstwonderlijke volstrekte onbestaanbaarheid, in de toekomst gewoon gemeengoed kan zijn. Wat toen werd geloofd, blijkt in het heden bevestigd te zijn als niet te wonderlijk om te kunnen bestaan. 

En de lach en de spot, is dat de meest hardnekkige ongelovigen, in hun theorie en oorzakelijk bewijzen van hun paradigma, juist hun hoop en hun geloof hebben gevestigd op een voortdurende evolutie, die van een eencellige kan komen tot een mens. Die wonderlijke overgang is wonderlijker dan de grootste wonderen van de gelovigen destijds, terwijl de voortgaande lijn der evolutionaire mogelijkheden, ook toekomstige wezen onderbouwen, die naar maatstaven van nu tot geesten en goden moeten worden gerekend.

En het Woord van God, waarin het staat, was er en is er en zal er steeds zijn. Hoewel ook de Logos door alle mens werd verlaten, en dood verklaard waar de zijnen bij stonden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

43 minuten geleden zei Tomega:

Er bestaat geen misverstand over het feit, dat mens en dier en plant en aarde zijn gemaakt.  De enige manier om dat grootse en wonderlijke te ontkennen, is door ten eerste de tijd te verlengen tot een oneindigheid, waardoor er ruimte is om de som van wat je ziet per tijd toch heel erg klein te noemen, en door ten tweede dat wonderlijke op te delen in zodanig kleine onderling verbonden stapjes, dat per stapje geen enkel wonderlijk verschil is te zien, maar slechts gedwongen aanpassingen naast triviale aanpassingen en onbetekenende verschillen. Maar de som der delen en het verschil van ervoor met erna, geeft onverminderd een groots en wonderlijk werk, waarvoor geen oorzaak aan te wijzen is, dan dat iets met meer macht en kracht en kennis dan dat van de mens, dat veroorzaakt moet hebben.

De katalysator tot omgang met dit grootse en wonderlijke, kun je geloof noemen of vrije wil of je kunt het toewijzen aan systeemfluctuaties die uit de mens een reactie persen op wat de fluctuatie als vermeende oorzaak doet manifesteren. Maar waar de eenvoudige constatering is, dat wat is een oorzaak heeft, geldt ook voor de aan de katalysator toegerekende elementen, dat zij onverminderd een oorzakelijk verband in stand houden, dat niet wordt gezien, maar wel als wetmatigheid zodanig vast en definitief in het systeem besloten ligt, dat alle soorten van latente en dominante bevindingen, zich kunnen vinden in de gemeenschappelijkheid ervan. 

En de verfrissende doorbraak komt, als alle kosmetische presentaties en omgangsvormen als lagen verf rissen, en gezien wordt dat er een lineaire wet is met non-lineaire verschijningen. Alle kracht is uit God, en wat we ervan zien zijn botsingen. Alle botsingen getuigen van een onderliggende rust van oorzaak, en een bereikte rust van gevolg. Alle epistemologische moeiten passen daarom bij ontologische voorspelbaarheden. En alle gedane moeite brengt een schijn van keuze en wil en beheersbaarheid en maakbaarheid. De wet en de wetmatigheden trekken zich van al die spanningen en inspanningen niets aan. En de katalysator is het breken van balans en wet, of ook het terugkeren tot het doen van de wet.

Zodat het uiteindelijke resultaat is, dat wordt gezien dat de Maker wet is en recht en vastheid van zijn en doen. En pas als we beseffen dat al die wetmatigheden, voor ons als mens steeds iets te maken heeft met ons persoonlijk zijn en ons innerlijk bevinden, dat zich vormt en richt en welbevindt naar de aardse omstandigheden, gaan we beseffen dat ook God persoonlijk is met een innerlijk bevinden, dat zich vormt en richt naar welbevinding van wat er wordt gevormd en gericht en bevonden naar de menselijke omstandigheden.

En de paradox is, dat de mens die de wonderen steeds meer ziet geplaatst worden in wetten van natuurlijk zijn, juist door al die natuurlijke wetten, steeds minder gelooft in de persoonlijke Maker die dat moet hebben veroorzaakt. Terwijl diezelfde mensen met diezelfde hogere kennis, getuigen zijn dat wat duizenden jaren werd geloofd als hoogstwonderlijke volstrekte onbestaanbaarheid, in de toekomst gewoon gemeengoed kan zijn. Wat toen werd geloofd, blijkt in het heden bevestigd te zijn als niet te wonderlijk om te kunnen bestaan. 

En de lach en de spot, is dat de meest hardnekkige ongelovigen, in hun theorie en oorzakelijk bewijzen van hun paradigma, juist hun hoop en hun geloof hebben gevestigd op een voortdurende evolutie, die van een eencellige kan komen tot een mens. Die wonderlijke overgang is wonderlijker dan de grootste wonderen van de gelovigen destijds, terwijl de voortgaande lijn der evolutionaire mogelijkheden, ook toekomstige wezen onderbouwen, die naar maatstaven van nu tot geesten en goden moeten worden gerekend.

En het Woord van God, waarin het staat, was er en is er en zal er steeds zijn. Hoewel ook de Logos door alle mens werd verlaten, en dood verklaard waar de zijnen bij stonden.

Oprecht dank voor deze mooie getuigenis, misschien daarom dat hulpvragen met betrekking tot, in hoeverre er überhaupt al enige aandacht voor zou bestaan, paraconsistente logica niet altijd even makkelijk verteerd worden. Het doet echter geen afbreuk aan het wonder des levens, net zoals voor wie begrijpen wil er hoop in overvloed is, logischerwijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De katalysator tot omgang met dit grootse en wonderlijke, kun je geloof noemen of vrije wil of je kunt het toewijzen aan systeemfluctuaties die uit de mens een reactie persen op wat de fluctuatie als vermeende oorzaak doet manifesteren. Maar waar de eenvoudige constatering is, dat wat is een oorzaak heeft, geldt ook voor de aan de katalysator toegerekende elementen, dat zij onverminderd een oorzakelijk verband in stand houden, dat niet wordt gezien, maar wel als wetmatigheid zodanig vast en definitief in het systeem besloten ligt, dat alle soorten van latente en dominante bevindingen, zich kunnen vinden in de gemeenschappelijkheid ervan. 

Willen gemakshalve misschien nog opmerken dat we hier spreken over optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, niet meer, niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:

Willen gemakshalve misschien nog opmerken dat we hier spreken over optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, niet meer, niet minder.

:) Zeker. Op de schaal van eenheden van tijd, wordt de non-lineaire katalysator, op geen enkel andere wijze gedefinieerd, dan als de deler van som en verschil. Wat verrassend en ongedacht toch onverminderd een lineaire voorstelling is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Zeker. Op de schaal van eenheden van tijd, wordt de non-lineaire katalysator, op geen enkel andere wijze gedefinieerd, dan als de deler van som en verschil. Wat verrassend en ongedacht toch onverminderd een lineaire voorstelling is. 

Enigszins lastig zijn hulpvragen waarvan de uitkomst reeds gekend is, maar nog niet eerder over nagedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei TTC:

Enigszins lastig zijn hulpvragen waarvan de uitkomst reeds gekend is, maar nog niet eerder over nagedacht.

Sorry. Ik weet niet wat ik daaraan kan doen. Het kan over mijzelf gaan.
De mens krijgt bijna nooit mee wat wordt gezonden,
en bijna altijd wel iets in de lijn van wat wordt gezocht.
Hoewel dat meestal in anti-identificatie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:

Sorry. Ik weet niet wat ik daaraan kan doen. Het kan over mijzelf gaan.
De mens krijgt bijna nooit mee wat wordt gezonden,
en bijna altijd wel iets in de lijn van wat wordt gezocht.
Hoewel dat meestal in anti-identificatie is.

Niet iedereen beloopt dat pad op hetzelfde moment en elk pad is uniek, het vervolg zou daarom al geschreven kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader.   Dat is een universeel pad.

Brede wegen, die zijn uniek.  Vol met lineaire katalysatoren en toevalsgeneratoren.  Geen idee wat die daar moeten, gelukkig was Jezus' leer ook voor de eenvoudigen van geest zoals ik.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader.   Dat is een universeel pad. Brede wegen, die zijn uniek.  Vol met lineaire katalysatoren en toevalsgeneratoren.  Geen idee wat die daar moeten, gelukkig was Jezus' leer ook voor de eenvoudigen van geest zoals ik.

Allemaal niet zo moeilijk, de beschikbaarheid van opties maakt de beslisbaarheid mogelijk, wat niet betekent gekend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader.   Dat is een universeel pad.

Brede wegen, die zijn uniek.  Vol met lineaire katalysatoren en toevalsgeneratoren.  Geen idee wat die daar moeten, gelukkig was Jezus' leer ook voor de eenvoudigen van geest zoals ik.

De Vader gaf de Geest tot de wet en de weg en de waarheid,
en die wet en die weg en die waarheid is tot behoud van de mens.
De mens gaf zijn geest. en zijn wetteloosheid en zijn weg en zijn waarheid zijn tot zijn verderf en dood.
Christus nam de wet en de dood, en gaf een weg en de waarheid en een geest tot leven.
Dat deed Christus niet door de wet onwettig en goddeloos te verklaren,
maar door de verdoemden aan de werking van de wet te onttrekken.

Niet om zonder wet te zijn, maar om de wet te kunnen willen doen, zonder zich er aan te kunnen houden.
Zijn weg en zijn waarheid en zijn leven, veronderstelt dus liefde voor de wet van de Vader.
Wie in de liefde niet is, die heeft de Vader niet. 

De eenvoudige ziet de wet, en erkent dat de wet wetmatigheden geeft.
De verstandige ziet de wet en betrekt dat op alles in zijn leven; hij onderhoudt actief de wet.

De dwaas ziet Christus, en omarmt de verlossing zonder meer, zonder weg en zonder wet en zonder waarheid.
Want, zegt de dwaas, dat is immers reeds besloten in Christus, die mij Verlossing gaf.

Christus kent de mens, en zegt dit tegen de mens die ergens ziet en voelt dat hier iets materieels speelt:
"Ik ben is in de wereld gekomen om van de waarheid getuigenis te geven."

Welke waarheid betuigt Christus ons? Dat de liefde in de wet, wettiger is dan de letter van de wet.
Dat de wet in het hart, vrijheid van het hart is om te kiezen de wil van de Vader te doen,
zonder bij het falen daarin strafbaar te kunnen zijn,
omdat de wet is vervuld in Christus.
De wet getuigt over de wil van God.

Die vrijheid is niet vrijheid van de norm van Gods wet, maar vrijheid van de dood door de wet.
Tot liefdedienst aan de wet van de Vader, die nu is geschreven in het hart.

Dat geeft als het ware een grondwet van menselijk handelen, zie Mattheüs 5, de "Bergrede"
Dat is geen onbelangrijk inzicht. Want dat is de titel van deze draad.

De waarheid en de weg en het leven, 
ligt daarom nog steeds besloten,
in kennis van de Wet van God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader.   Dat is een universeel pad. Brede wegen, die zijn uniek.  Vol met lineaire katalysatoren en toevalsgeneratoren.  Geen idee wat die daar moeten, gelukkig was Jezus' leer ook voor de eenvoudigen van geest zoals ik.

Een groep natuurkundigen heeft onderzoek gedaan of het mogelijk is om in het echt op warpsnelheid te kunnen vliegen in het heelal, uit het onderzoek is gebleken dat dit mogelijk is. De 'Alcubierre-aandrijving' is een speculatief idee voor een aandrijving waarmee een ruimtevaartuig sneller dan het licht zou kunnen reizen door gebruik te maken van het warp effect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-3-2023 om 19:01 zei Tomega:

Op de schaal van eenheden van tijd, wordt de non-lineaire katalysator, op geen enkel andere wijze gedefinieerd, dan als de deler van som en verschil. Wat verrassend en ongedacht toch onverminderd een lineaire voorstelling is. 

Inmiddels hebben we dat circulaire diagram in een baan rond de zon gelanceerd, en aan die non-lineaire katalysator en een reeks afleidbare wetmatigheden wijzigt vooralsnog niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Inmiddels hebben we dat circulaire diagram in een baan rond de zon gelanceerd, en aan die non-lineaire katalysator en een reeks afleidbare wetmatigheden wijzigt vooralsnog niets.

De planeet is in zekere zin ongericht en zonder energie en zonder vaste weg om te gaan, zonder de zon. Geeft men de planeet iets van levende beweging, dan kan die planeet naar de zon toe en van de zon af. Die levende energie kan alleen bestaan als er iets ontbrandt in die planeet. De zon is als een verterend vuur, en biedt wel energie, en ook ontbranding, maar ook vernietiging. En de planeet met levende energie, en ook verstand, die kiest er dan voor om niet achteruit te wijken. En dan, als hij naderbij wil komen, dan beseft hij zijn plaats en ruimte, en zoekt zuivere banen die hem dichter bij de zon brengen, maar ook niet op oneerbiedige kortheid. En zo zien we evenveel elipsen als verstandige haast tot sterren ontbrande planeten. Dan komt het inzicht dat wie volmaakt brandt geen zonne-energie meer nodig heeft. Want de ontbrandingswaarde van de zon is dan ook in de planeten. En dat, lieve kinderen, verklaart in dit sprookje het ontstaan van dat oneindige aantal sterren: het zijn evenzovele eenheden met de zon, die elk voor zich zoveel energie van de zon meedragen, dat ze zelfstandig een plek hebben gekregen met hun eigen bestuur en hun eigen macht en hun eigen planeten en hun eigen voorstelling van wat is en wat zal zijn. Maar, is dan de zon dan wel de bron? Met de kennis, verschuift het beeld. Ook de zon is onderworpen aan een grotere kracht die de zon heeft gevormd. En de zon vertegenwoordigt slechts de macht en het beeld van die kracht. Maar is dan de Morgenster in die zin te duiden? Maak geen fout. Heel de schepping is naar het beeld van Wie God is. Beeld en werkelijkheid overlappen, en geven inzicht in wat is. Maar beeld en werkelijkheid zijn ook dan nog steeds beelden, van hetgeen wij niet zien en bevatten. Onze bevattingsgraad kan toenemen, maar met verwarring van beeld en werkelijkheid, kunnen de geesten ons de buitenste duisternis in leiden of anders als Icarus ter vernietiging leiden. En dat is waarom de zuivere baan van een planeet zich zeer wel bevindt in zijn plaats en afstand tot zijn zon. (Ook de wet van God geeft een zuivere baan, hoewel wij méér gekregen hebben.) Maar hij weet zich wel te draaien en te bewegen en soms zelfs te ontbranden, opdat zijn koude kant warmte en energie opvangt, om zo ook aan de buitenkant, iets van de zon uit te kunnen stralen. Niet alle macht is bestemd om te exploiteren. Maar de belangrijkste gegeven macht is bestemd om te overhandigen en voor te leggen aan wie groter is. Dat is juist ovegave van macht, tot eer aan wie je het overgeeft. (De leeuw die op de weide samen is met de lammeren) Omdat ook in de wereld van machten, onderscheiden wordt dat alle macht is onderworpen aan een grotere macht. En uitsluitend waar een macht een keuze heeft tot onderwerping, heeft de grotere macht geestelijke macht. En aangezien het geestelijke méér duurzaamheid vertegenwoordigt dan het materiële, is dit een belangrijk, zelfs elementair punt van aandacht en zorg. Dus voorkom liever gefantaseer in de ruimte, maar pak je Handboek Soldaat van de eeuwigheid. Dat biedt het samenspel van beeld en werkelijkheid en van tijdelijkheid en van eeuwigheid. Iedereen haalt er alles uit. Maar slechts één heeft alles er in gestopt. En dat is wat anders. Wees geen zoeker van jezelf, maar vinder van God. Sorry, dat bedoel ik niet zo belerend :? Maar dit is op de zondagmorgen traditioneel het tijdstip van de preektoon. :E

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Tomega:

De planeet is in zekere zin ongericht en zonder energie en zonder vaste weg om te gaan, zonder de zon. Geeft men de planeet iets van levende beweging, dan kan die planeet naar de zon toe en van de zon af. Die levende energie kan alleen bestaan als er iets ontbrandt in die planeet. De zon is als een verterend vuur, en biedt wel energie, en ook ontbranding, maar ook vernietiging. En de planeet met levende energie, en ook verstand, die kiest er dan voor om niet achteruit te wijken. En dan, als hij naderbij wil komen, dan beseft hij zijn plaats en ruimte, en zoekt zuivere banen die hem dichter bij de zon brengen, maar ook niet op oneerbiedige kortheid. En zo zien we evenveel elipsen als verstandige haast tot sterren ontbrande planeten. Dan komt het inzicht dat wie volmaakt brandt geen zonne-energie meer nodig heeft. Want de ontbrandingswaarde van de zon is dan ook in de planeten. En dat, lieve kinderen, verklaart in dit sprookje het ontstaan van dat oneindige aantal sterren: het zijn evenzovele eenheden met de zon, die elk voor zich zoveel energie van de zon meedragen, dat ze zelfstandig een plek hebben gekregen met hun eigen bestuur en hun eigen macht en hun eigen planeten en hun eigen voorstelling van wat is en wat zal zijn. Maar, is dan de zon dan wel de bron? Met de kennis, verschuift het beeld. Ook de zon is onderworpen aan een grotere kracht die de zon heeft gevormd. En de zon vertegenwoordigt slechts de macht en het beeld van die kracht. Maar is dan de Morgenster in die zin te duiden? Maak geen fout. Heel de schepping is naar het beeld van Wie God is. Beeld en werkelijkheid overlappen, en geven inzicht in wat is. Maar beeld en werkelijkheid zijn ook dan nog steeds beelden, van hetgeen wij niet zien en bevatten. Onze bevattingsgraad kan toenemen, maar met verwarring van beeld en werkelijkheid, kunnen de geesten ons de buitenste duisternis in leiden of anders als Icarus ter vernietiging leiden. En dat is waarom de zuivere baan van een planeet zich zeer wel bevindt in zijn plaats en afstand tot zijn zon. (Ook de wet van God geeft een zuivere baan, hoewel wij méér gekregen hebben.) Maar hij weet zich wel te draaien en te bewegen en soms zelfs te ontbranden, opdat zijn koude kant warmte en energie opvangt, om zo ook aan de buitenkant, iets van de zon uit te kunnen stralen. Niet alle macht is bestemd om te exploiteren. Maar de belangrijkste gegeven macht is bestemd om te overhandigen en voor te leggen aan wie groter is. Dat is juist ovegave van macht, tot eer aan wie je het overgeeft. (De leeuw die op de weide samen is met de lammeren) Omdat ook in de wereld van machten, onderscheiden wordt dat alle macht is onderworpen aan een grotere macht. En uitsluitend waar een macht een keuze heeft tot onderwerping, heeft de grotere macht geestelijke macht. En aangezien het geestelijke méér duurzaamheid vertegenwoordigt dan het materiële, is dit een belangrijk, zelfs elementair punt van aandacht en zorg. Dus voorkom liever gefantaseer in de ruimte, maar pak je Handboek Soldaat van de eeuwigheid. Dat biedt het samenspel van beeld en werkelijkheid en van tijdelijkheid en van eeuwigheid. Iedereen haalt er alles uit. Maar slechts één heeft alles er in gestopt. En dat is wat anders. Wees geen zoeker van jezelf, maar vinder van God. Sorry, dat bedoel ik niet zo belerend :? Maar dit is op de zondagmorgen traditioneel het tijdstip van de preektoon. :E

Sommigen vatten het samen in een aantal bondige aforismen, die er wellicht ook niet zomaar komen. 🔆

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Dus voorkom liever gefantaseer in de ruimte, maar pak je Handboek Soldaat van de eeuwigheid.

Door de macht der gewoonte stellen we geen hulpvragen waarvan het antwoord niet ongeveer op Wikipedia staat, maar heel soms ook aan het twijfelen brengt of dat het wel zo simpel kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 11:52 zei Hopper:

Zolang er nog een doelstelling is, is 'de overkant' nog niet bereikt.

In principe zijn er zeer veel onopgeloste vraagstukken in de wiskunde aangezien het gebied waar de wiskunde betrekking op heeft oneindig groot is. Desondanks zijn er in de loop van de geschiedenis van de wiskunde enkele onopgeloste vraagstukken naar voren gekomen die binnen de wetenschap als zeer belangrijk gekenmerkt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Tomega:

Sorry, dat bedoel ik niet zo belerend.

De complexiteitstheorie is de tak van de wiskunde en de informatica die bestudeert of problemen oplosbaar zijn of niet, en als ze wel oplosbaar zijn, hoe moeilijk ze dan zijn om op te lossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

De complexiteitstheorie is de tak van de wiskunde en de informatica die bestudeert of problemen oplosbaar zijn of niet, en als ze wel oplosbaar zijn, hoe moeilijk ze dan zijn om op te lossen.

Ook het probleem dat eenvoudig is op te lossen, vraagt onderwerping aan het gezag van de wet. Want de wet is niet complex. Complex is de mens, en onverzettelijk zijn natuurlijke neiging tot het breken en buigen van de wet. Het vraagt van de mens veel discipline en afzien om wettig te zijn en te doen.

21 uur geleden zei TTC:
23 uur geleden zei Tomega:

Dus voorkom liever gefantaseer in de ruimte, maar pak je Handboek Soldaat van de eeuwigheid.

Door de macht der gewoonte stellen we geen hulpvragen waarvan het antwoord niet ongeveer op Wikipedia staat, maar heel soms ook aan het twijfelen brengt of dat het wel zo simpel kan zijn.

Het handboek Soldaat beschrijft geen eenvoudigheden. Maar het geeft praktische handvatten en ijzeren regels van wet en van oorzaak en gevolg, waarmee de mens zelfs de meest ondoorgrondelijke complexiteiten kan duiden, of in eenvoud kan kiezen voor de wet. Want de eenvoud van de wet sticht het geweten, en onderwerpt het verstand aan discipline tot zuivere regels van principieel denken. De twijfel is dus begrijpelijk, maar wie houvast vindt, leert dat zij niet terecht is. De een begint met geloof, en de ander begint met ongeloof, maar wie houvast vindt, leert te geloven dat het gecommuniceerde waarheid is en universeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Tomega:

Ook het probleem dat eenvoudig is op te lossen, vraagt onderwerping aan het gezag van de wet. Want de wet is niet complex. Complex is de mens, en onverzettelijk zijn natuurlijke neiging tot het breken en buigen van de wet. Het vraagt van de mens veel discipline en afzien om wettig te zijn en te doen.

'Back to basics' leidt inderdaad tot fundamentele kennis die we bizar genoeg ook vergeten kunnen, alsof we kunnen terugkeren naar een tijd waarin dit nog gewoon de vanzelfsprekendheid zelve was. Wonderbaarlijk eigenlijk, zie verder de handleiding voor dummies. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Het handboek Soldaat beschrijft geen eenvoudigheden. Maar het geeft praktische handvatten en ijzeren regels van wet en van oorzaak en gevolg, waarmee de mens zelfs de meest ondoorgrondelijke complexiteiten kan duiden, of in eenvoud kan kiezen voor de wet. Want de eenvoud van de wet sticht het geweten, en onderwerpt het verstand aan discipline tot zuivere regels van principieel denken. De twijfel is dus begrijpelijk, maar wie houvast vindt, leert dat zij niet terecht is. De een begint met geloof, en de ander begint met ongeloof, maar wie houvast vindt, leert te geloven dat het gecommuniceerde waarheid is en universeel.

Luctor et emergo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-3-2023 om 09:27 zei Hopper:

Als cognitieve inhoud heeft het allemaal niet veel waarde.

Dummett maakt een onderscheid tussen ‘retorische’ en ‘verklarende’ redeneringen, slechts bij de eerste soort zijn beide horens van het dilemma tussen cirkelredenering en oneindige regressie fataal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-3-2023 om 09:27 zei Hopper:

Wat zegt de mens zoiets als Pleroma?

Op 18 november 2022 werden in het paleis van Versailles door wetenschappers op een bijeenkomst van de Algemene Conferentie over Maten en Gewichten (CGPM) de nieuwe metrische voorvoegsels ronna (R) en quetta (Q) aangenomen om immense orden van grootte uit te drukken, die respectievelijk 27 en 30 nullen achter de eenheid uitdrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid