Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

11 minuten geleden zei TTC:

Vandaag gaat het over optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, niet meer, niet minder. 

De som van de afstand geeft krapte, terwijl het gelijktijdige verschil van de snelheid ruimte geeft, reden waarom de som in zichzelf druk opbouwt, terwijl de snelheid vermindert. Met een onverwacht resultaat, namelijk dat de afstand meer is dan afstand alleen, en dat de gelijktijdigheid een drukverschil oplevert in een andere richting dat die van de tijd. Meneer van Dalen wacht op antwoord, maar zolang hij vastgeklemd zit in zijn wachtwet, zal geen enkel antwoord hem doen veranderen van inzicht. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Tomega:

De som van de afstand geeft krapte, terwijl het gelijktijdige verschil van de snelheid ruimte geeft, reden waarom de som in zichzelf druk opbouwt, terwijl de snelheid vermindert. Met een onverwacht resultaat, namelijk dat de afstand meer is dan afstand alleen, en dat de gelijktijdigheid een drukverschil oplevert in een andere richting dat die van de tijd. Meneer van Dalen wacht op antwoord, maar zolang hij vastgeklemd zit in zijn wachtwet, zal geen enkel antwoord hem doen veranderen van inzicht. 

Ceteris paribus, het overige gelijk blijvend, zegt men in de sociale wetenschappen (met name de economie) wanneer men de invloed van veranderingen in één grootheid (de verklarende variabele) op één andere grootheid (de te verklaren variabele) onderzoekt. Het duidt dan de aanname aan dat alle overige grootheden gelijk blijven, wat feitelijk nooit het geval is, maar een onmisbare aanname voor de vorming en toepassing van wetenschappelijke theorieën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

De zoeker is het gezochte zeggen de zelfbenoemde guru's.  Kader Abdolah heeft een boek geschreven genaamd: "Wat je zoekt, zoekt jou. "  Dat klinkt al een stuk beter.   Je wordt gevonden, het 'vinden' kan nooit een activiteit van de zoeker zijn.

Apart is het, het loslaten van welk referentiekader dan ook, zou betekenen dat we door de mand vallen. 

5 uur geleden zei Tomega:

Het moeilijke stuk is dat wie gevonden heeft, er toch niet aan wil.

Wittgenstein heeft in zijn logisch filosofisch traktaat een logische waarheidstaal ontwikkelt, zodat de gewone taal omgezet kan worden in de formele taal van de logica, om door middel van bijvoorbeeld waarheidstafels te kunnen aantonen wat geldige redeneringen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Wittgenstein heeft in zijn logisch filosofisch traktaat een logische waarheidstaal ontwikkelt, zodat de gewone taal omgezet kan worden in de formele taal van de logica, om door middel van bijvoorbeeld waarheidstafels te kunnen aantonen wat geldige redeneringen zijn.

En wat kun je daar mee in de praktijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer we Christus' leer over de brede en/of smalle weg vergelijken met de volgende passage in het OT, heeft dat een interessante overeenkomst.

'Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel. Maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.' (Jer 6:16)

De vaderen wouden de oude paden dus niet bewandelen opdat zij de rust zouden ingaan. De voorvaderen van de vaderen wouden eveneens de rust niet ingaan (Ps. 95:11 vgl Hebr. 3:18) omdat ze Mozes niet vertrouwden en Jahweh ook niet. En wie weigert het nauwe pad van Christus te bewandelen zal evenmin de rust ingaan.

'Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen wien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,' (Hebr. 4:6)

Merk op dat de Hebreeën schrijver hier dus tussen de regels door stelt dat de vaderen die leefden vele honderden jaren vóór de komst van Christus het evangelie is verkondigd en vanwege hun ongehoorzaamheid de rust niet zijn ingegaan. Onmogelijk zeg je? Nee integendeel, Paulus schrijft woordelijke dat Abraham tevoren het evangelie verkondigd is.

'En de Schrift, tevoren ziende dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.' (Gal 3,8)

In de woorden 'in u zullen alle volken gezegend worden' is dus het evangelie besloten en Abraham begreep dat en geloofde dat en kreeg lof van God én ging de rust in. Abraham was dus een christen.

Laat dat eens rustig bezinken!

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei TTC:

Apart is het, het loslaten van welk referentiekader dan ook, zou betekenen dat we door de mand vallen. 

Niet door de mand vallen, maar door de ravijn des doods vallen.

28 minuten geleden zei TTC:

Ofschoon water vloeit en geen weerstand biedt heeft het toch in zich graniet te eroderen.

Zei de wijze Lao Tzi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

Bespaar je de moeite, ik ga de term niet eens meer googelen.  Was toch maar loodgieter geworden i.p.v. filosoof.

Utilitarisme, het rekende denken in termen van kosten en baten, 'The greatest happiness for the greatest number', staat haaks op de Vedische uitspraak 'Mogen allen gelukkig zijn…' van de voorbije weken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Utilitarisme, het rekende denken in termen van kosten en baten, 'The greatest happiness for the greatest number', staat haaks op de Vedische uitspraak 'Mogen allen gelukkig zijn…' van de voorbije weken.

Gewoon het ego wat denkt in termen van kosten en baten.  Als je dat gelijk had geschreven zonder moeilijke woorden, dan hadden de kinderen in de zandbak het ook begrepen.  Als gij niet zijt als de kinderen....

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Gewoon het ego wat denkt in termen van kosten en baten.  Als je dat gelijk had geschreven zonder moeilijke woorden, dan hadden de kinderen in de zandbak het ook begrepen.  Als gij niet zijt als de kinderen....

Was jij het niet die zei dat non-lineaire katalysatoren niet bestaan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hopper:

Was toch maar loodgieter geworden i.p.v. filosoof.

Het proces vraagt nogal wat van je. Het vraagt je dat ene ding te doen dat je nog niet geprobeerd hebt. Je pijn, je angst, je woede, en je oordelen te voelen. Al die intensiteit te laten zijn, haar te herkennen en te erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Gewoon het ego wat denkt in termen van kosten en baten.

Roepen in de woestijn bestaat niet langer, dat heeft te maken cognitief dissonante linguistische realiteiten die in speltheoretische zin zo subtiel kunnen verschillen dat een reeks anomalieën tot de normaal gerekend worden, en van kwetsbare mensen halve garen maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Was jij het niet die zei dat non-lineaire katalysatoren niet bestaan? 

Dat is een bedenksel van jou.  Na een half jaar heb ik nog steeds geen idee.

2 uur geleden zei TTC:

Het proces vraagt nogal wat van je. Het vraagt je dat ene ding te doen dat je nog niet geprobeerd hebt. Je pijn, je angst, je woede, en je oordelen te voelen. Al die intensiteit te laten zijn, haar te herkennen en te erkennen.

Je zit nog in het 'doen'.  Je pijn, je angst, je woede, en je oordelen voelen is 'doen'.  Terwijl ze ook object-gezien kunnen worden.  Oordelen kun je sowieso niet voelen, het is het denken wat oordeelt, dat kan ook 'gezien' worden.

46 minuten geleden zei TTC:

Roepen in de woestijn bestaat niet langer, dat heeft te maken cognitief dissonante linguistische realiteiten die in speltheoretische zin zo subtiel kunnen verschillen dat een reeks anomalieën tot de normaal gerekend worden, en van kwetsbare mensen halve garen maakt.

Ik heb deze quote door Google Translate gehaald, maar die kon er ook niks mee.   Ik maak deze quote wel tot object van waarneming , met uw welnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid