Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

1 minuut geleden zei TTC:

Ja, maar als we die sferen continu door elkaar heen gaan gebruiken, is een redelijke dialoog onmogelijk. Ergo, wat is het nut om nog deel te nemen aan het leven wanneer je geen verlangen meer hebt? 

Het leven leeft zichzelf, het heeft geen nut nodig.  Nut vindt plaats in 'de tijd' en het is de tijd zelf die in de mens het verlangen naar een onvervulde toekomst opwekt.  Dat verlangen op zich is volstrekt nutteloos, een mens kan zich niet buiten de actualiteit begeven.  Buiten de actualiteit begeven kan alleen in gedachten en als de gedachtenwereld door het persoonlijk gemoed wordt aangedreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Het leven leeft zichzelf, het heeft geen nut nodig.  Nut vindt plaats in 'de tijd' en het is de tijd zelf die in de mens het verlangen naar een onvervulde toekomst opwekt.  Dat verlangen op zich is volstrekt nutteloos, een mens kan zich niet buiten de actualiteit begeven.  Buiten de actualiteit begeven kan alleen in gedachten en als de gedachtenwereld door het persoonlijk gemoed wordt aangedreven.

Het leven is het leven, het menselijke lijden verzachten lijkt bijvoorbeeld nuttig, dat is een kwestie van zingeving. 

7 minuten geleden zei Hopper:

Buiten de actualiteit begeven kan alleen in gedachten en als de gedachtenwereld door het persoonlijk gemoed wordt aangedreven.

Misschien bedoel je hier dat alle artefacten door mensen in het leven zijn geroepen, in die zin scheppen we in grote mate het soort realiteit waarin we leven. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Dat kan niet, omdat je stelt dat Jezus verder ging, niet? 

Luister, je kunt drie sferen met in totaal 31 verschillende bestaansniveaus (of werelden) onderscheiden.   En misschien is dat ook wel zo?  Maar wat moet ik daar mee?   Er zijn ook mensen die onderwijzen dat er werelden met demonen bestaan.  En misschien is dat wel zo?

De leer van Jezus resulteert echter niet in oneindige aantallen bestaansniveau's, maar in het bestaan zelve: de oorsprong (waar we dus uit ontspringen in geestelijke zin).  En dan is er iets bijzonders gebeurd.  Vertrokken uit het 'enkele' zijn we in het veld van goed en kwaad gevallen.  (De gevallen mens)  Als de mens is 'weder opgestaan' heeft hij nog altijd kennis van goed en kwaad, maar ook van het 'enkele' waar dat (goed en kwaad) niet aanwezig is.   In geestelijke zin maakt de mens een evolutie door op deze wijze, hetgeen verklaart waarom er een God is die goed is en almachtig en tóch het kwaad toestaat.

Het verklaart de  paradox.   Dit soort zaken kom ik in het boeddhisme niet tegen.  Maar dat wil niet zeggen dat het boeddhisme  niet dezelfde uitkomst kan hebben.  Ik ben niet degene die zegt dat 'de Christus' er alleen voor christenen is.  (Paulus zegt volgens mij ook iets dergelijks). Integendeel, in het 'ongedeelde' kunnen geen denominaties o.i.d. bestaan.

7 minuten geleden zei TTC:

Het leven is het leven, het menselijke lijden verzachten lijkt bijvoorbeeld nuttig, dat is een kwestie van zingeving. 

Deze kwestie laat zich niet beantwoorden.  Ik kan mijn medemens helpen zijn lijden te dragen.  De vraag is alleen: help ik hem daarmee?  De remedie tegen lijden is het lijden zelf, zoals Jezus heeft voorgeleefd.  Out of the blue lijkt het nuttig, maar in werkelijkheid is het antwoord niet te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Luister, je kunt drie sferen met in totaal 31 verschillende bestaansniveaus (of werelden) onderscheiden.   En misschien is dat ook wel zo?  Maar wat moet ik daar mee?   Er zijn ook mensen die onderwijzen dat er werelden met demonen bestaan.  En misschien is dat wel zo? De leer van Jezus resulteert echter niet in oneindige aantallen bestaansniveau's, maar in het bestaan zelve: de oorsprong (waar we dus uit ontspringen in geestelijke zin).  En dan is er iets bijzonders gebeurd.  Vertrokken uit het 'enkele' zijn we in het veld van goed en kwaad gevallen.  (De gevallen mens)  Als de mens is 'weder opgestaan' heeft hij nog altijd kennis van goed en kwaad, maar ook van het 'enkele' waar dat (goed en kwaad) niet aanwezig is.   In geestelijke zin maakt de mens een evolutie door op deze wijze, hetgeen verklaart waarom er een God is die goed is en almachtig en tóch het kwaad toestaat. Het verklaart de  paradox.   Dit soort zaken kom ik in het boeddhisme niet tegen.  Maar dat wil niet zeggen dat het boeddhisme  niet dezelfde uitkomst kan hebben.  Ik ben niet degene die zegt dat 'de Christus' er alleen voor christenen is.  (Paulus zegt volgens mij ook iets dergelijks). Integendeel, in het 'ongedeelde' kunnen geen denominaties o.i.d. bestaan.

Moest ik het allemaal weten, je zou me misschien niet eens geloven. De actualiteit in deze wereld lijkt daarom toegankelijker, daar hebben veel meer mensen voeling mee. Hoe zou God helpen bij een euvel dat zich in deze wereld heeft opgeworpen, moeilijk om naast te kijken, zeer pragmatisch. 

De schuld van alle landen in de wereld is het voorbije jaar als gevolg van de door de coronapandemie veroorzaakte crisis opgelopen tot een recordbedrag van 226.000 miljard dollar. Daarmee bedraagt de wereldwijde schuld 256 procent van het mondiale bruto binnenlands product, zo heeft het Internationaal Monetair Fonds woensdag bekendgemaakt. Het gaat om een stijging met 28 procent, wat meteen de hoogste stijging is sinds de Tweede Wereldoorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Moest ik het allemaal weten, je zou me misschien niet eens geloven. De actualiteit in deze wereld lijkt daarom toegankelijker, daar hebben veel meer mensen voeling mee. Hoe zou God helpen bij een euvel dat zich in deze wereld heeft opgeworpen, moeilijk om naast te kijken, zeer pragmatisch. 

De schuld van alle landen in de wereld is het voorbije jaar als gevolg van de door de coronapandemie veroorzaakte crisis opgelopen tot een recordbedrag van 226.000 miljard dollar. Daarmee bedraagt de wereldwijde schuld 256 procent van het mondiale bruto binnenlands product, zo heeft het Internationaal Monetair Fonds woensdag bekendgemaakt. Het gaat om een stijging met 28 procent, wat meteen de hoogste stijging is sinds de Tweede Wereldoorlog.

Waar je nu aan refereert is 'de wereld'.  Ik kan mijn persoonlijk gemoed weer tot leven wekken, maar dan kan ik niet meer 'de wereld laten zijn'.  Met dat persoonlijk gemoed wek ik ook het persoonlijk 'willen' weer tot leven en zondig ik tegen het "Niet mijn wil geschiedde".   Dan beweeg ik me weg van Jezus' leer.

Terwijl je zult begrijpen dat ik die schuldencrisis niet kan oplossen, net zo min als de klimaatcrisis of een andere crisis.

Voor je het weet ben ik een of andere activist met een spandoek die ergens over straat loopt.  En schep ik mijzelf opnieuw als 'goedmens' omdat de hebzuchtigen nooit genoeg hebben.  En zit ik weer midden in het veld van goed en kwaad....

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Waar je nu aan refereert is 'de wereld'.  Ik kan mijn persoonlijk gemoed weer tot leven wekken, maar dan kan ik niet meer 'de wereld laten zijn'.  Met dat persoonlijk gemoed wek ik ook het persoonlijk 'willen' weer tot leven en zondig ik tegen het "Niet mijn wil geschiedde".   Dan beweeg ik me weg van Jezus' leer. Terwijl je zult begrijpen dat ik die schuldencrisis niet kan oplossen, net zo min als de klimaatcrisis of een andere crisis. Voor je het weet ben ik een of andere activist met een spandoek die ergens over straat loopt.  En schep ik mijzelf opnieuw als 'goedmens' omdat de hebzuchtigen nooit genoeg hebben.  En zit ik weer midden in het veld van goed en kwaad....

Stel dat dat probleem al opgelost is maar je weet dat niet, word je daar dan vrolijk van? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Stel dat dat probleem al opgelost is maar je weet dat niet, word je daar dan vrolijk van? 

Ik hou me maar beperkt bezig met de wereldproblemen.  Vrolijk ben ik doorgaans altijd.  Leeg van zelf, is leeg van intenties en vanuit die Leegte altijd een (af)gestemd gemoed.  Wat dat betreft kan ik zó terecht bij een van die kerken waar men altijd opgeruimd lijkt te zijn.  En het waarschijnlijk ook daadwerkelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Ik hou me maar beperkt bezig met de wereldproblemen.  Vrolijk ben ik doorgaans altijd.  Leeg van zelf, is leeg van intenties en vanuit die Leegte altijd een (af)gestemd gemoed.  Wat dat betreft kan ik zó terecht bij een van die kerken waar men altijd opgeruimd lijkt te zijn.  En het waarschijnlijk ook daadwerkelijk is.

Het deert allemaal zo niet, daar gaat het om. 

40 minuten geleden zei Hopper:

En zit ik weer midden in het veld van goed en kwaad....

Waar het vandaag over gaat, de actualiteit. 

Een paradigmashift is een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid. Vaak ontstaat bij zo’n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders. Een doorbraak naar het nieuwe paradigma wordt doorgaans afgedwongen doordat bepaalde nieuwe wetenschappelijke inzichten steeds opnieuw en door steeds meer wetenschappers proefondervindelijk worden gestaafd. De nieuwe kennis kan niet langer vanuit het oude paradigma worden verklaard en lijkt daarmee niet zelden zelfs in volledige tegenspraak te zijn. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, niet langer voldoende wetenschappelijke wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een paradigmashift.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Een paradigmashift is een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid. Vaak ontstaat bij zo’n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders. Een doorbraak naar het nieuwe paradigma wordt doorgaans afgedwongen doordat bepaalde nieuwe wetenschappelijke inzichten steeds opnieuw en door steeds meer wetenschappers proefondervindelijk worden gestaafd. De nieuwe kennis kan niet langer vanuit het oude paradigma worden verklaard en lijkt daarmee niet zelden zelfs in volledige tegenspraak te zijn. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, niet langer voldoende wetenschappelijke wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een paradigmashift.

Wat heeft Kuhn met theodiceeen te maken? Gaat het leed van de onverlichte enkeling opgelost worden door wetenschap? Of wordt het alleen maar meer schijnbare ellende en gebrek aan zingeving?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Wat heeft Kuhn met theodiceeen te maken? Gaat het leed van de onverlichte enkeling opgelost worden door wetenschap? Of wordt het alleen maar meer schijnbare ellende en gebrek aan zingeving?

Op de wereldfabriek past een integrale verkeersvergelijking die toelaat om middels een katalysator alle schulden te herleiden tot nihil, dit wil zeggen dat overvloed ons deelachtig is. Dit is nooit anders geweest omwille van de beschikbaarheid van de methode. Die katalysator is van onpersoonlijke signature dan wel onveranderlijk veranderlijk naargelang het gebruik dat wordt overgeleverd aan de menselijke vrije wil.  Het staat overigens gewoon in de bijbel, net zoals we kunnen zeggen dat de scheidslijn tussen twee paradigma's flinterdun is. Op basis van deze informatie die voor iedereen toegankelijk is, kan elk theodicee getoetst worden op intrinsieke waarachtigheid, wat wellicht om 100+1 niet zal lukken. Veel heeft natuurlijk met manieren van denken te maken, non-lineair staat hier haaks op strikt lineair in duale zin, met weerstanden die we voor wie het interesseren kan best niet onderschatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Noel2:

Gaat het leed van de onverlichte enkeling opgelost worden door wetenschap?

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek zegt niets over de toepassing, in die zin bestaat het probleem enkel nog in de hoofden van wie er geen aandacht voor heeft. Wetenschappelijk niets verkeerd mee, maar ook voeding voor heel wat metaforen en aforismen die naar deze tragische absurditeit verwijzen, als een open geheim. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek zegt niets over de toepassing, in die zin bestaat het probleem enkel nog in de hoofden van wie er geen aandacht voor heeft. Wetenschappelijk niets verkeerd mee, maar ook voeding voor heel wat metaforen en aforismen die naar deze tragische absurditeit verwijzen, als een open geheim. 

Het kan als pathos, aandoening, gezien worden. Waarmee een 'oplossing' in medische sfeer mogelijk wordt.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Noel2:

Of wordt het alleen maar meer schijnbare ellende en gebrek aan zingeving?

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, elementaire en kosmische principes van het leven op aarde. Als het mentale omhulsel van de planeet karakteriseert de noösfeer geest en bewustzijn als een unitair fenomeen. Dit betekent dat de kwaliteit en de aard van onze individuele en collectieve gedachten direct de noösfeer beïnvloedt en de kwaliteit schept van ons milieu - de biosfeer. Als het "mentale omhulsel" van de Aarde vertegenwoordigt de noösfeer de doorbraak naar een nieuw bewustzijn, een nieuwe tijd en een nieuwe werkelijkheid die voortspruit uit de biosferische crisis. Dit staat bekend als de biosfeer-noösfeer transitie.

1 minuut geleden zei Noel2:

Het kan als pathos, aandoening, gezien worden. Waarmee een 'oplossing' in medische sfeer mogelijk wordt.

Van een aantal logicakwesties in een wereld waar de logica zoek is, worden zelfs wiskundigen krankjorum van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

wat is de non-lineaire katalysator?

Middels de onderzoeksmethode these-antithese-synthese te achterhalen, toepassingsgebied de monetaire economie die principieel los staat van de reële economie (vraag/aanbod). Vandaag is de these dominant inflatoir, antithese deflatie, leidend tot een non-lineaire katalysator als gulden middenweg, biflatie. Biflatie zit tussen onze twee oren, onveranderlijk veranderlijk, tijdloos. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Middels de onderzoeksmethode these-antithese-synthese te achterhalen, toepassingsgebied de monetaire economie die principieel los staat van de reële economie (vraag/aanbod). Vandaag is de these dominant inflatoir, antithese deflatie, leidend tot een non-lineaire katalysator als gulden middenweg, biflatie. Biflatie zit tussen onze twee oren, onveranderlijk veranderlijk, tijdloos. 

de enige biflatie die ik ken is inflatie hoog rente laag

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Dan mis ik de context.

De context is heel de wereld, elk monetair artefact is een afgeleide van biflatie, onveranderlijk veranderlijk doorheen de tijd. Technisch of in verbeelding zou je naar de middeleeuwen kunnen reizen, biflatie verandert niet. Toepasbaar op het actuele hier en nu van die tijd, net zoals vandaag, morgen, overmorgen, of wanneer dan ook.  Probeer anders maar, je zal snel merken waar het precies over gaat, bedachtzaamheid gepast.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

De context is heel de wereld, elk monetair artefact is een afgeleide van biflatie, onveranderlijk veranderlijk doorheen de tijd. Technisch of in verbeelding zou je naar de middeleeuwen kunnen reizen, biflatie verandert niet. Toepasbaar op het actuele hier en nu van die tijd, net zoals vandaag, morgen, overmorgen, of wanneer dan ook.  Probeer anders maar, je zal snel merken waar het precies over gaat, bedachtzaamheid gepast.  

In mijn hoofd draaien al wat scenarios. Mogelijk dat ik het begrijp. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

In mijn hoofd draaien al wat scenarios. Mogelijk dat ik het begrijp. 

Zo simpel is het eigenlijk, we scheppen de realiteit waarin we leven. Ergo, op deze manier kunnen we innerlijk hoop cultiveren omdat heel wat 'monetaire' issues niet meer zijn dan het product van deze of gene manier van denken, duister en/of helder. Die katalysator is daarbij een hulpmiddel, door niemand bedacht, tijdloos. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei TTC:

Zo simpel is het eigenlijk, we scheppen de realiteit waarin we leven. Ergo, op deze manier kunnen we innerlijk hoop cultiveren omdat heel wat 'monetaire' issues niet meer zijn dan het product van deze of gene manier van denken, duister en/of helder. Die katalysator is daarbij een hulpmiddel, door niemand bedacht, tijdloos. 

Zo denk ik ook vaak. We scheppen de realiteit, zijn daar alleen niet zo kundig in (om het wenselijke te realiseren) omdat we geen rekening houden met biflatie dan waarschijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid