Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hopper:

Om de waarheid te zeggen ben ik mijn belangstelling verloren voor de zaken die je schrijft.

Om de waarheid te zeggen valt er over niets niets te zeggen, dat wist zelfs Socrates al. 

Op 16-7-2022 om 14:41 zei Hopper:

En misschien is dat wel zo?

Ideaal aan tijdloze concepten is dat ze eeuwig herhaalbaar zijn, wat echter niets zegt over de toepassing en het onbegrip dat hierover kan bestaan.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

Op 30-7-2022 om 01:32 zei Petra.:

Het *euvel van al die vaagtaal is dat je het onnodig ingewikkeld maakt door niet gewoon te lezen wat er staat en bedoeld wordt. 

Wiskundigen zijn geen ggz-experten en ggz-experten begrijpen niet waarom ze tureluurs worden wanneer ze logica trachten te vinden binnen a-logische systemen, lastig is dat. Dit betekent dat kwetsbare mensen (soort A, B, C, D en E) al niet meer moeten hopen dat enige dialoog hierover tot enig succes zal leiden, noem het ervaringskennis. Maak het dan zo simpel mogelijk en je denkt misschien dat een mirakel heeft plaatsgevonden, en het is niet meer dan de spreekwoordelijke waarheid uit een kindermond, spelenderwijs. Geloof niets zomaar, het valt allemaal netjes te verklaren zonder allerhande complexiteit, in alle rust en sereniteit, simpelweg back to basics.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:41 zei Hopper:

 En dan is er iets bijzonders gebeurd, vertrokken uit het 'enkele' zijn we in het veld van goed en kwaad gevallen.

Het fenomeen beïnvloeding kunnen we aantonen door een aantal denkexperimenten die anders zijn dan courant, het zegt echter niets over hoe beïnvloeding in deze of gene zin ervaren wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2022 om 19:41 zei Noel2:

Bij “tijdloos” lijk je eerder te denken aan humor.  

Het proces is de weg waarin een katalysator als een positieve stuwkracht kan gezien worden, de naakte essentie omgezet in abstractie. In theorie transparant voor het betrokken zelf, in praktijk zich manifesterend als een caleidoscoop van golven/aspiraties die niet zelden allerhande strijd en conflict opzwepen, angst, zorg en weerzin inducerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:56 zei Hopper:

Waar je nu aan refereert is 'de wereld'.  Ik kan mijn persoonlijk gemoed weer tot leven wekken, maar dan kan ik niet meer 'de wereld laten zijn'.  Met dat persoonlijk gemoed wek ik ook het persoonlijk 'willen' weer tot leven en zondig ik tegen het "Niet mijn wil geschiedde".   Dan beweeg ik me weg van Jezus' leer.

Soms geloof je misschien niet dat zoiets überhaupt zou kunnen, doch wetenschappelijk perfect verdedigbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:56 zei Hopper:

Voor je het weet ben ik een of andere activist met een spandoek die ergens over straat loopt.  En schep ik mijzelf opnieuw als 'goedmens' omdat de hebzuchtigen nooit genoeg hebben.  En zit ik weer midden in het veld van goed en kwaad....

Spreken over logicakwesties zonder te weten waar het precies om gaat, is een beetje als luchtfietsen in niemandsland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2022 om 13:45 zei Hopper:

Als je het eenmaal doorhebt is het helemaal niet moeilijk meer, zou Johan Cruijff zeggen.

Misschien is het wel zo dat wanneer we elke boom apart willen belichten en tot in de subtielste details trachten te beschrijven, dat we eerder ongewild het bos uit het oog verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Misschien is het wel zo dat wanneer we elke boom apart willen belichten en tot in de subtielste details trachten te beschrijven, dat we eerder ongewild het bos uit het oog verliezen.

Of degene die het bos ziet uit het oog verliezen.......het oog wat zichzelf bewust werd is zowel het hoogtepunt als het dieptepunt in mijn leven.  Beiden kwamen samen in een singulariteit.  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Beiden kwamen samen in een singulariteit.  

Het aantal onderwerpen die we kunnen aansnijden binnen integrale visualisaties is dermate overweldigend dat we een aantal patronen nog maar amper kunnen zien, wat paradoxaal genoeg eenvoud maar al te vaak ook tot een nachtmerrie maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Onbeschrijfelijk een'zaam, van God en mens verlaten.

Het innerlijke kind herwint aan vrijheid in de mate dat het gepast weet om te springen met een aantal katalysatoren, dit biedt echter geen garantie dat hulpvragen hieromtrent ook als dusdanig gehonoreerd zullen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Noel2:

Er zijn blijkbaar minder geestelijke wezens in de wereld.

Mits toepassing van geijkte ggz-adviezen mag het overstijgen van het vigerende paradigma misschien wel op een koud kunstje lijken, het wordt misschien pas een nachtmerrie wanneer we er hulpvragen over ventileren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid