Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

Op 18-7-2022 om 20:29 zei Hermanos2:

Mensen die zelfs moeite hebben met een leugentje om bestwil zijn egoïsten. Zichzelf op een voetstuk plaatsen. Kijk eens hoe oprecht ik ben. Gevoelens van de ander negerend. 

Op een kladje zie je soms meer dingen dan datgene waar je normaal gesproken geen reden toe hebt om ze tot onderwerp van diepgaander introspectie te maken, dan wel misschien leidend tot hulpvragen aan het adres van ggz-experten die overigens geen tijd hebben voor kladjes, apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-7-2022 om 20:47 zei Noel2:

Naar anderen toe zeker, maar naar jezelf toe? Moet je de “domper op de feestvreugde” toelaten in jouw leven, of niet? Vaak komt “verder nadenken” daarop neer, ik meen dat TTC daarop hintte.

Als hetzelfde thema aanleiding geeft tot een berg metaforen die ons mogelijks nog meer in verwarring brengen, is vereenvoudiging misschien nog niet eens zo'n slecht idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-8-2022 om 08:22 zei TTC:

Op een kladje zie je soms meer dingen dan datgene waar je normaal gesproken geen reden toe hebt om ze tot onderwerp van diepgaander introspectie te maken, dan wel misschien leidend tot hulpvragen aan het adres van ggz-experten die overigens geen tijd hebben voor kladjes, apart.

ben je een autobot?

 

Omdat je steevast niet lijkt te reageren op wat mensen zeggen

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kl van Dam:

Ben je een autobot? Omdat je steevast niet lijkt te reageren op wat mensen zeggen

Wetenschappelijk is het relatief eenvoudig te onderschrijven waarom hoop als een tweesnijdend zwaard gezien kan worden, hoef je niet eens een wetenschapper voor te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2022 om 19:37 zei TTC:

Wetenschappelijk is het relatief eenvoudig te onderschrijven waarom hoop als een tweesnijdend zwaard gezien kan worden, hoef je niet eens een wetenschapper voor te zijn.

 

Je geeft hierbij antwoord op de vraag, dat mensen nog met jou in gesprek gaan.. Is hetzelfde als een chatbot raadplegen denk ik..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-8-2022 om 12:14 zei Hopper:

Cijferen doe ik alleen op de achterkant van een sigarendoos.

Binnen de Fishervergelijking rekening proberen te houden met de omloopsnelheid maakt misschien nodeloos complex wat je in mensentaal ook simpel kan zeggen, maar misschien net omwille daarvan nooit zal lukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-9-2022 om 07:35 zei TTC:

Je hebt al drie volledige berichten geschreven op dit forum, inhoudelijk sterk. 

Ik heb jouw bijdragen eens bekeken en je bent volgens mij echt een bot. Iedere keer merk dat je wel antwoord geeft maar totaal niet op de stelling en of vraag. Wel neem je vaak een term waar je dan iets bij schrijft, alleen de term interpreteer je dan verkeerd.. Wel kostelijk overigens, voor de voorbijganger die ziet hoe twee mensen totaal langs elkaar heen praten..

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kl van Dam:

Ik heb jouw bijdragen eens bekeken en je bent volgens mij echt een bot. Iedere keer merk dat je wel antwoord geeft maar totaal niet op de stelling en of vraag. Wel neem je vaak een term waar je dan iets bij schrijft, alleen de term interpreteer je dan verkeerd.. Wel kostelijk overigens, voor de voorbijganger die ziet hoe twee mensen totaal langs elkaar heen praten..

Haast onwaarschijnlijk is het, alsof mensen dat niet zouden kunnen doorhebben? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee

Citaat

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden). Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten. Er zijn in de loop van de geschiedenis verschillende theodiceeën opgesteld. Het woord stamt uit de christelijke traditie.

Even terug naar de theodicee.  Ik kwam een interessant stuk tegen waarin wordt beredeneerd hoe en waarom God en mens een verschillende ontologische achtergrond hebben.

https://studenttheses.uu.nl/bitstream/handle/20.500.12932/1473/scriptie_eindversie02.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Citaat

De tweede reden is dat de leer van de ontologische triniteit dient als een fundament voor de relatieve onafhankelijkheid van de wereld en de integriteit van de wereldlijke realiteit en ook zo voor menselijke vrijheid. Tegelijk stelt het ook de vrijheid van God zelf zeker. God is in zichzelf een gemeenschap van liefde vóór en onafhankelijk van de wereld die Hij schept, zodat zowel God als niet-God (de schepping) in staat gesteld wordt om zichzelf te zijn. Tussen deze twee realiteiten van God en niet-God zit niets in. Juist in hun ‘otherness’ ontstaat er de ruimte waardoor ze met elkaar in een vrije relatie kunnen staan. 

(Blz 44)

 

Gemeenschap (‘communion’) is het anders-zijn van God ten opzichte van de mens.  Deze 'communion' staat onafhankelijk van de wereld: liefde wat louter op zichzelf (God) gericht is.  (Zichzelf zijn) Als wel een liefde vóór het geschapene.  

Zo staat het niet-God c.q. het geschapene vrij om kwaad te verrichten.  Ontologisch staan God en niet-God immers los van elkaar.  Doch in 'communion' is het niet langer logisch om kwaad te verrichten.  Deze 'communion' kan de mens alleen realiseren middels de medemens door met hem/haar in (naasten)liefde te leven.  Op deze wijze beweegt de mens naar God toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid