Spring naar bijdragen

Waarover zijn christenen het eigenlijk eens?


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Petra.:

Hi Willempie. 

Petra is afgehaakt. (Ik zag het uitmonden in gescheld, dan gaat het naar mijn smaak teveel op een achterbuurt lijken, daar wil ik geen moeite aan besteden).  

Nog een lange lange weg te gaan, denk ik dan maar. 

Ik begrijp dat helemaal en het is ook de reden dat ik nu pas reageer. Wellicht ten overvloede wil ik nog kwijt dat verreweg de meeste moslims geen slechte mensen zijn en vaak over een betere moraal beschikken dat veel (naam/kerk)christenen. Maar ze kennen de Koran niet. Ze luisteren naar hum imam en voeren de vereiste rituelen uit, meer niet. Maar genoeg hierover voor nu.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij nergens over. Zelfs over Jezus niet. Die zich de Weg, de Waarheid en het Leven noemt.  Welke weg?  Welke waarheid?  Welk leven?  We zijn het nergens over eens. Dus gooi

Dat zal je nog heel erg verbazen. Juist in het orthodoxe middensegment van de verschillende kerken kan men behoorlijk goed met elkaar optrekken en wordt er interkerkelijk veel samengewerkt. Op interna

Ik ben het op veel punten wel met je eens. Verschil van mening zou moeten dienen om Jezus beter te leren kennen. Luisteren naar elkaar en erkennnen dat een ander iets zegt dat je zelf nog niet ke

Op 9-7-2022 om 00:49 zei Petra.:

Jodendom, Christendom en Islam zijn i.i.g. alledrie (opmerkelijk; drie-eenheid) Abrahamitische Godsdiensten, geworteld in dezelfde basis met dezelfde God; de God van de Thora. 

Welke manier de juiste manier is en wie dan God of afgod is en wie wat goed of verkeerd vindt, ligt er maar aan welke van de drie je volgt; de oudste telg, middelste telg of jongste telg.

 

Ik las laatst een artikel over het geweld in de Bijbel. Met een stuk over Kaïn en Abel.  En dat was iets waar ik me ook al de kop over had gebroken; al dat geweld, meteen al in den beginne. De eerste twee kindertjes (broers nog wel !) kregen het al niet voor elkaar om in vrede te leven. En waarom ? Omdat God het offer van de ene afwees en de ander niet. God deed dat niet omdat het offer niet goed was, welnee...God deed dat om Kaïn te beproeven of ie zijn woede wel kon beheersen omdat de broers moesten leren om vreedzaam samen te leven. Dat kon Abel niet. Ik zie een vergelijk met Jodendom, Christendom en Islam; drie 'boers' (met hun *'nageslacht') die moeten leren om vreedzaam samen te leven. 

* hun 'nageslacht' zijn dan weer alle daaruit ontsproten geloofsopvattingen/stromingen.

 

 

 

De God van de Thora is een andere dan die van de Koran. De bijbelse God heeft een naam, Jehovah en Jezus van Nazareth in het nieuwe testament. De Islamitische God heeft geen naam en mag die ook absoluut niet hebben.

Het verhaal van Kaïn en Abel vertelt hoe Kaïn de fout in gaat, niet God. Het is Kaïn die zijn broeder doodslaat en niet God. Het is God die Kaïn terechtwijst en die het niet eens is met wat Kaïn gedaan heeft. Kaïn had moetn heersen over het kwaad ipv er aan toe te geven. Kaïn gaf er aan toe, niet God.

Waarom het offer van Kaïn afgewezen werd wordt niet vermeld. Maar God ziet het hart aan en bijbel leert op andere plaatsen dat het God niet gaat om offfers maar om de houding waarmee deze gebracht worden. Jesaja 1;10-20:

"Hoor het woord van de HEERE, leiders van Sodom! Neem de wet van onze God ter ore, volk van Gomorra!  Waartoe dienen voor Mij uw vele offers? zegt de HEERE. Ik heb genoeg van de brandoffers van rammen en het vet van gemest vee; en in het bloed van jonge stieren, lammeren of bokken vind Ik geen vreugde. Wanneer u komt om voor Mijn aangezicht te verschijnen – wie heeft dit van u gevraagd, dit platlopen van Mijn voorhoven? Breng niet langer nutteloze offers. Het reukwerk is Mij een gruwel. Nieuwemaansdag en sabbat, het bijeenroepen van samenkomsten: Ik verdraag het niet; het is onrecht, zelfs de bijzondere samenkomsten. Uw nieuwemaansdagen, uw feestdagen haat Ik met heel Mijn ziel; ze zijn Mij tot last; Ik ben het moe om ze te dragen. En wanneer u uw handen uitspreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer u uw gebed vermeerdert, luister Ik niet: uw handen zitten vol bloed. Was u, reinig u! Doe uw slechte daden van voor Mijn ogen weg! Houd op met kwaad doen, leer goed te doen, zoek het recht! Help de verdrukte, doe de wees recht, bepleit de rechtszaak van de weduwe! Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren, zegt de HEERE. Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol."

Hierin geeft God aan dat het Hem niet gaat om affers maar om leren goed te doen. Hij geeft aan dat dat niet is het brengen van vele offers maar het helpen van de verdrukte, het recht verschaffen ana wezen en de rechtszaak van de weduwe bepleiten. Het opkomen voor de zwakke en behoeftige van de samenleving. Zoals Jezus leerde met het verhaal van de barmhartige Samaritaan: Een behoeftige helpen en de kosten op je nemen om hem te verzorgen. Dat zijn werken der barmhartigheid en dat is wat God van ons vraagt.

Daarnaast spreekt Hij zijn genegenheid uit aan de Israëlieten. Ook al gaan zij vreselijk de fout in, toch is daar de genade van God. Kaïn kreeg een teken van God om ieder te waarschuwen Kaïn niet te doden. God schonk Hem genade, in wezen had hij geen recht meer daar op. Zo ook spreekt Hij tot de Israëlieten dat God hun zonden wit als wol zal maken wanneer zij een rechtszaak met Hem aangaan. Deze rechtszaak is het schoonwassen door het bloed van het lam, de Christus die zich niet verzette toen Hij ten offer gebracht werd. Geen verzet of gewelddadige verdedigignkwam van Zijn hand, zelfs niet van Zijn tong. Maar gewillig droeg Hij het kruis om voor onze zonden te sterven. Geweldloos steirf Hij aan het kruis en vergaf de soldaten die Hem vermoorden. Nu zit Hij aan de rechterhand van de vader en bepleit onze rechtszaak voor Zijn aangezicht. Met de woorden: "Ik heb hun zonden gedragen, spreek hen vrij". Voor allen die zich voor hun recht tot vrijspraak wenden tot de Vader en geloven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Barnabas:

Het verhaal van Kaïn en Abel vertelt hoe Kaïn de fout in gaat, niet God. Het is Kaïn die zijn broeder doodslaat en niet God. Het is God die Kaïn terechtwijst en die het niet eens is met wat Kaïn gedaan heeft. Kaïn had moetn heersen over het kwaad ipv er aan toe te geven. Kaïn gaf er aan toe, niet God.

Waarom het offer van Kaïn afgewezen werd wordt niet vermeld.

Toch wel:

Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is. (Heb.11:4, SV)

Het ontbreekt Kain dus aan geloof en hij wil het zelf regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sandingisaskill:

Toch wel:

Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is. (Heb.11:4, SV)

Het ontbreekt Kain dus aan geloof en hij wil het zelf regelen.

Bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-7-2022 om 11:57 zei Flawless victory:

Dat is een onwaarheid.  Volgens de islam is God geen Vader, heeft God geen kinderen, geen Zoon. Zij bidden dan ook helemaal nooit het OnzeVader. Het OnzeVader is blasfemie in de oren van moslims.  Medelijden is de hoogste kwaliteit waartoe God volgens de islam  in staat is. Geen vaderlijke liefde.

klopt dat.

De Koran is geschreven op afstandelijk taal, en de verhalen lijken op die van de bijbel (OT) maar zijn anders geschreven en hebben  anders betekenen

 

Zostaat

Bijvoorbeeld in het verhaal van Adem en Eva,

God schiep Adem en leer hem al namen van dieren, en hij zei tegen de Engelen om voor Adem te neerknielden . Alle Engelen knielden neer voor hem  behalve de Duivel.

De duivel verleid Adem en Eva om van de boom ( de boom van kennis van goed en kwaad staat er niet bij) te eten.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien de eendracht zoeken tegen de enige gemeenschappelijke vijand? Straks kenmerken ze onze volgende generatie zonder dat die 1 genuanceerde waarschuwing vanuit de gemeenschappen kregen. Blazen wij wel voldoende op onze hoorn als overheden en overmachten der duisternis rond onze dierbaren invloed uitoefenen?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid