Spring naar bijdragen

Jesaja 65:17 "Zie, ik schep een nieuwe hemel en aarde..."


Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei sjako:

.. Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.

Deze nieuwe wereld zal voor eeuwig zijn, vers 18: Juich dus en wees blij voor eeuwig over wat ik schep. Want kijk, ik maak van Jeruzalem een reden voor blijdschap en van haar volk een reden voor gejuich.

In een ander topic verwees Sjako naar Jesaja 65:17, dat citaat staat hierboven. 

 

Die heb ik opgezocht in de NBV:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ISA.65/Jesaja-65/

Citaat

 

Zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

Wat er vroeger was raakt in vergetelheid,

het komt niemand ooit nog voor de geest.

 

 

Wat ik zo opmerkelijk vond is dat er stond "Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" en dat lees ik ook in de NBV21. 

 

Er staat niet ik vernieuw of verander of verbeter of roep maar... nee.. er staat "ik schep nieuw". 

Dus volgens mij is er dan de oude hemel en de oude aarde en een nieuw geschapen hemel en aarde. 

Hoe lezen jullie dat?

En als je het ook als nieuw scheppen leest.. wat denk je dan dat er gebeurt met de voorgaande ? 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk ook, dat het Gods eer te na is, om eerst iets te scheppen, dat Hij goed tot zeer goed noemt en dan vervolgens de zaak tot op het atoom laat verbranden, zodat er niets overblijft. Heel de

Dan ben je toch ook wel met me eens, dat deze visie een aantal niet te beantwoorden vragen oproept, FV? Trouwens jouw voorbeeld van de graankorrel deugt niet. Van de graankorrel blijft niets over

Ja, ik zag het zojuist; het betreft de topic-titel. Ik denk echter dat dit scheppen niet letterlijk is bedoeld. Net zoals David uitroept: "Psalm 51:12 (NBG1951) Schep mij een rein hart, o God, en

5 uur geleden zei Petra.:

En als je het ook als nieuw scheppen leest.. wat denk je dan dat er gebeurt met de voorgaande?

Daar blijft niets meer van over. Tot op de laatste atoom zal dat vernietigd worden.

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2Pet.3:10,SV)

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sandingisaskill:
9 uur geleden zei Petra.:

En als je het ook als nieuw scheppen leest.. wat denk je dan dat er gebeurt met de voorgaande?

Daar blijft niets meer van over. Tot op de laatste atoom zal dat vernietigd worden.

Als ik de tekst in andere vertalingen lees, dan krijg ik meer de indruk dat er een een soort reiniging zal plaatsvinden:

  • 2 Petrus 3:10 (NBG1951) "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden".

Ook verderop in de brief: 2 Petrus 3:13 (NBG1951) "Wij verwachten echter naar zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont", dan heeft nieuwe (2x) betrekking op een kwalitatieve nieuw-zijn (dus vernieuwing en herstel) en niet op een nieuw creëren. Blijkbaar speelt de grondversie van de SV (HSV) c.s. en de tijd waarin deze is ontstaan, ook hier weer een grote rol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hetairos:

Als ik de tekst in andere vertalingen lees, dan krijg ik meer de indruk dat er een een soort reiniging zal plaatsvinden:

  • 2 Petrus 3:10 (NBG1951) "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden".

Ook verderop in de brief: 2 Petrus 3:13 (NBG1951) "Wij verwachten echter naar zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont", dan heeft nieuwe (2x) betrekking op een kwalitatieve nieuw-zijn (dus vernieuwing en herstel) en niet op een nieuw creëren. Blijkbaar speelt de grondversie van de SV (HSV) c.s. en de tijd waarin deze is ontstaan, ook hier weer een grote rol.

Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_chemische_elementen

https://www.woorden.org/woord/vergaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sandingisaskill:

Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_chemische_elementen

https://www.woorden.org/woord/vergaan

Je legt nu zonder blikken of blozeneen 2500 jaar oude definitie van 'elementen' één op één op de moderne zoals die waar je de link naar geeft.
Die lijst had men absoluut niet voor ogen, 2500 jaar geleden.
Daar dacht men toen aan water, vuur, hemel, aarde.  Dat soort zaken.

Vuur zou dus door vuur vergaan, en dat kan niet. Klopt, kennelijk wist toen ook al stevig te overdrijven op basis van religieuze motieven.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je legt nu zonder blikken of blozeneen 2500 jaar oude definitie van 'elementen' één op één op de moderne zoals die waar je de link naar geeft.
Die lijst had men absoluut niet voor ogen, 2500 jaar geleden.
Daar dacht men toen aan water, vuur, hemel, aarde.  Dat soort zaken.

In dat holbewonersperspectief van jou wel ja.

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vuur zou dus door vuur vergaan, en dat kan niet. Klopt, kennelijk wist toen ook al stevig te overdrijven op basis van religieuze motieven.

Wat is vuur? Als God een braamstruik intact kan houden terwijl die brand, kan Hij ook vuur genereren zonder brandstof. Zijn wil is wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

In een ander topic verwees Sjako naar Jesaja 65:17, dat citaat staat hierboven. 

 

Die heb ik opgezocht in de NBV:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ISA.65/Jesaja-65/

 

Wat ik zo opmerkelijk vond is dat er stond "Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" en dat lees ik ook in de NBV21. 

 

Er staat niet ik vernieuw of verander of verbeter of roep maar... nee.. er staat "ik schep nieuw". 

Dus volgens mij is er dan de oude hemel en de oude aarde en een nieuw geschapen hemel en aarde. 

Hoe lezen jullie dat?

En als je het ook als nieuw scheppen leest.. wat denk je dan dat er gebeurt met de voorgaande ? 

 

 

Er staat ook ergens dat de aarde voor eeuwig blijven zal (weet ff niet waar). Dus de context van de hele bijbel blijft heel belangrijk voordat je losse verzen letterlijk of figuurlijk gaat uitleggen. Uit de bijbel blijkt voor mij duidelijk dat Eden hersteld zal worden. (lees Openbaring) Dus dat de mens op aarde zal blijven leven/wonen. Helaas denken veel gelovigen dat men zonder tastbaar lichaam als geestelijke wezens in een hemelrijk zal voortleven. Dit is niet wat de bijbel leert. Dit zijn misverstanden op grond van geisoleerde lezing van het nieuwe testament. Waarom zou God een aarde scheppen als we daar niet voor bestemd zijn? Dan had toch beter meteen in de hemel kunnen beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sandingisaskill:

In dat holbewonersperspectief van jou wel ja.

Wat is vuur? Als God een braamstruik intact kan houden terwijl die brand, kan Hij ook vuur genereren zonder brandstof. Zijn wil is wet.

Zelfs holbewoners wisten dat je voor vuur 3 altijd zaken nodig hebt: brandstof, zuurstof en warmte.
Valt er één weg, dan dooft het vuur.
Als jij dat niet weet, heb je niet eens het perspectief van een holbewoner.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hermanos2:

Er staat ook ergens dat de aarde voor eeuwig blijven zal (weet ff niet waar). Dus de context van de hele bijbel blijft heel belangrijk voordat je losse verzen letterlijk of figuurlijk gaat uitleggen. Uit de bijbel blijkt voor mij duidelijk dat Eden hersteld zal worden. (lees Openbaring) Dus dat de mens op aarde zal blijven leven/wonen.

Ik denk ook, dat het Gods eer te na is, om eerst iets te scheppen, dat Hij goed tot zeer goed noemt en dan vervolgens de zaak tot op het atoom laat verbranden, zodat er niets overblijft.

Heel de Schrift wijst naar een herstel van alle dingen. Dus, inderdaad, ten eerste een terugkeer naar de oorspronkelijke staat die God voor ogen had, maar vervolgens een stap verder, naar een staat die de eeuwigheid in kan. Dat herstel of genezing is een belangrijk thema in Openbaring; voordat de schepping de eeuwigheid in kan, zal er eerst een totale overwinning op het rijk der duisternis plaatsvinden.

En Jezus zelf wacht daarop: "voorts afwachtende, totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden." Hebreeën 10:13-14 (NBG1951). Ik denk dat het groeiende aantal van hen 'die geheiligd worden' er uiteindelijk voor zorgt, dat er geen vijand meer overblijft om onder zijn voeten te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sandingisaskill:

Daar blijft niets meer van over. Tot op de laatste atoom zal dat vernietigd worden.

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2Pet.3:10,SV)

Met je eens. Het staat gewoon in de Schrift.  En er is niets minderwaardigs aan als de Schepper Zijn Schepping teniet doet voor een nog betere. Een graankorrel sterft ook in de aarde en daaruit groeit nieuw graan. Dat maakt de graankorrel niet slecht of minderwaardig. Het heeft Zijn dienst gedaan en dan is het tijd voor iets anders.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Flawless victory:

Met je eens. Het staat gewoon in de Schrift.  En er is niets minderwaardigs aan als de Schepper Zijn Schepping teniet doet voor een nog betere. Een graankorrel sterft ook in de aarde en daaruit groeit nieuw graan. Dat maakt de graankorrel niet slecht of minderwaardig. Het heeft Zijn dienst gedaan en dan is het tijd voor iets anders.

De graankorrel staat voor iets wat goed en foutloos is. Dat kan van goed naar beter gaan. In tegen stelling tot de met zonde doordrenkte schepping, deze heeft geen potentie om beter te worden en zal teniet gedaan moeten worden m.i.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Ik denk ook, dat het Gods eer te na is, om eerst iets te scheppen, dat Hij goed tot zeer goed noemt en dan vervolgens de zaak tot op het atoom laat verbranden, zodat er niets overblijft.

Als je alles kunt verdrinken, kun je ook alles verbranden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Ik denk ook, dat het Gods eer te na is, om eerst iets te scheppen, dat Hij goed tot zeer goed noemt en dan vervolgens de zaak tot op het atoom laat verbranden, zodat er niets overblijft.

Dat zal wel moeten. Als iets er al is kan het immers ook niet geschapen worden. Het gebruik van het woord scheppen duidt op een maken van iets wat er nog niet is. Als het slechts een vernieuwen betreft, dan had het woord "schep" buiten wege gelaten moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Flawless victory:

Met je eens. Het staat gewoon in de Schrift.  En er is niets minderwaardigs aan als de Schepper Zijn Schepping teniet doet voor een nog betere. Een graankorrel sterft ook in de aarde en daaruit groeit nieuw graan. Dat maakt de graankorrel niet slecht of minderwaardig. Het heeft Zijn dienst gedaan en dan is het tijd voor iets anders.

Dan ben je toch ook wel met me eens, dat deze visie een aantal niet te beantwoorden vragen oproept, FV?

Trouwens jouw voorbeeld van de graankorrel deugt niet. Van de graankorrel blijft niets over, omdat die in z'n geheel opgaat in de aar met vrucht. En dat komt weer overeen met een ander beeld: dat van de oude - en nieuwe mens. Dus waarom zou dat principe ook niet voor de rest van de schepping gelden? Zoals er ook staat in 1 Corinthiërs 15:53-54 (NBG1951) "Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen. En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning."

In Romeinen 8:19+22 (NBG1951) staat: "Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods (...) Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.". Wat heeft dit voor zin als er straks toch een definitief einde aan komt? 

6 minuten geleden zei sandingisaskill:

dan had het woord "schep" buiten wege gelaten moeten worden.

Waar heb je het over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hetairos:

Dan ben je toch ook wel met me eens, dat deze visie een aantal niet te beantwoorden vragen oproept, FV?

Trouwens jouw voorbeeld van de graankorrel deugt niet. Van de graankorrel blijft niets over, omdat die in z'n geheel opgaat in de aar met vrucht. En dat komt weer overeen met een ander beeld: dat van de oude - en nieuwe mens. Dus waarom zou dat principe ook niet voor de rest van de schepping gelden? Zoals er ook staat in 1 Corinthiërs 15:53-54 (NBG1951) "Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen. En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning."

In Romeinen 8:19+22 (NBG1951) staat: "Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods (...) Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.". Wat heeft dit voor zin als er straks toch een definitief einde aan komt? 

Waar heb je het over?


Je hebt gelijk dat de mensen tot het einde hoop moeten blijven houden, tot de Wederkomst. 
 

Toch heeft @sandingisaskill ook gelijk dat er toch echt staat dat de aarde door vuur vergaat. Hoe lees jij 2 Petrus 3: 10 dan?

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2Pet.3:10,SV)

Ik weet wel hoe ik er zelf over denk maar ik ben benieuwd hoe jij erover denkt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sandingisaskill:
13 minuten geleden zei Hetairos:

Waar heb je het over?

Jesaja 65:17 "Zie, ik schep een nieuwe hemel en aarde..."

Ja, ik zag het zojuist; het betreft de topic-titel.

Ik denk echter dat dit scheppen niet letterlijk is bedoeld. Net zoals David uitroept: "Psalm 51:12 (NBG1951) Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest;".

Zo staat er ook in Jesaja 65:18-19 (NBG1951) "Maar gij zult u verblijden en juichen voor eeuwig over hetgeen Ik schep, want zie, Ik schep Jeruzalem tot jubel en zijn volk tot blijdschap. En Ik zal juichen over Jeruzalem en Mij verblijden over mijn volk. En daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw." Al dit scheppen betreft een vernieuwing of het scheppen van een status of toestand die er nog niet was of nog niet bestond. 

Openbaring 21:1-2 (NBG1951) zegt: "En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is." Ook dit heeft te maken met het voorbijgaan van het oude dat wordt 'verzwolgen' in het nieuwe. Vergankelijkheid gaat onvergankelijkheid aandoen. Wordt het oude dan weggegooid? Nee, het lost gewoon op in het nieuwe.

Ook Jesaja 66:20-22 (NBG1951) gaat hier over: "En zij zullen al uw broeders brengen uit alle volken als een offer voor de HERE; op paarden en op wagens, op draagstoelen; op muildieren en op snelle kamelen, naar mijn heilige berg, naar Jeruzalem, zegt de HERE, zoals de Israëlieten het offer in rein vaatwerk naar het huis des HEREN brengen. En ook uit hen zal Ik er nemen tot priesters, tot Levieten, zegt de HERE. Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor mijn aangezicht zullen blijven bestaan, luidt het woord des HEREN, zo zal uw nageslacht en uw naam blijven bestaan."

God vernieuwt Zijn schepping van binnen uit en daarmee wordt iets totaal nieuws geschapen. Ook dat komt weer overeen met mijn gedachte dat de eigenlijke schepping, zoals God die vanaf het begin al bedoelt, pas in Christus wordt gerealiseerd. En dus is God sinds Christus klaar met scheppen en is Hij tot Zijn rust ingegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Flawless victory:

Toch heeft @sandingisaskill ook gelijk dat er toch echt staat dat de aarde door vuur vergaat. Hoe lees jij 2 Petrus 3: 10 dan?

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2Pet.3:10,SV)

Ik weet wel hoe ik er zelf over denk maar ik ben benieuwd hoe jij erover denkt.

2 Petrus 3:10 (NBG1951) "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden."

Het vuur is een beeld voor werking van de destructieve machten der duisternis (de elementen). Alle werken van het vlees zullen daardoor verbranden en op het eind zullen zij ook zelf aan het voor ten onder gaan. Elementen zou je kunnen vertalen met 'grondbeginselen', dus datgeen wat de fundamenten zijn van het natuurlijke, door de zonde vervuilde, leven.

Je kunt in het boek Openbaring wel meer beelden vinden waar deze gedachte terugkomt.

Dus de dag des Heren betekent concreet, dat het oude voorbij is gegaan en het nieuwe is gekomen: 

Jesaja 66:15-17 (NBG1951) Want zie, de HERE zal komen als vuur en zijn wagens zullen zijn als een storm, om zijn toorn te openbaren in gloed en zijn dreiging in vuurvlammen. Te vuur en te zwaard zal de HERE gericht oefenen over al wat leeft, en de door de HERE verslagenen zullen talrijk zijn. Zij, die zich heiligen en reinigen, om achter de ene man in het midden naar de hoven te gaan, die zwijnevlees eten, gruwelijke beesten en muizen, zullen tezamen verdwijnen, luidt het woord des HEREN.

Maar ook hier:

Jesaja 2:12-18 (NBG1951) Want er is een dag van de HERE der heerscharen tegen al wat hoogmoedig is en trots en tegen al wat zich verheft, opdat het vernederd worde; tegen alle trotse en hoge ceders van de Libanon en alle eiken van Basan, tegen alle trotse bergen en alle hoge heuvels, tegen elke hoge toren en elke steile muur, tegen alle schepen van Tarsis en alle kostbare kunstschatten. Dan wordt de verwatenheid der mensen neergebogen en de trots der mannen vernederd, en de HERE alleen is te dien dage verheven, en de afgoden zullen volkomen verdwijnen.

En vooral:

Malachi 4:1-3 (NBG1951) Want zie, de dag komt, brandend als een oven! Dan zullen alle overmoedigen en allen die goddeloosheid bedrijven, zijn als stoppels, en de dag die komt, zal hen in brand steken - zegt de HERE der heerscharen - welke hun wortel noch tak zal overlaten. Maar voor u, die mijn naam vreest, zal de zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal. Gij zult de goddelozen vertreden, want tot stof zullen zij zijn onder uw voetzolen op de dag die Ik bereiden zal, zegt de HERE der heerscharen.

Denk ook aan wat ik je schreef over Jezus die afwacht totdat al zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor z'n voet. Degenen die daar uitvoering aan geven zijn in feite degene die op het volbrachte werk van Jezus vertrouwen: "Gij zult de goddelozen vertreden, want tot stof zullen zij zijn onder uw voetzolen op de dag die Ik bereiden zal, zegt de HERE der heerscharen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helder. @Hetairos bedankt voor de uitgebreide toelichting!

De NBG51 geeft hier dan inderdaad een veel betere vertaling. 2 Petrus 3:10 (NBG1951) "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden."

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hetairos:

Denk ook aan wat ik je schreef over Jezus die afwacht totdat al zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor z'n voet. Degenen die daar uitvoering aan geven zijn in feite degene die op het volbrachte werk van Jezus vertrouwen: "Gij zult de goddelozen vertreden, want tot stof zullen zij zijn onder uw voetzolen op de dag die Ik bereiden zal, zegt de HERE der heerscharen".

Dit soort teksten vind ik werkelijk levensgevaarlijk. Lees nu eens wat je schrijft. Hoe denk je dat dit bij anderen overkomt? Nietsvermoedende buitenstaanders worden afgeschilderd als een vijand, die wordt vertreden tot stof onder de voeten van het leger.
Dan zou ik toch ook op mijn achterste benen staan en daar dwars tegenin gaan.

En alles uiteraard volgens volkomen vrije wil en in naastenliefde? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Flawless victory:

De NBG51 geeft hier dan inderdaad een veel betere vertaling. 2 Petrus 3:10 (NBG1951) "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden."

Ja, daarom is het ook goed om meerdere vertalingen naast elkaar te kunnen raadplegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit soort teksten vind ik werkelijk levensgevaarlijk. Lees nu eens wat je schrijft. Hoe denk je dat dit bij anderen overkomt? Nietsvermoedende buitenstaanders worden afgeschilderd als een vijand, die wordt vertreden tot stof onder de voeten van het leger.
Dan zou ik toch ook op mijn achterste benen staan en daar dwars tegenin gaan.

En alles uiteraard volgens volkomen vrije wil en in naastenliefde? 

De tekst gaat over de vijanden van Jezus. Als je niet eens in Jezus gelooft heb je niets te vrezen, toch? Of toch wel een beetje? Want anders begrijp ik jouw reactie helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik 1 Tessalonicenzen 5:2 lees, dan is de essentie van de 'dief in de nacht' dat je vrij moet zijn van verwachtingen.  Zolang je in 'het licht wandelt' echter is er geen enkele aanleiding de 'dag van de Heere' te vrezen.   In 'het licht wandelen' is an sich al een waakzaamheid, want de essentie daarvan kan je niet ontgaan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid