Spring naar bijdragen

Koning van het Noorden gaat aanvallen


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Jezus staat ook aan het hoofd. Maar in de eerste eeuw had je toch ook een besturend lichaam (Besturend Lichaam met een hoofdletter is een eigennaam, dus in goed Nederlands met een hoofdletter). God doet alles geordend dus ook Zijn bestuur. Geen los zand, maar geordend via de slaaf klasse.

Die hebben zich de positie van God zichzelf nooit gegeven, wat hun leer was Jezus is het hoofd en wij de gemeente ook zijzelf het lichaam.

1 uur geleden zei sjako:

Mat 24:45 Wie is echt de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over zijn huisknechten is aangesteld om hun op het juiste moment hun voedsel te geven?  46 Gelukkig is die slaaf als hij daarmee bezig is wanneer zijn meester komt!  47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over al zijn bezittingen. In de eerste eeuw waren dat de apostelen in deze tijd een groep gezalfden. 

God heeft een organisatie in de hemel maar ook op aarde. 

Typisch weer een uit context en misgeïntepreteerde text van de jg want in Lucas 12 wordt uitgelegd dat het een persoonlijke zaak is voor ieder individu en heeft het helemaal geen betrekking op een organisatie.

Lucas 12

41En Petrus zei tegen Hem: Heere, spreekt U deze gelijkenis tot ons, of ook tot allen?

42En de Heere zei:  Wie is dan de trouwe en verstandige rentmeester, die de heer over zijn huisbedienden zal aanstellen om aan hen op de juiste tijd het voedsel te geven dat hun toekomt?

43Zalig de slaaf die door zijn heer bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden.

44Werkelijk, Ik zeg u dat hij hem over al zijn bezittingen zal aanstellen.

45Als die slaaf echter in zijn hart zou zeggen: Mijn heer blijft nog lang weg, en zou beginnen de knechten en de dienstmeisjes te slaan, te eten en te drinken en dronken te worden,

46dan zal de heer van deze slaaf komen op een dag waarop hij hem niet verwacht, en op een uur dat hij niet weet; en hij zal hem in stukken houwen en hem in het lot doen delen van hen die ontrouw zijn.12:46 en hem in het lot doen delen van … - Letterlijk: en zijn deel zetten met …

47En die slaaf die de wil van zijn heer gekend heeft en geen voorbereidingen getroffen heeft en ook niet naar zijn wil gehandeld heeft, zal met veel slagen geslagen worden.

48Wie echter zijn wil niet gekend heeft en dingen gedaan heeft die slagen verdienen, zal met weinig slagen geslagen worden. En van ieder aan wie veel gegeven is, zal veel teruggevraagd worden en van hem aan wie men veel toevertrouwd heeft, zal men des te meer eisen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Koning is gewoon de top leider van een land of gebied die zichtbaar is voor de bühne. Koninkrijk is het gebied waar deze macht uitoefent. Putin is bijbels gezien een koning 

@010 feyenoord aanhanger? 😊

Vanwaar de zorgen dood is dood toch? Hou er maar rekening mee dat de welvaart in het westen afgesneden wordt in rap tempo omwille van haar ongerechtigheden. God laat niet met zich spotten.

Het Besturend  lichaam noemt zich geen God maar een slaafklasse die Jezus als hun hoofd zien, precies als in het begin van de Christelijke periode, zoiets moet er zijn als je de schrift serieus neemt , het Besturend lichaam beantwoord duidelijk aan de Bijbelse voorzeggingen over de eindtijd, natuurlijk zijn het mensen met gebreken, zo wil de Schepper het ook hij wil geen robots

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Willempie:

Maar het WTG is door geen enkele hogere instantie aangesteld

Nee, dat is logisch. Misschien moet je de geschiedenis eens nalezen. Je ziet er Gods hand in. 

11 uur geleden zei Willempie:

Ze heeft zichzelf aangesteld.

Zo simpel is dat niet gegaan.

10 uur geleden zei Thinkfree:

Typisch weer een uit context en misgeïntepreteerde text van de jg want in Lucas 12 wordt uitgelegd dat het een persoonlijke zaak is voor ieder individu en heeft het helemaal geen betrekking op een organisatie.

Wie is dan volgens jou die slaaf? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei antoon:

Het Besturend  lichaam noemt zich geen God maar een slaafklasse die Jezus als hun hoofd zien,

Klopt niets van waarom noemen zij zichzelf dan besturend lichaam met andere woorden het hoofd.

4 uur geleden zei antoon:

zoiets moet er zijn als je de schrift serieus neemt , het Besturend lichaam

Leiding is nodig maar niet in de vorm dat zij alles bepaalt wat jij doet, dat is duivels de vrijheid hoort te blijven zoals de Heilige geest de ultieme leiding is.

Besturend lichaam impliceert het hoofd te zijn en bepaald alles wat jullie moeten zeggen of hoe jullie moeten denken, jullie mogen ook niet doen aan zelf onderzoek enkel binnen de parameters van het Bestuurlijk lichaam.

Dat is absoluut niet bijbels.

4 uur geleden zei antoon:

het Besturend lichaam beantwoord duidelijk aan de Bijbelse voorzeggingen over de eindtijd,

Ga toch weg letterlijk al hun voorzeggingen zijn vals gebleken.

4 uur geleden zei antoon:

natuurlijk zijn het mensen met gebreken, zo wil de Schepper het ook hij wil geen robots

Nu zijn het plots mensen met gebreken daar hang jij wel je ziel aan, aan die mensen die menen het hoofd te zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Dat kun je lezen in Lucas 12, alle volgelingen van Jezus, de Heer is Jezus zelf.

Nu ga je Matheus uitleggen via Lucas.  Niet theologisch verantwoord lijkt me. En in Lucas heeft Jezus het ook over de slaaf die hun Meester verwachten. Dat zou je ook op dit Besturend lichaam van toepassing kunnen brengen. Die houden de vinger aan de pols.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Besturend lichaam impliceert het hoofd te zijn en bepaald alles wat jullie moeten zeggen of hoe jullie moeten denken

Dat is dus niet zo. Maar iemand moet orde houden in Gods organisatie. Dat was in de eerste eeuw, dus ook nu in de eindtijd.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Ga toch weg letterlijk al hun voorzeggingen zijn vals gebleken.

Welke voorzeggingen? 1914 hebben ze verkeerd geïnterpreteerd. Ze dachten dat dit Armageddon zou zijn. Maar in feite was het het einde van tijden der heidenen. Satan was uit de hemel geworpen. Sindsdien is er niks dan oorlog en ellende op de aarde. Ze hadden 1914 dus goed gezien, maar verkeerde betekenis aan gegeven. 1975 is nooit officieel gezegd door het BL. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Nu ga je Matheus uitleggen via Lucas.  Niet theologisch verantwoord lijkt me. En in Lucas heeft Jezus het ook over de slaaf die hun Meester verwachten. Dat zou je ook op dit Besturend lichaam van toepassing kunnen brengen. Die houden de vinger aan de pols.

Lucas 12 is een breder uitwijding en uitleg van hetzelfde in Mattheüs, die naast elkaar gelegd klopt jullie beredenering of interpretatie simpelweg niet.

11 minuten geleden zei sjako:

Dat is dus niet zo. Maar iemand moet orde houden in Gods organisatie. Dat was in de eerste eeuw, dus ook nu in de eindtijd.

Iedereen moet zichzelf beproeven volgens de bijbel, wie controleert de 7/8 mannen in NY? 

Paulus werdt gecontroleerd door zijn volgers, het is de Heilige geest in alle mensen van Jezus die in vrijheid en waarheid controleert en bestuurt.

Ook is het bijbels alle dingen te onderzoeken zij dwongen nooit mensen wat te denken of hoe te gedragen.

30 minuten geleden zei sjako:

Welke voorzeggingen? 1914 hebben ze verkeerd geïnterpreteerd. Ze dachten dat dit Armageddon zou zijn. Maar in feite was het het einde van tijden der heidenen. Satan was uit de hemel geworpen. Sindsdien is er niks dan oorlog en ellende op de aarde. Ze hadden 1914 dus goed gezien, maar verkeerde betekenis aan gegeven. 1975 is nooit officieel gezegd door het BL. 

https://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/verkeerde-voorspellingen-jehova-getuigen/

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Lucas 12 is een breder uitwijding en uitleg van hetzelfde in Mattheüs, die naast elkaar gelegd klopt jullie beredenering of interpretatie simpelweg niet.

Je kan het prima van toepassing brengen op het BL. Het is toch logisch dat er een centraal orgaan moet zijn om de Christelijke gemeente aan te sturen. In de protestantse kerk kennen ze dat niet. Daar hangt de visie af van de verschillende dominees. Af en toe hebben ze wel  synodes, maar dat is niet te vergelijken met de eerste eeuwse gemeente. Die werd ook centraal geleid. Handelingen 16:4,5 laat dat mooi uitkomen.

4Terwijl ze verder reisden door de steden, brachten ze de richtlijnen over die waren opgesteld door de apostelen en ouderlingen in Jeruzalem en waaraan iedereen zich moest houden.5Daardoor werden de gemeenten steeds sterker in het geloof en hun aantal nam van dag tot dag toe.

In de eerste eeuw zat het BL dus in Jeruzalem. Ook gezalfde mannen. Hun richtlijnen werden verspreidt naar andere gemeenten. Zo werden de gemeenten sterker en nam hun aantal toe. Net als nu.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Thinkfree:
5 uur geleden zei antoon:

Het Besturend  lichaam noemt zich geen God maar een slaafklasse die Jezus als hun hoofd zien,

Klopt niets van waarom noemen zij zichzelf dan besturend lichaam met andere woorden het hoofd.

@antoon, @sjako, @Thinkfree

Ik heb een stukje van dit draadje teruggelezen. Het gaat overigens in niets meer over het topic, maar dat daargelaten.

Ik ben het overigens eens, dat de Gemeente op aarde een organisatie kent (en nodig heeft). Dat hoort nu eenmaal bij de zichtbare wereld, waarin tijd en plaats een allesbepalende rol speelt.

Er wordt gezegd in de brief aan Efeze 4:11-13 (NBG1951)

  • "En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus".

Zo als ik dat lees, impliceert dit dat het globale 'lichaam van Christus' wordt gebouwd, door de lokaal aanwezige heiligen (afgezonderden) te onderwijzen (toe te rusten) tot dienstbetoon, door apostelen, evangelisten, herders en leraren, die door Christus zijn aangesteld.

Dat lijkt mij een praktijk die niet centraal wordt uitgevoerd, maar wel centraal wordt bestuurd. En wel door de Geest van Christus, want Hij stelt aan!

Mijn inziens, is het bestuurlijk lichaam van het WTG dus een, niet door de bijbel bedoeld, apparaat, dat in de praktijk de globale werking van de Geest alleen maar belemmert en op bepaalde punten zelfs tegenwerkt. Het uiteindelijke doel is namelijk: "de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus".

Kort gezegd: het onderwerp is dus CHRISTUS ALLEEN: eenheid van geloof IN Christus, volledige kennis van Christus, de groei NAAR de volheid VAN Christus). Ook hier is Christus dus Alpha en Omega ;) .

Overigens geldt mijn kritiek niet alleen het WTG, maar elke denominatie of genootschap die een 'centraal bestuur' kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Je kan het prima van toepassing brengen op het BL. Het is toch logisch dat er een centraal orgaan moet zijn om de Christelijke gemeente aan te sturen. In de protestantse kerk kennen ze dat niet. Daar hangt de visie af van de verschillende dominees. Af en toe hebben ze wel  synodes, maar dat is niet te vergelijken met de eerste eeuwse gemeente. Die werd ook centraal geleid. Handelingen 16:4,5 laat dat mooi uitkomen.

4Terwijl ze verder reisden door de steden, brachten ze de richtlijnen over die waren opgesteld door de apostelen en ouderlingen in Jeruzalem en waaraan iedereen zich moest houden.5Daardoor werden de gemeenten steeds sterker in het geloof en hun aantal nam van dag tot dag toe.

In de eerste eeuw zat het BL dus in Jeruzalem. Ook gezalfde mannen. Hun richtlijnen werden verspreidt naar andere gemeenten. Zo werden de gemeenten sterker en nam hun aantal toe. Net als nu.  

Paulus en de leraren werden getoetst op hun waarheid, zie handelingen 

Handelingen 17:11
En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren 

Als ik dat bij het Bestuurlijk lichaam doe (zoals het hoort bijbels gezien) ontmasker ik ze telkens als valse profeten en onderwijzers.

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hetairos:

En wel door de Geest van Christus, want Hij stelt aan!

Mee eens. Maar Gods Geest heeft ook weer een organisatie nodig. Elk indivu krijgt op zijn ook Heilige  Geest. Als je naar de eerste Christenen kijkt werd het toen ook zo georganiseerd. Je zegt het prima waarom het zo is georganiseerd. Om eenheid binnen  de wereldwijde gemeente te krijgen. Die eenheid is echt te zien.

51 minuten geleden zei Thinkfree:

Als ik dat bij het Bestuurlijk lichaam doe (zoals het hoort bijbels gezien) ontmasker ik ze telkens als valse profeten en onderwijzers.

Omdat jij de Bijbel met een andere bril bekijkt. Kijk er eens onbevooroordeeld tegen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Hetairos:

En wel door de Geest van Christus, want Hij stelt aan!

Mee eens. Maar Gods Geest heeft ook weer een organisatie nodig. Elk indivu krijgt op zijn ook Heilige  Geest. Als je naar de eerste Christenen kijkt werd het toen ook zo georganiseerd. Je zegt het prima waarom het zo is georganiseerd. Om eenheid binnen  de wereldwijde gemeente te krijgen. Die eenheid is echt te zien.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Als ik dat bij het Bestuurlijk lichaam doe (zoals het hoort bijbels gezien) ontmasker ik ze telkens als valse profeten en onderwijzers.

Omdat jij de Bijbel met een andere bril bekijkt. Kijk er eens onbevooroordeeld tegen aan.

Ik stel voor dat we dit (nieuwe) onderwerp bespreken onder een nieuw topic.

Ik wil dat wel aanmaken, maar dan moeten we even geduld hebben. Aan het eind van de middag heb ik tijd.

Ik vermoed dat één van de oorzaken waarom het hier zo slecht loopt is dat praktisch ELK onderwerp is verwaterd.

Valt trouwens het 'afsluiten' van topics (als ze teveel zijn afgeweken van de oorspronkelijke) onder jouw bevoegdheden?

Een wat strakkere onderwerp-cultuur zou Credible wel goed doen, denk ik. Ik wil daar best wel aan meewerken door het starten van nieuwe topics, maar dan moeten die oude (die teveel zijn verwaterd) wel in het archief.

Laat me (desnoods in een persoonlijk bericht) maar weten wat jouw gedachten hierover zijn en op welke wijze ik ten dienste kan staan.

PS: Ik wil dus wel ingaan op wat je schrijft, maar dan wel in een nieuw topic. Ik zou het elegant van je vinden als ik dat dan zelf aan mag maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei sjako:

Omdat jij de Bijbel met een andere bril bekijkt. Kijk er eens onbevooroordeeld tegen aan.

Dat doe ik al jaren, ik heb geen angst of druk van bovenaf dat uitgesloten wordt, nog heb ik mensen die mij continu in de gaten houden of mij voorschrijven wat ik zeggen moet.

Dus Sjako verwijt mij niet van iets waarvan jijzelf niet van gewaarborgd bent.

Degene die hier onbevooroordeeld leest ben ik, jij bent degene die onder druk en angst bevooroordeeld leest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hetairos:

 

Ik vermoed dat één van de oorzaken waarom het hier zo slecht loopt is dat praktisch ELK onderwerp is verwaterd.

 

Ik betwijfel dat. Ik zie bij andere forums ook maar een heel beperkt aantal meeschrijvers. Volgens mij zijn er wel veel lezers. 

Dus waarom men niet meeschrijft? 

Lastige vraag. Wat mij opvalt is dat in bekende topics die opnieuw besproken worden, geen nieuwe argumenten naar voren komen. 

Zou ik nu een topic starten over de volwassenendoop door onderdompeling? Dan kan ik precies uitschrijven wat er gezegd gaat worden en welke verzen er aangehaald worden. Dus is niet interessant meer om daar tijd aan te verspillen. 

Zelfde geldt voor topics over Jehovah's getuigen. Zodra bekend is dat er een getuige op een forum aanwezig is dan krijgt ie meteen een enorme bak troep over zich heen. Allemaal uitgekauwde teksten en veel haat. 

Ik zie hier wel een lichtpuntje. De discussie over het Besturend Lichaam kan op een zakelijke manier gevoerd worden en voorzien van bijbelse argumenten. Dus ik ben benieuwd of dit gaat lukken zonder te vervallen in verwijten. 

Nog mooier is het als er een conclusie getrokken kan worden. Wie heeft de beste argumenten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Ik vermoed dat één van de oorzaken waarom het hier zo slecht loopt is dat praktisch ELK onderwerp is verwaterd.

Dat is ook zo. We moeten meer ontopic blijven. Zal kijken of ik wat kan splitsen.

1 uur geleden zei Hetairos:

PS: Ik wil dus wel ingaan op wat je schrijft, maar dan wel in een nieuw topic. Ik zou het elegant van je vinden als ik dat dan zelf aan mag maken.

Je kan zelf een topic aanmaken 

55 minuten geleden zei Hermanos2:

Nog mooier is het als er een conclusie getrokken kan worden. Wie heeft de beste argumenten? 

Als er al een beetje meer begrip zou zijn voor elkaar zou ik al blij zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Dat doe ik al jaren, ik heb geen angst of druk van bovenaf dat uitgesloten wordt, nog heb ik mensen die mij continu in de gaten houden of mij voorschrijven wat ik zeggen moet.

(...)

Degene die hier onbevooroordeeld leest ben ik, jij bent degene die onder druk en angst bevooroordeeld leest.

Ik heb in jouw reactie het woordje 'nog' vervangen door 'noch'. Het past dan beter.

Punt is echter, dat ik denk dat niemand die hier schrijft onbevooroordeeld is; ook jij niet. De kracht van een goed gesprek is, dat iedere deelnemer aan de discussie juist dát beseft. Als je dat niet doorhebt, kom je tot het soort uitspraken als "jij bent degene die onder druk en angst bevooroordeeld leest". Het is een non-argument oftewel een drogreden.

Overigens maakt @sjako precies dezelfde fout. Ook hij bedient zich in dit geval van een drogreden.

Ik heb het al eens vaker geschreven, maar een goede discussie staat of valt met goede argumenten. Dat wil zeggen,  argumenten die in elk geval horen bij het type gesprek dat je voert of er aan zijn gerelateerd. Maar het belangrijkste is dat je een goed argument herkent. Er ontstaat echter een probleem, als in een dialoog helemaal geen argumenten meer worden gebruikt. Dan wordt het een aaneenschakeling aan meningen en die zijn nu juist zeer sterk door bevooroordeeldheid gekleurd.

Je kunt het leren: goede argumenten onderscheiden. Maar dan zul je toch als eerste de wil om te overtuigen op een zeer laag pitje moeten zetten. En vaak helpt het analyseren van wat geschreven wordt. Streep gewoon alle zaken, die er niet toe doen (drogredenen e.d.) maar eens weg uit dat wat je zelf schrijft en uit de reacties die je krijgt. Als je dan nog wat over houdt is dat vaak de kern waar het omgaat.

Succes

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 9-4-2022 om 12:09 zei Thinkfree:

Paulus en de leraren werden getoetst op hun waarheid, zie handelingen 

Handelingen 17:11
En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren 

Als ik dat bij het Bestuurlijk lichaam doe (zoals het hoort bijbels gezien) ontmasker ik ze telkens als valse profeten en onderwijzers.

 

 

 

 

 

Papier is geduldig...

Volgens Paulus zou Christus terugkomen ten tijde van zijn leven. Is niet gebeurd, dus de man is een JG avant la lettre.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid