Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarom zou je Amish naar Europa willen halen ? En wat hebben de voorraden van de winkels daar mee te maken? 

Omdat ze echt volledig naar de Bijbel leven, they walk the talk.

Ja, niet om mensen angst aan te jagen: maar er komt een nieuwe oorlog en hongersnood. Zolang men de Amish op hun erf met rust laat zullen ze daar zo goed als niets van merken. Die zijn zelfvoorzienend, wij afhankelijk van de supermarkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Fundamenteel:

Omdat ze echt volledig naar de Bijbel leven, they walk the talk.

Ja, niet om mensen angst aan te jagen: maar er komt een nieuwe oorlog en hongersnood. Zolang men de Amish op hun erf met rust laat zullen ze daar zo goed als niets van merken. Die zijn zelfvoorzienend, wij afhankelijk van de supermarkt.

Vroeger vond ik Amish belachelijk. Maar hoe ouder ik word hoe meer ik hun leefwijze respecteer. Regelmatig verlang ik naar die eenvoud. Ik vind het echter niet geheel bijbels. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Omdat ze echt volledig naar de Bijbel leven, they walk the talk.

Ja, niet om mensen angst aan te jagen: maar er komt een nieuwe oorlog en hongersnood. Zolang men de Amish op hun erf met rust laat zullen ze daar zo goed als niets van merken. Die zijn zelfvoorzienend, wij afhankelijk van de supermarkt.

Ik lees je tekst die je hebt getypt, maar er zit geen logica in.
De vraag was: waarom wil je ze naar Europa halen.
In jouw reactie zeg je "Zolang je ze op hun erf met rust laat merken ze daar niets van".
Daar is geen touw aan vast te knopen. 
Want als je ze naar Europa haalt, val je ze dus op hun erf lastig.
Dan ge je ze zelfs uit hun omgeving halen en verplaatsen.
En dat is wel het laatste wat Amish willen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik lees je tekst die je hebt getypt, maar er zit geen logica in.
De vraag was: waarom wil je ze naar Europa halen.
In jouw reactie zeg je "Zolang je ze op hun erf met rust laat merken ze daar niets van".
Daar is geen touw aan vast te knopen. 
Want als je ze naar Europa haalt, val je ze dus op hun erf lastig.
Dan ge je ze zelfs uit hun omgeving halen en verplaatsen.
En dat is wel het laatste wat Amish willen.
 

Je moet echt eens stoppen met onderwerpen naar uw “niveau” te tillen. In mijn antwoord staat grondig geformuleerd waarom. Dat jij niet kunt begrijpend lezen is mijn probleem niet he.

 

Die gemeenschappen moeten niet verhuizen, maar misschien dat Europeanen het kunnen heruitvinden? Zou mooi zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Fundamenteel:

Die gemeenschappen moeten niet verhuizen, maar misschien dat Europeanen het kunnen heruitvinden? Zou mooi zijn.

Wat houd je tegen? Een eenvoudig huisje in agrarisch gebied, geen elektriciteit, geen auto, met paard en ploeg het land bewerken, alleen handwerktuigen, Duits leren en klaar. Zoek een paar man op dit dit ook willen en je bent er. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Wat houd je tegen? Een eenvoudig huisje in agrarisch gebied, geen elektriciteit, geen auto, met paard en ploeg het land bewerken, alleen handwerktuigen, Duits leren en klaar. Zoek een paar man op dit dit ook willen en je bent er. 

Duits leren zal het grootste obstakel zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast zijn er volgens mij ook in Europa wel tiny house ~ en off-grid communities te vinden, die ook zo eenvoudig mogelijk in de natuur willen leven en slechts beperkt tot niet gebruik maken van electriciteit (tiny houses zijn wat moderner en luxer daarin, bij off-grid kun je van alles tegenkomen).
Nu is zoiets opbouwen (in Nederland) nog best lastig en vooral hard werken, zéker als je een christelijke insteek ambieert voor je op te bouwen gemeenschap, maar het is in elk geval een stuk haalbaarder dan de Amish naar Europa te willen halen...

En anders inderdaad gewoon met een paar eensgezinde vrienden een klassieke boerderij kopen en als kleine boer aan de slag gaan. Al biddend en werkend dan natuurlijk, waarbij bijvoorbeeld de Regel van Benedictus een mooie, beproefde inspiratiebron kan zijn. Want het monastieke leven heeft nu juist veel kenmerken van een dergelijke leefwijze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik lees je tekst die je hebt getypt, maar er zit geen logica in.
De vraag was: waarom wil je ze naar Europa halen.
In jouw reactie zeg je "Zolang je ze op hun erf met rust laat merken ze daar niets van".
Daar is geen touw aan vast te knopen. 
Want als je ze naar Europa haalt, val je ze dus op hun erf lastig.
Dan ge je ze zelfs uit hun omgeving halen en verplaatsen.
En dat is wel het laatste wat Amish willen.
 

Expand  

Je moet echt eens stoppen met onderwerpen naar uw “niveau” te tillen. In mijn antwoord staat grondig geformuleerd waarom. Dat jij niet kunt begrijpend lezen is mijn probleem niet he.

 

Die gemeenschappen moeten niet verhuizen, maar misschien dat Europeanen het kunnen heruitvinden? Zou mooi zijn.

Ah, dus je begint met 'Hoe krijgen we ze terug in Europa' maar je bedoelt heel wat anders.
Logisch, dat snapt iedereen gelijk. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
22 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ah, dus je begint met 'Hoe krijgen we ze terug in Europa' maar je bedoelt heel wat anders.
Logisch, dat snapt iedereen gelijk. 

Als ik morgen een Amish gemeenschap opricht, zijn ze dan terug in Europa? En waarom zou niemand op vrijwillige basis willen terugkeren?

En waarom moet je van alles een vermoeiend debat maken? :)

Op 13-3-2021 om 17:33 zei Mullog:

Wat houd je tegen? Een eenvoudig huisje in agrarisch gebied, geen elektriciteit, geen auto, met paard en ploeg het land bewerken, alleen handwerktuigen, Duits leren en klaar. Zoek een paar man op dit dit ook willen en je bent er. 

Wij hadden dat bijna gedaan, geen swans. Maar mijn kadees zijn reeds werelds gevormd en hebben al sociale contacten opgebouwd. Maar dat maakt dat ik wel minstens 15 jaar tijd heb me voor te bereiden. •lichtpeer•

Op 13-3-2021 om 20:43 zei Robert Frans:

Daarnaast zijn er volgens mij ook in Europa wel tiny house ~ en off-grid communities te vinden, die ook zo eenvoudig mogelijk in de natuur willen leven en slechts beperkt tot niet gebruik maken van electriciteit (tiny houses zijn wat moderner en luxer daarin, bij off-grid kun je van alles tegenkomen).
Nu is zoiets opbouwen (in Nederland) nog best lastig en vooral hard werken, zéker als je een christelijke insteek ambieert voor je op te bouwen gemeenschap, maar het is in elk geval een stuk haalbaarder dan de Amish naar Europa te willen halen...

En anders inderdaad gewoon met een paar eensgezinde vrienden een klassieke boerderij kopen en als kleine boer aan de slag gaan. Al biddend en werkend dan natuurlijk, waarbij bijvoorbeeld de Regel van Benedictus een mooie, beproefde inspiratiebron kan zijn. Want het monastieke leven heeft nu juist veel kenmerken van een dergelijke leefwijze.

Je hebt 2 groepen Amish als ik me niet vergis. Degene die nog met paard ploegen en geen elektriciteit gebruiken en anderen die wel motorische middelen gebruiken en elektriciteit.

Ik zou wel zonnepanelen en dergelijke gebruiken. Maar waarom benzine of diesel stoken als het met een os kan? :D

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:
Op 13-3-2021 om 23:19 zei Dat beloof ik:

Ah, dus je begint met 'Hoe krijgen we ze terug in Europa' maar je bedoelt heel wat anders.
Logisch, dat snapt iedereen gelijk. 

Als ik morgen een Amish gemeenschap opricht, zijn ze dan terug in Europa?

Als je het zo stelt wel, had dat dan gelijk geschreven.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

En waarom zou niemand op vrijwillige basis willen terugkeren?

Omdat er geen Amish zijn in de VS die uit Europa komen. Ze zijn allemaal daar geboren.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

En waarom moet je van alles een vermoeiend debat maken? :)

Waarom wil jij over alles een vermoeiende discussie beginnen ?

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je het zo stelt wel, had dat dan gelijk geschreven.

Omdat er geen Amish zijn in de VS die uit Europa komen. Ze zijn allemaal daar geboren.

Waarom wil jij over alles een vermoeiende discussie beginnen ?

 

Ik betwijfel dat. Alleen al de verbannelingen zouden enorme drang voelen een nieuwe start tegemoet te kunnen gaan. Een nieuwe exodus. 

Ik begin geen vermoeiende discussie, ik deelde iets mee en jij faalde dat naar behoren samen te vatten. Je beweerde dat ik niet antwoordde waar ik dat wel deed bv, en de manier waarop dan. Alsof je Mohammed in Brussel bent lol

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Als ik morgen een Amish gemeenschap opricht, zijn ze dan terug in Europa? En waarom zou niemand op vrijwillige basis willen terugkeren?

En waarom moet je van alles een vermoeiend debat maken? :)

Wij hadden dat bijna gedaan, geen swans. Maar mijn kadees zijn reeds werelds gevormd en hebben al sociale contacten opgebouwd. Maar dat maakt dat ik wel minstens 15 jaar tijd heb me voor te bereiden. •lichtpeer•

Je hebt 2 groepen Amish als ik me niet vergis. Degene die nog met paard ploegen en geen elektriciteit gebruiken en anderen die wel motorische middelen gebruiken en elektriciteit.

Ik zou wel zonnepanelen en dergelijke gebruiken. Maar waarom benzine of diesel stoken als het met een os kan? :D

Het verschilt inderdaad erg per ordnung hoe modern de Amish leven. Het belangrijkste criterium dat zij aanhouden bij het wel of niet toepassen van middelen is dat het de gemeenschap niet verstoord. Zo hebben een aantal ordnungs bijvoorbeeld wel telefoon, maar dan één telefoon voor meerdere huizen, die ook apart van de huizen staat, zodat het voornaamste contact nog altijd gewoon fysiek is en men dicht bij elkaar moet blijven leven voor intensiever contact.

Werken met een os, als je inderdaad geen probleem hebt met het gebruik van dieren voor je werk, is echter natuurlijk wel goed zwaar en behoorlijk moeilijk werk. Je moet weten hoe je op goede, verantwoordelijke wijze een grote, zware os leidt en verzorgt en je moet handigheid hebben in dat nog best complexe ploegwerk.
Sowieso is het onderhouden van een dergelijke, ambachtelijke boerderij heel hard werken, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Een vrije dag nemen zit er niet in, ook niet op zondag, want de koeien moeten worden gemolken, het brood moet worden gebakken, de groenten geplukt, schoongemaakt en bereid, etc.
Als je daarbij ook nog (af en toe) vlees wil eten, moet je de geslachte dieren zien te villen (slachten mag alleen door een erkende slager gebeuren, zo begreep ik), schoon te maken en uiteindelijk op veilige wijze te bereiden.
Ik weet niet of je de televisieserie Nieuwe Boeren gevolgd hebt, maar daarin werd de bewerkelijkheid van zo'n boerderij mooi zichtbaar, inclusief de spanningen die het bij de bewoners kan opleveren. Het boerenleven is echt een vak, een ambacht, dat je met goede bedoelingen alleen niet zomaar aangeleerd krijgt. En zéker als je met dieren wilt werken, moet je echt héél goed weten wat je doet, omwille van hun welzijn.

Ik zou deze leefwijze dus niet al teveel willen romantiseren. Het is zeker een mooie leefwijze die heel dicht bij onze menselijke natuur staat, zeker als je het net als in kloosters afwisselt met gezamenlijk gebed en met contemplatie, maar het is ook heel spartaans en kan ook in een gemeenschap voor spanningen en conflicten zorgen als het niet altijd even goed gaat. Denk aan misoogsten, belangrijke werkzaamheden waar niemand echt goed in lijkt te zijn, het soms wat eentonige eten dat op het gemoed kan werken, onderlinge ruzies waar men niet van kan wegvluchten, etc.
Als je dus zo'n gemeenschap zou willen oprichten, moet je daar samen (al biddend) strakke afspraken over maken en er rekening mee houden dat je veel vanzelfsprekendheden en verworvenheden zult moeten loslaten. Ik noemde al de Regel van Benedictus als inspiratiebron, omdat daarin eeuwen ervaring met precies een dergelijke leefwijze verwerkt is.
Niet voor niets wordt een dergelijke leefwijze veelal als een buitengewone roeping gezien, omdat het gewoon lang niet iedereen (meer) is weggelegd. Niet weinig van zulke gemeenschappen vallen uiteindelijk dan ook weer uiteen of vervallen tot een soort eng sektarisme, alle goede en vrome bedoelingen ten spijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:

Het verschilt inderdaad erg per ordnung hoe modern de Amish leven. Het belangrijkste criterium dat zij aanhouden bij het wel of niet toepassen van middelen is dat het de gemeenschap niet verstoord. Zo hebben een aantal ordnungs bijvoorbeeld wel telefoon, maar dan één telefoon voor meerdere huizen, die ook apart van de huizen staat, zodat het voornaamste contact nog altijd gewoon fysiek is en men dicht bij elkaar moet blijven leven voor intensiever contact.

Werken met een os, als je inderdaad geen probleem hebt met het gebruik van dieren voor je werk, is echter natuurlijk wel goed zwaar en behoorlijk moeilijk werk. Je moet weten hoe je op goede, verantwoordelijke wijze een grote, zware os leidt en verzorgt en je moet handigheid hebben in dat nog best complexe ploegwerk.
Sowieso is het onderhouden van een dergelijke, ambachtelijke boerderij heel hard werken, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Een vrije dag nemen zit er niet in, ook niet op zondag, want de koeien moeten worden gemolken, het brood moet worden gebakken, de groenten geplukt, schoongemaakt en bereid, etc.
Als je daarbij ook nog (af en toe) vlees wil eten, moet je de geslachte dieren zien te villen (slachten mag alleen door een erkende slager gebeuren, zo begreep ik), schoon te maken en uiteindelijk op veilige wijze te bereiden.
Ik weet niet of je de televisieserie Nieuwe Boeren gevolgd hebt, maar daarin werd de bewerkelijkheid van zo'n boerderij mooi zichtbaar, inclusief de spanningen die het bij de bewoners kan opleveren. Het boerenleven is echt een vak, een ambacht, dat je met goede bedoelingen alleen niet zomaar aangeleerd krijgt. En zéker als je met dieren wilt werken, moet je echt héél goed weten wat je doet, omwille van hun welzijn.

Ik zou deze leefwijze dus niet al teveel willen romantiseren. Het is zeker een mooie leefwijze die heel dicht bij onze menselijke natuur staat, zeker als je het net als in kloosters afwisselt met gezamenlijk gebed en met contemplatie, maar het is ook heel spartaans en kan ook in een gemeenschap voor spanningen en conflicten zorgen als het niet altijd even goed gaat. Denk aan misoogsten, belangrijke werkzaamheden waar niemand echt goed in lijkt te zijn, het soms wat eentonige eten dat op het gemoed kan werken, onderlinge ruzies waar men niet van kan wegvluchten, etc.
Als je dus zo'n gemeenschap zou willen oprichten, moet je daar samen (al biddend) strakke afspraken over maken en er rekening mee houden dat je veel vanzelfsprekendheden en verworvenheden zult moeten loslaten. Ik noemde al de Regel van Benedictus als inspiratiebron, omdat daarin eeuwen ervaring met precies een dergelijke leefwijze verwerkt is.
Niet voor niets wordt een dergelijke leefwijze veelal als een buitengewone roeping gezien, omdat het gewoon lang niet iedereen (meer) is weggelegd. Niet weinig van zulke gemeenschappen vallen uiteindelijk dan ook weer uiteen of vervallen tot een soort eng sektarisme, alle goede en vrome bedoelingen ten spijt.

Je schrijft “nadelen” maar ik kleurde helemaal rood van opwelling vlak voor je schreef: ik zou het niet romantiseren.

neen, romantisch zal het niet elke dag of ieder uur zijn. Maar als je als “moderne mens” na jaren arbeid eindelijk vruchten plukt zonder daarvan de helft aan een systeem af te staan dat u benadeelt; is dat zoals het leven bedoeld is. We zijn gemaakt voor het boerenleven. Dat is wat ons toe beschaving bracht, het boerenleven is de basis van alle leven. Wat de moderne mens doet is alles tot imitaties herleiden en commercialisering waardoor een overaanbod met nefaste schade op volgt voor het hele ecosysteem. 

Dat je als boer overstock uitdeelt en dan daardoor zaken in ruil terug kan ontvangen, kom je tot een systeem komt waarin ieder deelnemer een nuttige bijdrage levert waarvan de hele gemeenschap beter wordt. Het is cliché, maar hier wordt een handjevol rijker en de burger steeds armer door hun beleid. Ik heb dan liever iets waar de regels absoluut zijn en niet te hard in tegenstrijd met elkaar. Ik loop verloren in mijn eigen land anno 2021.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik zag laatst een interessante documentaire (Engelstalig) over de Amish, gemaakt door verschillende ex-Amish, die aan de hand van een nagespeelde Amish-kerkdienst de spiritualiteit van deze gemeenschappen duidt. Het is het eerste deel van een trilogie en ik heb de andere twee delen nog niet gezien, maar deze geeft al wel een prachtig inzicht in hoe zij het geloof vieren.
Wat in die documentaire opvalt, naast de bijzondere, eigen schoonheid van de kerkdienst en de leefwijzen, is dat de Amish echt behoorlijk wettisch kunnen zijn. Het naleven van soms arbitrair overkomende regels (geen pony rijden, geen schommelstoel op de veranda, geen haarspeld zus en zo spelden, niet de Bijbel in je eigen taal lezen, etc.), die in elke ordnung weer totaal anders kunnen zijn, wordt nogal eens verbonden met je zieleheil.
Wanneer je niet in [i]good standing[/i] staat en niet ter communie kunt tijdens het jaarlijkse Avondmaal, voorbereid middels rituele schuldbelijdenissen in een dienst vooraf, dan ga je volgens hun geloof in principe naar de hel en kun je tot die tijd worden geshund, dus doodgezwegen. En al helemaal als je zou vertrekken. Vooral dat shunnen blijkt een zeer krachtig middel te zijn om de gemeenschap en de eigen identiteit bijeen te houden. Net zoals bij de Jehovah's Getuigen eigenlijk.

Het is dan eigenlijk ironisch dat deze zeer strenge en op mij soms best bekrompen overkomende gemeenschap wordt geïdealiseerd, terwijl andere strenge kerkgemeenschappen weer op hun strengheid worden afgerekend. Zelfs nog kerkgemeenschappen die ook eigenlijk een heel eenvoudig en gemeenschappelijk bestaan leiden, zoals de bevindelijk gereformeerden hier, maar die nu eenmaal net geen koetsjes rijden en zwarte hoeden dragen.
Het doet me weer stilstaan bij hoe gemakkelijk we ons misschien soms teveel laten leiden door mooie beelden, hardnekkige vooroordelen en imago's. Ook de Amish zijn niet het paradijs, en ook die andere strenge gemeenschappen kennen prachtige leefwijzen en hun eigen schoonheid.

Een zekere strengheid blijft nu eenmaal noodzakelijk om een echte gemeenschap te vormen, dat is iets wat zelfs in de Schrift al terug te vinden is. Maar de balans tussen identiteit en vrijheid, gemeenschap en individu, beheersen en loslaten en tussen strengheid en ontspanning blijft nu eenmaal lastig aan te houden door onze zondige, beheerszuchtige natuur.
Wie ooit een dergelijke zelfvoorzienende gemeenschap zou willen oprichten, zal dit dan ook altijd in gedachten moeten houden en eerst echt moeten leren hoe te dienen en hoe los te laten. Anders krijg je geheid dat ofwel de radicaalste bewoners de touwtjes in handen krijgen, waardoor de gemeenschap te sektarisch kan worden, ofwel de liberaalste bewoners, waardoor de gemeenschap weer te vrijblijvend kan worden. In beide gevallen zou dat dan uiteindelijk het einde van de gemeenschap betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Ik zag laatst een interessante documentaire (Engelstalig) over de Amish, gemaakt door verschillende ex-Amish, die aan de hand van een nagespeelde Amish-kerkdienst de spiritualiteit van deze gemeenschappen duidt. Het is het eerste deel van een trilogie en ik heb de andere twee delen nog niet gezien, maar deze geeft al wel een prachtig inzicht in hoe zij het geloof vieren.
Wat in die documentaire opvalt, naast de bijzondere, eigen schoonheid van de kerkdienst en de leefwijzen, is dat de Amish echt behoorlijk wettisch kunnen zijn. Het naleven van soms arbitrair overkomende regels (geen pony rijden, geen schommelstoel op de veranda, geen haarspeld zus en zo spelden, niet de Bijbel in je eigen taal lezen, etc.), die in elke ordnung weer totaal anders kunnen zijn, wordt nogal eens verbonden met je zieleheil.
Wanneer je niet in [i]good standing[/i] staat en niet ter communie kunt tijdens het jaarlijkse Avondmaal, voorbereid middels rituele schuldbelijdenissen in een dienst vooraf, dan ga je volgens hun geloof in principe naar de hel en kun je tot die tijd worden geshund, dus doodgezwegen. En al helemaal als je zou vertrekken. Vooral dat shunnen blijkt een zeer krachtig middel te zijn om de gemeenschap en de eigen identiteit bijeen te houden. Net zoals bij de Jehovah's Getuigen eigenlijk.

Het is dan eigenlijk ironisch dat deze zeer strenge en op mij soms best bekrompen overkomende gemeenschap wordt geïdealiseerd, terwijl andere strenge kerkgemeenschappen weer op hun strengheid worden afgerekend. Zelfs nog kerkgemeenschappen die ook eigenlijk een heel eenvoudig en gemeenschappelijk bestaan leiden, zoals de bevindelijk gereformeerden hier, maar die nu eenmaal net geen koetsjes rijden en zwarte hoeden dragen.
Het doet me weer stilstaan bij hoe gemakkelijk we ons misschien soms teveel laten leiden door mooie beelden, hardnekkige vooroordelen en imago's. Ook de Amish zijn niet het paradijs, en ook die andere strenge gemeenschappen kennen prachtige leefwijzen en hun eigen schoonheid.

Een zekere strengheid blijft nu eenmaal noodzakelijk om een echte gemeenschap te vormen, dat is iets wat zelfs in de Schrift al terug te vinden is. Maar de balans tussen identiteit en vrijheid, gemeenschap en individu, beheersen en loslaten en tussen strengheid en ontspanning blijft nu eenmaal lastig aan te houden door onze zondige, beheerszuchtige natuur.
Wie ooit een dergelijke zelfvoorzienende gemeenschap zou willen oprichten, zal dit dan ook altijd in gedachten moeten houden en eerst echt moeten leren hoe te dienen en hoe los te laten. Anders krijg je geheid dat ofwel de radicaalste bewoners de touwtjes in handen krijgen, waardoor de gemeenschap te sektarisch kan worden, ofwel de liberaalste bewoners, waardoor de gemeenschap weer te vrijblijvend kan worden. In beide gevallen zou dat dan uiteindelijk het einde van de gemeenschap betekenen.

Idealiseren zal in dit geval wel betekenen dat velen terug verlangen naar een eenvoudigere manier van leven. Sommige dingen hebben natuurlijk hun 'Little House on the Prairie' charme. Maar om permanent voor die manier van leven te kiezen vereist wel een bijzondere mindset. Ik zou zelf bijzonder veel moeite hebben met een hiërarchie waar ouderlingen de baas zijn. Terwijl ze dat waarschijnlijk zelf ontkennen. Maar een Amish vakantie zou mij wel interesseren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid