Spring naar bijdragen

Jezus is God.


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je krijgt het jezelf niet echt uitgelegd he? 'Er staat iets anders dan er werd bedoeld" is niet sterk hoor.

Los van wat ik al beschreef hier een link over de context van psalm 82.

https://www.gotquestions.org/Nederlands/u-bent-goden.html

wat uitgebreidere uitleg over waar ik je al op wees dat rechters en koningen ook goden worden genoemd in meer spreekwoordelijke zin. Ook Mozes werd als een “God” gesteld voor farao maar was uiteraard niet daadwerkelijk een God.

Hoe lees jij de context van psalm 82?

 

 

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 557
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je gewoon leest wat er staat is het helemaal niet complex en dan hoef je ook niet zoveel te (laten) interpreteren. Het wordt pas complex als het niet overeenkomt met de leer die je aanhangt. Dan m

Als je tegen een beetje zowel poëtische als theologisch doorwrochte tekst kan, dan kun je allereerst de Geloofsbelijdenis van Athanasius regel voor regel doorlezen. Deze geeft precies weer wat wij gel

Als je de hele context leest zie je dat Jezus niet ontkent God te zijn op de wijze waarop de joden dat hadden opgevat. Je ziet dat Jezus alleen maar een contrast gebruikt door een psalm te citere

Posted Images

Exodus 22:8

8 Als de dief niet gevonden wordt, moet de eigenaar van dat huis naar de rechters(grondtekst:elohiem)gebracht worden om na te gaan of hij zijn hand niet heeft uitgestoken naar de bezittingen van zijn naaste.

9Bij elk geval van verduistering, bij een rund, bij een ezel, bij een schaap, bij een kledingstuk, of bij welk verloren voorwerp dan ook waarvan iemand zegt dat het van hem is, moet hun beider zaak voor de rechters(grondtekst: elohiem)komen. Wie de rechters schuldig verklaren, moet het aan zijn naaste dubbel vergoeden.

In Exodus 22:8 en 9 zie je dat Elohiem( goden) met “ rechters” vertaald wordt.

 

 

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Dannyr:

Als er staat dat Jezus “de deur” is staat er ook wat anders dan er is bedoeld. Dan bedoeld men niet dat Jezus een letterlijke deur is.

Daarnaast had je inderdaad afgoden. En als je onderzoek doet naar de historische Bijbelse context naar hoe koningen en rechters “ goden” werden genoemd, zul je erachter komen dat wat ik hierover zeg klopt. Als je psalm 82 ( die jij citeert)in bepaalde vertalingen leest dan vertalen ze “goden” ook met rechters en koningen. En gaat de context over rechters en koningen die geen goed recht spreken!

Laat je alle historische context los en neem je alles letterlijk, dat mag hoor, maar dan kun je weleens missen waar het daadwerkelijk over gaat en kunnen je conclusies uit de tekst weleens niet kloppen.

Er zitten wel allerlei historische en culturele aspecten aan  de bijbel vast.

Daar wil ik je op wijzen, doe ermee wat je wil.

Uiteraard zitten er allerlei historische en culturele elementen in. Alle je onderzoek doet zul je zien dat theologen het gebruik van de meervoudsvorm goden in de oudste boeken zien als restanten van de polytheistische fenicische oorsprong van de joodse God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard zitten er allerlei historische en culturele elementen in. Alle je onderzoek doet zul je zien dat theologen het gebruik van de meervoudsvorm goden in de oudste boeken zien als restanten van de polytheistische fenicische oorsprong van de joodse God. 

De meervoudsvorm komt ook voor. Maar vaak worden er ook “goden” in allerlei varianten naast de enige ware God benoemd.

Wat ik wilde aangeven is dat er meerdere betekenissen kunnen zijn. Oa mensen die recht spraken namens God worden in een bepaalde context “ goden” genoemd. Maar ook afgoden. Of ze nu dode stukjes steen of hout waren of de zon en de maan( die in feite geen goden zijn) worden ze in de bijbel soms “ goden” ( afgoden in dit geval) genoemd. Om aan te duiden dat bepaalde mensen afgoden vereerden

Ook farao noemde zichzelf God terwijl hij een menselijk sterfelijk wezen was.

Dat was inderdaad wat ik probeerde uit te leggen

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Dannyr:

Oa mensen die recht spraken namens God worden in een bepaalde context “ goden” genoemd.

Dat is wellicht best wel eens gebeurd. 
Maar dat is iets anders dan overal waar 'goden' staat, dat uitleggen als 'daarmee worden priesters bedoeld'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is wellicht best wel eens gebeurd. 
Maar dat is iets anders dan overal waar 'goden' staat, dan uitleggen als 'daarmee worden priesters bedoeld'.

Dat doe ik niet. Ik verklaar een woord altijd in het licht vd gehele context:

vragen als:

Waar gaat het onderwerp over vh hoofdstuk?

Wat is de historische achtergrond?

Heeft het woord wat hier gebruikt wordt meerdere betekenissen op andere schriftplaatsen in de bijbel en is het gerechtvaardigd om dit woord in dit hoofdstuk op die manier te vertalen en te verklaren.

Dat is mijn manier van teksten lezen in de bijbel. Of als ik wat dieper graaf naar een betekenis van een woord of schriftgedeelte

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 29-12-2020 om 21:19 zei Thinkfree:

Jij vindt het niets verklarend de bijbel leert het zelf, Jezus is God maar heeft zijn heerlijkheid, glorie afgelegd daarom zegt hij dat de Vader groter is dan hij.

Vers 8 stelt letterlijk dat hij gehoorzaam geworden is aan de Vader in vrije wille, daarom stelt vers 9 heeft de Vader hem boven alles en iedereen verhoogt.

Fillepenzen 2

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;

10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

Daarmee zegt hij dat enkel de verborgenheid Gods mag weten de tijd, Jezus weet het wel naar zijn Goddelijkheid maar mag naar zijn menselijkheid deze niet openbaren.

Inderdaad leert de Bijbel dat Jezus God is, zoals jij goed hebt samengevat.

Mensen die zeggen christen te zijn, vooral als ze anderen menen te onderwijzen, en het Godzijn van Jezus ontkennen of zelfs bestrijden, worden harder veroordeeld dan zij die zich geen onderwijzerspositie hebben aangemeten.  Dat wordt ook nog eens uitgelegd in o.a. deze video met schriftplaatsen:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid