Spring naar bijdragen

De coronacrisis is hét moment voor de kerk om te veranderen


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei zendeling:

Bij verreweg de meeste christenen zie ik nauwelijks enige animo om hoogstaande normatieve ideeën te vertalen in een betere omgang met ons milieu, de planeet, de positie van mensen ver weg of de dierenwereld.

Wie niet zichzelf in eigen omgeving stuur en richting kan bieden, zal zeker als beste stuurlui aan de wal van anderen geen ontzag/gezag/sturing hebben. Pas wanneer het eigen huis en eigen omgeving opvallen als uitzonderlijk/normatief/beter, kan er helende werking vanuit gaan naar anderen. En ook hier lijkt het me ruimschoots te kort door de bocht om met de emotie en de normen van jezelf, de ander te beoordelen op hoe die normen worden gespiegeld in hen. Ik zou verbaasd zijn als je niet gelijk had, maar voor mij is ook het goede normatief zonder waarde en gelijk aan groen links als het niet is gefundeerd op, en aangedreven in samenhang met, een heldere trend om Gods Woord niet alleen te willen bewaren, maar ook te doen. Dan is er namelijk een fundament en een lijn en een samenhang en een navolgingswaardig handboek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Tomega:

Wie niet zichzelf in eigen omgeving stuur en richting kan bieden, zal zeker als beste stuurlui aan de wal van anderen geen ontzag/gezag/sturing hebben. Pas wanneer het eigen huis en eigen omgeving opvallen als uitzonderlijk/normatief/beter, kan er helende werking vanuit gaan naar anderen. En ook hier lijkt het me ruimschoots te kort door de bocht om met de emotie en de normen van jezelf, de ander te beoordelen op hoe die normen worden gespiegeld in hen. Ik zou verbaasd zijn als je niet gelijk had, maar voor mij is ook het goede normatief zonder waarde en gelijk aan groen links als het niet is gefundeerd op, en aangedreven in samenhang met, een heldere trend om Gods Woord niet alleen te willen bewaren, maar ook te doen. Dan is er namelijk een fundament en een lijn en een samenhang en een navolgingswaardig handboek.

Het is precies dit soort vage taal waardoor christelijke partijen nooit tot werkelijke morele politiek in staat zullen zijn. Het zit ingebakken in de wijze waarop hun godsdienst zich in de eerste vier eeuwen ontwikkeld heeft, een troebel syncretisme dat bol staat van de ritualistische vaagheid en veel te ver is afgeraakt van de radicale spirituele filosofie die Jezus zelf nog wél onderwees. Hier en daar vind je nog uitzonderingen die de regel bevestigen zoals deze mensen die in grote trekken dezelfde levensstijl volgen als mijn eigen gemeenschap en ik doen: http://www.dorothygemeenschap.nl

Het fundament is niet gelegen in het wel of niet slaafs navolgen van dit of dat religieus boek of welke religieuze doctrine dan ook, maar wel het daadwerkelijk toepassen van soortgelijke universele (spirituele) leringen als die Jezus onderwees.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei zendeling:

Het fundament is niet gelegen in het wel of niet slaafs navolgen van dit of dat religieus boek of welke religieuze doctrine dan ook, maar wel het daadwerkelijk toepassen van soortgelijke universele (spirituele) leringen als die Jezus onderwees.

Jouw fundament en je ideaal berust op zelf verzonnen leringen die niet door Jezus zijn overgegeven,
onder verwerping wat Jezus wèl daadwerkelijk heeft geleerd en nu juist staat in dat door jou verfoeide boek.
terwijl niets van iets nog toepassing vindt door je extra toegevoegde 'slaafse navolging',
welke toevoeging in zichzelf tegenstrijdig is. Want het uit vrije wil dienstbaar zijn aan je fundamentele principes,
vraagt een toewijding van ook jouzelf, die voor elke ander de kwalificatie van 'slaafs' krijgt.

Want je onderwerpt jezelf eraan met hart en ziel en verstand.
Dat gaat naar de aard der dingen, véél verder dan de slaafse navolging.
Het gaat dan om zoonschap of kindschap.

Efeziërs 5:6-15
Dat u niemand verleide met ijdele woorden;
want om deze dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid.
Zo zijt dan hun medegenoten niet.
Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.
(Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid),
Beproevende wat den Heere welbehagelijk zij.

En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer.
Want hetgeen heimelijk van hen geschiedt, is schandelijk ook te zeggen.
Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht.
Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-12-2020 om 18:53 zei zendeling:

Bij verreweg de meeste christenen zie ik nauwelijks enige animo om hoogstaande normatieve ideeen te vertalen in een betere omgang met ons milieu, de planeet, de positie van mensen ver weg of de dierenwereld.

Dan kijk je misschien niet goed genoeg. Er is ontzettend veel liefdadigheid binnen de christelijke kerken en kerkgemeenschappen te vinden en ook gewoon bij individuele gelovigen. En er zijn heel veel christenen die zinvolle banen hebben, van docenten tot artsen tot hulpverleners tot rechters. En er is wereldwijd veel hulp voor arme mensen in de vorm van voedselverstrekking, onderwijs, voorlichting, verpleging, genezing, geestelijke bijstand, etc.
Misschien dat ze niet op alle door jou gewenste fronten even actief zijn, of niet op de wijze zoals jij dat zou willen, maar dat betekent mijns inziens niet dat ze daarom zich niet merendeels met hart en ziel inzetten, ieder naar de eigen roeping, voor een betere wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Robert Frans:

Dan kijk je misschien niet goed genoeg. Er is ontzettend veel liefdadigheid binnen de christelijke kerken en kerkgemeenschappen te vinden en ook gewoon bij individuele gelovigen. En er zijn heel veel christenen die zinvolle banen hebben, van docenten tot artsen tot hulpverleners tot rechters. En er is wereldwijd veel hulp voor arme mensen in de vorm van voedselverstrekking, onderwijs, voorlichting, verpleging, genezing, geestelijke bijstand, etc.
Misschien dat ze niet op alle door jou gewenste fronten even actief zijn, of niet op de wijze zoals jij dat zou willen, maar dat betekent mijns inziens niet dat ze daarom zich niet merendeels met hart en ziel inzetten, ieder naar de eigen roeping, voor een betere wereld.

Ik denk dat je @zendeling niet goed begrijpt. Wat hij volgens mij bedoeld is dat er vanuit het christendom geen drive is op duurzaamheid, behoudt van natuur, evenwicht en een wereld waarin de mens in harmonie is met de aarde. Wat jij noemt zijn allemaal mens gerichte zaken terwijl er juist een noodzaak is om in evenwicht met het ecologisch systeem te komen willen we als soort overleven.

@zendeling ik hoor graag als bovenstaande geen juiste interpretatie is.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2020 om 12:32 zei Peter79:

De topictitel stond op 8 april boven een essay van Tomáš Halík in Trouw.

De kerken zijn leeg in deze coronacrisis. En dat staat symbool voor de leegte in de kerk, stelt de Tsjechische priester en hoogleraar Tomáš Halík. Als priester en theoloog ziet hij in deze lege en gesloten kerken een teken en een uitdaging van God. Hij stelt de vraag of deze tijd van lege en gesloten kerken, niet een soort waarschuwend visioen is van wat ons in de nabije toekomst te wachten staat: dit is hoe het er over enkele jaren in een groot deel van onze wereld uit zou kunnen zien. Zijn we niet al genoeg gewaarschuwd door de ontwikkelingen in vele landen, waar steeds meer kerken, kloosters en seminaries leeg lopen en sluiten? Waarom hebben we deze ontwikkelingen zo lang toegeschreven aan externe invloeden (de ‘seculiere tsunami’), in plaats van ons te realiseren dat er opnieuw een hoofdstuk uit de geschiedenis van het christendom ten einde aan het komen is, en het tijd is ons voor te bereiden op een nieuwe? Misschien staan de lege kerkgebouwen wel symbool voor de leegte in de kerken. Als de kerk geen serieuze poging waagt om de wereld een compleet ander gezicht van het christendom te laten zien, zal leegte de toekomst van de kerk zijn. We hebben ons te veel bezig gehouden met het bekeren van ‘de wereld’, en minder met het bekeren van onszelf.

 

De vraag die ik in dit topic wil stellen is hoe de coroncrisis jouw geloofsleven beïnvloedt. Ben je anders tegen geloven aan gaan kijken of richt je je leven anders in? Hoe geef je als christen handen en voeten aan het evangelie sinds Corona?

 

Laat ik zelf een eerste reactie geven. Met mijn vertrek uit de vrijgemaakte kerk in 2003 heb ik besloten om mij nooit meer zo te hechten aan een kerk als dat ik toen met de paplepel had ingekregen. Lidmaatschap van een kerk zou vanaf toen altijd iets tijdelijks, iets voorlopigs zijn, totdat er zich weer iets anders aandient. Mijn leven als christen is daar waar ik de meeste tijd doorbreng - dat is in het gezin en in het werk. De kerk waar ik lid ben is een fijne gemeenschap, maar de diensten prikkelen te weinig in positieve zin. Sinds een paar jaar pakken mensen tijdens de collecte massaal hun telefoontje om via de app een donatie te doen. Waarom kan dat niet thuis? Vroeger werd de collecte zelfs betiteld als "dienst der offeranden". Ik weet niet anders dan dat je kerkelijke bijdragen kan overmaken via de bank en dat kerken daarop begroten. Ik vind het onzin om het in de kerk te doen, behalve als het een spontane actie is. Er wordt te weinig nagedacht over wat er toe doet en als je tot de conclusie komt dat je wil veranderen kan het niet omdat veel dingen in regels gegoten zijn. Het verband waarvan mijn kerk lid is, doet een paar stappen terug in de tijd met betrekking tot homoseksualiteit en vrouwen in het ambt. Dat werkt vervreemdend. Nu met Corona denk ik dat het moment er voor mij is om na te denken over mijn kerklidmaatschap. Voor mijn vrouw en kinderen kan ik er wel lid blijven, maar voor mezelf weet ik het niet. Laat ik me vanwege mijn kerklidmaatschap niet aan een lijntje houden en zou ik het niet beter helemaal los kunnen laten? Ik ben daarom benieuwd hoe anderen kerkzijn of gelovige-zijn sinds Corona zien.

De titel van dit topic boeit mij zeer. Onder de druk van de crisis worden we gedwongen onze contacten anders te beheren dan we gewend zijn. De economie draait op een lager pitje en mensen hebben meer tijd om over één en ander na te denken. Mensen werken ook meer thuis en waar huwelijkspartners elkaar minder zagen doordat beiden uit huis werkten zijn zij nu vaker bij elkaar Alles komt er op aan dat wanneer men zijn contacten wil onderhouden men geconfronteerd wordt met hoe dit op een goede wijze te doen. Het komt er veel meer op aan om contacten volgens de principes van God toe te passen. Alleenstaanden hebben minder gelegenheid om anderen te ontmoeten in openbare gelegenheden en zijn meer aangewezen op eigen initiatief tot het bezoeken van vrienden en kennissen in eigen huis. Hierbij wordt veel meer een beroep gedaan op de onderlinge band en verstandhouding. Het is veel moeilijker om vrienden thuis te bezoeken dan op het werk of in de kroeg iemand te ontmoeten. Thuisbezoek vergt dat men er op aangewezen is beter met elkaar om te gaan. In de Romeinenbrief worden een aantal zaken genoemd die te maken hebben met gezonde omgang met elkaar. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over rekening houden met de zwakkere in het geloof. Dat is een omgangsregel. Als het bijvoorbeeld gaat om eten van vlees. Stel dat je een bekende uitnodigt om te komen eten maar hij heeft moeite met het eten van varkensvlees omdat het in de bijbel onrein wordt genoemd. De bijbel verklaart ook dat men zonder bezwaar dieren mag eten die oorspronkelijk onrein zijn genoemd (zoals het varken) maar het kan zijn dat iemand moeite heeft om dat zich te realiseren. Dan komt het er voor de gastheer op aan om daar rekening mee te houden. Zo zegt ook de Romeinenbrief dat degene met een sterk geloof, dus degene die weet dat het eten van varkensvlees geen probleem is, rekening dient te houden met degene met een zwak geloof, dat is degene die moeite heeft om te geloven dat het ok is. Wie op die manier met zijn gasten om gaat zal contacten behouden en voorzien worden in de normale menselijke behoefte elkaar te ontmoeten. Zo komt het er dus op aan in liefde met elkaar om te gaan. Dit werkt op allerlei manieren.

Op 26-11-2020 om 16:31 zei Willempie:

Precies om de redenen die jij noemt ben of wordt ik geen officieel lid van een kerkgenootschap, tenzij de Heer me terechtwijst. Verder neem ik waar dat heel veel christenen zich wereldwijd naar buiten gaan begeven, en buiten de kerkgebouwen naar elkaar, en dat is, volgens mij, een zeer goede zaak. 

Een ander aspect is ook dat kerkdiensten onmogelijk worden door de overheidsmaatregelen. Wie gemeenschap wil beleven is meer aangewezen op persoonlijk initiatief om elkaar privé te ontmoeten. Het komt er meer op aan elkaar echt te leren kennen en niet alleen op de samenkomst in de kerk te vertrouwen voor het ontmoeten van elkaar. Zo dus is het van toepassing het eerste gebod toe te passen en actief voor de Heer aan de slag te gaan. Passief de kerk bezoeken levert niets meer op omdat het niet meer mogelijk is. Zoals Jezus zegt dat de wet is om voor een ander te doen wat je zelf wilt dat de ander voor jou doet. Dus actief naar anderen toe gaan. En omdat dat niet meer in het kerkgebouw kan moet dat anders, meer privé. Ook ik vind dat een goede zaak omdat vriendschap en elkaar kennen verder gaat dan alleen de kerkdienst. Ook het feit dat de economie minder hard draait geeft mensen weer meer tijd en gelegenheid om elkaar te ontmoeten en relaties op te bouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-12-2020 om 17:55 zei Mullog:

Ik denk dat je @zendeling niet goed begrijpt. Wat hij volgens mij bedoeld is dat er vanuit het christendom geen drive is op duurzaamheid, behoudt van natuur, evenwicht en een wereld waarin de mens in harmonie is met de aarde. Wat jij noemt zijn allemaal mens gerichte zaken terwijl er juist een noodzaak is om in evenwicht met het ecologisch systeem te komen willen we als soort overleven.

@zendeling ik hoor graag als bovenstaande geen juiste interpretatie is.

Gisteren heb ik nog een documantaire gezien bij Family7, een christelijke TV-zender over een boer die biologisch varkens hield. Omdat het om een zender gaat die een zeer sterk evangelisch-christelijk karakter heeft kan het niet anders of het ging om een christelijke boer. Ook heb ik gehoord van een man die lid was van onze krek die betrokken was bij biologische teelt. Zelf ben ik christen en geef sterk de voorkeur aan biologisch geteelde groente en ben ook voor het kopen van biologische dierproducten vanwege de goede behandeling die dieren gegeven wordt. Ook ken ik een christen die zich inzet voor natuurbehoud, op grond van liefde voor de natuur zoals hij ook weet dat de bijbel dat leert. Wat dierenwelzijn betreft heeft God ook de wet uitgevaardigd dat een os die graan dorst niet gemuilband mocht worden. Het winstoogmerk mocht geen motief zijn om graan te sparen uit de mond van de os, maar de os  moest gelegenheid krijgen om te eten van het graan. Dat is diervriendelijke behandeling en dat komt voort uit liefde voor de dieren. Zo ook is het verschrikkelijk hoe honden gefokt worden puur tot vermaak en behagen van de mens en om prestisieuze prijzen mee te winnen. honden worden ziek omdat de fokkers hen tot in het extreme doorfokken op kwaliteiten die voor de hond absurd zijn. De prijzen voor rashonden kunnen enorm oplopen en daar wordt een stamboom aan toegevoegd om het een keurmerk te geven. Die stamboom is voor de hond waardeloos en is slechts een document om de hoge prijs voor de verkoper te garanderen. Daarna kan de dierenarts er ook nog eens aan verdienen omdat de fokker geen interesse had voor de gezondheid van het dier. Bastaards zijn gezonde honden en welke denk jij dat God liever gezien had?

Mensen zijn daarbij veel belangrijker dan dieren. En als God al zoveel om dieren geeft dan zit het voor de mens zeker wel goed.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid