Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Peter79:

Volgens de traditie wordt de Torah aan Mozes toegeschreven, maar op basis van schrijfstijlen e.d. zijn er waarschijnlijk meerdere auteurs.

Goed, je weet dus niet wie de auteur is, of wie de auteurs zijn? En, we kunnen het ook niet meer vragen. We weten dus niet of ze de Naam Jezus wel of niet kenden!

Citaat

Als de Heilige Geest de naam Jezus bekend had willen maken, dan had Hij dat gedaan, maar de tijd was nog niet zover.

Dat een Naam niet bekend is (ALS dat zo zou zijn!), wil dat niet per definitie zeggen dat de Persoon niet genoemd wordt.

Citaat

 

Het Nieuwe Testament is het Nieuwe Verbond. Jezus' leven, sterven en opstaan vormt het scharnier van dit tweeluik.

Galaten 4: 4 en 5 (HSV): Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij de aanneming tot kinderen zouden ontvangen.

De overeenkomst van OT en NT is dat God een belofte geeft dat Hij alles goed zal maken. Het verschil is dat Jezus nu geopenbaard is, dat is wat het NT beschrijft. Het OT beschrijft de tijd waarin Jezus nog niet geopenbaard was, men nog leefde met schaduwachtige gebruiken, met profetieën waarnaar men giste waarop de Geest zou doelen met de woorden die Hij gaf.

 

Het zijn dus verschillende verbonden. Het heeft niet alles te maken met de Openbaring van Jezus Christus. Het heeft te maken met de wijze waarop God met ons handelt. OT en NT staan in veel opzichten los van elkaar. We kunnen niet in verschillende verbonden tegelijkertijd leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Koteletten, karbonade, spareribs en gehakt van het schaap zijn prima te doen dmv roosteren op vuur, barbecue of onder de grill. Je kan niet alles van het schaap op dezelfde wijze bereiden. In de curry

Oh maar dan zijn we het grotendeels eens. Wat de betekenis 'echt' is --- in elk geval bestaat er grote overeenstemming onder uitleggers dat je het verhaal moet zien in de grote verhaallijn van Genesis

Dat is een theologische manier van lezen, maar er zijn ook andere. Als je Genesis leest als een boek uit het oude Israël, heeft het in eerste instantie niets te maken met Jezus. Ik geef je een

2 minuten geleden zei WdG:

Dat een Naam niet bekend is (ALS dat zo zou zijn!), wil dat niet per definitie zeggen dat de Persoon niet genoemd wordt.

Laat maar zien dan in Genesis 22.

Waarom zou de schrijver zwijgen over zo'n belangrijke naam, als hij die kende?

Wanneer wij vandaag ondervraagd worden over de weldaad aan een zieke man bewezen, waardoor hij gezond geworden is, laat het dan bij u allen en bij heel het volk Israël bekend zijn dat door de Naam van Jezus Christus, de Nazarener, Die u gekruisigd hebt maar Die God uit de doden opgewekt heeft, dat door Hem deze man hier gezond voor u staat. Deze Jezus is de steen die door u, de bouwers, veracht werd, maar Die de hoeksteen geworden is. En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden (Handelingen 4:9-12 HSV).

5 minuten geleden zei WdG:

Het zijn dus verschillende verbonden. Het heeft niet alles te maken met de Openbaring van Jezus Christus. Het heeft te maken met de wijze waarop God met ons handelt. OT en NT staan in veel opzichten los van elkaar. We kunnen niet in verschillende verbonden tegelijkertijd leven.

Het heeft wel alles te maken met de Openbaring van Jezus Christus. Het Oude Verbond was een tuchtmeester, totdat Jezus Christus kwam. We zullen moeten sterven en opstaan met Christus, we zullen opnieuw geboren moeten worden om Gods Koninkrijk te zien, om in het Nieuwe Verbond te leven, als de nieuwe mens. Maar dat Nieuwe Verbond zet ook het Oude Verbond in een nieuw licht. En zo kunnen ook de verhalen van het Oude Testament gebruikt worden om op te bouwen in Christus onder leiding van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Zoals een zaklamp licht geeft door een batterij, zo wij door de Heilige Geest.

Zoals de olie in een lamp.

1 uur geleden zei Gaitema:

 

Alleen Zijn naam wordt niet genoemd.

 

Toch wel. Jozua. :) De opvolger van Mozes, die de wet vertegenwoordigt en moest sterven voordat het volk het beloofde land in kon trekken. Jozua bracht het volk door de Jordaan het beloofde land binnen. Hij is dus een prachtige voorafschaduwing van de Jozua die later komen zou. De naam Jozua is dezelfde als Joshua en Jeshua en Jezus.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zit er niet zo vast aan. Als ik het verhaal lees zie ik overeenkomsten, maar dat wil niet zeggen dat het zo bedoeld is. Ik hoorde ook eens de uitleg dat God zo wilde laten zien dat Hij geen mensenoffers verlangt, in tegenstelling tot vele andere godsdiensten toen. Dus wat de betekenis echt is, weet ik niet.

Oh maar dan zijn we het grotendeels eens. Wat de betekenis 'echt' is --- in elk geval bestaat er grote overeenstemming onder uitleggers dat je het verhaal moet zien in de grote verhaallijn van Genesis over de belofte aan Abraham. In dit verhaal komt de belofte (bijna) op losse schroeven te staan, maar Abraham laat zien dat hij een zo groot geloof heeft in de belofte dat hij zelfs zijn eigen zoon, het kind van de belofte, aan God zou willen teruggeven. Of: het verhaal laat zien dat de verwezenlijking van de belofte van God niet afhankelijk van ons mensen, maar alleen van God. Isaak is als het ware nu niet meer Abrahams eigen kind, maar het kind dat hij van God weer terug ontvangen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peter79:

En zo kunnen ook de verhalen van het Oude Testament gebruikt worden om op te bouwen in Christus onder leiding van de Heilige Geest.

De mens geleid door de heilige Geest, kan de verhalen van het oude testament gebruiken om op te bouwen in Christus....

Wat denk je dat heiliger is; het feitenmateriaal van de heilige Geest, of wat jij ervan bakken kunt?
Wat denk je dat God zegt: dat wat Hij echt heeft gezegd, of via een stemmetje in je hoofd?

Het is weer gewoon als vanouds: mens tegen God:
De mens voelt zich gesterkt door God, om wat van God is te verwerpen.

Geleid door de heilige Geest, gebruikt de mens verhalen van de heilige Geest,
om te doen wat goed is in eigen ogen.

God zegt: De heilige Geest zegt.
God zegt: Luister naar wat de heilige Geest te zeggen heeft.
God zegt: Mijn Woord is waarheid.
God zegt: Luister naar mijn stem.
God zegt: Bewaar wat ik heb gezegd.

1 uur geleden zei Peter79:

Het Oude Verbond was een tuchtmeester, totdat Jezus Christus kwam.

Hoezo totdat Christus kwam?!
Hoort dit, gij priesters! en merkt op, gij huis Israëls! en neemt ter oren, gij huis des konings!
want ulieden gaat dit oordeel aan, omdat gij een strik zijt geworden te Mizpa, en een uitgespannen net op Thabor. 
En die afwijken, verdiepen zich om te slachten; maar Ik zal hun allen een tuchtmeester zijn.
Ik ken Efraïm, en Israël is voor Mij niet verborgen; dat gij, o Efraïm! nu hoereert, en Israël verontreinigd is.
Zij stellen hun handelingen niet aan, om zich tot hun God te bekeren;
want de geest der hoererijen is in het midden van hen, en den HEERE kennen zij niet.
Dies zal Israël hovaardij in zijn aangezicht getuigen;
en Israël en Efraïm zullen vallen door hun ongerechtigheid; ook zal Juda met hen vallen.
Met hun schapen, en met hun runderen zullen zij dan gaan, om den HEERE te zoeken,
maar niet vinden; Hij heeft Zich van hen onttrokken.
(Hosea 5)

1 uur geleden zei Peter79:

Het Oude Verbond was een tuchtmeester, totdat Jezus Christus kwam.

De tuchtmeester is voor de slaaf en de onderworpenen, maar het zoonschap is voor de vrije.
Dat maakt het oude verbond tot norm en leerregel van vader Abraham,
die wij in Izaäk als vrije zonen ter harte nemen.

Vrij van de tuchtmeester, dat is van de dwang en de zweep en het regiem van onderhouding,
overgegeven aan ons hart en onze liefde en onze eigen bereidwilligheid.
Niet meer het uiterlijke, maar het innerlijke.

(De tuchtmeester oefent het uiterlijke, hoewel hij vraagt naar het innerlijke,
totdat de tijd rijp is om de getuchtigde los te laten,
om te bezien wat er van de tucht geworden is. 
Zonder tuchtmeester is er geen norm.
Zonder norm heet ook tucht geen nut.
Israël leefde onder de wet zonder barmhartigheid,
met een vraag om liefde en barmhartigheid.
Maar het verwierp zowel de tucht als de norm.
Zouden dan zij die alleen de norm hebben,
meer vrijheid krijgen om die te verwerpen?)

Maar wat zeggen de wettelozen: niet zullen wij Gods Geest ons eigen maken,
want die Geest van toen, is niet in liefde en niet in God en niet in waarheid.
En zij gebruiken geleid door de heilige geest in hun hart,
de oude verhalen, om een heilige tempel neer te zetten,
van de geesten van deze tijd. En ze zeggen: zie uw koning!

51 minuten geleden zei Desid:

Of: het verhaal laat zien dat de verwezenlijking van de belofte van God niet afhankelijk van ons mensen, maar alleen van God.

Het is kennelijk de standaard truc om een motief neer te zetten, dat dan gaat gelden als verhaalvervangende vervulling van het geheel. Wat je zegt is niet exclusief, en bovendien niet correct. Het is door het geloof van Abraham, dat dit verhaal waarde heeft, en het is door het geloof van Abraham dat God ook van zijn kant komt met een beantwoordende trouw en liefde, en het is door het geloof van Abraham dat de mensen van 2020 nog steeds in datzelfde geloof en datzelfde vertrouwen mogen stappen, als Abraham toen. En je kunt het ook laten natuurlijk. Abraham kreeg Izaäk niet terug, maar hij kreeg God terug! Izaäk was hij nooit kwijt geweest, zoals God hem ook beloofd had, en hij ook geloofde dat die tot na het offeren uit de doden zou kunnen opstaan. 

Bedenk goed, dat als Abraham dit niet geloofd had, er geen bloed uit was gevloeid.
Maar in dat geval had God andere maatregelen moeten treffen om het geloof te beproeven.
En bedenk dat heel de mensheid en heel de nieuwe hemel en de nieuwe aarde terug te voeren is op dit verbond met Abraham. Of niet natuurlijk.

En dan kun je wel een standaardverhaaltje 'als het ware' reproduceren, maar teruggeven is een beeld en een gedachte, die ontspruit in de mens die dingen zelf gaat zitten verzinnen. Het is niet schriftuurlijk.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:
13 uur geleden zei thom:

Waar staat Jezus in onze moerstaal in het OT?

Maar dan nog; Wär Christus tausendmal in Bethlehem geboren, und nicht in dir, du bleibst doch ewiglich verloren!

Dag Thom. Hoe kun je controleren checken of een christen wel wedergeboren is? Ik hoor en lees er vaak over en de meesten komen niet verder dan een gevoel beschrijven. Vooral in de USA zijn ze daar goed in. De eerste vraag die naar je hoofd geslingerd wordt is: are you a born again Christian? 

Mijn antwoord is dan: No, that's impossible. Christ hasn't come back yet. 

1 Kor. 15 sv

19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

Hoe kan de mens van deze natuur checken wat uit de goddelijke natuur is? Niet.

Wie vraagt of je wel wedergeboren bent, is een vraag uit onwetendheid gesteld, want wat wedergeboren is, is uit God.

57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei thom:

Wär Christus tausendmal in Bethlehem geboren, und nicht in dir, du bleibst doch ewiglich verloren!

19 minuten geleden zei thom:

1 Kor. 15 sv

19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.

Christus is niet vele malen gestorven en Christus is niet vele malen opnieuw geboren in Christenen,
want dan zou Hij dikwijls geboren moeten worden van de grondlegging der wereld af.

Hebreeën 9:27-28
En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen,
zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid.

Mattheüs 26:27-29
En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;
Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van de vrucht des wijnstoks tot op dien dag,
wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Christus is niet vele malen gestorven en Christus is niet vele malen opnieuw geboren in Christenen,
want dan zou Hij dikwijls geboren moeten worden van de grondlegging der wereld af.

Hebreeën 9:27-28
En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen,
zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid.

Hem verwachten in ons Tomega, als de openbaring van het Kind van God; de Mens; de Heere uit de Hemel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Desid:

Oh maar dan zijn we het grotendeels eens. Wat de betekenis 'echt' is --- in elk geval bestaat er grote overeenstemming onder uitleggers dat je het verhaal moet zien in de grote verhaallijn van Genesis over de belofte aan Abraham. In dit verhaal komt de belofte (bijna) op losse schroeven te staan, maar Abraham laat zien dat hij een zo groot geloof heeft in de belofte dat hij zelfs zijn eigen zoon, het kind van de belofte, aan God zou willen teruggeven. Of: het verhaal laat zien dat de verwezenlijking van de belofte van God niet afhankelijk van ons mensen, maar alleen van God. Isaak is als het ware nu niet meer Abrahams eigen kind, maar het kind dat hij van God weer terug ontvangen heeft.

Dank je. Dat klinkt me als waar in de oren. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:
5 uur geleden zei Tomega:

Christus is niet vele malen gestorven en Christus is niet vele malen opnieuw geboren in Christenen,
want dan zou Hij dikwijls geboren moeten worden van de grondlegging der wereld af.

Hebreeën 9:27-28
En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen,
zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid.

Hem verwachten in ons Tomega, als de openbaring van het Kind van God; de Mens; de Heere uit de Hemel.

Joh. 3

17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.

21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Joh. 17

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei thom:

Joh. 3 door Hem zou behouden.

opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Joh. 17 Ik in hen, en Gij in Mij

De heilige Geest van God raakt de mens, zodat niet God, maar de mens wedergeboren wordt.
Die wedergeboren mens, is mens, en richt zich naar God. Hij is dus geraakt en hij wordt vervuld,
en dat is een zaak van mens en God samen. Het is gemeenschap. Niet alleen mens, en niet alleen de heilige Geest.

Wat is de heilige Geest? Dat is de kracht van God, waarmee God versterkt wat van God in de mens is.
Wat is in de mens? Jouw vonkje, of de geraaktheid door God, en geloof.
Wat is dat vonkje? Het is niet God, maar het is wel gegeven door God: het is licht en dat is leven.
Begrijp je dat? Nee, dat doe je niet; daarom is het evangelie gekomen.

Het evangelie opent de deur, van toestemmende toenadering, die potdicht zat. Het geeft de weg tot God.
Het evangelie opent het verstand, dat verduisterd is door de zonde. Het leert de waarheid.
Het evangelie opent het leven met God, van toenaderende vrede met God. Het geeft verzoening.
 

Christus gaf verzoening voor de zonde tot Leven van iedereen,
Christus gaf het woord van waarheid tot Spiegel voor iedereen,
Christus gaf de weg van navolging in lijdzaamheid en Volharding voor iedereen.

Dat jij anders omgaat met belangrijke kernzaken, zou je dat niet evengoed tot een bespiegelend erkennen kunnen brengen dat er méér van de bijbel bewaarheid zou kunnen worden, dan jijzelf voor mogelijk houdt?
Je hebt toch geen tekort aan vertrouwen en geloof, dat er door God goed over nagedacht is?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Tomega:
17 uur geleden zei thom:

Joh. 3 door Hem zou behouden.

opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Joh. 17 Ik in hen, en Gij in Mij

De heilige Geest van God raakt de mens, zodat niet God, maar de mens wedergeboren wordt.
Die wedergeboren mens, is mens, en richt zich naar God. Hij is dus geraakt en hij wordt vervuld,
en dat is een zaak van mens en God samen.

Wat de Heilige Geest raakt, is wat uit God is; het Licht en Leven. Dát wordt gewekt; het Zijne.

Wanneer het Zijne aangenomen wordt, dat is bewustwording van Hem, dán is gewekt wat uit God is en dat is; tot geloof komen.

Het geloof van Jezus Christus.

 

14 minuten geleden zei Tomega:

Wat is de heilige Geest? Dat is de kracht van God, waarmee God versterkt wat van God in de mens is.
Wat is in de mens? Jouw vonkje, of de geraaktheid door God, en geloof.
Wat is dat vonkje? Het is niet God, maar het is wel gegeven door God: het is licht en dat is leven.
Begrijp je dat? Nee, dat doe je niet; daarom is het evangelie gekomen.

Het vonkje is het oorspronkelijke, het zaad Jezus Christus.

Niets van jou bij Tomega.

Begrijp je dat?

18 minuten geleden zei Tomega:

Het evangelie opent het leven met God, van toenaderende vrede met God. Het geeft verzoening.

Verzoening met wat uit God is, in de mens, en wat tot God komt, doorheen de mens die Hem aangenomen heeft.

Wat verzoent, is uit de goddelijke natuur.

Wat overwint, is daarom Koninkrijkwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Wat de Heilige Geest raakt, is wat uit God is; het Licht en Leven. Dát wordt gewekt; het Zijne.

Wanneer het Zijne aangenomen wordt, dat is bewustwording van Hem, dán is gewekt wat uit God is en dat is; tot geloof komen.

Het geloof van Jezus Christus.

God is niet met zoveel kracht in jou, dat jij dat kunt gelijkstellen met God. Daarmee geef je de mens méér dan hem toekomt. En dat weet je ook wel, want je erkent dat de mens zichzelf flink aan moet pakken, om die kwalificatie waardig te zijn. 

Wat jij aan bewustwording hebt, kan prima de kracht van God als bron of als manifestatie hebben. Maar opnieuw: dat identificeren met God Zelf, dat is een station verder gaan dan geoorloofd. God werkt in jou, en wil jou een bepaalde richting op hebben. Daartoe geeft God jou hulpmiddelen. Als jij die hulpmiddelen niet ziet en niet erkent en afwijst, dan help je jezelf van de wal in de sloot. Maar zeg je dan in overgave: dat wat mij in de sloot werkt, dat is God Zelf!

Zou je niet alleen al uit voorzichtigheidsoverwegingen, iets méér willen rekenen met de inbreng van jou als mens? Je leert toch niettemin onverminderd ook dat de mens strijden moet? Dat de mens nog een bewustwording met doorgaan? Hoe zou jij een dergelijke bewustwording en strijd in kunnen gaan, als je aan het begin je eigen hulpmiddelen onschadelijk maakt? Klinkt dat erg verstandig? Ik vind van niet.

25 minuten geleden zei thom:

Het vonkje is het oorspronkelijke, het zaad Jezus Christus.

Niets van jou bij Tomega

Of het God is of mens of Christus of engel of eeuwig of tijdelijk, alles en iedereen is de geboden van God onderworpen, en gezet om God eer te bewijzen en Hem alleen te aanbidden en om hem alleen te gehoorzamen.

Waarom zou Christus of God zelf in jou moeten wonen, als jouw geheiligde wil aangenaam is bij God
en geschikt om te komen tot Gods troon? 

God is daar. Christus is daar. Maar Thom is er niet, die ligt voor dood beneden.
Nee; maar God is daar. Christus is daar. En Thom is daar in de kracht van de Geest. 
Want de Geest werkt jouw geheiligde wil, en die belichaamt je ziel, en die heet niet Christus, en niet God,
maar Thom, of hoe je maar heten mag. Door de Geest, wordt jijzelf een kind van God.
Jijzelf wordt wedergeboren. Christus was dat al.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Tomega:

Zou je niet alleen al uit voorzichtigheidsoverwegingen, iets méér willen rekenen met de inbreng van jou als mens? Je leert toch niettemin onverminderd ook dat de mens strijden moet? Dat de mens nog een bewustwording met doorgaan? Hoe zou jij een dergelijke bewustwording en strijd in kunnen gaan, als je aan het begin je eigen hulpmiddelen onschadelijk maakt? Klinkt dat erg verstandig? Ik vind van niet.

Wat strijdt er tegen het Licht Tomega? Dat is de oude mens, die zich echter overgeven moet aan het Licht. Dat is; de weg recht maken voor Hem. Elk fase van strijd gaat over het aan het Licht brengen wat niet het Zijne is, en wat uit het Zijne is; reinigen en louteren; ik moet kleiner worden en Hij moet groeien.

Hoe kan God werken doorheen de mens, die vol is van zichzelf. Niet.

Hoe denkt de mens zowiezo iets te kunnen betekenen voor God? Dat kan dan alleen door de (werkzame) Geest.

En wat doet Geest? Die sloopt de werken van de mens van vlees en bloed :-) 

Niets van jouzelf bij Tomega, als het goed is.

Al het goede komt uit God.

9 uur geleden zei Tomega:

Waarom zou Christus of God zelf in jou moeten wonen, als jouw geheiligde wil aangenaam is bij God
en geschikt om te komen tot Gods troon? 

Mijn geheiligde wil? Dat is dan; de ''wil van de Vader'' doen. En dat doet de Zoon, door Geest.

Wie denkt de mens wel dat hij is? Het is de overwinning door Christus.

Lees of begrijp je de bijbel Tomega, dat je denkt dat het de mens is die de overwinning kan claimen?

Wie roemt, hij roeme in de Heere. En de Heere is Geest.

9 uur geleden zei Tomega:

God is daar. Christus is daar. Maar Thom is er niet, die ligt voor dood beneden.

Jij snapt het. Net als Joh. de Doper; kop eraf. Wie de Weg gaat is de Christus.

Eén Lichaam. Begrijp je?

9 uur geleden zei Tomega:

Jijzelf wordt wedergeboren. Christus was dat al.

De wedergeborene is de Christus.

Rom. 8

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei thom:

Wat strijdt er tegen het Licht Tomega? Dat is de oude mens, die zich echter overgeven moet aan het Licht. Dat is; de weg recht maken voor Hem.

Je hebt gelijk. Het gaat er dus om, zijn we eens, om te onderscheiden wat licht is, en wat de weg recht maken is.
Want als ik kleiner moet worden, dan moet ik ook de dingen die ik zelf doe wegnemen, en dan moet ik ook de eigen inbreng stoppen, en dan moet ik de weg die van God is geopend zien te krijgen, en in het licht zien te krijgen, zodat ik kan zien en waarnemen, en groeien kan in wat van God is.

13 uur geleden zei thom:

Elk fase van strijd gaat over het aan het Licht brengen wat niet het Zijne is, en wat uit het Zijne is; reinigen en louteren;

Inderdaad, je zegt het. In elke fase, gaat het dus om het onderscheiden wat het oude is, dat van de mens is, en wat het nieuwe is, dat heilig is. Die strijd heeft meer lagen en diepere waarheden. Het nieuwe, blijkt iets ouds. Het verbluffende, blijkt iets gewoons. Het diepere, blijkt iets aan de oppervlakte. Het grijpbare, blijkt te ver. Het ongrijpbare, ligt gewoon voor het grijpen. En alles wat in handen geraakt van ons, vervluchtigt als we het voelen, en verwatert als we menen dat het substantie heeft, en verhardt als staal als we ermee gevuld willen zijn. Het vereist verloochening en discipline. En dat onderkennen we reiniging en loutering te zijn.

13 uur geleden zei thom:

reinigen en louteren;

Inderdaad, je zegt het. Centraal staat dus de vraag hoe je onderscheidt wat oud is en wat nieuw, en wat mens is en wat uit God is, en wat vervuilend is en wat reinigend, en wat vermenging is en wat louterend is.

13 uur geleden zei thom:

ik moet kleiner worden en Hij moet groeien.
Hoe kan God werken doorheen de mens, die vol is van zichzelf. Niet.
Hoe denkt de mens zowiezo iets te kunnen betekenen voor God? Dat kan dan alleen door de (werkzame) Geest.

Inderdaad, je zegt het: dat is de kern. God geeft aan de ziel iets van Hemzelf. Laten we dat een vonk noemen, en die vonk geeft God dus aan de ziel. De ziel die krijgt dus het Leven (dat we het Licht noemen), en dat leven dat ontkiemt en loopt uit en wordt een nieuwe mens. Die mens redt het niet in z'n eentje, want hij begrijpt niet wat hem bezielt. Bovendien kan die mens ook met alle begrip niet tot verzoening komen met God, want dat lukte de gevallen engelen ook niet. Bovendien kan die ziel, die aan de horizon de verzoening ziet, niet tot die verzoening geraken, want de weg ernaartoe is vol struikeldraden. Voor die drie onderscheidenlijke zaken, is Christus gekomen.  Christus is gekomen en gegaan, en hoewel we overdrachtelijk alle termen kunnen gebruiken als in Christus zijn en Hij in ons, weten we zeker dat het inhoudelijk gaat over wat jij zegt: dat kan alleen door de werkzame Geest. Inhoudelijk gaat het om de heilige Geest in de mens, niet om de persoon van Christus in de mens.

13 uur geleden zei thom:

En wat doet Geest? Die sloopt de werken van de mens van vlees en bloed :-) 

Inderdaad, je zegt het: dat is de kern. Jij zegt dat de vonk niet mens is, maar God (s vonk), en jij zegt dat wat de mens krijgt niet mens is maar God (s Geest) en jij concludeert dat de mens (' ziel) geen bestaan heeft en doodgemaakt moet worden, zodat God overblijft: God in oorsprong (vonk) en God in wording (heilige Geest die jij Christus noemt).

Ik zeg daarentegen dat de mens een ziel heeft, en daarom identificeerbaar is naast God en naast Christus, hoewel ik erken dat de identificeerbaarheid van God lastig wordt in de toekomst, omdat God zal zijn in Christus. Maar ik zeg, dat dat nuttig is en moet, omdat daardoor Christus als Koning ook een andere geslachtslijn en een andere macht vertegenwoordigt dan de mens, hoewel hij verder één is met hen in gedaante en zijn. Het begrip 'Koning' krijgt zo substantiatie, zeg ik. 
maar daar gaat et niet om. Waar het om gaat, zeg ik, is dat de mens zijn zijn ziel niet afsterft, maar leeft en ook nooit verloren gaat. dat kan daarom niet worden gesloopt door de heilige Geest die jij Christus noemt. De ziel is eens geboren, gehouden om het eeuwige leven te hebben. Logisch dat het begrip Leven een andere duiding heeft als God zich met dat leven verbindt. Dus als je het ontbreken van jouw vonk en in mijn termen het eindigen in de hel beschouwt als de 'dood' dan volgt de logische gevolgtrekking, dat de ziel identificeerbaar is met God en met Leven, als het zich op zijn Levensweg bevindt, om het zo maar even te zeggen.
Dus wat overblijft is ieniemiepietluttig klein in verschil van leer:  jij zegt dat de ziel niet van het vlees is, en ik zeg dat de ziel wel van het vlees is. Want jij zegt dat de ziel niet mens is, maar God, terwijl ik zeg dat de ziel mens is en niet God. Maar dan moet je ook zien dat het onderscheid zuiver semantisch is: want ik zeg dat die ziel (die mens is) door God aan Christus gegeven wordt, dus klaarblijkelijk eerst iets van God heeft gekregen, terwijl jij zegt dat die ziel (die God is) door God aan de mens (die vlees is) is gegeven, zodat die ziel (die God is maar opgesloten in de mens) zich van die mens moet bevrijden.  

Nu kun je op deze laatste twee alinea's  beter niet reageren, en niet proberen met je heldere inzichten deurtjes te openen, maar deze moet je gewoon even laten bezinken. Wij allebeide hebben open deurtjes te over voor de ander, maar we staan op verschillende platforms, dus dat brengt weinig nut. Maar nut brengt een aspect dat veel wezenlijker is dan dat, namelijk wat jijzelf aankaart: 

13 uur geleden zei thom:

Al het goede komt uit God.

Christus zegt: Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid. Ik zeg:

Door het woord gaat een lamp en die lamp geeft eeuwig leven;
wie niet hoort naar dat woord, die wordt het licht niet gegeven.
In het licht ligt begrip, en verstand van Gods wegen, 
tot kracht van het woord tot heil van de ziel:
het kindschap Gods wordt verkregen. 

Spreuken 13:9 Het licht der rechtvaardigen zal zich verblijden; maar de lamp der goddelozen zal uitgeblust worden.
Psalm 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.

En ook jouw Johannes 17:6 zegt dit, dat Jezus Gods Naam openbaarde den mensen, die God aan Hem uit de wereld gegeven heeft. Die mensen waren van God, en God heeft ze aan Jezus gegeven; en zij hebben Gods woord bewaard.

Wij hebben dus een kernzaak van aandacht: We weten dat we goud in handen hebben, dat loutering behoeft, en we weten dat de Tegenstander steeds middelen weet te vinden om zich tussen God en Zijn kinderen te wringen. En ik zeg dat dat al bekend was bij de zogeheten moederbelofte, en dat daarom de weg van schamelheid van Gods Woord via een verhard en ongehoorzaam volk, grote rijkdom tot kennis en verlichting is gegeven, die gewoon helder communiceert: dit is wat God zegt, en dit is de stem van de Herder, en dit is door heel de geschiedenis van de mensheid heen erkend gepubliceerd te zijn als iets dat door de heilige Geest zelf is gezegd. Daar is de hoeksteen en de rots en de waarheid die dwaasheid wordt genoemd, maar die niettemin heilig is en louterend en de enige deur openend tot God: het Woord van God. Ik zeg dus, dat in die emotie-christenen die het WOORD zien als Christus een steen van aanstoot is gelegd, waardoor zij nooit of te nimmer meer tot God kunnen geraken op de wijze die Hij bevolen heeft. Op dezelfde harde ongenaakbare wijze als de Joden die Christus verwerpen nooit meer tot God kunnen geraken (maar bij God is het mogelijk), omdat zij zich aan Zijn Woord ergeren en zich eraan stoten. De logica (logos) is onvermijdelijk, en de waarheid scherp en loepzuiver.

Jij daarentegen, vestigt in je kennis van het vlees en de kennis van de strijd en de kennis van de kracht van de heilige Geest en de kennis van de stem van de herder die ook jou roept, niettemin op diepzinnigheden die openlijk God lasteren en de ergste afgodendiensten van de Egyptenaren en Oosterse godsdiensten omarmen als Waarheid en Licht en Zuiverheid van God. Het is een gruwel voor mijn aangezicht. Het hele verschil, dat eigenlijk een detail is in de marge van hetgeen we toch niet naderen en bevatten kunnen, wordt zo een onoverbrugbare kloof en een vloek voor degene die zich erdoor laat omturnen, 

Met opnieuw een scherpte van versterking: de goddelozen zullen het door God gewoon gegeven boek haten en vrijwillig en hartelijk het 'licht' omarmen dat zij menen te hebben gekregen van God, en de oude tijdperken van lichtaanbidders zonder kennis van God zullen herleven, en het Beest zal opkomen zonder dat er besef is dat het beestachtig is. Wil jij daar werkelijk deel van uitmaken? Was niet ook aan jou bekend geworden dat de strijd onverwachte elementen en onderdelen heeft? Waarom zoek je dan niet gerichter om de stem te horen, en de wil te doen? Het Zijne komt tot het Zijne, zeg jij, en je hebt gelijk. Maar als dat tussen God en God is, vallen wij daar beiden buiten, en kan zich dat ook in de Geest afspelen die God is. Overigens, even voor de goede orde: als je dit laat bezinken dat is ook zo; ergens heb je daar wel een punt.

Maar wat je vergeet is om de mens en zijn eeuwige bestemming te betrekken in dit geheel,
net als God en zijn weg op aarde, wat Hij daarover in dit tijdelijke heeft gezegd.

13 uur geleden zei thom:

Mijn geheiligde wil? Dat is dan; de ''wil van de Vader'' doen. En dat doet de Zoon, door Geest.

Wie denkt de mens wel dat hij is? Het is de overwinning door Christus.

Door jezelf te verminderen, wat je siert, ontzeg je jezelf niettemin toegang tot het meerdere.
Ergens moet ook jij persoonlijk bereikt worden. God bereikt zichzelf ook zonder jou wel.

13 uur geleden zei thom:

Lees of begrijp je de bijbel Tomega, dat je denkt dat het de mens is die de overwinning kan claimen?

Wie roemt, hij roeme in de Heere. En de Heere is Geest.

Inderdaad, je zegt het goed. De mens kan niks en is nergens.
Toch moet hij ergens iets als mens vervullen en belichamen. 
Dat is zijn roeping en zijn bestemming, als kind van God.
De roem is niet uit hem of door hem of in hem (=voor/door zichzelf).
Maar wat in hem zelf is, is het roemen in de Heere (=voor/door de Heere).
Een wonder! Stof roemt zijn maker! Door Hem en voor Hem, maar niettemin als zichzelf (vlees/ziel).

13 uur geleden zei thom:

Jij snapt het. Net als Joh. de Doper; kop eraf. Wie de Weg gaat is de Christus.

Eén Lichaam. Begrijp je?

Lucas 7:22-23 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Gaat heen, en boodschapt Johannes weder de dingen, die gij gezien en gehoord hebt, namelijk dat de blinden ziende worden, de kreupelen wandelen, de melaatsen gereinigd worden, de doven horen, de doden opgewekt worden, den armen het Evangelie verkondigd wordt. En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Voel je wel dat net zoals jij steeds woordjes herhaalt met een dubbele lading, dat ik nu steeds het woordje Woord kan herhalen, om je steeds te spiegelen dat waar er Woord staat, ook gewoon het Woord bedoelt wordt? Zalig is hij, die niet aan Gods Woord geërgerd wordt. En: niet de diepste wonderen worden als bewijs aangevoerd, maar gewoon het getuigende feitelijke, wat volgens die getuigen waarlijk gebeurd is. Dat is genoeg, en volkomen tot de zaligheid van Johannes de Doper. Die ondertussen daarvan maar niets meekreeg, en inderdaad net als Abraham zijn geloofsvervulling bij leven had gezien, en tegelijk ook weer niet. Hoewel, laten we wel wezen: de discipelen van Johannes de Doper, die kwamen bij hem en vertelden hem van die wonderen. Net zoals de discipelen van Jezus bij de hemelvaart zeer blij en opgetogen waren, zo kan ook Johannes de Doper verheugd zijn geweest met deze boodschap. Want het Woord is krachtig en bekwaam tot sterking en doorsnijding van alle geest en ziel, tot verheerlijking van God tot zaligheid van de mensen.  Je zou dan verwachten dat de bijbeltekst zou vermelden: en de discipelen van Johannes kwamen bij hem terug en deden verslag en dat woord heeft hem verheugd en versterkt. Want zo zal het geweest zijn.

Het is dus steeds net en beetje anders dan een oppervlakkige lezing leert.
Maar dat zou voor jou toch bekende koek moeten zijn ???

13 uur geleden zei thom:
22 uur geleden zei Tomega:

Jijzelf wordt wedergeboren. Christus was dat al.

De wedergeborene is de Christus.

Rom. 8 10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil. 11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Inderdaad je citeert het terecht: uw sterfelijke lichamen leven maken, dat is: Niet Ik Christus maak mijzelf levend in u, maar Mijn Geest, (die ikzelf niet ben), die maakt uw sterfelijke lichamen (die van uzelf en niet die niet van mij en niet van Hem) weer levend. De mens wordt dus weer levend gemaakt, niet God. En dat wat je dan triggerde, namelijk dat Christus in het lichaam is, dat is de verbinding van de ziel of geest van de mens met dat wat uit God is c.q. uit Christus is c.q. uit de heilige Geest is, en dat is Geest, zoals God inderdaad Geest is. God die Geest is heeft de ziel/vlees/mens nodig om wie God is, ook in mensen tot leven te doen zijn. Zonder dat aspect had God geen schepping hoeven maken, want alles was al volkomen in de Geest bij Hem voor die tijd. 

Dus opnieuw: jijzelf wordt wedergeboren. Christus was dat al.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:
14 uur geleden zei thom:

Wat strijdt er tegen het Licht Tomega? Dat is de oude mens, die zich echter overgeven moet aan het Licht. Dat is; de weg recht maken voor Hem.

Je hebt gelijk. Het gaat er dus om, zijn we eens, om te onderscheiden wat licht is, en wat de weg recht maken is.
Want als ik kleiner moet worden, dan moet ik ook de dingen die ik zelf doe wegnemen, en dan moet ik ook de eigen inbreng stoppen, en dan moet ik de weg die van God is geopend zien te krijgen, en in het licht zien te krijgen, zodat ik kan zien en waarnemen, en groeien kan in wat van God is.

Het ik moet kleiner worden, zegt de bijbeltekst.

De enige taak van het ik, is de deur opendoen; opdat Hij in- en uitgaan kan.

Joh. 10

Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.

2 Maar die door de deur ingaat, is een herder der schapen.

3 Dezen doet de deurwachter open, en de schapen horen zijn stem; en hij roept zijn schapen bij name, en leidt ze uit.

1 uur geleden zei Tomega:
14 uur geleden zei thom:

ik moet kleiner worden en Hij moet groeien.
Hoe kan God werken doorheen de mens, die vol is van zichzelf. Niet.
Hoe denkt de mens zowiezo iets te kunnen betekenen voor God? Dat kan dan alleen door de (werkzame) Geest.

Inderdaad, je zegt het: dat is de kern. God geeft aan de ziel iets van Hemzelf. Laten we dat een vonk noemen, en die vonk geeft God dus aan de ziel. De ziel die krijgt dus het Leven (dat we het Licht noemen), en dat leven dat ontkiemt en loopt uit en wordt een nieuwe mens. Die mens redt het niet in z'n eentje, want hij begrijpt niet wat hem bezielt

Neem Joh. de Doper, die symbool staat voor de oude mens, die tot geloof is gekomen, en die zich overgeeft aan Hem, die voor hem was, en na hem komt.

De mens die tot geloof komt, zal de werken moeten ondergaan, de weg recht maken voor Hem. Dát bezielde Joh. de Doper, die wist van Zijn komst, omdat hij begrip had, de deugd, de kennis, de matigheid, de lijdzaamheid.. 

De tekst van Rom. 8 kan op die manier gelezen worden. 

14 uur geleden zei thom:

Rom. 8

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

 

1 uur geleden zei Tomega:
14 uur geleden zei thom:

En wat doet Geest? Die sloopt de werken van de mens van vlees en bloed :-) 

Inderdaad, je zegt het: dat is de kern. Jij zegt dat de vonk niet mens is, maar God (s vonk), en jij zegt dat wat de mens krijgt niet mens is maar God (s Geest) en jij concludeert dat de mens (' ziel) geen bestaan heeft en doodgemaakt moet worden, zodat God overblijft: God in oorsprong (vonk) en God in wording (heilige Geest die jij Christus noemt).

Dood om der zonden wil, Tomega. De mens moet niet doodgemaakt, maar de werken die op de wereld gericht zijn, de hoofdzonden, de angst, de woede, jaloezie, wraak, hebzucht, kortom; ..alles wat men wil blijven handhaven om de angst te verliezen wat men heeft.

 

 

1 uur geleden zei Tomega:

Nu kun je op deze laatste twee alinea's  beter niet reageren,

Dat scheelt een hoop leeswerk. :-) 

1 uur geleden zei Tomega:

Het Zijne komt tot het Zijne, zeg jij, en je hebt gelijk. Maar als dat tussen God en God is, vallen wij daar beiden buiten, en kan zich dat ook in de Geest afspelen die God is. Overigens, even voor de goede orde: als je dit laat bezinken dat is ook zo; ergens heb je daar wel een punt.

Maar wat je vergeet is om de mens en zijn eeuwige bestemming te betrekken in dit geheel,
net als God en zijn weg op aarde, wat Hij daarover in dit tijdelijke heeft gezegd.

Wat in de mens wedergeboren wordt, is de Zoon.

Wellicht begrijp je nu dat al-één in de drie-eenheid de Mens tot stand kan komen.

Daarom; ''weet gij niet dat het lichaam Gods Tempel is..''

In ons zal het Leven en Licht uiteindelijk opstaan, zoals de Christus ons voorgedaan heeft; bereidt het opstandingslichaam voor, tijdens het leven dat men heeft. En dat geldt voor diegenen die Hem aangenomen hebben, dat is; tot geloof gekomen van Jezus Christus.

Wat opgaat in Hem, tijdens het 'bouwen van de Tempel' is de oude mens, om plaats te maken voor het geestelijke lichaam.

1 Kor. 15

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Dus opnieuw: jijzelf wordt wedergeboren. Christus was dat al.

Nou, plaats jezelf dan maar eens ergens in de teksten hierboven als je jezelf zo belangrijk vindt.. :-) 

Maar.. wanneer de nieuwe, maar oorspronkelijke Ziel, de Christus, het Leven en Licht wat de mens eens was, wederom geboren wordt in het vlees en bloed, dan is het de Zoon die Zich roeren gaat in de mens.

1 Joh. 4

2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.

6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.

7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;

8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.

9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Maar.. wanneer de nieuwe, maar oorspronkelijke Ziel, de Christus, het Leven en Licht wat de mens eens was, wederom geboren wordt in het vlees en bloed, dan is het de Zoon die Zich roeren gaat in de mens.

Je doet het weer; je husselt Johannes 1 door elkaar. Christus is het Woord, dat vlees geworden is. Johannes de Doper is degene die van het licht getuigt, dat in het leven is, maar niet begrepen wordt. Johannes de Doper komt dus met het Woord van waarheid over het licht. Dat bereidt de weg. Christus is niet het licht, want Christus is méér. Lees maar in vers 4: in het Woord is het leven, en het leven is het licht. Dus is de heldere orde van God:

God(die Geest is) >> Gods stem >> Gods Woord >> Leven door het Woord >> Licht in het leven // licht door het Woord.

Merk op dat Christus NIET het Woord is. Het Woord is iets van God Zelf. Pas als dat Woord vlees geworden is, is het Woord Christus. Maar het Woord is alles wat God heeft gezegd, en in dat Woord is leven en licht en kracht. Christus als mens is méér, of beter gezegd anders. Want Hij kan spreken buiten God om. Christus kan als Gods Woord een eigen verhaal spreken, en daarmee een eigen koninkrijk stichten. Maar dat doet Christus niet. Als dus ergens ook maar iets van God gezegd is, dan zal Christus nooit ook maar met één Woord willen en kunnen en mogen tegenspreken. Merk op dat alle aanvallen en verzoekingen van de duivel, gaan over wat God had gezegd; over Gods Woord. De duivel heeft geen behoefte aan een nieuwe daad, want die kan hij niet beheersen: alles is van God. Maar de duivel heeft behoefte om het oude te loochenen en omver te werpen. Dat is bij de enorme genadevolle barmhartigheid die God biedt de enige manier om bij God iets af te nemen. Dus is er altijd een directe verbinding tussen de zonde, en het overtreden van Gods geboden. De wet en de geboden en de profeten en het evangelie bieden dus een onafzienbare rij aan hulpmiddelen: steeds wordt herkenbaar gemaakt hoe de duivel de mens wist te verleiden tot kwaad. En steeds is het zo belachelijk eenvoudig om God kwijt te raken: geloof alleen en laat los wat God heeft gezegd, en de rest komt vanzelf. Dat is ijdele rechtvaardiging zonder werken. Of: doe precies wat God heeft gezegd in precisie en dat bewerkt de rest. Dat is rechtvaardiging in ijdele werken. Of nog mooier, wat nu vandaag de heersende leer is: geloof alleen, en God begrijpt en keurt alles goed wat je doet. Dat is ijdele rechtvaardiging in boze werken.

Maar Christus zocht in alles Gods wil te doen uit liefde en hij ging een stap verder: hij zorgde ervoor bij alles wat Hij deed dat het op één of andere manier een vervulling was van wat God eerder had gezegd. Hij gebruikte dus zijn vrijheid om het oude opnieuw toe te passen en te vervullen en nieuw leven in te blazen door hetzelfde in nieuwe situaties opnieuw toepasselijk te zien. Christus en Paulus en eigenlijk heel de Joodse leer en het evangelie geven dus een format en een drukproef en een model van wat God nog steeds wil. Heel dat concept van aanpassen aan tijd en cultuur staat daar haaks op, want het is juist een verticale cultuur door het woord, dwars door alle tijden heen, waarin het woord onveranderlijk blijft. Goed ik dwaal af, maar bedenk wel dat het in antwoord is op jouw zelf verzonnen Meta-bijbelse boodschap over een oorspronkelijke ziel en over het licht dat de mens eens was geweest, en over iets opnieuw geboren worden, dat al ten hemel opgevaren was, dat zich voordoet als roersel in de mens. Dat is duidelijk afdeling bakerpraat en oudewijvenkost. Niets ervan kun je hard maken of ten minste in het logisch verband plaatsen van de bijbel. Dergelijke bespiegelingen hoef ik niet op in te gaan, als jij niet concreter wordt.

3 uur geleden zei thom:

9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Ja, en dat is het dan alweer. Wat heb je nu inhoudelijk gezegd? Niets. Niets in deze woorden geven jou een basis om het leven door Christus of het in de wereld gezonden zijn van Christus anders te duiden dan door God zelf gezegd. Christus is gezonden en geboren om van de waarheid getuigenis te doen, en om de vervulling te zijn van Gods Beloftewoord, en dat heeft Hij gedaan door lijdensweg, kruis en opstanding na drie dagen, waarna Hij opgevaren is naar de hemelen alwaar Hij nu zit aan de rechterhand van God de Vader. Dat is het. En of de hemel op Mars is of in geestelijke dimensies, is dan om het even; in beide gevallen is de afstand overbrugbaar. Dat jij leeft door Christus, is causaal: Christus heeft Het gedaan. En het is actueel: Christus is in de hemelen, zodat de heilige Geest in jou de communicatie en verbinding tussen jou en God op orde kan houden. En het is eeuwig: door (toedoen van) Christus hebben wij een geestelijk en eeuwig leven.

En het is dan niet de diepe klank van je stem, of het op een bepaalde manier laten vallen van een woord, die de betekenis geeft, maar logica en samenhang van een betekenis moeten landen zonder emotie en zonder een emotioneel gevoel. God is gevoel en de kracht van de heilige Geest werkt via gevoel, maar zonder de Waarheid verwaait alle geestelijke waarde als de bladeren in de wind. En pas als Gods Woord samenhang en wetmatigheden brengt, komt ook de kracht en de emotie en de waarde tot zijn volle recht. (Merk op dat dit niet hetzelfde is als liefde. Liefde is ook onderdeel van Waarheid en Woord en Wet, maar zelfs in de grootste wetteloosheid en onwaarheid kan liefde doordringen en ineens iets geweldigs bewerken dat alle wettigen en wettelozen verbluft. Ineens kan er in alle ellende een lichtstraal doorbreken. Maar; er is heel erg veel méér dat als liefde wordt gebracht, dat niets anders is dan wetteloze liefdeloosheid. Daarom is nuttig om apart te benoemen dat liefde de wet vervuld, en het gezag erkent, en eerder ten hele gaat in lijdzaamheid, dan ten halve gewend in voortschrijdend inzicht.)

En wat je dan mist is wat er direct op volgt, in vers 10:

Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad,
en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Hoe kan God Zijn Zoon sturen tot verzoening van de zonden van de mens in het vlees,
als waar is wat jij zegt, namelijk, dat het vlees sterven moet, en alleen wat God is, leven blijft? 

Dus, als de vonk God is, en ook God is Christus die wordt wedergeboren in elk gelovig mens,
waarom zou er dan nog verzoening zijn voor de zonden van die mens?
Is het niet genoeg dat, in jouw termen, het Zijne het Zijne vindt?

En als we dat gehad hebben, dan ga je ook zien dat als God ons heeft liefgehad,
dat dat niet gaat over God in ons, wat deze tekst zonder waarde doet zijn voor de mens.
Maar het gaat over de liefde van God voor de mens, ondanks dat de mens gevallen is.
Deze tekst is juist een bemoediging en een waardevolheid over en voor de mens !

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Tomega:

Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad,
en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Hoe kan God Zijn Zoon sturen tot verzoening van de zonden van de mens in het vlees,
als waar is wat jij zegt, namelijk, dat het vlees sterven moet, en alleen wat God is, leven blijft? 

Als de Zoon zegt; Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.. dan wordt de Zoon in ons verzoend. Niet de zonden.

En als Hij gekomen is tot het Zijne, dan.. is Hij gekomen tot wat van Hem is. Dat is verzoenen.

3 uur geleden zei thom:

9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei thom:

Als de Zoon zegt; Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.. dan wordt de Zoon in ons verzoend. Niet de zonden.

Begrijp je?

Nee sorry Thom, dat volg ik niet helemaal. Als de vonk (in de mens) zich hervindt in de opnieuw geboren Christus (in de mens), of omgekeerd, dan is die verzoening een zoening, niet een verzoening. Nu weet ik niet of zoening Nederlands is, maar ik bedoel ermee dat als twee geliefden elkaar na lange tijd weer zien, dat er dan geen sprake is van verzoening, maar van iets anders, waarvoor ik even geen woord weet. En dan kan ik wel gaan verzinnen dat er iets herstelds is, als in de ellende de eenheid weer hervonden wordt, maar dan heb je het stiekem toch weer over iets dat zo hersteld is als in het paradijs, en dan loopt jouw leer weer vast: want stel even dat inderdaad het paradijs wordt hersteld, dan is er geen Adam meer.

Wat dan resteert is één Mens (Christus) die tegelijk God is. Heel jouw leer is dan een organisch geloof waarin op een vreselijk omslachtige manier een enkele ziel, die God is, zich verdeelt over vele schepselen. 

Maar; als dat werkelijk zo zou zijn, dan kom je op hetzelfde resultaat: één Wezen met vele lichamen, is hetzelfde als vele lichamen met één geestelijke verbinding. Met slechts één verschil: het enige Wezen heeft een wil die zich doet gelden in meerdere lichamen tegelijk. Terwijl vele lichamen met één geestelijke verbinding evenzovele zielen/schepselen/wezens  daar stellen.

Maar dan heb ik een vraag voor je: heeft niet God allang in de natuur een eenheid gemaakt waarin Hij alles beheerst als één Geest en één Wezen, met vele lichamen? Dan hoeft de mens die heeft geleerd met gezag om te gaan, toch niet meer in dit harnas gepropt te worden? Dan is toch de meerdere eer en glorie, dat er véle zielen zijn die zich ondanks hun eigen wil en kracht, uit vrije wil onderwerpen aan de Maker? Het geeft nu inhoud en meerwaarde aan de kennis van goed en kwaad; namelijk dat de mens de uiterste einden van het kwaad en van Gods genade en toorn heeft beproefd en gezien, en nimmer meer verlangt die einden wederom te zoeken en na te speuren. Vind je niet? 

Job 25:5-14
De doden zullen geboren worden van onder de wateren, en hun inwoners.
De hel is naakt voor Hem, en geen deksel is er voor het verderf.
Hij breidt het noorden uit over het woeste; Hij hangt de aarde aan een niet.
Hij bindt de wateren in Zijn wolken; nochtans scheurt de wolk daaronder niet.
Hij houdt het vlakke Zijns troons vast; Hij spreidt Zijn wolk daarover.
Hij heeft een gezet perk over het vlakke der wateren rondom afgetekend,
tot aan de voleinding toe des lichts met de duisternis.
De pilaren des hemels sidderen, en ontzetten zich voor Zijn schelden.
Door Zijn kracht klieft Hij de zee, en door Zijn verstand verslaat Hij haar verheffing.
Door Zijn Geest heeft Hij de hemelen versierd; Zijn hand heeft de langwemelende slang geschapen.
Ziet, dit zijn maar uiterste einden Zijner wegen; en wat een klein stukje der zaak hebben wij van Hem gehoord?
Wie zou dan den donder Zijner mogendheden verstaan?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:
23 minuten geleden zei thom:

Als de Zoon zegt; Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.. dan wordt de Zoon in ons verzoend. Niet de zonden.

Begrijp je?

Nee sorry Thom, dat volg ik niet helemaal. Als de vonk (in de mens) zich hervindt in de opnieuw geboren Christus (in de mens), of omgekeerd, dan is die verzoening een zoening, niet een verzoening.

Verzoenen; her-enigen.

Religie; her-verbinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

Verzoenen; her-enigen.

Religie; her-verbinden.

Ja, O.K., dank je. Maar waarom zou God zich met Zichzelf Herenigen?
Dat kan alleen als hereniging inhoud krijgen, als Adam één was met God.
Maar dat was Adam niet. Adam was duidelijk een ziel die zijn oriëntatie niet uitsluitend richtte
op wat hem nadrukkelijk gegeven was om zich alleen daarop te richten. 
Dus zijn er meerdere zielen in het spel, dan die van God alleen; en dan geldt wat ik hierboven schreef.

Verzoening in de bijbelse zin in Exodus 32:30:
En het geschiedde des anderen daags, dat Mozes tot het volk zeide:
Gijlieden hebt een grote zonde gezondigd; doch nu, ik zal tot den HEERE opklimmen;
misschien zal ik een verzoening doen voor uw zonde.

RAM als zoenoffer voor de schuld van de mens, na de schuldbelijdenis
Numeri 5:8 Maar zo die man geen losser zal hebben, om de schuld aan hem weder uit te keren,
zal die schuld, welken den HEERE weder uitgekeerd wordt, des priesters zijn;
behalve den ram der verzoening, met welken hij voor hem verzoening doen zal.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Maar waarom zou God zich met Zichzelf Herenigen?

Om te redden wat anders verloren gaat; het Zijne en de Zijnen.

Joh. 3

13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;

15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

 

Rom. 8

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei thom:
1 uur geleden zei Tomega:

Maar waarom zou God zich met Zichzelf Herenigen?

Om te redden wat anders verloren gaat; het Zijne en de Zijnen.

Waarom zou God zichzelven verliezen?
Wat verloren gaat, is niet God, maar een iegelijk mens.

41 minuten geleden zei thom:

opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Een iegelijk, dat is niet Christus, maar een iegelijk mens die het bij God verdorven heeft.
Dit bewijst de eigen individualiseerbare positie van de mens.

41 minuten geleden zei thom:

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

Tja, je zegt het zelf. Dat is de zonde van de mens. Dat is wat heel de schepping aan de ijdelheid (teloorgang zonder nut) onderworpen heeft.
De schepping leeft dus in een hoop van vrijmaking van die onderworpenheid aan de dood, om vrij ervan te zijn in de heerlijkheid van de kinderen van God. Dat is vrij van zwaartekracht, vol van Gods kracht, en met de snelheid van het licht.

Ik begrijp dus nog niet hoe je de verzoening of de ijdelheidoverwinning of het ontgaan van verderf en teloorgang, als een zaak ziet van God en God, zonder dat de mens daar een eigen plaats in heeft. Je zou minder bang moeten zijn, denk ik, om de mens een plek te geven in Gods schepping. Uiteindelijk is die eigen plek ook wat de zonde heeft veroorzaakt. Als je de eigen plek negeert, krijgt de zonde ook geen plek, en ook de verzoening niet, en komt heel je denkraam onder spanning te staan.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid