Spring naar bijdragen

De opstanding, waar zal die plaatsvinden en hoe zal dit gaan


Aanbevolen berichten

Zojuist zei sjako:

Ik heb hetzelfde gehad als jij. Ik werd heen en weer geslingerd door allerlei ideeën.

Een Special Purpose Vehicle leent zich perfect om in consensus risico’s of problemen op een fluweelzachte manier af te zonderen, met als optie om er een museum van te maken, zodat we ons kunnen afvragen hoe het überhaupt mogelijk is geweest dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 372
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is heel oud, vanaf het moment dat de mens de lagere natuur ging onderzoeken, dat de begeerte-instelling, de chakra's de wereld gingen dienen. De energiestromen dienen de mens. Echter, wanneer

Kun je dit soort ellenlange epistels ook in maximaal 10 regels samenvatten?  Dat maakt je misschien leesbaarder. Bij voorbaat dank. 

De verwarring kan heel overtuigend zijn. Heel verwarrend allemaal.   Maar zoals Veritas al bedoelt; de Waarheid maakt vrij. Wat vrijgemaakt wordt, is uit de Waarheid. Tot die tijd, schrijft

31 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik accepteer dat jij anders denkt. Maar jij laat in je berichten blijken dat je jezelf verheven voelt boven christenen. Omdat jij tot een inzicht bent gekomen dat wij gemist zouden hebben. 

Dat superieure gedrag siert je niet.

Het superieur gedrag dat je ervaart in de berichten van @zendeling is nu juist waar hij zijn status aan ontleent. Dat wat hij schrijft doet dat op zich niet. Hij pronkt met inzicht, dat blijkbaar niemand met hem deelt. Hij predikt vrijheid van denken, maar ontzegt dat andersdenkenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Het superieur gedrag dat je ervaart in de berichten van @zendeling is nu juist waar hij zijn status aan ontleent. Dat wat hij schrijft doet dat op zich niet. Hij pronkt met inzicht, dat blijkbaar niemand met hem deelt. Hij predikt vrijheid van denken, maar ontzegt dat andersdenkenden.

Wat is het dat zich stoort?

En hoe ontzegt hij jou dat dan? Als Sjako doet? Mond snoeren wat niet welgevallig is?

Leuk verhaaltje:

“Een Leerling was vroeg op de avond aanwezig en zag dat de oude en wijze Meester van zijn loge, een broeder die voor hem de wijsheid, kracht en schoonheid van de Koninklijke Kunst personifieerde, er ook al was. De Leerling was net begonnen aan zijn reis naar het Oosten en hij had nog veel vragen.

Omdat het nog rustig was, besloot de Leerling om de oude Meester een vraag te stellen waar hij al een tijdje mee worstelde.

“Meester, we reizen naar het Oosten. Ons doel is om onszelf te verbeteren. Maar hoe weet ik nou dat ik progressie maak op deze reis? Hoe kan ik zien dat ik dichter het Oosten nader? Hoe weet ik wanneer ik ben doorgegroeid van Leerling naar Gezel, en van Gezel naar Meester?

De Meester keek de Leerling aandachtig aan en een liefdevolle glimlach deed het gezicht van de oude Meester opfleuren.

“Op dit moment zitten er vier broeders in de Voorhof aan de koffie,” zei de oude Meester. “Ga naar ze toe, zeg niks, en geef elke broeder een klap in zijn gezicht. Kom daarna terug en doe mij verslag van wat je is voorgevallen.”

De Leerling vond het een vreemde opdracht. Maar hij wist dat nederigheid een van de belangrijkste karakteristieken is die een Leerling diende te hebben. En de nederigheid gebood hem om gehoorzaam te zijn, en te vertrouwen op de wijsheid van de oude Meester.

En zo stapte de Leerling de Voorhof in.

Na een paar minuten kwam de Leerling weer terug bij de oude Meester. De rechterwang van de Leerling was rood. De oude Meester vroeg wat hij had ervaren.

“Ik liep de kamer in. Na enige aarzeling stapte ik op de eerste broeder af en gaf deze een klap in zijn gezicht. Hij stond op, keek me aan en gaf me een harde klap terug.

Enigszins geschrokken liep ik op de tweede Broeder af, en gaf hem een klap in zijn gezicht. Deze Broeder stond op, wilde me een klap terug geven, maar hij hield zich in en ging weer zitten.

Toen liep ik op de derde Broeder af en gaf hem een klap in zijn gezicht. Hij bleef zitten, keek alleen maar even naar me op en ging toe verder met koffiedrinken.

Toen liep ik op de vierde Broeder af en gaf hem een klap in zijn gezicht. Hij keek niet op of om en dronk gewoon zijn kop koffie alsof er niks was gebeurd.”

De oude Meester keek met een vaderlijke glimlach naar de Leerling. “Waarde broeder, dit is het antwoord op je vraag.” Omdat de oude Meester vraagtekens zag in de ogen van de Leerling besloot hij bij hoge uitzondering om het antwoord, de les, uit te leggen.

“De eerste Broeder is nog Leerling. Hij bevindt zich nog geheel in de stoffelijke wereld waardoor hij geregeerd wordt door zijn emoties en passies. Hij zit vast in dualiteit. Hij denkt in tegenpolen als straf en beloning, licht en donker, vreugde en verdriet, links en recht, reactie en tegenreactie. Vandaar dat hij jouw klap beantwoorde met een soortgelijke daad van agressie.

De tweede Broeder is een Gezel. Hij bevindt zich net als de Leerling nog in de materiële wereld, maar de geestelijke wereld begint zichtbaar te worden. Hij leeft nog in dualiteit en wilde jouw klap vergelden. Maar zijn geest is dermate ontwikkeld dat deze zijn Lagere Zelf kan corrigeren. Zijn Hogere Zelf wist de vergeldende hand tegen te houden.

De derde Broeder is een Meester. De geest heeft het stoffelijke overwonnen. Hij reageert niet vanuit zijn ‘onderbuik’ maar vanuit hogere geestelijke principes. Maar hij is nog niet voorbij de dualiteit. Hij ziet de geblokte vloer als witte en zwarte tegels die naast elkaar liggen. Hij schrok van de pijnlijke ervaring en reageerde op jouw klap door nieuwsgierig te zijn naar de oorsprong ervan.

De vierde Broeder is ook een Meester maar eentje waarvoor het gezegde geldt dat ‘zoals de Maan de nacht verlicht en de Zon de dag, zo verlicht deze Broeder de mensheid’. Hij ziet niet meer de geblokte vloer als bestaande uit zwarte en witte tegels, maar hij ziet de gehele vloer en de harmonie van het ontwerp.

Hij is voorbij de illusie van de dualiteit. Hij heeft ervaren dat pijn en vreugde hetzelfde zijn, en van beiden kijkt hij daarom ook niet meer op of om. Hij neemt het leven zoals het is omdat hij de harmonie en goedheid van het totaal ziet.”

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Die oneindigheid baart ons geen zorgen, het is in die domheid dat WOIII zich ontvouwt, de JG zien het graag gebeuren om hun verhaal in stand te kunnen houden. 

Sommigen baart de oneindigheid wel degelijk zorgen. Ze stellen dan ook heel hun leven in dienst van het bewijzen dat oneindigheid niet bestaat en alles wat ze zien een begin heeft. De gedachte dat ze dat begin niet aan kunnen tonen, drijft ze tot waanzinnigheid. Uiteraard is dit een vicieuze cirkel. Je bent in elk geval van de straat.

De gedachte dat het domheid is dat de WOIII zich ontvouwt, kan ook omgekeerd worden: het is die domheid dat de WOIII zich niet ontvouwt. Het is dus maar aan welke kant van het doemdenken je bevindt.

Ik denk dat de JG niet de enigen zijn, die het graag zien gebeuren. Denk maar eens aan degenen die WOIII veroorzaken. De kwestie is niet of hij zich ontvouwt, maar of je hem winnen kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mount Freedom:
2 uur geleden zei thom:

Jezus, de Christus.

 

Staat Jezus in de mens op, of de Christus? Juist omdat niet wordt erkend dat de Christus in ieder individu opstaat (daarom heet het ook persoonlijke relatie) denken er zoveel dat ze Jezus zijn als het hen overkomt. Die snappen dan niet dat ze enkel en met zovelen het Lichaam van Christus zijn geworden. En die noemen ze dan gek, ziek, gestoord, etcetera, terwijl het afgegleden religie is die dit ziek noemt en ze het misverstand zelf hebben veroorzaakt door af te glijden naar een geesteloze religie.

Christus is de Kracht Gods, het Licht, de Gnosis.

Jezus staat voor de mens, die dat uitdraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

De gedachte dat het domheid is dat de WOIII zich ontvouwt, kan ook omgekeerd worden: het is die domheid dat de WOIII zich niet ontvouwt. Het is dus maar aan welke kant van het doemdenken je bevindt. Ik denk dat de JG niet de enigen zijn, die het graag zien gebeuren. Denk maar eens aan degenen die WOIII veroorzaken. De kwestie is niet of hij zich ontvouwt, maar of je hem winnen kunt.

Misschien hebben ze een probleem om nuchter naar de wereld te kijken, en zolang het vaag en mysterieus blijft, valt het allemaal nog wel mee. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Veritas Illustrat:
2 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Veritas Illustrat:

Als ik zelf zoek, heb ik al een idee van wat ik wil vinden. Daarom leef ik maar gewoon mijn leven en wacht rustig af.

Dan zoek je niet, maar wacht je af. 

Maar dat schreef ik al.

Expand  

Als je niet snapt wat ik schrijf, waarom reageer je dan? Je laat nu niet echt zien dat je nadenkt over wat je leest.

Beter is in geloof af te wachten, dan vanuit ongeloof te zoeken.

Je schrijft toch zelf dat je afwacht. 

In geloof afwachten, dan heb je toch het geloof gevonden?

Weet je al wat dat is dan?

Wat een kanarie.. :-) 

Wat een geloof..

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Sommigen baart de oneindigheid wel degelijk zorgen. Ze stellen dan ook heel hun leven in dienst van het bewijzen dat oneindigheid niet bestaat en alles wat ze zien een begin heeft. De gedachte dat ze dat begin niet aan kunnen tonen, drijft ze tot waanzinnigheid. Uiteraard is dit een vicieuze cirkel. Je bent in elk geval van de straat.

Ja, daarom, de zoeker is het gezochte, het enige dat ze over het hoofd zien wellicht, als gekkenwerk. :)

11 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Ik denk dat de JG niet de enigen zijn, die het graag zien gebeuren. Denk maar eens aan degenen die WOIII veroorzaken. De kwestie is niet of hij zich ontvouwt, maar of je hem winnen kunt.

Of WOIII zich zal ontplooien hangt af van eenvoudige beslisregels, we kunnen niets zeggen over wat we niet weten.

  1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
  2. de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken
  3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen
  4. de mens beschikt over een set routineacties
  5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
  6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd
  7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Een JG bijvoorbeeld kent hier niets van, om vervolgens te verklaren dat er straks 144.000 'uitverkorenen' gaan komen zeggen wat vandaag genegeerd wordt, zo eenvoudig is religie geworden. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mount Freedom:
11 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Als je nu eerst eens leert fatsoenlijk te formuleren? Dan kunnen we begrijpen wat je zegt. Lijkt me een goed begin.

Wat een enorm voorbeeld van nederigheid.:)

Iedereen brengt niet wat Veritas Illustrat al heeft, zegt hij.

Maar zelf weet hij het ook niet, want uit niets blijkt dat hij het al heeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Veritas Illustrat:

Maar wat moet je dan bestuderen? Dat kan dan zeker niet jouw 'leer' zijn, want daarvan is het ongelijk al aangetoond. Puur door de  aanwezigheid van andere visie's (die net als die van jou, intrinsiek claimen dat ze gelijk hebben). 

Ik heb hetzelfde gehad als jij. Ik werd heen en weer geslingerd door allerlei ideeën.

Ik denk dat je jouw ervaringen niet moet vergelijken met die van mij. Ik werd zeker niet heen en weer geslingerd. Zo terugkijkend in mijn leven (zo oud ben ik nog niet) heb ik eigenlijk altijd al wel "geweten". Ik zoek de waarheid niet, maar de waarheid vindt mij. Da's een heel geruststellende gedachte. Fluitend door het leven.

Misschien moet je gewoon ophouden met zoeken. Ik denk dat het probleem is bij de hedendaagse gelovigen, dat ze allemaal denken dat de waarheid te beargumenteren valt of dat de waarheid een soort democratisch gekozen standpunt is.

Ik begrijp nog veel niet, maar ik ondervind dat niet als een probleem. Tot nu toe heb ik op elke existentiële vraag een antwoord gevonden, zonder dat ik naar het antwoord op zoek was. Ik denk dan ook dat jouw bronnen mijn ontvankelijkheid voor de waarheid eerder versmallen dan verruimen.

Maar dank voor je advies. Waardeer ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Het komt niet aanwaaien, je moet er wel iets voor doen.

Heeft die Grote Verdrukking niet met het onderstaande te maken Sjako? En opstanding met de herintegratie van meer oprechtheid die de afgelopen periode afwezig is geweest? 

Citaat

De wereld verkeert in een ononderbroken cyclus van deze tijdperken. Elke opgaande fase in de cyclus van kali yuga tot satya yuga wordt gevolgd door een neergaande fase terug naar kali yuga. Een andere theorie is dat de wereld aan het einde van een neergaande kali yuga terug zal keren naar satya yuga en vervolgens opnieuw aan een neergang zal beginnen. De vier yuga's tezamen worden een mahayuga (grote yuga) genoemd. De neergang van satya naar kali wordt geassocieerd met een steeds verdergaande achteruitgang van dharma (oprechtheid). (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Het komt niet aanwaaien, je moet er wel iets voor doen.

Niemand kan alle opties kennen, en wie er een aantal kent die amper gekend zijn, mag de last van het onbegrepen innerlijke weten dragen, als levenslang verdrongen hoop en liefde die niet tot expressie kan gebracht worden, waardeloos.

1 uur geleden zei sjako:

Waar promoot ik WOIII???

Soms is het nuttig een context af te bakenen, in andere gevallen is verruiming nu net aangewezen, of elementen toe te voegen, of ze nu net buitenspel plaatsen, maar alles door elkaar halen, een chaotische en verwarrende puinhoop die enkel nog maar afschrikt, overweldigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mount Freedom:

Wat een enorm voorbeeld van nederigheid.:)

Nee, hoor. Gewoon zeggen wat je op je lever hebt. Recht toe recht aan. heb je veel meer aan. Nou ja, jij niet misschien. Sommigen hebben de plaat voor hun hoofd aangeboren. 

2 uur geleden zei TTC:

Misschien hebben ze een probleem om nuchter naar de wereld te kijken, en zolang het vaag en mysterieus blijft, valt het allemaal nog wel mee.

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Voor sommigen is het nuchter naar de wereld kijken niet makkelijk. Vaag en mysterieus heeft ook wel wat avontuurlijks. Behalve als je aan de drugs bent, want dan werken je hersens niet meer mee.

2 uur geleden zei thom:

In geloof afwachten, dan heb je toch het geloof gevonden?

Gewoon actief blijven afwachten, niet blijven stilstaan bij wat je meent te hebben gevonden. Anders raak je het vanzelf weer kwijt.

bewerkt door Veritas Illustrat
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Voor sommigen is het nuchter naar de wereld kijken niet makkelijk. Vaag en mysterieus heeft ook wel wat avontuurlijks. Behalve als je aan de drugs bent, want dan werken je hersens niet meer mee.

Er bestaan verschillende copingstijlen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Veritas Illustrat:
1 uur geleden zei thom:

In geloof afwachten, dan heb je toch het geloof gevonden?

Gewoon actief blijven afwachten, niet blijven stilstaan bij wat je meent te hebben gevonden. Anders raak je het vanzelf weer kwijt.

Maar Veritas, waar wacht je dan op?

Als het geloof daar is, wordt toch alles op alles gezet om de weg vrij te maken voor Hem?

Of is afwachten tot de gebraden kippetjes in de mond vliegen de methode.

Kan best hoor, lekker gemakkelijk inderdaad; wachten tot de waarheid opgediend wordt zoals ik het wil, en niet zoals de waarheid eh.. wacht totdat die gevonden wordt.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Een JG bijvoorbeeld kent hier niets van, om vervolgens te verklaren dat er straks 144.000 'uitverkorenen' gaan komen zeggen wat vandaag genegeerd wordt, zo eenvoudig is religie geworden. 

Daarom kan het niet waar zijn. Iets uit- of insluiten op basis van door jezelf of jouw groep opgestelde regels maakt het al verdacht. En omdat velen het hier niet mee eens zijn, bewijst dat het niet voortkomt uit de waarheid. Over de waarheid valt niet te twisten. De waarheid is objectief en verdedigt zichzelf. Je staat er misschien niet voor open, maar dat kun je de waarheid niet verwijten.

1 uur geleden zei TTC:

1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen

Dat lijstje heb ik al meer bij jou voorbij zien komen. Heb je een voorraad waar je uit put?

Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet nadenken als ze een keuze maken. Ze kiezen gewoon voor dat wat hun op dat moment het beste uitkomt of het meeste voordeel brengt. Alternatieven zal de meesten worst zijn. Gaan met die banaan.

En WOIII ontstaat waarschijnlijk gewoon doordat iemand iets in het verkeerde keelgat schiet. En dat komt doordat de poelier een botje niet heeft verwijderd, en dat komt weer omdat z'n vrouw hoofdpijn had, en dat komt weer omdat de buurvrouw een mooiere jas heeft gekocht, en dat komt omdat de buurman salarisverhoging heeft gekregen. Op het eind is het dus weer de schuld van het kapitaal. De Chinezen zullen dus waarschijnlijk WOIII ontketenen, want de poelier werkt in Peking en het botje kwam van een eend die geleverd werd uit Wuhan. Vandaar dat de Amerikanen nu alles ontkennen wat met de Covid19 te maken heeft.

Zie zo. het wereldprobleem  in een notedop. Maar daar hoor je niemand over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Daarom kan het niet waar zijn. Iets uit- of insluiten op basis van door jezelf of jouw groep opgestelde regels maakt het al verdacht. En omdat velen het hier niet mee eens zijn, bewijst dat het niet voortkomt uit de waarheid. Over de waarheid valt niet te twisten. De waarheid is objectief en verdedigt zichzelf. Je staat er misschien niet voor open, maar dat kun je de waarheid niet verwijten.

Over het bestaan van parallelle realiteiten zijn de meningen altijd al uiterst verdeeld geweest, ik weet alleen dat er aantal in m'n hoofd zitten, gereserveerd glimlachend. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid