Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jezus heeft laten zien met die uitspraak over de 12 legioenen, dat die machten en krachten al overwonnen zijn en engelen Hem dienen daarin, maar de dood wacht nog, als te overwinnen item. Wat Jez

Marcus 8: 34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Mattheüs

Niet echt. De grootste onder de mensen, maar kleiner dan de kleinste in Gods Koninkrijk.  Want daar komt hij dan ook niet. Joh. de Doper staat voor de mens die zich helemaal geeft voor Hem.

3 uur geleden zei Bastiaan73:

Als Jezus zonder zonde was en dus niet kon zondigen, dan was de verzoeking in de woestijn dus een makkie voor Jezus.

Misschien is het een metafoor om te verwijzen naar de donkere nachten van de ziel, wat ook een ontbering blijkt, als door iedereen verlaten. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het is een gekende techniek die we allen kunnen toepassen, innerlijk een 'nieuwe' wereld visualiseren en hier integer aan blijven om dan te zien en ervaren waar de knelpunten zitten.  Het resultaat is bijzonder, doch veel vaker niet begrepen dan wel, ondanks verbluffend eenvoudig. 

De kat uit de boom kijken. Wat ik vroeger deed was een zaak bekijken, alles nagaan ten aanzien van hoe ik het aan kon pakken met succes en dan gaan. Bijvoorbeeld salto's maken in het zwembad. Zien hoe anderen het doen, afkijken, voorbereiden door je alles voor te stellen en dan de sprong. Knelpunten moet je dan van te voren oplossen anders lukt het niet.

bewerkt door Chiel Fernig
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Chiel Fernig:

De kat uit de boom kijken. Wat ik vroeger deed was een zaak bekijken, alles nagaan ten aanzien van hoe ik het aan kon pakken met succes en dan gaan. Bijvoorbeeld salto's maken in het zwembad. Zien hoe anderen het doen, afkijken, voorbereiden door je alles voor te stellen en dan de sprong. Knelpunten moet je dan van te voren oplossen anders lukt het niet.

Klopt, dit speelt op mondiaal vlak vandaag ook, op een kinderlijk speelse manier kunnen we diverse problemen oplossen, door 'volwassen' beperkte rationaliteit lukt het allemaal niet. In het verlengde een overvloed aan bewijslast, wat slechts in boeken verschijnt zonder uitvoering. Dat innerlijke kind waar je naar verwijst is derhalve niet zomaar wat, integendeel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit snap ik niet. Welke oorlog werd volgens jou vermeden 'onder dreiging van aan het kruis te hangen' ?
Waar werd met die oorlog gedreigd, en hoe werd die vermeden ?

Jezus had de mogelijkheid om legioenen engelen te hulp te vragen aan zijn hemelse Vader. Die engelen hadden dan de mensen die aanvielen gedood of verwond, afhankelijk van hun eigen agressie. Net als de engel die voor het paradijs geposteerd was met een wentelend zwaard. . Jezus wilde dat niet, daarom heeft hij zichzelf laten verwonden en doden. Zo heeft hij jouw leven gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Chiel Fernig:

Johannes wordt de grootste in het koninkrijk van God genoemd en tevens de kleinste.

Niet echt. De grootste onder de mensen, maar kleiner dan de kleinste in Gods Koninkrijk. 

Want daar komt hij dan ook niet.

Joh. de Doper staat voor de mens die zich helemaal geeft voor Hem. ''Hij die voor mij was, zal na mij komen''.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Ik dacht dat 'Die Blechtrommel' een roman is? Hoe kan een kind nu weigeren op te groeien?

Ach, in het ene boek loopt iemand over het water, in het andere groeit een kind niet op. In beide gevallen probeert de schrijver iets duidelijk te maken.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Je bedoelt hier dan wellicht een innerlijke stem die uit de diepte komt, wat anderen misschien het hogere zelf willen noemen? 

God spreekt op vele wijzen, Hij doet het op een manier waarop men het begrijpt. Hij wil begrepen worden. Voor de één is het een bloem die in een struik hangt, voor de ander de stem van een vriend. Zijn schapen verstaan zijn stem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

God spreekt op vele wijzen, Hij doet het op een manier waarop men het begrijpt. Hij wil begrepen worden. Voor de één is het een bloem die in een struik hangt, voor de ander de stem van een vriend. Zijn schapen verstaan zijn stem.

Zijn we allemaal niet zo zeker van Chiel, maar begrijp wel wat je wil zeggen. Er is onderliggend iets gaande dat velen misschien als veel minder prettig zullen ervaren, in de vorm van een paradigmashift die kinderen beter begrijpen dan volwassenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Als je weigert op te groeien kan dat een hele goede reden hebben, zoals Günter Grass in Die Blechtrommel beschrijft.

Ik kan me voorstellen dat iemand een goede reden kan hebben om bepaalde zaken die men voorstelt als volwassen zijn, maar die het niet echt zijn, weigert. Zoals het geen rekening houden met een ander. Maar Günter Grass in Die Blechtrommel zijn mij onbekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Mullog:

Ach, in het ene boek loopt iemand over het water, in het andere groeit een kind niet op. In beide gevallen probeert de schrijver iets duidelijk te maken.

Vergelijk het misschien met net voor WOII, toen lagen er ook mooie herstelplannen op de tafel, de schrijver probeerde ook iets duidelijk te maken, maar ach. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Zijn we allemaal niet zo zeker van Chiel, maar begrijp wel wat je wil zeggen. Er is onderliggend iets gaande dat velen misschien als veel minder prettig zullen ervaren, in de vorm van een paradigmashift die kinderen beter begrijpen dan volwassenen. 

Ooit ben ik geïnspireerd door een voorganger van ons. Ik ben toen gaan oefenen om Gods stem te gaan verstaan. Dat is me gelukt. Maar ieder moet zijn eigen relatie met God ontwikkelen, dat ik niet voor je doen. Maar diepte is iets dat God in ons gemaakt heeft en Hi woont in ons. Vertrouw op de Heer en Hij zal het maken

bewerkt door Chiel Fernig
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ooit ben ik geïnspireerd door een voorganger van ons. Ik ben toen gaan oefenen om Gods stem te gaan verstaan. Dat is me gelukt. Maar ieder moet zijn eigen relatie met God ontwikkelen, dat ik niet voor je doen. Maar diepte is iets dat God in ons gemaakt heeft en Hi woont in ons. Vertrouw op de Heer en Hij zal het maken

Gaat over wat ons morgen te wachten staat, wat al zeer lang gekend is en ook in de Bijbel staat. Het komt in metaforen en technische beschrijvingen, het correlaat pakkend en kinderlijk eenvoudig. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Gaat over wat ons morgen te wachten staat, wat al zeer lang gekend is en ook in de Bijbel staat. Het komt in metaforen en technische beschrijvingen, het correlaat pakkend en kinderlijk eenvoudig. 

Ik stop er voorlopig mee, de boog kan niet altijd gespannen staan, fijn met je gecommuniceerd te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ik stop er voorlopig mee, de boog kan niet altijd gespannen staan, fijn met je gecommuniceerd te hebben.

Er treden andere mechanismen in werking, het is te hopen dat deze dagen mogen ingekort worden. 

6 uur geleden zei Chiel Fernig:

In de bijbel wordt erover gesproken enerzijds volwassen te zijn en anderzijds als de kinderen te blijven. Johannes wordt de grootste in het koninkrijk van God genoemd en tevens de kleinste. Ook zet Jezus een kind tussen de discipelen en zegt hen dat wie de belangrijkste wil zijn moet zijn als dat kind. Een kind is bezig met wat hij leuk vindt om te doen, hij is zichzelf en doet wat bij hem past. Jezus is de belangrijkste, hij verloochend zichzelf niet, dat kan hij niet, hij is volledig zichzelf. Ook staat er dat Jezus de koning is en dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was dat Israël een koning over zich aanstelde. De bedoeling was dat iedereen zijn eigen lijntje met God had en gehoorzaam zou zijn aan zijn stem. Want zijn schapen verstaan zijn stem. Maar er zijn ook teksten die zeggen om toe te groeien naar de mannelijke rijpheid en het kinderlijke af te leggen. Zo is het ook met Jezus, hij is volledig zichzelf maar hij draagt ook verantwoordelijkheid en houdt rekening met anderen, Hij is niet uit op zijn eigen belang maar op dat van anderen.

Staat mooi beschreven in de donkere nachten van de ziel.

Citaat

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ooit ben ik geïnspireerd door een voorganger van ons. Ik ben toen gaan oefenen om Gods stem te gaan verstaan. Dat is me gelukt. Maar ieder moet zijn eigen relatie met God ontwikkelen, dat ik niet voor je doen. Maar diepte is iets dat God in ons gemaakt heeft en Hi woont in ons. Vertrouw op de Heer en Hij zal het maken

Jammer, Chiel, dat jouw oprechtheid en openheid op dit forum absoluut niet wordt gewaardeerd. Ik was een aantal jaar gelden al eens hier en toen kon je nog wel spreken van enige eerlijke dynamiek in de berichten. Uiteraard heb je op elk forum wel een aantal lui die de boel proberen te verzieken, maar op dit moment hebben die hier de overhand. Ik denk dat het daarom zo leeg is. Het aantal leden wordt kunstmatig hoog gehouden, omdat men al geruime tijd geen uitschrijvingen meer doet. 

Als ik je een raad mag geven? Probeer het eens op een ander, wat kleiner Christelijk forum. Dit hier is op sterven na dood, als je het mij vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Jurriën Sr.:

Jammer, Chiel, dat jouw oprechtheid en openheid op dit forum absoluut niet wordt gewaardeerd. Ik was een aantal jaar gelden al eens hier en toen kon je nog wel spreken van enige eerlijke dynamiek in de berichten. Uiteraard heb je op elk forum wel een aantal lui die de boel proberen te verzieken, maar op dit moment hebben die hier de overhand. Ik denk dat het daarom zo leeg is. Het aantal leden wordt kunstmatig hoog gehouden, omdat men al geruime tijd geen uitschrijvingen meer doet. Als ik je een raad mag geven? Probeer het eens op een ander, wat kleiner Christelijk forum. Dit hier is op sterven na dood, als je het mij vraagt.

Hoe vals ben je niet Jurriën? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ik kan me voorstellen dat iemand een goede reden kan hebben om bepaalde zaken die men voorstelt als volwassen zijn, maar die het niet echt zijn, weigert. Zoals het geen rekening houden met een ander. Maar Günter Grass in Die Blechtrommel zijn mij onbekend.

Er zijn genoeg prachtige boeken buiten de bijbel 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Dit hier is op sterven na dood, als je het mij vraagt.

Procesfilosofie, of proces-denken, is een filosofische stroming die de laatste dertig jaar opgang maakt binnen de geesteswetenschappen en er in bestaat dat alles (het universum, de wereld, de schepping, de mens, God) opgevat wordt als een continu gebeuren of proces. Ervan uitgaand dat niets stilstaat, maar alles evolueert, ontwikkelt en beweegt, is het proces-denken een dynamische denkrichting, die veel klassieke en gestabiliseerde ideeën in een nieuw en ander licht plaatst. Het proces-denken heeft nieuwe perspectieven geopend. Het heeft een nieuw licht geworpen op tal van zaken. Toch is het geen nieuwlichterij zonder basis. Het wil gegrondvest zijn op degelijke fundamenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Chiel Fernig:

Jezus had de mogelijkheid om legioenen engelen te hulp te vragen aan zijn hemelse Vader. Die engelen hadden dan de mensen die aanvielen gedood of verwond, afhankelijk van hun eigen agressie. Net als de engel die voor het paradijs geposteerd was met een wentelend zwaard. . Jezus wilde dat niet, daarom heeft hij zichzelf laten verwonden en doden. Zo heeft hij jouw leven gered.

Geen touw aan vast te knopen

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:
3 uur geleden zei Chiel Fernig:

Jezus had de mogelijkheid om legioenen engelen te hulp te vragen aan zijn hemelse Vader. Die engelen hadden dan de mensen die aanvielen gedood of verwond, afhankelijk van hun eigen agressie. Net als de engel die voor het paradijs geposteerd was met een wentelend zwaard. . Jezus wilde dat niet, daarom heeft hij zichzelf laten verwonden en doden. Zo heeft hij jouw leven gered.

Geen touw aan vast te knopen

Mattheüs 26:

53 Of meent gij, dat Ik mijn Vader niet kan aanroepen en Hij zal Mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen?

Genesis 3:

24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid