Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 26:

53 Of meent gij, dat Ik mijn Vader niet kan aanroepen en Hij zal Mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen?

Genesis 3:

24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.

Ik vermoedde ook wel dat @Chiel Fernigdeze teksten in gedachten had.  Maar hij stelt dat Jezus een oorlog vermeed. Dat is wat ik naar vraag: welke oorlog. Nergens in de verschillende lijdensverhalen wordt nl gesproken  over een dreigende oorlog. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jezus heeft laten zien met die uitspraak over de 12 legioenen, dat die machten en krachten al overwonnen zijn en engelen Hem dienen daarin, maar de dood wacht nog, als te overwinnen item. Wat Jez

Marcus 8: 34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Mattheüs

Niet echt. De grootste onder de mensen, maar kleiner dan de kleinste in Gods Koninkrijk.  Want daar komt hij dan ook niet. Joh. de Doper staat voor de mens die zich helemaal geeft voor Hem.

10 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Waarom? Omdat ik iemand aanraad zijn ziel en waardigheid niet voor de honden te gooien?

Jezus wist al meer over kwantumfysica dan wat levende stenen trachten te doorgronden, het innerlijke kind speelt hiermee. :)

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik vermoedde ook wel dat @Chiel Fernigdeze teksten in gedachten had.  Maar hij stelt dat Jezus een oorlog vermeed. Dat is wat ik naar vraag: welke oorlog. Nergens in de verschillende lijdensverhalen wordt nl gesproken  over een dreigende oorlog. 

In deze wereld is het altijd oorlog, wat laat vermoeden dat de boodschap niet zo goed begrepen wordt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Uiteraard heb je op elk forum wel een aantal lui die de boel proberen te verzieken, maar op dit moment hebben die hier de overhand.

Wat is het verband tussen ‘niets’ en ‘iets’?’ Wat is het verband tussen het onveranderlijke, niet gemanifesteerde, fundamentele Zelf en de altijd veranderende, manifeste wereld van tijd en ruimte? Daar gaat de vraag van het kind over, wie is het dat speelt en zichzelf in het spel kan verliezen? Verziek maar door iedereen honden te noemen, het mythische lidmaatschap profilerend op een manier dat slechts onze zorg kan opwekken, zoals altijd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik vermoedde ook wel dat @Chiel Fernigdeze teksten in gedachten had.  Maar hij stelt dat Jezus een oorlog vermeed. Dat is wat ik naar vraag: welke oorlog. Nergens in de verschillende lijdensverhalen wordt nl gesproken  over een dreigende oorlog. 

Een oorlog is er innerlijk, tegen de machten en krachten van deze wereld.

52 Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.

53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?

54 Hoe zouden dan de Schriften vervuld worden, die zeggen, dat het alzo geschieden moet?

55 Terzelfder ure sprak Jezus tot de scharen: Gij zijt uitgegaan als tegen een moordenaar, met zwaarden en stokken, om Mij te vangen; dagelijks zat Ik bij u, lerende in den tempel, en gij hebt Mij niet gegrepen;

56 Doch dit alles is geschied, opdat de Schriften der profeten zouden vervuld worden. Toen vluchtten al de discipelen, Hem verlatende.

En de laatste vijand is de dood.

Hoe anders kan er gezegd worden; het is volbracht.

Dat is een overwinningsroep. Geen uiting van het lijden.

 

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Vreemde uitdrukking is als ik van jou was, terwijl ik zelf niet eens weet wie ik ben, verwarrend. :)

Jezus heeft laten zien met die uitspraak over de 12 legioenen, dat die machten en krachten al overwonnen zijn en engelen Hem dienen daarin, maar de dood wacht nog, als te overwinnen item.

Wat Jezus uiterlijk heeft laten zien door zijn levensloop, is de innerlijke strijd die geslecht wordt aan het kruis; het lichaam, de mens.

Daarom; neem uw kruis op en volg Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Jezus heeft laten zien met die uitspraak over de 12 legioenen, dat die machten en krachten al overwonnen zijn en engelen Hem dienen daarin, maar de dood wacht nog, als te overwinnen item. Wat Jezus uiterlijk heeft laten zien door zijn levensloop, is de innerlijke strijd die geslecht wordt aan het kruis; het lichaam, de mens. Daarom; neem uw kruis op en volg Mij.

Meer is het niet, de wet van liefde en macht, wat net iets anders is dan wat daar in dualistische of hebzuchtige zin onder begrepen wordt. :)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:
10 minuten geleden zei thom:

Precies, het dualistische is het tijdelijke, vergankelijke, afhankelijk van de tijd-geest.

Ja, en wie is het die het spel speelt? Het valse of het ware zelf? :)

Daarom het kruis-symboliek.

De horizontale krachten ( deze wereld) en de verticale ( het Licht, de Geest)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:
6 minuten geleden zei thom:

Daarom het kruis-symboliek. De horizontale krachten ( deze wereld) en de verticale ( het Licht, de Geest)

En dan het klimmende en dalende perspectief nog, een mallemolen. :)

Gegrond in Christus, en door Hem de Verlossing.

Om in Hem op te gaan.

Daarom; het geloof van Jezus Christus.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei thom:

Een oorlog is er innerlijk, tegen de machten en krachten van deze wereld.

Dat was niet wat hier speelde:

 

19 uur geleden zei Chiel Fernig:
19 uur geleden zei TTC:

De spelende mens, kan ontaarden in wereldoorlogen zoals Huizinga naar verwees met het pueurilisme

Als je weigert op te groeien dan krijg je dat. Maar jezus is juist het tegenovergestelde, Met zijn volwassenheid was hij zelfs in staat oorlog te vermijden onder dreiging van aan het kruis te hangen, dat was nog eens een prestatie.

Het gaat hier dus om een echte, fysieke oorlog.
Aub er geen woordenspelletje van maken door nu te gaan beweren dat het hier een innerlijke oorlog betreft waar @Chiel Fernig het over heeft.
Maar het is mij nog steeds niet duidelijke welke oorlog hij het over heeft.
Een oorlog, die is voorkomen door te dreigen aan het kruis te gaan hangen.
Volgens mij zit Chiel er hier nogal naast en hangt hij zaken aan de kruisiging op die daar helemaal niet thuis horen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het gaat hier dus om een echte, fysieke oorlog. Aub er geen woordenspelletje van maken door nu te gaan beweren dat het een g. eeste

Misschien bestaat er wel een wisselwerking tussen, zo heeft tenminste niemand ongelijk, wat niet per definitie wil zeggen dat er dan geen oorlog van komt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het gaat hier dus om een echte, fysieke oorlog.
Aub er geen woordenspelletje van maken door nu te gaan beweren dat het een g. eeste

Je kunt je afvragen welke oorlog het belangrijkste is.

Hoe was die tekst; Meen niet dat ik vrede kom brengen, maar het zwaard.

En dat is het zwaard van de ingang van het Paradijs.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, want dat doet er hier nu niet toe.  Wat er wel toe doet is de vraag welke oorlog Chiel bedoelt.

Ik denk, dat Chiel denkt, zoals zovelen, dat die oorlog is afgewend door de Verlosser.

''Hij heeft het opgelost voor ons.''

Echter, die oorlog ontstaat juist door de Verlosser.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

Gegrond in Christus, en door Hem de Verlossing. Om in Hem op te gaan. Daarom; het geloof van Jezus Christus.

En dan begint het pas, onwaarschijnlijk is het. :)

1 minuut geleden zei thom:

Chiel denkt, zoals zovelen, dat die oorlog is afgewend door de Verlosser.

Zoiets als de kleine en grote Jihad? 

4 minuten geleden zei thom:

Echter, die oorlog ontstaat juist door de Verlosser.

Een veel gebruikte onderverdeling van het begrip jihad is het onderscheid tussen:

  • innerlijke jihad of grote jihad
  • uiterlijke jihad of kleine jihad

Hoe kom je er dan toe om te stellen dat de Verlosser die oorlog aanwakkert, ben ik wel benieuwd naar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:
19 minuten geleden zei thom:

Gegrond in Christus, en door Hem de Verlossing. Om in Hem op te gaan. Daarom; het geloof van Jezus Christus.

En dan begint het pas, onwaarschijnlijk is het. :)

Zo is het.

En Christus is het Licht, of de Licht-Kracht.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei TTC:

Hoe kom je er dan toe om te stellen dat de Verlosser die oorlog aanwakkert, ben ik wel benieuwd naar. 

Zonder Verlosser geen kruis :-) 

Geen kruis, geen strijd.

De horizontale balk is geen kruis. En de verticale ook niet.

Samen vormen zij de strijd, en in het hart, de mens die Hem bewust is geworden in zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid