Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In de bijbel wordt erover gesproken enerzijds volwassen te zijn en anderzijds als de kinderen te blijven. Johannes wordt de grootste in het koninkrijk van God genoemd en tevens de kleinste. Ook zet Jezus een kind tussen de discipelen en zegt hen dat wie de belangrijkste wil zijn moet zijn als dat kind. Een kind is bezig met wat hij leuk vindt om te doen, hij is zichzelf en doet wat bij hem past. Jezus is de belangrijkste, hij verloochend zichzelf niet, dat kan hij niet, hij is volledig zichzelf. Ook staat er dat Jezus de koning is en dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was dat Israël een koning over zich aanstelde. De bedoeling was dat iedereen zijn eigen lijntje met God had en gehoorzaam zou zijn aan zijn stem. Want zijn schapen verstaan zijn stem. Maar er zijn ook teksten die zeggen om toe te groeien naar de mannelijke rijpheid en het kinderlijke af te leggen. Zo is het ook met Jezus, hij is volledig zichzelf maar hij draagt ook verantwoordelijkheid en houdt rekening met anderen, Hij is niet uit op zijn eigen belang maar op dat van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jezus heeft laten zien met die uitspraak over de 12 legioenen, dat die machten en krachten al overwonnen zijn en engelen Hem dienen daarin, maar de dood wacht nog, als te overwinnen item. Wat Jez

Marcus 8: 34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Mattheüs

Niet echt. De grootste onder de mensen, maar kleiner dan de kleinste in Gods Koninkrijk.  Want daar komt hij dan ook niet. Joh. de Doper staat voor de mens die zich helemaal geeft voor Hem.

7 minuten geleden zei Chiel Fernig:

In de bijbel wordt erover gesproken enerzijds volwassen te zijn en anderzijds als de kinderen te blijven.

Lijkt op de homo ludens, in de jaren 1960 werd het concept homo ludens nieuw leven ingeblazen door de Provo's en door de Kabouterbeweging.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

De spelende mens, kan ontaarden in wereldoorlogen zoals Huizinga naar verwees met het pueurilisme

Als je weigert op te groeien dan krijg je dat. Maar jezus is juist het tegenovergestelde, Met zijn volwassenheid was hij zelfs in staat oorlog te vermijden onder dreiging van aan het kruis te hangen, dat was nog eens een prestatie.

bewerkt door Chiel Fernig
correctie antwoord
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Als je weigert op te groeien dan krijg je dat. Maar jezus is juist het tegenovergestelde, Met zijn volwassenheid was hij zelfs in staat oorlog te vermijden onder dreiging van aan het kruis te hangen, dat was nog eens een prestatie.

Het is dubbel, kinderen groeien op binnen een inflatoire omgeving waardoor ze ook die taal beginnen te spreken, met bijhorend gedrag. Hiermee wordt onze kinderlijke creativiteit aan banden gelegd en we gaan zelfs dat systeem krachtdadig verdedigen, tot we terug onze kinderlijkheid hervinden en onze creativiteit anders aanwenden. Maar dat kunnen we vandaag ook lezen in een boekje psychologie, inclusief de technieken om dat eenvoudig te herstellen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Jezus is de belangrijkste, hij verloochend zichzelf niet, dat kan hij niet, hij is volledig zichzelf.

Hoe kan iemand die zichzelf niet kan verloochenen, van een ander verwachten dat die ander zichzelf wél moet kunnen verloochenen?

24 minuten geleden zei Chiel Fernig:
28 minuten geleden zei TTC:

Lijkt op de homo ludens, in de jaren 1960 werd het concept homo ludens nieuw leven ingeblazen door de Provo's en door de Kabouterbeweging.

Wat is homo ludens?

TTC heeft een hyperlink ingevoegd, onder de onderstreepte woorden. Daar kun je op klikken.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het is dubbel, kinderen groeien op binnen een inflatoire omgeving waardoor ze ook die taal beginnen te spreken, met bijhorend gedrag. Hiermee wordt onze kinderlijke creativiteit aan banden gelegd en we gaan zelfs dat systeem krachtdadig verdedigen, tot we terug onze kinderlijkheid hervinden en onze creativiteit anders aanwenden. Maar dat kunnen we vandaag ook lezen in een boekje psychologie, inclusief de technieken om dat eenvoudig te herstellen. 

Helemaal mee eens dat psychologie een belangrijk hulpmiddel is om groei te begelijden en bevorderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Helemaal mee eens dat psychologie een belangrijk hulpmiddel is om groei te begelijden en bevorderen.

Kan ook misbruikt worden, dan krijgen we de omgekeerde effectiviteit. 

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

TTC heeft een hyperlink ingevoegd, onder de onderstreepte woorden. Daar kun je op klikken.

Alles hangt samen, vandaag nog makkelijker. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe kan iemand die zichzelf niet kan verloochenen, van een ander verwachten dat hij zichzelf moet verloochenen?

Ik denk niet dat Christus van ons verwacht dat wij onszelf verloochenen, maar wel dat we aan onze zonden "moeten" sterven. Moeten tussen haakjes omdat we de vrijheid hebben dat te doen of niet, maar als we het  niet doen gaan we ook dood. Als we sterven omwille van Christus dan komen we tot leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ik denk niet dat Christus van ons verwacht dat wij onszelf verloochenen

Marcus 8:

34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.

Mattheüs 16:

24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.

Lucas 9:

23 Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Marcus 8:

34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.

Mattheüs 16:

24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.

Lucas 9:

23 Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij.

Klopt. Het zal te maken hebben met wat je verloochent. Jezus was zonder zonde, als wij Hem willen volgen kunnen wij niet toegeven aan onze zondige natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Klopt. Het zal te maken hebben met wat je verloochent. Jezus was zonder zonde, als wij Hem willen volgen kunnen wij niet toegeven aan onze zondige natuur.

Het is al eens eerder ter sprake gekomen in een ander topic maar ik ben benieuwd naar jouw reactie.

Als Jezus zonder zonde was en dus niet kon zondigen, dan was de verzoeking in de woestijn dus een makkie voor Jezus.

Eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Het is al eens eerder ter sprake gekomen in een ander topic maar ik ben benieuwd naar jouw reactie.

Als Jezus zonder zonde was en dus niet kon zondigen, dan was de verzoeking in de woestijn dus een makkie voor Jezus.

Eens?

Dat zou wel eens niet kunnen kloppen. Toen Jezus voor de kruisiging stond moest hij duidelijk veel moeite doen om te winnen. Het bloed kwam op zijn voorhoofd en men leert dat dat alleen bij heftige stress voorkomt. Het was in ieder geval geen makkie. Veertig dagen in een woestijn niet eten en dan ook nog eens de gewiekste engel tegen je hebben lijkt me ook geen makkie. Het niet zondigen zat er in dat hij moeite deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Dat zou wel eens niet kunnen kloppen. Toen Jezus voor de kruisiging stond moest hij duidelijk veel moeite doen om te winnen. Het bloed kwam op zijn voorhoofd en men leert dat dat alleen bij heftige stress voorkomt. Het was in ieder geval geen makkie. Veertig dagen in een woestijn niet eten en dan ook nog eens de gewiekste engel tegen je hebben lijkt me ook geen makkie. Het niet zondigen zat er in dat hij moeite deed.

Ongeveer hetzelfde kunnen we ervaren middels creatieve visualisatie, niet te onderschatten in deze wereld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Dat zou wel eens niet kunnen kloppen. Toen Jezus voor de kruisiging stond moest hij duidelijk veel moeite doen om te winnen. Het bloed kwam op zijn voorhoofd en men leert dat dat alleen bij heftige stress voorkomt. Het was in ieder geval geen makkie. Veertig dagen in een woestijn niet eten en dan ook nog eens de gewiekste engel tegen je hebben lijkt me ook geen makkie. Het niet zondigen zat er in dat hij moeite deed.

Ik heb het niet over de kruisiging. Ik heb het over de verzoeking in de woestijn. Dat Hij toen niet at of dronk was Zijn eigen keuze niet waar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Ik heb het niet over de kruisiging. Ik heb het over de verzoeking in de woestijn. Dat Hij toen niet at of dronk was Zijn eigen keuze niet waar?

Ik doel ook op jouw vraag naar de verzoeking in de woestijn. Ik vergelijk het met de situatie voor de kruisiging. Dan moet de verzoeking die jij bedoelt ook moeilijk geweest zijn. En ik ben het met je eens dat het zijn eigen keuze was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Je bedoelt dat Jezus door inbeelding zich voorbereidde. Slim bedacht.

Het is een gekende techniek die we allen kunnen toepassen, innerlijk een 'nieuwe' wereld visualiseren en hier integer aan blijven om dan te zien en ervaren waar de knelpunten zitten.  Het resultaat is bijzonder, doch veel vaker niet begrepen dan wel, ondanks verbluffend eenvoudig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Chiel Fernig:

Met zijn volwassenheid was hij zelfs in staat oorlog te vermijden onder dreiging van aan het kruis te hangen, dat was nog eens een prestatie.

Dit snap ik niet. Welke oorlog werd volgens jou vermeden 'onder dreiging van aan het kruis te hangen' ?
Waar werd met die oorlog gedreigd, en hoe werd die vermeden ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Chiel Fernig:

De bedoeling was dat iedereen zijn eigen lijntje met God had en gehoorzaam zou zijn aan zijn stem.

Je bedoelt hier dan wellicht een innerlijke stem die uit de diepte komt, wat anderen misschien het hogere zelf willen noemen? 

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit snap ik niet. Welke oorlog werd volgens jou vermeden 'onder dreiging van aan het kruis te hangen'? Waar werd met die oorlog gedreigd, en hoe werd die vermeden ?

Als het tijdloos is, straks misschien WOIII?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Als Jezus zonder zonde was en dus niet kon zondigen, dan was de verzoeking in de woestijn dus een makkie voor Jezus.

Eens?

Nee, oneens. Jezus kon wel degelijk zondigen, Hij deed het echter niet. Daarom was én bleef Hij zonder zonde. Dat is nu juist het hele fundament van Jezus' roeping en zending.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Nee, oneens. Jezus kon wel degelijk zondigen, Hij deed het echter niet. Daarom was én bleef Hij zonder zonde. Dat is nu juist het hele fundament van Jezus' roeping en zending.

Heel onchristelijk standpunt. Als het waar zou zijn wat je schrijft wordt niemand gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:
3 uur geleden zei Chiel Fernig:

Als je weigert op te groeien dan krijg je dat.

Als je weigert op te groeien kan dat een hele goede reden hebben, zoals Günter Grass in Die Blechtrommel beschrijft.

Ik dacht dat 'Die Blechtrommel' een roman is? Hoe kan een kind nu weigeren op te groeien?

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heel onchristelijk standpunt. Als het waar zou zijn wat je schrijft wordt niemand gered.

Ik was al bang dat je het gesprek weer zou verzieken met je domme dooddoeners.

Kaasjeskruid: is dat niet gewoon schimmel of slaat dat op de geur die je verspreidt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid