Spring naar bijdragen

Licht en duisternis


Aanbevolen berichten

28 minuten geleden zei Tomega:

Dàt is de vreze des Heeren. Wie die vreze heeft, die zoekt dus steeds des te nauwkeuriger om de wil van de vader te doen. Jawel, zeggen bijdehandjes dan, maar dat doe je uit liefde.

Toch benieuwd hoe het straks gaat verlopen wanneer heel het systeem implodeert, wat sommigen de hand van Jupiter plegen te noemen. Die 'vreeze' mag dan wel als een overvloed aan hoop gezien worden, als ethiek de romantiek inhaalt, zeer benieuwd wat voor toestanden dat tot gevolg heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 138
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Absoluut.

Naarmate bewustzijn evolueert en zich ontvouwt vormt elk stadium de oplossing of ontbinding van bepaalde problemen van het voorgaande stadium, om er vervolgens een paar nieuwe en hardnekkige aan toe t

Groeiprocessen zitten bijzonder in elkaar, de lokroep Gods nog niet hetzelfde dan zelfrealisatie, in theorie staat het allemaal mooi. Zeer subtiel allemaal, net zoals verwarrend en overprikkelingen vo

Posted Images

 

 

30 minuten geleden zei Tomega:
1 uur geleden zei thom:

Het bewust worden van God, in de mens zelf.

Nee; integendeel. het is het bewust worden dat de mens nooit voldoende godskennis heeft om zijn eigen weg te kunnen bepalen.

Dat is dan ook de taak van de Verlosser in de mens. Mits.. deze aanvaard is; in het vlees gekomen.

Hoe anders kan verlost worden wat van God is. Hoe anders kan het Zijne tot het Zijne komen?

Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij één zijn.

Lees de ''klassiekers'' Tomega. :-) 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei thom:

... in het vlees gekomen.

Dat is niet in ons vlees hier en nu, maar dat is in de wereld gekomen als geboren mens: het woord is vlees geworden.

1Petrus 4:1-2
Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde; Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven.

22 minuten geleden zei thom:

Hoe anders kan verlost worden wat van God is. Hoe anders kan het Zijne tot het Zijne komen?
Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij één zijn.
Lees de ''klassiekers'' Tomega. :-) 

Je miskent de ware aard van de eenheid. De vader is niet gelijk aan de zoon, en het kind (of de bruid) is niet gelijk aan de zoon en ook niet gelijk aan de vader. 

Mattheüs 22:43-45
Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David, in de Geest, zijn Heere? zeggende: 
De Heere heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand, 
totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?

De Heer zegt tot mijn Heer: zit aan mijn rechterhand. Daaruit volgt dat God de zoon een andere is, dan God de vader. Als dan Zoon en Vader onderscheiden zijn, hoe zou jij deze twee of een van deze toerekenen gesplitst te zijn in evenzovele veel-eenheid als er gelovigen zijn? Daarmee misken je de identiteit en de zelfstandigheid van al die zielen. De heilige Geest die uit God de Vader is, die stelt zich in verbinding met de ziel, en maakt van die ziel die vlees is, een 'goddelijk' (wedergeboren uit de Geest van God) nieuw mens. (Laat die mens zich maar niets verbeelden, ellendig als hij is en blijft in het vlees.) Dus evenzovele mensen, als er kinderen zijn van God. Logisch, toch?

1Corinthiërs 11:3 
Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans,
en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Tomega:

Je miskent de ware aard van de eenheid. De vader is niet gelijk aan de zoon, en het kind (of de bruid) is niet gelijk aan de zoon en ook niet gelijk aan de vader

In Joh. 17 bidt de Zoon tot de Vader;

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

 

 

23 minuten geleden zei Tomega:
41 minuten geleden zei thom:

... in het vlees gekomen.

Dat is niet in ons vlees hier en nu, maar dat is in de wereld gekomen als geboren mens: het woord is vlees geworden.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

 

 

En wat ik al eerder vermeldde;

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Spreek je hier jezelf niet tegen? Eenheid is eenheid, zonder meer, niet?

Augustinus, om een klassieker aan te halen, spreekt in die termen inderdaad. En ook de geloofsbelijdenis wil niets afdoen aan de volkomenheid van die eenheid. Maar; zonder af te doen aan wat volkomen is, is er tegelijk een heel andere rol van de Vader, dan die van de Zoon, en dan die van de heilige Geest. Niet God de Vader die een verterend vuur is, maar de Geest van God zweefde op de wateren toen de aarde nog woest en ledig was; geen verterend vuur, maar duisternis was op de afgrond. Niet God de Zoon, maar de Geest van God leidde het volk in een wolkkolom en vuurkolom. Niet de heilige Geest, maar God de Vader wordt door ons aanbeden. En zelfs Christus leert ons om de Vader alleen te aanbidden die in de hemelen is, en daarbij steeds een beroep te doen op Hem, de Koning en Messias in wiens spoor wij gaan, en aan wiens tafel wij zitting zullen hebben, en op wiens gerechtigheid wij ons beroepen.

Dat lijkt me duidelijk een eenheid die méér is dan een eenheid. 

13 minuten geleden zei thom:

In Joh. 17 bidt de Zoon tot de Vader;

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

30 minuten geleden zei Tomega:
48 minuten geleden zei thom:

... in het vlees gekomen.

Dat is niet in ons vlees hier en nu, maar dat is in de wereld gekomen als geboren mens: het woord is vlees geworden.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

Het feit dat Christus hier spreekt van eenheid, levert hier het bewijs dat die eenheid iets anders is dan dezelfde zijn. Iets van de een is in de ander. Dat is iets anders dan: die andere is de ene. Dat moet ook zo zijn, anders kon Jezus geen wil hebben die af kan wijken van de wil van de vader, en dan kon Jezus ook niet in verzoeking zijn, en evenzo, dan kunnen ook de christenen niet anders in de zonde/verleiding staan dan Christus, en dan kan Christus niet de verlossing hebben bewerkt. Elke rol en persoon is nuttig en noodzakelijk in het geheel. En de eenheid daarin, is al helemaal totaal niet hetzelfde als de een houdt op te bestaan, om plaats te maken voor de ander. Maar wèl betekent het, dat wat de ene is, ook in die andere tot uiting en tot uitdrukking komt. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Tomega:

Augustinus, om een klassieker aan te halen, spreekt in die termen inderdaad. En ook de geloofsbelijdenis wil niets afdoen aan de volkomenheid van die eenheid. Maar; zonder af te doen aan wat volkomen is, is er tegelijk een heel andere rol van de Vader, dan die van de Zoon, en dan die van de heilige Geest. Niet God de Vader die een verterend vuur is, maar de Geest van God zweefde op de wateren toen de aarde nog woest en ledig was; geen verterend vuur, maar duisternis was op de afgrond. Niet God de Zoon, maar de Geest van God leidde het volk in een wolkkolom en vuurkolom. Niet de heilige Geest, maar God de Vader wordt door ons aanbeden. En zelfs Christus leert ons om de Vader alleen te aanbidden die in de hemelen is, en daarbij steeds een beroep te doen op Hem, de Koning en Messias in wiens spoor wij gaan, en op aan wiens tafel wij zitting zullen hebben, en op wiens gerechtigheid wij ons beroepen. Dat lijkt me duidelijk een eenheid die méér is dan een eenheid. 

Eenheid in verscheidenheid, misschien past dat nog het best om beide naast of in elkaar te laten bestaan, naargelang het perspectief van waaruit gekeken wordt, prachtig is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Tomega:

Het feit dat Christus hier spreekt van eenheid, levert hier het bewijs dat die eenheid iets anders is dan dezelfde zijn. Iets van de een is in de ander. Dat is iets anders dan: die andere is de ene. Dat moet ook zo zijn, anders kon Jezus geen wil hebben die af kan wijken van de wil van de vader, en dan kon Jezus ook niet in verzoeking zijn, en evenzo, dan kunnen ook de christenen niet anders in de zonde/verleiding staan dan Christus, en dan kan Christus niet de verlossing hebben bewerkt. Elke rol en persoon is nuttig en noodzakelijk in het geheel. En de eenheid daarin, is al helemaal totaal niet hetzelfde als de een houdt op te bestaan, om plaats te maken voor de ander. Maar wèl betekent het, dat wat de ene is, ook in die andere tot uiting en tot uitdrukking komt. 

Gek hèh, het staat zo simpel in de tekst,

en het vervliegt in 3 seconden..

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

De tekst van Joh. 17 voor de goede orde, en hoe dit dan verhaspelt vervliegt.

Groeiprocessen zitten bijzonder in elkaar, de lokroep Gods nog niet hetzelfde dan zelfrealisatie, in theorie staat het allemaal mooi. Zeer subtiel allemaal, net zoals verwarrend en overprikkelingen voedend, niet zomaar wat. 

1 uur geleden zei thom:

Dat is dan ook de taak van de Verlosser in de mens. Mits.. deze aanvaard is; in het vlees gekomen. Hoe anders kan verlost worden wat van God is. Hoe anders kan het Zijne tot het Zijne komen? Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij één zijn. Lees de ''klassiekers'' Tomega.

Ervaringskennis is niet hetzelfde als boekenkennis, zelfs wanneer het de eenvoud zelve is, vergt inspanning. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei TTC:
2 uur geleden zei thom:

Dat is dan ook de taak van de Verlosser in de mens. Mits.. deze aanvaard is; in het vlees gekomen. Hoe anders kan verlost worden wat van God is. Hoe anders kan het Zijne tot het Zijne komen? Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij één zijn. Lees de ''klassiekers'' Tomega.

Ervaringskennis is niet hetzelfde als boekenkennis, zelfs wanneer het de eenvoud zelve is, vergt inspanning.

Absoluut.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid