Spring naar bijdragen

Waarom de zondvloed?


Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei Desid:

Zo sla je het verhaal plat, mijns inziens. Je legt jouw theologie op aan het bijbelse verhaal.

Dat moet wel, want anders schiet ik mijn Godsbeeld aan gort. Maar het is ook mijn idee ervan dat God wel vaker een bepaalde rol in neemt om ons iets aan wijsheid mee te geven. Denk maar aan Jezus met de Emmaüsgangers. Daar staat gewoon dat Jezus alsof doet, dat Hij verder wilde trekken en daarvoor deed Hij alsof Hij niet wist wat er op Golgotha gebeurd was. En Hij deed alsof Hij gewoon maar een reiziger was.

God schroomt het toneelspel niet, als het goed voor ons is.

 

Ik denk dat mee speelt, dat mensen toen een ander Godsbeeld van God hadden en dat God daarom in Zijn contact met hen zich daar aan aangepast had. Bij de Torenbouw van Babel daalt God af om te kijken wat de mensen aan het doen waren. Volgens mij werd dit puur opgeschreven om de humoristische reactie van God op het hoogmoedige denken van de mensen een toren naar de hemel te kunnen bouwen, weer te geven.

Niet dat we er van leren. Tot ver in de middeleeuwen dacht men met het bouw van kerktorens dichter bij God te kunnen komen. Om maar de geest van "de hoer van Babilon" aan het werk te laten, zonder dat we het door hebben. Het gebeurde voor onze neus, maar niemand zag het.

Met wolkenkrabbers blijkt die neiging nog er in te zitten.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Geen behoefte aan omdat het één niet de bedoeling is van dit topic en twee deze feiten geïnterpreteerd kunnen worden naar het wereldbeeld van de mens, wat enkel resulteert in Welles, nietes en ik weet

Citaat: Beweerde ontdekkingen (van Ron Wyatt) : De volgens Wyatt ware ark van Noach Ankerstenen gebruikt door Noach Het eerste huis van Noach en de graven van hem en zijn vr

Als je dan al gelooft dat het echt is gebeurd, dan is het wel erg raar om het uitroeien van de hele wereldbevolking om een handjevol na, te betitelen als 'mededogen'.

16 minuten geleden zei Desid:

Wat je hier dus zegt, is dat je het bijbelse verhaal graag verbetert omdat dat beter past bij jouw theologie.

Nee, ik geloof dat het wel zo gegaan moet zijn, zoals ik het zeg. Zo heb ik ook altijd de verhalen gelezen. Anders kan God ook niet profeteren. Vanwaar dan al die profeten? Daarbij komt, ik heb je het uitvoerig toegelicht hoe ik het zie.

Als ik het zo moet plaatsen als jij dat doet, dan moet ik het naar het land der fabelen zenden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Nee, ik geloof dat het wel zo gegaan moet zijn, zoals ik het zeg. Zo heb ik ook altijd de verhalen gelezen. Anders kan God ook niet profeteren, ziet u. Vanwaar dan al die profeten?

Profeteren is iets anders dan de toekomst voorspellen. Profeteren is aankondigen dat iemand zich zus of zo moet gedragen, want anders.... Zie bijv. Jona. 

Wat jij doet is van God een afschuwelijke sadist maken. Want Hij heeft van te voren alle ellende en verdoemenis voor het grootste deel van de mensheid gepland, en ondertussen doet Hij steeds alsof Hij verrast is en nu jammer genoeg strenge maatregelen moet nemen, terwijl het stiekem allemaal al zo gepland was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Desid:

Profeteren is iets anders dan de toekomst voorspellen. Profeteren is aankondigen dat iemand zich zus of zo moet gedragen, want anders.... Zie bijv. Jona. 

Wat jij doet is van God een afschuwelijke sadist maken. Want Hij heeft van te voren alle ellende en verdoemenis voor het grootste deel van de mensheid gepland, en ondertussen doet Hij steeds alsof Hij verrast is en nu jammer genoeg strenge maatregelen moet nemen, terwijl het stiekem allemaal al zo gepland was.

Hoe ik het verder bekijk kunnen we over discuseren, ik ga er van uit dat jij mijn geloof niet zo uit mijn hoofd kan trekken. 

Maar ik geloof dat God wel alles van te voren al weet. Profeteren is "ook" vooruit zien. Jezus deed dat over het lot van de tempel, Jeruzalem en de komende eindtijd. Profeten doen dat ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thinkfree:
8 uur geleden zei Bastiaan73:

37 Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.

38 Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging,

39 en het niet merkten, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn

 SV is helderder:

9 uur geleden zei Thinkfree:

Jazeker, die maken Jezus voor leugenaar uit. Matheus:24

37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.

38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;

39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.

Dit stuk verwijst naar Genesis zoals die dagen waren

5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was

En naar het niet willen bekennen van hun zonden.

Het Griekse grondwoord dat in de SV is vertaald met 'bekennen', in de HSV met 'merken' en in de NBG51 met 'bemerken' is ginóskó.

(Vertaald) citaat:

ginóskó: leren kennen, herkennen, waarnemen

Oorspronkelijk woord: γινώσκω
Deel van de spraak: Werkwoord
Transliteratie: ginóskó
Fonetische spelling: (ghin-oce'-ko)
Definitie: leren kennen, herkennen, waarnemen
Gebruik: ik neem kennis op, kom te weten, leer; aor: Ik heb vastgesteld, gerealiseerd.

Bron: https://biblehub.com/greek/1097.htm

Jij leest er 'zonden bekennen' in maar dat staat er dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genesis 6:

5 Toen de Here zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was,

Berouwde het de Here, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.

7 En de Here zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Ik vind het heel bijzonder dat jij vervolgens deze eigenaardige conclusie trekt:

6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft geen berouw over het scheppen van de mens zoals wij dat kennen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Bastiaan73:

Jij leest er 'zonden bekennen' in maar dat staat er dus niet

Zonden herkennen, zonden waarnemen, 

Ik nam kennis op van mijn zonden, zonden bekennen.

Dat is de essentie jammer dat men dat niet wil/kan begrijpen.

34 minuten geleden zei Bastiaan73:

ginóskó: leren kennen, herkennen, waarnemen

Oorspronkelijk woord: γινώσκω
Deel van de spraak: Werkwoord
Transliteratie: ginóskó
Fonetische spelling: (ghin-oce'-ko)
Definitie: leren kennen, herkennen, waarnemen
Gebruik: ik neem kennis op, kom te weten, leer; aor: Ik heb vastgesteld, gerealiseerd.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic illustreert goed waarom de simplistische theologie waarin de Bijbel vereenzelvigd wordt met de openbaring, niet werkt. "De Bijbel is de Waarheid!" is een lekkere slogan, het is simpel en gemakkelijk te verkopen. Maar als je twee tellen nadenkt, is het onmogelijk om te verdedigen.

Zo las ik hierboven iemand die loochent wat er letterlijk staat: dat God spijt/berouw had van dat Hij de mens gemaakt had. Want zo kan God toch niet zijn. Het staat er wel, en ik geloof het als absoluut waar, maar toch niet. Of zo.

En iemand anders ontkent dan weer dat God helemaal niet als alwetend wordt opgevoerd. Nee, dat is een spelletje. Terwijl een eenvoudige lezing van het verhaal maar tot één conclusie leidt: God gaat een avontuur aan en past zijn beleid steeds aan aan wat er op aarde gebeurt.

Wat je hier ziet gebeuren bederft het christelijk geloof. Het verdraait de Bijbel, en haalt alle plezier uit het geloof. Het maakt God tot een uiterst sadistisch wezen, waarin je helemaal niet wilt geloven. Je raakt in een kramp, want je moet dingen verdedigen die je eigenlijk helemaal niet wilt verdedigen.

Een christelijk geloof dat daadwerkelijk een reddende kracht is, zou zo niet moeten zijn. Volgens mij moet je deze verhalen in Genesis niet lezen alsof ze ongefilterd en direct over de werkelijkheid gaan. Het zijn mythen van mensen uit het oude Israël om te verklaren waarom de wereld zo is als die is, en waarom God speciaal Israël heeft uitgekozen. Het gaat dan nog steeds om een oud-oosters godsbeeld, waarin God een soort uitvergroot mens is. En dat is fascinerend, en kan ons misschien wel iets leren over God. Dat uit te vinden is nu juist de lol.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Desid:

Dit topic illustreert goed waarom de simplistische theologie waarin de Bijbel vereenzelvigd wordt met de openbaring, niet werkt. "De Bijbel is de Waarheid!" is een lekkere slogan, het is simpel en gemakkelijk te verkopen. Maar als je twee tellen nadenkt, is het onmogelijk om te verdedigen.

Zo las ik hierboven iemand die loochent wat er letterlijk staat: dat God spijt/berouw had van dat Hij de mens gemaakt had. Want zo kan God toch niet zijn. Het staat er wel, en ik geloof het als absoluut waar, maar toch niet. Of zo.

En iemand anders ontkent dan weer dat God helemaal niet als alwetend wordt opgevoerd. Nee, dat is een spelletje. Terwijl een eenvoudige lezing van het verhaal maar tot één conclusie leidt: God gaat een avontuur aan en past zijn beleid steeds aan aan wat er op aarde gebeurt.

Wat je hier ziet gebeuren bederft het christelijk geloof. Het verdraait de Bijbel, en haalt alle plezier uit het geloof. Het maakt God tot een uiterst sadistisch wezen, waarin je helemaal niet wilt geloven. Je raakt in een kramp, want je moet dingen verdedigen die je eigenlijk helemaal niet wilt verdedigen.

Een christelijk geloof dat daadwerkelijk een reddende kracht is, zou zo niet moeten zijn. Volgens mij moet je deze verhalen in Genesis niet lezen alsof ze ongefilterd en direct over de werkelijkheid gaan. Het zijn mythen van mensen uit het oude Israël om te verklaren waarom de wereld zo is als die is, en waarom God speciaal Israël heeft uitgekozen. Het gaat dan nog steeds om een oud-oosters godsbeeld, waarin God een soort uitvergroot mens is. En dat is fascinerend, en kan ons misschien wel iets leren over God. Dat uit te vinden is nu juist de lol.

Hoe wil je dan de kruisiging verdedigen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Dit topic illustreert goed waarom de simplistische theologie waarin de Bijbel vereenzelvigd wordt met de openbaring, niet werkt. "De Bijbel is de Waarheid!" is een lekkere slogan, het is simpel en gemakkelijk te verkopen. Maar als je twee tellen nadenkt, is het onmogelijk om te verdedigen.

Zo las ik hierboven iemand die loochent wat er letterlijk staat: dat God spijt/berouw had van dat Hij de mens gemaakt had. Want zo kan God toch niet zijn. Het staat er wel, en ik geloof het als absoluut waar, maar toch niet. Of zo.

En iemand anders ontkent dan weer dat God helemaal niet als alwetend wordt opgevoerd. Nee, dat is een spelletje. Terwijl een eenvoudige lezing van het verhaal maar tot één conclusie leidt: God gaat een avontuur aan en past zijn beleid steeds aan aan wat er op aarde gebeurt.

Wat je hier ziet gebeuren bederft het christelijk geloof. Het verdraait de Bijbel, en haalt alle plezier uit het geloof. Het maakt God tot een uiterst sadistisch wezen, waarin je helemaal niet wilt geloven. Je raakt in een kramp, want je moet dingen verdedigen die je eigenlijk helemaal niet wilt verdedigen.

Een christelijk geloof dat daadwerkelijk een reddende kracht is, zou zo niet moeten zijn. Volgens mij moet je deze verhalen in Genesis niet lezen alsof ze ongefilterd en direct over de werkelijkheid gaan. Het zijn mythen van mensen uit het oude Israël om te verklaren waarom de wereld zo is als die is, en waarom God speciaal Israël heeft uitgekozen. Het gaat dan nog steeds om een oud-oosters godsbeeld, waarin God een soort uitvergroot mens is. En dat is fascinerend, en kan ons misschien wel iets leren over God. Dat uit te vinden is nu juist de lol.

Voor zo ver ik het nu zie, haal je van alles uit mijn bijdrage en verbind je er conclusies aan die niet de mijne zijn en waar ik ook totaal anders in sta. Een beetje jammer, maar hier kan ik dus niks mee. Daarbij komt dat je mijn vragen ook niet beantwoord. De gave van profetie leg je namelijk totaal verkeerd uit.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Niet dat we er van leren. Tot ver in de middeleeuwen dacht men met het bouw van kerktorens dichter bij God te kunnen komen. Om maar de geest van "de hoer van Babilon" aan het werk te laten, zonder dat we het door hebben. Het gebeurde voor onze neus, maar niemand zag het.

Met wolkenkrabbers blijkt die neiging nog er in te zitten.

Met wolkenkrabbers kun je heel veel ruimte creëren op een relatief klein oppervlak, omdat je de hoogte benut. Denk je nou werkelijk dat er ook maar één architect denkt: daar komen we dichter bij God mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Met wolkenkrabbers kun je heel veel ruimte creëren op een relatief klein oppervlak, omdat je de hoogte benut. Denk je nou werkelijk dat er ook maar één architect denkt: daar komen we dichter bij God mee?

Nee, maar die grootheidswaanzin en het materialisme zit wel in de mens. Die torens zie ik puur net als de Trumptower puur als spierballentaal van grote jongens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Gaitema:

De gave van profetie leg je namelijk totaal verkeerd uit.

Nou nee hoor. Profetie = namens god of goden spreken. En ja, daar horen soms uitspraken over de toekomst bij. Maar die zijn altijd ingekaderd in adviezen hoe nu te handelen. Als je dit doet, zal het goed komen, maar anders volgt er straf. In geen geval gaat het om een vastliggend scenario waar de profeet weet van heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Desid:

Nou nee hoor. Profetie = namens god of goden spreken. En ja, daar horen soms uitspraken over de toekomst bij. Maar die zijn altijd ingekaderd in adviezen hoe nu te handelen. Als je dit doet, zal het goed komen, maar anders volgt er straf. In geen geval gaat het om een vastliggend scenario waar de profeet weet van heeft.

Dat ben ik grondig met je oneens. De wederkomst van Jezus staat zelfs vast. Dat er een grote geloofsafval daarvoor zal komen staat vast en noem maar op. 

En dat God van te voren alles al weet en toch het laat gebeuren is puur vanwege het respecteren van onze keuzevrijheid en vanwege zijn onvoorwaardelijke liefde. Hij heeft ons gekozen uit liefde.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid