Spring naar bijdragen

meerwaarde waterdoop tov geestesdoop


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is opmerkelijk. Want aangezien ik volgens jou dus niet in mijn eentje tot geloof kan komen (want het moet geschonken worden volgens jou) wordt ik daar ook niet verantwoordelijk voor gehouden. 

Jij wordt verantwoordelijk gehouden voor het afwijzen van Zijn bestaan.

Dat kan niet. Je schrijft net dat iemand niet in zijn eentje tot geloof kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De waterdoop is voorgeschreven in de bijbel. Het is een vaststaand meetbaar punt, duidelijk voor jezelf en je medechristenen. Zichtbaar en openbaar voor God en de wereld. Het laat zien dat je oude ik

De waterdoop wordt wel eens vergeleken met de doortocht door de Schelfzee van het volk Israël. In het verhaal van doortocht staat dat God het volk de woestijnweg op leidde, naar de Schelfzee toe, een

Is jouw rechtvaardigheidsdenken en wat jou aanspreekt (volgende post) bepalend voor wat waar is? Want dan wordt het een lastige discussie. Verder lijk je te concluderen dat ik bedoel dat iedereen

Zojuist zei Dat beloof ik:

Dat kan niet. Je schrijft net dat iemand niet in zijn eentje tot geloof kan komen.

Inderdaad, zonder God geen geloof. Echter met @Dat beloof ik geen God, behalve zichzelf. Het is maar net wie je als God verkiest; jezelf of iets buiten jezelf.

1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Ouder is authentieker. En ik zie dat niet als een probleem, het is gewoon logisch.

Oke, nou succes ermee. Wen er maar aan dat jouw logica niet leidend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat een beperkt aantal keuzemogelijkheden zeg. Daar kan ik niet uit kiezen.

Dat is nu net het hele probleem met al die grijstintendenkers.

Maak ik eens gebruik van mijn eigen wil, is het weer niet goed. Die eigen wil stelt dan ook niet veel voor he ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Maak ik eens gebruik van mijn eigen wil, is het weer niet goed. Die eigen wil stelt dat ook niet veel voor he ? 

Daar kom jij vast wel achter als jij zonder God het leven gaat vormgeven. Iets waarvan jij denkt het al te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat een beperkt aantal keuzemogelijkheden zeg. Daar kan ik niet uit kiezen.

Dat is nu net het hele probleem met al die grijstintendenkers.

En ik maar denken dat er ook kleuren bestaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Robert Frans:

Dat is inderdaad iets heel bijzonders, als een volwassene ervoor kiest zich te laten dopen. Dat gebeurt bij ons ook af en toe, bij voorkeur in de paasnacht. De volwassene krijgt dan ook meteen het vormsel toegediend, meestal dan door de pastoor namens de bisschop, en de eerste communie. Maar ook dan neemt God de eerste stap en bereid Hij degene al voor op het doopsel voordat deze zich aanmeldt als catechumeen.

Bij een baby is het inderdaad echter nog veel duidelijker dat het initiatief geheel bij God ligt, hoewel de ouders natuurlijk wel in vrijheid de keuze maken het kind te laten dopen. In het vertrouwen dat een mens van nature naar God verlangt en dus naar het doopsel, maar door de zonde van het verlangen afgehouden wordt. En dat God liever niet wacht met zijn gaven tot het kind volgroeid is, net zoals de ouders liever niet wachten met het voeden en verzorgen van het kind.

Maar als ik op de bijbel af ga, dan kom ik toch uit bij het "want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

En 

1 Johannes 3:

7 Kinderen, laat je door niemand iets wijsmaken. Mensen die leven zoals God het wil, zijn rechtvaardig, net zoals Hij rechtvaardig is. 8 Mensen die doorgaan met ongehoorzaam zijn aan God, horen bij de duivel. Want de duivel is al vanaf het begin ongehoorzaam aan God. Maar de Zoon van God is gekomen om het werk van de duivel te vernietigen.
9 Mensen die uit God geboren zijn, gaan niet door met Hem ongehoorzaam te zijn. Want Gods leven is in hen. Ze kunnen niet langer expres een ongehoorzaam leven leiden. Want ze zijn uit God geboren.

Uit de Basisbijbel. 

Een doop gaat verder dan een handeling, het moet in iemands leven zichtbaar zijn, want anders draagt het Gods zegen niet weg.

De kinderdoop bij mij heb ik als het opdragen aan God gezien. Mijn geloofsbelijdenis heb ik gezien als het belijden van mijn geloof in Jezus en de volwassendoop zie ik echt als een moment van toewijding en overgave aan de Heilige Geest. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Maar als ik op de bijbel af ga, dan kom ik toch uit bij het "want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

Klopt. En het geloof wordt voltooid en bevestigd in het doopsel. Zonder het doopsel kun je Christus' andere sacramenten niet ontvangen, wordt je niet ten volle deel van zijn Lichaam, dat de Kerk is, en blijf je dus verstoken van hetgeen je geloof voedt.

8 uur geleden zei Gaitema:

Een doop gaat verder dan een handeling, het moet in iemands leven zichtbaar zijn, want anders draagt het Gods zegen niet weg.

Het doopsel is inderdaad een sacrament, een handeling van Christus zelf, en haar werkzaamheid is daarom volstrekt onafhankelijk van ons. Zij reinigt de mens van de erfzonde en ook van begane persoonlijke zonden (waar bij een baby natuurlijk nog geen sprake van is), los van hoe de dopeling en de doopbedienaar ertegenover staan.
Zo ben ik als baptist gedoopt, maar had deze dezelfde werking als het katholieke doopsel, omdat de katholieke Kerk mijn doopsel erkende. En dat terwijl ik zelf natuurlijk toen niet in die werking geloofde, laat staan de dominee die mij doopte.
Het merkteken dat je in je ziel ontvangt bij je doopsel, blijft ook voor eeuwig bestaan, zodat je daadwerkelijk maar éénmaal in je leven gedoopt kunt worden. Ook als je je van God afkeert en uiteindelijk verloren zou gaan, blijf je dat merkteken behouden.

Na het doopsel volgt uiteraard het leven met Christus en het ontvangen van de andere sacramenten: het vormsel voor de uitstorting van de heilige Geest, de eucharistie, heel misschien het huwelijk of de priesterwijding, hopelijk nooit de ziekenzalving en onvermijdelijk ook de biecht.
Want ofschoon je ziel verlost is van de erfzonde, wordt je lichaam pas na de wederkomst verlost, en blijft tot die tijd nog wel de strijd tegen de zondige neigingen die ook je ziel kunnen aantasten. De liefde voor Christus begint dan pas te groeien, gevoedt door zijn gaven, zodat je het doopsel inderdaad waar kan maken.
Want Gods gaven zijn weliswaar onvoorwaardelijk en zijn sacramenten werken onafhankelijk van wat wij geloven en verder doen. Maar Christus is en blijft soeverein en bepaalt vervolgens zelf in hoeverre de vruchten van de sacramenten daadwerkelijk uitwerking hebben in je ziel. En als je een sacrament ontvangt terwijl dat nog helemaal niet zou mogen, dan kan zij je zelfs tot veroordeling worden in plaats van tot zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

We hebben nu een term die voor zowel negers als blanken discriminerend is: "Zwart -wit denken". ?

Wit bevat alle kleuren, zwart geen enkele.

@Bastiaan73

Op 18-6-2020 om 09:38 zei wonder:

Wat is de meerwaarde van de waterdoop als je al gedoopt bent in de Heilige Geest. 

Met andere woorden wat gebeurt er precies in de geestelijke wereld bij de waterdoop?

Geestelijke is innerlijk, waterdoop is een uiterlijke bevestiging van het innerlijk. Kinderen moet men niet uitsluiten die zijn geheilig in hun ouders todat zij zelf de keus kunnen maken.

(Laat de kinderkens tot mij komen en verhinderd ze niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Thinkfree:

Kinderen moet men niet uitsluiten die zijn geheilig in hun ouders todat zij zelf de keus kunnen maken.

En dan? Nog een keer dopen? Of e.o.a. surrogaat volwassendoop als belijdenis doen in het leven wekken? Wat als het kind later niet blijkt te geloven? Ik ben van mening dat men voor God speelt als men baby's en jonge kinderen gaat dopen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dan? Nog een keer dopen?

Dat is aan hun.

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Of e.o.a. surrogaat volwassendoop als belijdenis doen in het leven wekken?

Net hoe je het bekijkt

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat als het kind later niet blijkt te geloven?

Kinderdoop is een belofte men kan er gebruik van maken of niet.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben van mening dat men voor God speelt als men baby's en jonge kinderen gaat dopen.

Juist niet Jezus was hier zeer duidelijk in.

(Laat de kinderen tot mij komen en verhinderd ze niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Kinderdoop is een belofte men kan er gebruik van maken of niet.

Kinderdoop is buitenBijbels. Mocht men er gebruik van willen maken voegt men dus iets toe wat niet in de Bijbel staat met alle gevolgen van dien.

9 minuten geleden zei Thinkfree:

Juist niet Jezus was hier zeer duidelijk in.

(Laat de kinderen tot mij komen en verhinderd ze niet)

Er lijkt mij toch echt verschil zitten tussen dopen en iemand niet verhinderen om kennis te nemen van God. Als je dan consequent wil zijn moet je ook alle kinderen gaan dopen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kinderdoop is buitenBijbels. Mocht men er gebruik van willen maken voegt men dus iets toe wat niet in de Bijbel staat met alle gevolgen van dien.

Hoe lees jij handelingen 16?

33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt regelmatig voor dat volwassenen zich nog een keer willen laten dopen omdat ze hun geestelijk leven niet op de rails krijgen. Ze zoeken dan een reset momentje, om een nieuwe start te maken. Dit is niet okee want hun doop was goed. Daar lag het niet aan. Je zult aan jezelf moeten werken en de slechte invloeden van de wereld om je heen geen kans geven.

De doop doe je als volwassene maar één keer. 

Op dezelfde manier is het restauratie (opnieuw) dopen wat enkele denominaties doen imo verwerpelijk. Ze gaan daarmee het werk van de Geest beoordelen, afkeuren en herhalen. 

Vooropgesteld natuurlijk dat de doop de bijbelse toets doorstaat. Dus uitgevoerd door een volwassen christelijke man, volledige onderdompeling waarbij de woorden zoals in de bijbel worden uitgesproken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Hoe lees jij handelingen 16?

33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.

Daar worden mensen gedoopt die aanspreekbaar zijn op hun gedoopt zijn. Mensen die zich dus bewust onder tucht en vermaning zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar worden mensen gedoopt die aanspreekbaar zijn op hun gedoopt zijn. Mensen die zich dus bewust onder tucht en vermaning zetten.

Daar kan ik wel mee inkomen.

Heb dit stuk zojuist gelezen

https://www.refoweb.nl/nieuws/1231/-kinder-doop-in-het-licht-van-de-bijbel

Kortom als er staat hij en zijn huis horen hier ook de kinderen bij

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Daar kan ik wel mee inkomen.

Heb dit stuk zojuist gelezen

https://www.refoweb.nl/nieuws/1231/-kinder-doop-in-het-licht-van-de-bijbel

Kortom als er staat hij en zijn huis horen hier ook de kinderen bij

Je gaat ervan uit dat er kleine kinderen onderdeel van het gezin zijn. Maar dat lees ik niet. Kinderdoop past niet in de lijn van het nieuwe testament. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Je gaat ervan uit dat er kleine kinderen onderdeel van het gezin zijn. Maar dat lees ik niet. Kinderdoop past niet in de lijn van het nieuwe testament. 

Handelingen 2 

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Thinkfree:

Daar kan ik wel mee inkomen.

Heb dit stuk zojuist gelezen

https://www.refoweb.nl/nieuws/1231/-kinder-doop-in-het-licht-van-de-bijbel

Kortom als er staat hij en zijn huis horen hier ook de kinderen bij

Uiteraard, want anders klopt de gereformeerde theologie niet meer. Flink vermanen die baby's.

28 minuten geleden zei Thinkfree:

Handelingen 2 

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Juist: eerst bekeren en dan dopen. Das toch een volstrekt logische volgorde? Hoe kan een baby zich nu bekeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard, want anders klopt de gereformeerde theologie niet meer. Flink vermanen die baby's.

Ik ben het er mee eens dat je niemand moet uitsluiten hoe groot of hoe klein ook, de doop bekeerd niemand laten we dat voorop stellen, het geeft wel een belofte mee die je altijd zal herinneren aan je Godvrezende vader of moeder een preek opzich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Ik ben het er mee eens dat je niemand moet uitsluiten hoe groot of hoe klein ook, de doop bekeerd niemand laten we dat voorop stellen, het geeft wel een belofte mee die je altijd zal herinneren aan je Godvrezende vader of moeder een preek opzich.

Ja, maar dat is niet de bedoeling van de doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid