Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

Zojuist zei Fundamenteel:

Alsof dat nu niet bekend genoeg is? En ik ben daar de schuld niet van he. Ik trol maar wat 

Als het werkelijk tot een paradigmashift komt dan kunnen we ons vandaag maar beter goed informeren wat dit betekent, bepleit door een nieuwe GGZ maar nog niet zo zeker of dit allemaal duidelijk is. Ja, het hartverwarmende stuk kennen we, de andere kant iets minder omdat het wellicht minder leuk is. En zo heeft realisme z’n kenmerken, nuchterheid gepast, meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Als het werkelijk tot een paradigmashift komt dan kunnen we ons vandaag maar beter goed informeren wat dit betekent, bepleit door een nieuwe GGZ maar nog niet zo zeker of dit allemaal duidelijk is. Ja, het hartverwarmende stuk kennen we, de andere kant iets minder omdat het wellicht minder leuk is. En zo heeft realisme z’n kenmerken, nuchterheid gepast, meen ik.

Johari. Je kunt er ook voor blijven kiezen het beestensysteem niet te zien he. Fundamenteel is bezeten door de onwetendheid en de wereld is voor rede vatbaar. Vergeef me, ik zie dat andersom :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Fundamenteel:

Johari. Je kunt er ook voor blijven kiezen het beestensysteem niet te zien he. Fundamenteel is bezeten door de onwetendheid en de wereld is voor rede vatbaar. Vergeef me, ik zie dat andersom 

In de omgekeerde beweging worden er vergeten elementen toegevoegd aan het denken, zo zien we niet enkel het 'beestensysteem' maar ook wat velen niet zien in vanuit standpunt blinde commentaren hierop. Op deze manier wordt de duisternis helemaal volgepropt, in de eerste plaats een stelsel van halve waarheden met daarbovenop een wildgroei aan strekkingen die allemaal binnen die gordel of bestaanslaag hun plaats opeisen. Niet moeilijk dat een aantal machteloos staat te kijken, in verbijstering en verschrikking, om redenen die bijna te absurd zijn om er geloof aan te hechten, waarmee het dan weer aan de aandacht ontglipt.

53 minuten geleden zei Fundamenteel:

Johari.

Als verbeelding een optie mag zijn en metaforen tot de verbeelding spreken, dan zou ik het bijzonder vinden moesten we de wereld morgen kunnen kopiëren. Ieder zou dan de vrije keuze hebben in welke wereld verder te leven, zo ontwijken we de last van een paradigmashift en alles gaat veel sneller omdat de beschikbare opties zonder probleem kunnen doorgevoerd worden. Ja, en wie nog een andere wereld wenst, copy paste and remodel as you wish.  

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Alsof dat nu niet bekend genoeg is?

De nieuwe GGZ vroeg ervaringswerkers om te getuigen, en ervaringswerkers vragen om meer begrip van de GGZ. Het eerste luik is eenvoudig voor wie dat durft, het tweede luik is ook eenvoudig voor wie dat durft. Ja, misschien is men dat stuk vergeten, dat psychisch kwetsbare mensen niet per definitie achterlijk zijn en niet zomaar honderden hulpvragen hebben die ze gemakshalve tot hun essentie herleiden. Maar goed, we hebben dit christelijk forum nog, wonderen zijn de wereld nog niet uit, we gingen het immers over derde orde veranderingen hebben, niet? Wees mild en bedachtzaam, en probeer niet uit elkaar te ploffen, of andere ideeën die spontaan in je zouden kunnen opwellen, wees voorzichtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

De nieuwe GGZ vroeg ervaringswerkers om te getuigen, en ervaringswerkers vragen om meer begrip van de GGZ. Het eerste luik is eenvoudig voor wie dat durft, het tweede luik is ook eenvoudig voor wie dat durft. Ja, misschien is men dat stuk vergeten, dat psychisch kwetsbare mensen niet per definitie achterlijk zijn en niet zomaar honderden hulpvragen hebben die ze gemakshalve tot hun essentie herleiden. Maar goed, we hebben dit christelijk forum nog, wonderen zijn de wereld nog niet uit, we gingen het immers over derde orde veranderingen hebben, niet? Wees mild en bedachtzaam, en probeer niet uit elkaar te ploffen, of andere ideeën die spontaan in je zouden kunnen opwellen, wees voorzichtig.

Segregatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Segregatie.

Ergo, we hebben al vier in kwalitatieve zin verschillende methoden om een tabula rasa te realiseren, middels grensverleggend denken gaan we er even vanuit dat we dit ook doen om dan een verschillenanalyse op te maken. Theoretisch is het allemaal perfect denkbaar, is de wereld dan gek of zij die kennis hebben genomen van informatie die voor iedereen toegankelijk is? En is het moeilijk om deze kennis tot de parate kennis te integreren waardoor nog veel meer gevolgtrekkingen kunnen gemaakt worden?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Je kunt er ook voor blijven kiezen het beestensysteem niet te zien he. Fundamenteel is bezeten door de onwetendheid en de wereld is voor rede vatbaar.

Bij onkruid vergaat niet, of het slechte is moeilijk uit te roeien, kunnen we ons vanalles bedenken, zeker in een geldgedreven wereld waarin macht, bezit en corruptie centraal staan. Als we dat, naar het werk van psychiater Dabrowski, de toxische omgeving noemen, wat krijgen we dan te zien wanneer we dit niveau zouden overstijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-4-2020 om 21:32 zei Noel2:

Verlichting en verlossing heeft geen betekenis meer, gewoon individuen die hun zin doen, niets verhevens of grandioos, absurd als anderen hun zin proberen te doen en gekweld raken.

Heb me het altijd afgevraagd, als we ons trillingsniveau zouden willen verhogen, beginnen we dan ook te trillen? En als we dat collectief zouden overwegen, begint dan heel de wereld te bibberen? Ja, daarom, een fluweelzachte paradigmashift lijkt me aangenamer, al wordt het misschien bibberen bij enkel het idee, om het dan maar niet te willen, met droefheid in het hart voor de kansen die we laten liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Fundamenteel:

Fundamenteel is bezeten door de onwetendheid en de wereld is voor rede vatbaar.

Als de emotie de rede overmant dan raakt alles in een knoop, zeker wanneer die rede zelf al in een knoop zit door de epistemologische obstakels die onbewust het economische spel beïnvloeden. Ja, zo kan je bezeten raken, de wereld des duivels. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Bastiaan73:

9 bladzijden verder...

Oplossingsgerichte denkers zijn sociaal vreemde mensen, ze zeggen dat we morgen kunnen wakker worden in een andere wereld. Het is een manier van spreken die ontstaat door a priori kennis te nemen van de beschikbare opties waar velen al eens over nagedacht hebben maar nooit tot realisatie werden gebracht. Sociaal vreemd is daarom afhankelijk van het referentiekader van waaruit gekeken wordt, net zoals we morgen allemaal sociaal vreemd kunnen zijn. Kortom, als de nieuwe GGZ paradigmashifts verkoopt alsof het zoete broodjes zijn, krijgen OPS-lijders het zeer benauwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als de emotie de rede overmant dan raakt alles in een knoop, zeker wanneer die rede zelf al in een knoop zit door de epistemologische obstakels die onbewust het economische spel beïnvloeden. Ja, zo kan je bezeten raken, de wereld des duivels. 

Ik voel er vrij weinig bij, het valt gewoon hard op dat de goddelozen de wereld draaien en schulden veroorzaken. Het teken van het beest in opmars door de mens nano tech in te planten, niemand zal zonder dat teken kunnen betalen. Ze willen u niet enkel financieel bezitten, ze willen ons helemaal kunnen ontleden en aflezen. Hoe zou een bestuur dat erger dan Hitler is omgaan met mensen die ze niet meer nodig heeft? Keert u er vanaf en beseft dat er geen oplossing uit dat beestensysteem kan komen. Shit tot shit herleiden blijft shit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik voel er vrij weinig bij, het valt gewoon hard op dat de goddelozen de wereld draaien en schulden veroorzaken. Het teken van het beest in opmars door de mens nano tech in te planten, niemand zal zonder dat teken kunnen betalen. Ze willen u niet enkel financieel bezitten, ze willen ons helemaal kunnen ontleden en aflezen. Hoe zou een bestuur dat erger dan Hitler is omgaan met mensen die ze niet meer nodig heeft? Keert u er vanaf en beseft dat er geen oplossing uit dat beestensysteem kan komen. Shit tot shit herleiden blijft shit.

Ja, dat is ons allemaal duidelijk, dat je er weinig bij voelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik voel voor enkele mensen heel veel, meer dan mijn gemoedsrust dragen kan. De rest trekt zijn/haar plan maar he. Ieder het zijne, ik het mijne.

De werkelijkheid is nog iets anders dan de realiteit, schitterend doorheen alles maar schijnbaar moeilijk zichtbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ja mensen die zichzelf niet redden trekken meestal een dood paard mee en verwijten het dan dat het geen water drinkt

Ja, het water komt vandaag in overvloed, misschien dat mensen angst hebben om te verdrinken. En zo komen we tot angst voor vrijheid, wat paradoxaal genoeg tot averechtse effecten leidt, zo blijft de verwarring zichzelf onderhouden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Ja, het water komt vandaag in overvloed, misschien dat mensen angst hebben om te verdrinken. En zo komen we tot angst voor vrijheid, wat paradoxaal genoeg tot averechtse effecten leidt, zo blijft de verwarring zichzelf onderhouden. 

Ik leef wel op van die chaos. Eerst ff “mad” gaan en dan als die prikkels eruit zijn: je m’en fous!

Mijn stappenplan heeft enkele updates gekregen, we zullen maar doen alsof de wereld nog minstens 15j doordraait voor ik naar de belangrijkste fase overschakel. Enfin, als ik nog 15j heb.....maar we zullen maar denken van wel.

Ik zeg het u, de gehele wereld kan mijn kloten kussen. We kunnen maar meegeven wat daaraan verkeerd is en hopen dat ze geen globaliserende trutten worden die hun vrijheid willen opofferen ter dienste van die fucked up wereld.

fuck them all.

Ik ben niet verlegen te sensibiliseren door de actuele daden te tonen, nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik leef wel op van die chaos. Eerst ff “mad” gaan en dan als die prikkels eruit zijn: je m’en fous! Mijn stappenplan heeft enkele updates gekregen, we zullen maar doen alsof de wereld nog minstens 15j doordraait voor ik naar de belangrijkste fase overschakel. Enfin, als ik nog 15j heb.....maar we zullen maar denken van wel.Ik zeg het u, de gehele wereld kan mijn kloten kussen. We kunnen maar meegeven wat daaraan verkeerd is en hopen dat ze geen globaliserende trutten worden die hun vrijheid willen opofferen ter dienste van die fucked up wereld. fuck them all. Ik ben niet verlegen te sensibiliseren door de actuele daden te tonen, nooit.

Zo is het met deze wereld ook, naargelang hoe we kijken bestaan die schuldenbergen, of ook niet. Illusies kunnen daarom zeer hardnekkig zijn, omdat een minderheid niet opgewassen is tegen een meerderheid die niet vertrouwd is met een andere manier van kijken. Bizar genoeg, het staat gewoon in de boekjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Zo is het met deze wereld ook, naargelang hoe we kijken bestaan die schuldenbergen, of ook niet. Illusies kunnen daarom zeer hardnekkig zijn, omdat een minderheid niet opgewassen is tegen een meerderheid die niet vertrouwd is met een andere manier van kijken. Bizar genoeg, het staat gewoon in de boekjes.

Succes met de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Succes met de wereld.

Heel bijzonder, het Elaboration Likelihood Model geeft perfect weer hoe het kan verlopen, we kunnen dus niet zeggen dat het allemaal niet geweten is.  

23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik zeg het u, de gehele wereld kan mijn kloten kussen.

Ben er al lang niet zo zeker meer van dat het delen van ervaringskennis, of kennis in algemene zin, wel zo’n goede zaak is, vooral wanneer dat niet strookt met de algemene opvattingen over bepaalde onderwerpen. Dit geldt met stip wanneer het over economie en geldzaken gaat, de overprikkelingen kunnen dan dermate oplopen waardoor het misschien beter is om alles bij het oude te laten, ondanks alle beschikbare kennis over de verzoenende alternatieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Heel bijzonder, het Elaboration Likelihood Model geeft perfect weer hoe het kan verlopen, we kunnen dus niet zeggen dat het allemaal niet geweten is.  

Is gewoon shit. Als we nu eens gewoon die politieke correctheid afschaffen en onze westerse middelen terug inzetten en aanpassen waar dat BETERSCHAP levert. Al die fucked up modellen alsof we geen filosofen of antropologen hadden om de eentonigheid er uit te schaven.  Allemaal gedemoniseerd door diezelfde dragonders die alles tot shit herleiden met agenda. Ze bepalen voor unwat te geloven, wat te denken, wie lief te hebben, wie te haten, hoe,te eten, wat te eten, wanneer te eten, .... Als we ons paradijs terug willen moet eerst de onderdrukking weg. En dat vereist bovennatuurlijke interventie.

Tot dan kunt ge enkel uw ziel redden door daar niet aan deel te nemen. In feite had iedereen die documentaire moeten zien die passeerde op twitter over laattijdige abortussen. Of wat er aan onze poorten staat en wat ze toeschreeuwen opgehitst door de “sultan”. 

Ik moet geen herstel hebben van mensen die nog geen kat een kat durven noemen en de welvaart aan gans de wereld verder willen blijven uitdelen. Maar toch bedankt :)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is gewoon shit. Als we nu eens gewoon die politieke correctheid afschaffen en onze westerse middelen terug inzetten en aanpassen waar dat BETERSCHAP levert. Al die fucked up modellen alsof we geen filosofen of antropologen hadden om de eentonigheid er uit te schaven.  Allemaal gedemoniseerd door diezelfde dragonders die alles tot shit herleiden met agenda. Ze bepalen voor unwat te geloven, wat te denken, wie lief te hebben, wie te haten, hoe,te eten, wat te eten, wanneer te eten, .... Als we ons paradijs terug willen moet eerst de onderdrukking weg. En dat vereist bovennatuurlijke interventie. Tot dan kunt ge enkel uw ziel redden door daar niet aan deel te nemen. In feite had iedereen die documentaire moeten zien die passeerde op twitter over laattijdige abortussen. Of wat er aan onze poorten staat en wat ze toeschreeuwen opgehitst door de “sultan”. Ik moet geen herstel hebben van mensen die nog geen kat een kat durven noemen en de welvaart aan gans de wereld verder willen blijven uitdelen. Maar toch bedankt 

Hebben het al eens gezegd, eeuwen kan het verder gaan wanneer we onze economie amputeren van haar beginselen, letterlijk zoals Einstein zei. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik moet geen herstel hebben van mensen die nog geen kat een kat durven noemen en de welvaart aan gans de wereld verder willen blijven uitdelen.

In de schoksgewijze euforie van m’n herstelonderzoek vond ik het collectieve verdriet en het potentieel dat me in hoop, tweestrijd en twijfel achterlaat, en veel meer dan dat. In kleine dingen, in het verborgene, in het tijdloze, in het speelse, in het vanzelfsprekende, in het normale, in het vergetene, in het onbewuste, schijnbaar mysterieus, in de logica, in het omdenken, in het ongeloof, in het onbegrip, eenzaam en verlaten.

Op 26-3-2020 om 14:29 zei Dat beloof ik:

Rode pindakaas heggeschaar vroeger ook.

Over een aantal zaken kan een mens beter niet nadenken, het is dan ook beter om niet te zeggen over wat. Het geweten getart, voor wie zo dom was het wel te doen, en het onmogelijk verkocht krijgt zonder voor gek verklaard te worden. Het element van de omgekeerde effectiviteit is hierop van toepassing, om dan verder te leven en te doen alsof, in schaamte en schuld.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Succes met de wereld.

Leren communiceren kunnen we bevorderen door onze economie aan de bron te amputeren van haar beginselen en hierbinnen een aantal anomalieën gaandeweg te laten vastroesten als schijnbaar onwrikbare natuurwetten. In het verlengde kunnen we verschillende politieke partijen in het leven roepen die deze of gene mening verkondigen, zowel op lokaal als mondiaal vlak om dan met elkaar in dialoog te gaan om de realiteit vorm te geven, het is wat het is.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid