Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Zie wel dat uw statief van de telescoop equatoriaal meedraait met de aardas.

Door alles te fragmenteren ontgaat ons vaak het zicht op het geheel, in het verlengde gaan we hokjesdenken. Hokjesdenken leidt dan weer tot een strijd om getallen waardoor ‘het systeem’ de vijand wordt van de mens, zo lijkt het. Het is een akelige gedachte, mensen strijden onderling om getallen in rasters maar lijken klakkeloos voorbij te gaan aan het simpele feit dat je deze getallen ook met een muisklik kan verplaatsen. Het is nochtans dezelfde muisklik waarmee het spel een aanvang kent. Ik weet het, het zal weer te simpel zijn voor het intellect dat zichzelf in wetten heeft ingegraven, de belangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

5 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ga gewoon mijn eigen blinde vlekken bewaren. Want wat ik bij mezelf niet zie, zie ik ook niet bij de ander. 

 

Dus ook het Koninkrijk van God in ieder mens niet. De kosten van onwetendheid zijn hoger.

Misschien eerst een grotere telescoop kopen om te ontdekken dat het “daar” dan ook niet te vinden is. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-2-2020 om 07:46 zei Fundamenteel:

Gele hesjes te Frankrijk hebben zeer goede kennis van zaken.

Geld hebben we eerst uit het niets verzonnen, pas daarna hebben we allerhande tekorten bedacht die we op een uiterst vreemde manier ook in stand houden, fascinerend is het. Maar ook, het is niet alleen fascinerend, zelfs amper geloofwaardig voor wie deze materie degelijk integreert in zijn/haar herstelonderzoek. De emoties die het vrijwel spontaan opwekt kan je dan maar beter ook niet onderschatten, net zoals de hoop die gelegen ligt in het potentieel dat veel vaker niet gezien wordt, noch begrepen zonder ontvankelijkheid en de bereidheid om een en ander aandachtiger te willen beschouwen. Voor wie nog een paar uurtjes vrij heeft, de rest volgt als vanzelfsprekend in liefde, vertrouwen en steeds meer verbinding. Zo, niets helpt, voor wie begrijpen wil, geen verplichting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Laten we verdwalen in een zee van ruimte eerder dan een economie bestuurd door reuzen in maatpak.

Het absurdisme is een filosofische stroming waarin wordt gesteld dat het leven in essentie geen betekenis heeft, het onmogelijk is rationeel te verklaren waarom er leven is en dat iedere poging om de essentie van het heelal te ontrafelen gedoemd is te mislukken. Volgens absurdisten is het menselijk lijden het resultaat van vergeefse pogingen door individuen om reden of betekenis in de absurde kloof van het bestaan te vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 14:23 zei Fundamenteel:

Neem bv een hypothecaire lening. Als je daar de schuldeiser niet betaalt, zal je gauw ondervinden dat een contract beide wel degelijk bindt.

Als blinde vlekken bestaan dan kunnen we ons ook de vraag stellen welke impact dat heeft op het leven van alledag, in hoeverre kunnen of mogen we begrippen zoals verduistering en verlichting dan letterlijk nemen? En wat gebeurt er dan precies wanneer we die blinde vlekken zouden ophelderen, zou dat in dank aanvaard worden of nu net andersom? Als ervaringswerker in de GGZ ken ik er rationeel doordacht een aantal, het heeft me veel geleerd over veel andere dingen, in cascade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 14:39 zei Fundamenteel:

Neen jij geeft uitleg, ik schets een voorbeeld en vraag hoe ge daar uw uitleg op gaat toepassen? 

Net gelezen, een oudere ziel weet dat geld niet bestaat en aan de andere kant dat het belemmerend werkt bij het zijn wie we werkelijk zijn. Oudere zielen zullen geld als gereedschap gebruiken om hun spirituele vooruitgang te bevorderen of het gebruiken om anderen te helpen die minder goed af zijn. Bizar, misschien had het idee van die voorwaardelijke lotto dan toch een reden, grappig. Ja, waar kan je hiervoor eigenlijk terecht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 20:55 zei Fundamenteel:

Laatst gaf mijn psychiater toe dat ik misschien toch wel eens gelijk kan hebben. Ergens hoopte ik mijn ongelijk daar te vinden...

Zoals een grote naam Bernard Lietaer stelt, rente fungeert als een attractor die eerder onbewust tot wetmatigheden leidt die ook een loopje nemen met de menselijke logica. Dit zien we veel beter wanneer we vanop een afstand naar het geheel kijken, niet wanneer we ons middenin de arena bevinden. Ergo, metadenkend, of simpelweg voor al wie er ten gronde kennis van neemt, kunnen we middels relatief kleine ingrepen heel het systeem doen kantelen in de richting van de aspiraties van de nieuwe GGZ. Zo gezien is er dus weinig aan de hand, tot je je ten diepste afvraagt wat dit nu concreet betekent, overweldigend is niet langer het juiste woord. Maar ook, als integere luis vreedzaam een woeste olifant iets in de oren proberen te fluisteren, vergt al heel wat sprongkracht. Co-creatie, ik hoor het graag zeggen, zo waren ze nog met twee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

Als de ziel levenslessen dient te leren voor het volgende leven dan kan ik me ook de vraag stellen waarom diverse inzichten in dit leven al niet bruikbaar zouden zijn, we zouden dan die kennis gewoon kunnen doorgeven onder het motto ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugde’. Of is dat weer te simpel gedacht?

Soms mogen we van geluk spreken dat de geest nooit zichzelf in vraag stelt, het zou immers zomaar eens kunnen dat we een telescoop blijken te zijn. 

Er is geen levensles. Of toch niet zoals je zou vermoeden. Er is enkel causaliteit. 

Bepaalde dieren worden gekweekt om een ander doel dan zichzelf te dienen. Zo ook is er nu van ieder mens/beroep wel eentje uit een hokje te grijpen. maar kijk wat er met de hokjes gebeurt waar ze vervangbaar zijn door goedkopere werkkrachten en of AI. 

Maar zeggen mensen dat we jobs tegen AI moeten beschermen ben je met zweefkaas bezig. Dat bedrijven zouden terugkomen na een loonlastenverlaging is ook geen kleintje voor de economie he. Loonlastenverlaging is echter niet gelijk aan goedkope derde wereldlanders. In verhouding kosten ze meer voor de samenleving dan ze de politiek opleveren.

Iedereen schuldenvrij maken is dan weer logica anno 2020.... en dan nog wel door de huidige elite te behouden en af te kopen.  Kumbaya my Lord, kumbaya.

11 uur geleden zei TTC:

Zoals een grote naam Bernard Lietaer stelt, rente fungeert als een attractor die eerder onbewust tot wetmatigheden leidt die ook een loopje nemen met de menselijke logica. Dit zien we veel beter wanneer we vanop een afstand naar het geheel kijken, niet wanneer we ons middenin de arena bevinden. Ergo, metadenkend, of simpelweg voor al wie er ten gronde kennis van neemt, kunnen we middels relatief kleine ingrepen heel het systeem doen kantelen in de richting van de aspiraties van de nieuwe GGZ. Zo gezien is er dus weinig aan de hand, tot je je ten diepste afvraagt wat dit nu concreet betekent, overweldigend is niet langer het juiste woord. Maar ook, als integere luis vreedzaam een woeste olifant iets in de oren proberen te fluisteren, vergt al heel wat sprongkracht. Co-creatie, ik hoor het graag zeggen, zo waren ze nog met twee.

Maar het hangt niet van deze olifant noch deze porseleinenkast af....

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei TTC:

Als blinde vlekken bestaan dan kunnen we ons ook de vraag stellen welke impact dat heeft op het leven van alledag, in hoeverre kunnen of mogen we begrippen zoals verduistering en verlichting dan letterlijk nemen? En wat gebeurt er dan precies wanneer we die blinde vlekken zouden ophelderen, zou dat in dank aanvaard worden of nu net andersom? Als ervaringswerker in de GGZ ken ik er rationeel doordacht een aantal, het heeft me veel geleerd over veel andere dingen, in cascade.

Als ik ze bij jou ophelder flame je. Neem je het zelf in dank aan? Lol

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als ik ze bij jou ophelder flame je. Neem je het zelf in dank aan? Lol

Alweer interessant, een mythologie is het geheel van verhalen en denkbeelden van een bepaalde cultuur waarin belangrijke vragen aan bod komen zoals de oorsprong van de mens, de wereld en natuurverschijnselen. Een mythologie kan in de loop van de tijd veranderen en meegroeien met veranderende omstandigheden. Zo zijn mythen als verhalen die moraliseren, educatief zijn en gegeven elementen van een samenleving rechtvaardigen. Doel daarbij is tot inzicht te komen over de werking van de menselijke geest, bruikbaar bij een herstelonderzoek met als risico hierin hopeloos (lees obsessief) te verdwalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Alweer interessant, een mythologie is het geheel van verhalen en denkbeelden van een bepaalde cultuur waarin belangrijke vragen aan bod komen zoals de oorsprong van de mens, de wereld en natuurverschijnselen. Een mythologie kan in de loop van de tijd veranderen en meegroeien met veranderende omstandigheden. Zo zijn mythen als verhalen die moraliseren, educatief zijn en gegeven elementen van een samenleving rechtvaardigen. Doel daarbij is tot inzicht te komen over de werking van de menselijke geest, bruikbaar bij een herstelonderzoek met als risico hierin hopeloos (lees obsessief) te verdwalen.

Je zegt altijd “denk je dat we het niet doorhebben?”. Maar wie nam het serieus vorige week? Wie wees op de rente en dat je van de goederen niet kunt eten? Ja we kunnen allemaal onze goederen opgeven natuurlijk en onder een brug gaan wonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als ik ze bij jou ophelder flame je.

Ik denk dat het ging over die specifieke epistemologische obstakels die het wereldbeeld of onze perceptie vertekenen, de neveneffecten zijn niet mals. 

Zojuist zei Fundamenteel:

Je zegt altijd “denk je dat we het niet doorhebben?”. Maar wie nam het serieus vorige week? Wie wees op de rente en dat je van de goederen niet kunt eten? Ja we kunnen allemaal onze goederen opgeven natuurlijk en onder een brug gaan wonen?

We hadden een lijntje kunnen toevoegen, spreken in halve waarheden laat een vermoeden na. Toch simpel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Ik denk dat het ging over die specifieke epistemologische obstakels die het wereldbeeld of onze perceptie vertekenen, de neveneffecten zijn niet mals. 

We hadden het over uw tabel die ik naar de situatie van vandaag poogde te vertalen. Co creatieve rente is niet aanwezig. Tenzij die dan in de RSZ verwerkt is.... maar hoe dat geld vloeit mag niemand zien natuurlijk. :)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

We hadden het over uw tabel die ik naar de situatie van vandaag poogde te vertalen. Co creatieve rente is niet aanwezig. Tenzij die dan in de RSZ verwerkt is.... maar hoe dat geld vloeit mag niemand zien natuurlijk. :)

Ja, dat is hetzelfde, het zou anders ook geen oefening zijn. 

10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Tenzij die dan in de RSZ verwerkt is.... maar hoe dat geld vloeit mag niemand zien natuurlijk.

Misschien kunnen we beter andersom denken, hoeveel rente betaalt de Belgische staat vandaag aan rente? Heb je daar een idee van? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat is hetzelfde, het zou anders ook geen oefening zijn. 

Misschien kunnen we beter andersom denken, hoeveel rente betaalt de Belgische staat vandaag aan rente? Heb je daar een idee van? 

3,2% van het BNP = rente op de staatsschuld. 

Maar ik wou het eens langs de average Joe zijn kant benaderen, niet de staat/beestensysteem. Eerder langs de kant van den dupe bekijken dus...

bewerkt door Fundamenteel
Op = van !!!
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

3,2% van het BNP = rente op de staatsschuld. Maar ik wou het eens langs de average Joe zijn kant benaderen, niet de staat/beestensysteem. Eerder langs de kant van den dupe bekijken dus...

Vreemd, de rente zou dan variëren naargelang het BNP? Is dat normaal niet afhankelijk van de lening en de afspraken daarover? Average Joe zou ook eerst aandacht kunnen hebben voor dat wat nu misschien nog niet gekend is, om vervolgens te kunnen zien hoe pijnlijk de situatie is, zelfs absurd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Vreemd, de rente zou dan variëren naargelang het BNP? Is dat normaal niet afhankelijk van de lening en de afspraken daarover? Average Joe zou ook eerst aandacht kunnen hebben voor dat wat nu misschien nog niet gekend is, om vervolgens te kunnen zien hoe pijnlijk de situatie is, zelfs absurd. 

Website is wel van 2010, 10j geleden,,,. 

JA rentes zijn in die wereld heel variabel he. Aan haar aandeelhouders betaalt de staat nooit zo signifcant veel uit, maar krijg je daar wel zekerheid voor in ruil. Het is niet dat de staat maar 1 schuldeiser heeft dus swingen die rentes naar alles kanten. Bezie het oo, via obligaties. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fundamenteel:

We hadden het over uw tabel die ik naar de situatie van vandaag poogde te vertalen. Co creatieve rente is niet aanwezig.

Zou je die rente wel willen opnemen in je balans als een aparte lijn? Geeft dat in relatieve zin geen vertekend beeld van de werkelijke situatie? 

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

JA rentes zijn in die wereld heel variabel he. Aan haar aandeelhouders betaalt de staat nooit zo signifcant veel uit, maar krijg je daar wel zekerheid voor in ruil. Het is niet dat de staat maar 1 schuldeiser heeft dus swingen die rentes naar alles kanten. Bezie het oo, via obligaties. 

Vreemd, kan er eigenlijk iemand die wirwar nog volgen? Herinner nog de oefening, de schulden zijn dan weg, ook de rente. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Zou je die rente wel willen opnemen in je balans als een aparte lijn? Geeft dat in relatieve zin geen vertekend beeld van de werkelijke situatie? 

Ik denk niet dat ze die allemaal op 1 hoopje smijten. En dat is ook mijn wereldje niet, dus wat weet ik ervan?

Ik weet alleen dat er aan de meeste schulden een rente verbonden is en dat je met uw liquide middelen geen eten koopt. Tenzij je ze verkoopt, maar dat is niet de bedoeling van een lening. Dat moet renderen na tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik denk niet dat ze die allemaal op 1 hoopje smijten. En dat is ook mijn wereldje niet, dus wat weet ik ervan? Ik weet alleen dat er aan de meeste schulden een rente verbonden is en dat je met uw liquide middelen geen eten koopt. Tenzij je ze verkoopt, maar dat is niet de bedoeling van een lening. Dat moet renderen na tijd.

Met wat ga je dan wel eten kopen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Met wat ga je dan wel eten kopen? 

Van geld, niet geleend geld welteverstaan. Schulden ontstaan niet door voedsel, maar vooral door vastgoed. En dan voor auto’s. Welteverstaan, de average Joe he :) 

De staat zelf verkoopt bv obligaties en omdat gij dan de staat geld “leent” krijg je rente na x aantal tijd. Onze staatsschuld is eigenlijk niet waar de Joe van wakker ligt. Het is de verdeling van inkomsten en uitgaves. Gedenk daarbij Brussel en Wallonië. 

Als de politiek faalt en alleen maar meer blauw, meer ministers, meer bevoegdheden bepleit zijn dat jobs die onze samenleving geen zak geld opbrengen. In zulke mate behouden ze hun profitariaat dat de grote bedrijven naar Oost Europa verhuizen. En omdat de politiek weigert zichzelf te hervormen en vereenvoudigen zal de Joe dus nooit toekomen waarop hij recht had. Hij moet immers opdraaien voor een systeem dat zijn stem aan de kant gooit. 

Waarom moet Joe zijn pensioen hervormd worden terwijl de ministers en het koningshuis zich alleen opslag geven? Nieuwe regering? Eerste hervorming: meer voor hun en minder voor ons. Keer op keer opnieuw.

Laten we eerst dat veranderen.... radicaal omkeren zelfs.... is dat extreem rechts? Het zij zo....

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Van geld, niet geleend geld welteverstaan. Schulden ontstaan niet door voedsel, maar vooral door vastgoed. En dan voor auto’s. Welteverstaan, de average Joe he De staat zelf verkoopt bv obligaties en omdat gij dan de staat geld “leent” krijg je rente na x aantal tijd. Onze staatsschuld is eigenlijk niet waar de Joe van wakker ligt. Het is de verdeling van inkomsten en uitgaves. Gedenk daarbij Brussel en Wallonië. Als de politiek faalt en alleen maar meer blauw, meer ministers, meer bevoegdheden bepleit zijn dat jobs die onze samenleving geen zak geld opbrengen. In zulke mate behouden ze hun profitariaat dat de grote bedrijven naar Oost Europa verhuizen. En omdat ze daar weigeren te hervormen en vereenvoudigen zal de Joe dus nooit toekomen waarop hij recht had. Hij moet immers opdraaien voor een systeem dat zijn stem aan de kant gooit. Waarom moet Joe zijn pensioen hervormd worden terwijl de ministers en het koningshuis zich alleen opslag geven? Nieuwe regering? Eerste hervorming: meer voor hun en minder voor ons. Keer op keer opnieuw. Laten we eerst dat veranderen....

In deze wereld is al het geld schuld, tenzij we onze blik verruimen. Waarom wil je telkens het debat afleiden naar de toxische omgeving waarbinnen onwetendheid zegeviert? Hoe kan je op die manier zien wat bijvoorbeeld Einstein zei? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

In deze wereld is al het geld schuld, tenzij we onze blik verruimen. Waarom wil je telkens het debat afleiden naar de toxische omgeving waarbinnen onwetendheid zegeviert? Hoe kan je op die manier zien wat bijvoorbeeld Einstein zei? 

Jaja TTC, maar ff serieus. Ons voedsel is de schuld niet he.

Ik kan er ook niet aan doen dat deze wereld een toxische omgeving is. Net zoals ik er niet aan kan doen dat al die incidenten gebeuren. Maar fak, ik ga niet doen alsof hier een komma corrigeren al onze problemen zullen oplossen.

Eerst de bron. Anders is het dweilen met de kraan open...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jaja TTC, maar ff serieus. Ons voedsel is de schuld niet he. Ik kan er ook niet aan doen dat deze wereld een toxische omgeving is. Net zoals ik er niet aan kan doen dat al die incidenten gebeuren. Maar fak, ik ga niet doen alsof hier een komma corrigeren al onze problemen zullen oplossen. Eerst de bron. Anders is het dweilen met de kraan open...

Het topic gaat over onwetendheid, net zoals maatschappelijke besluitvormingsprocessen geplaagd worden door beperkte rationaliteit. Dit wil niet zeggen dat mensen dom zijn, het wil a priori zeggen dat ze niet alle opties kennen. Een minderheid kan ze wel kennen waardoor de wereld als tragisch absurd gezien kan worden, niet als een grap of oordeel maar als een nuchtere conclusie die rationeel doordacht onderbouwd wordt. 

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar fak, ik ga niet doen alsof hier een komma corrigeren al onze problemen zullen oplossen. Eerst de bron. Anders is het dweilen met de kraan open...

En, wat is die bron? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Het topic gaat over onwetendheid, net zoals maatschappelijke besluitvormingsprocessen geplaagd worden door beperkte rationaliteit. Dit wil niet zeggen dat mensen dom zijn, het wil a priori zeggen dat ze niet alle opties kennen. Een minderheid kan ze wel kennen waardoor de wereld als tragisch absurd gezien kan worden, niet als een grap of oordeel maar als een nuchtere conclusie die rationeel doordacht onderbouwd wordt. 

En, wat is die bron? 

Neen het topic gaat over een allegaartje waar je liever van de hak naar de tak springt dan te erkennen dat uw tabel veel te ongenuanceerd is. 

Als je niet weet wie of wat de bron is, hoe gaat ge dan ooit uw komma kunnen corrigeren? Eerste les oorlogsvoering, ken uw vijand.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid