Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ah? Staat hier een tabel in de huidige situatie van een alleenstaande arbeider vs alleenstaand werkloos gezin met 5 kinderen? Niet dat het mij in het einde een fluit kan schelen. Ik vreet, zuip en gebruik wat en wanneer ik dat wil. Jehovah-jireh. Ik wou alleen even de neus op de feiten drukken en eens 1 avondje niet verdwalen in het land der dwazen. Failed you have.

Het is een uiterst mysterieus en fascinerend fenomeen, eenvoudig aantonen dat er in een economie geen gebrek aan geld kan zijn maar toch blijven we dat massaal geloven. Wat rest zijn bergen verklaringen waarom een en ander niet begrepen wordt maar finaal brengt dat geen zoden aan de dijk. Metadenkend laat dit het vermoeden dat de menselijke geest zichzelf dermate kan hechten aan een overtuiging dat niet laat vermoeden dat het ooit anders zal worden, los van alle beloften en warme gevoelens over derde orde veranderingen en paradigmashifts.   

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ah? Staat hier een tabel in de huidige situatie van een alleenstaande arbeider vs alleenstaand werkloos gezin met 5 kinderen? 

Tiens, dat gaat precies helemaal niet over waar het nu precies over ging, alsof de duivel in het spel zit, zo lijkt wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

1 minuut geleden zei TTC:

Het is een uiterst mysterieus en fascinerend fenomeen, eenvoudig aantonen dat er in een economie geen gebrek aan geld kan zijn maar toch blijven we dat massaal geloven. Wat rest zijn bergen verklaringen waarom een en ander niet begrepen wordt maar finaal brengt dat geen zoden aan de dijk. Metadenkend laat dit het vermoeden dat de menselijke geest zichzelf dermate kan hechten aan een overtuiging dat niet laat vermoeden dat het ooit anders zal worden, los van alle beloften en warme gevoelens over derde orde veranderingen en paradigmashifts.   

I'm alive again
More alive than I have been in my whole entire life I can
See these people's ears perk up as I begin to spaz with the pen,
I'm a little bit sicker than most,
Shit's gonna get thick again, they say the
Competition is stiff, but I get a hard dick from this shit, now stick it in
I ain't never giving in again
Caution to the wind, complete freedom,
Look at these rappers, how I treat them so why the fuck would I join 'em when I beat 'em yeah
They call me a freak 'cause I like to spit on these pussies 'fore I eat them
Man get these whack cocksuckers off stage, where the fuck is Kanye when you need him?
Snatch the mic from him, bitch I'mma let you finish in a minute,
Yeah that rap was tight, but I'm 'bout to spit the greatest verse of all time
So you might want to go back to the lab tonight and um
Scribble out them rhymes you were gonna spit and start over from scratch and write new ones
But I'm afraid that it ain't gonna make no difference
When I rip this stage and tear it in half tonight
It's an adrenaline rush to feel the bass thump in the place
All the way to the parking lot, fellow
Set fire to the mic and ignite the crowd
You can see the sparks from hot metal
Cold-hearted from the day I Bogarted the game I so started
To rock fellow, when I'm not even in my harshest
You can still get roasted 'cause Marsh is not mellow
'Til I'm toppling from the top I'm not going to stop, I'm standing on my Monopoly board
That means I'm on top of my game and it don't stop, 'til my hip don't hop anymore
When you're so good that you can't say it 'cause it ain't even cool for you to sound cocky anymore
People just get sick 'cause you spit, these fools can't drool or dribble a drop anymore
And you can never break my stride,
You never slow the momentum at any moment I'm about to blow
You'll never take my pride, killing the flow, slow venom and the opponent is getting no
Mercy, mark my words, ain't letting up, relentless I smell blood,
I don't give a fuck, keep giving them hell
Where was you when I fell and needed help up? You get no love

B you get no love

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na de gekende omwegen en pogingen tot misleiding kunnen we dan verder met hetzelfde, over hoe schuldenaren hun schuld niet hoeven te betalen en toch krijgen de schuldeisers hun geld terug. De ontbinding van de schuldrelatie opent heel wat deuren met betrekking tot hedendaagse problemen, zij het onder voorwaarden. In de eerste fase betekent dit een wijziging in de cognitieve structuur van hoe naar het probleem te kijken, ervaringsgerichte oefening toont snel aan dat diverse conditioneringen toch veel weerbarstiger zijn dan wat de eenvoud van de technische bewijslast mag doen vermoeden. Maar niettemin, middels abstrahering en grensverleggend denken wordt degelijke elaboratie gefaciliteerd, van waaruit ook de ernst van de situatie kan geventileerd worden. Dit is niet alleen verbazingwekkend en verwonderlijk maar ook angst- en zorgwekkend, zij het slechts ten gronde begrepen na degelijke elaboratie.

p1Af8Kg.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alweer even geleden dat de methodische twijfel aan bod is gekomen, zo een beetje als aan alles twijfelen waardoor niets nog zeker is. Wat rest is de zekerheid dat twijfel bestaat en er iets is dat hieraan niet kan twijfelen, dat wat we zijn maar niet kunnen zien, als het denkende. En dan de buitenwereld nog, deze valt niet te ontkennen maar is hij wel waarachtig, ben ik wie ik denk te zijn daarom niet gewoon een personage in een film?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Niet dat het mij in het einde een fluit kan schelen. Ik wou alleen even de neus op de feiten drukken en eens 1 avondje niet verdwalen in het land der dwazen.

Methodische twijfel, herstelonderzoek en schematherapie kan, voor wie dat interesseert, helpen om helderheid te brengen in heel wat onzekerheden die veel lotgenoten misschien hebben, het resultaat zegt echter niet dat we ons dan ook beter gaan voelen. Zelfs het tegendeel kan en mag beweerd worden, simpelweg door ons gaandeweg bewust te worden van dat wat we eerder niet eens in vraag stelden maar achteraf onwaar blijkt te zijn. Getuigenissen van ervaringswerkers in de GGZ kunnen bijgevolg dan ook zeer confronterend worden, tenzij de bereidheid en openheid gevonden wordt om een soortgelijk proces te doorlopen. Maar wie is hiertoe bereid als dat ook betekent dat heel je wereldbeeld zou kunnen veranderen? En hoe definiëren we herstel vanuit dit perspectief?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Methodische twijfel, herstelonderzoek en schematherapie kan, voor wie dat interesseert, helpen om helderheid te brengen in heel wat onzekerheden die veel lotgenoten misschien hebben, het resultaat zegt echter niet dat we ons dan ook beter gaan voelen. Zelfs het tegendeel kan en mag beweerd worden, simpelweg door ons gaandeweg bewust te worden van dat wat we eerder niet eens in vraag stelden maar achteraf onwaar blijkt te zijn. Getuigenissen van ervaringswerkers in de GGZ kunnen bijgevolg dan ook zeer confronterend worden, tenzij de bereidheid en openheid gevonden wordt om een soortgelijk proces te doorlopen. Maar wie is hiertoe bereid als dat ook betekent dat heel je wereldbeeld zou kunnen veranderen? En hoe definiëren we herstel vanuit dit perspectief?

Ik denk dat we beter stoppen, met alles. Gewoon nuchter... dan zien hoe de realiteit op ons afkomt. Ik zweet al de pleuris uit mijn lijf bij het idee alleen.

40 days 40 nights, starting at 12pm. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik denk dat we beter stoppen, met alles. Gewoon nuchter... dan zien hoe de realiteit op ons afkomt. Ik zweet al de pleuris uit mijn lijf bij het idee alleen. 40 days 40 nights, starting at 12pm. 

Ja, spreken over paradigmashifts maakt velen angstig, het impliceert wel een en ander. Daarom dat er ook OPS-lijders bestaan, heel eenvoudig eigenlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neenee geen angst. Ik werd lui, slordig en niet zo joviaal meer als ik ooit was. Tenslotte ben ik nu verloofd he :) 

Hoe dan ook, om het klimaatdebat luister bij te zetten hebben ervaringswerkers in de GGZ heel eenvoudige oefeningen bedacht, zelfs GGZ-experten hebben er schrik van. Hoe willen we stigma vanuit dat standpunt dan definiëren, als dat wat we liever niet willen zien wegens te pijnlijk om te moeten (h)erkennen? Ja, we spreken vandaag graag over ervaringsgericht en paradigmashifts, het vermoeden wordt echter wel gewekt dat er over veel liever niets gezegd wordt, de onbesproken innerlijke pijn en het beeld dat daarbij hoort.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei TTC:

Hoe dan ook, om het klimaatdebat luister bij te zetten hebben ervaringswerkers in de GGZ heel eenvoudige oefeningen bedacht, zelfs GGZ-experten hebben er schrik van. Hoe willen we stigma vanuit dat standpunt dan definiëren, als dat wat we liever niet willen zien wegens te pijnlijk om te moeten (h)erkennen? Ja, we spreken vandaag graag over ervaringsgericht en paradigmashifts, het vermoeden wordt echter wel gewekt dat er over veel liever niets gezegd wordt, de onbesproken innerlijke pijn en het beeld dat daarbij hoort.

Een wijze man zei ooit: bevrijd jezelf van de illusie van ideologie en cultuur. 

Wat niet gemakkelijk is neen, maar wel iets dat ik als gelovige streef te doen. Hoe vaak ik ook crash and burn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Een wijze man zei ooit: bevrijd jezelf van de illusie van ideologie en cultuur. Wat niet gemakkelijk is neen, maar wel iets dat ik als gelovige streef te doen. Hoe vaak ik ook crash and burn. 

Die bevrijding is niet het probleem, wat zou je vervolgens doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Fundamenteel:

Je zou die troela beter niet te fel voeden. Ze weet niets.

Als we mindfulness beschouwen als het nuchter getuige zijn van gedachten die als wolken voorbij drijven dan kunnen we ons ook de vraag stellen welke wolken we niet zien, net zoals allerhande donderwolken die we misschien liever niet zien. Maar hoe komen we dan te weten wat we niet zien? Fascinerend wordt het misschien pas echt wanneer nu net die ontbrekende wolken een antwoord bieden op de donderwolken waardoor plotsklaps de zon begint te stralen, niet enkel van buitenaf maar ook van binnenuit, als de expressie hoopvolle gedachten, als een wolk van liefde die ons in vervoering brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Fundamenteel:

Neem bv een hypothecaire lening. Als je daar de schuldeiser niet betaalt, zal je gauw ondervinden dat een contract beide wel degelijk bindt.

Voor een aantal ervaringswerkers in de GGZ kan het interessante oefening worden om bijvoorbeeld de gele hesjes te interpelleren naar hun kennis over diverse epistemologische obstakels die zich in het vigerende economische systeem laten opmerken. Hetzelfde geldt voor andere sociale spelers, niet om het lont aan het vuur te steken maar nu net om meer wederzijds begrip, open dialoog en meer verbinding mogelijk te maken. Maar dat is, zoals eigen aan paradigmashifts, veel makkelijker gezegd dan gedaan om 1000+1 redenen. Om dezelfde reden is actieve participatie van de GGZ dan ook gewenst, tenzij we appelen peren gaan noemen en doen alsof ze naar bananen smaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 10:44 zei Plume:

Eerder je eigen nachtmerrie.

Wat haal ik in m’n hoofd en wat probeer ik los te laten binnen het kader van de aspiraties van de nieuwe GGZ? Bestaan er katalysatoren die dat proces aanzienlijk kunnen versnellen en wat gaat dan de uitkomst zijn? Verandert hierdoor mijn perceptie over wat herstel betekent? En hoe gaat de GGZ reageren op dat wat zich innerlijk ontvouwt wanneer we effectief diverse katalysatoren toelaten tot ons bewustzijn? En misschien nog veel belangrijker, hoe ga ik zelf reageren wanneer ik deze oefening zou aanvatten, gaat dat wel zo leuk zijn dan ik me nu in al m’n enthousiasme en hoop voorstel? Wat haal ik in m’n hoofd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Voor een aantal ervaringswerkers in de GGZ kan het interessante oefening worden om bijvoorbeeld de gele hesjes te interpelleren naar hun kennis over diverse epistemologische obstakels die zich in het vigerende economische systeem laten opmerken. Hetzelfde geldt voor andere sociale spelers, niet om het lont aan het vuur te steken maar nu net om meer wederzijds begrip, open dialoog en meer verbinding mogelijk te maken. Maar dat is, zoals eigen aan paradigmashifts, veel makkelijker gezegd dan gedaan om 1000+1 redenen. Om dezelfde reden is actieve participatie van de GGZ dan ook gewenst, tenzij we appelen peren gaan noemen en doen alsof ze naar bananen smaken.

En wat wilt ge concreet dat de ggz voor u doet? Concreet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

En wat wilt ge concreet dat de ggz voor u doet? Concreet he.

Voor een aantal ervaringswerkers in de GGZ kan het interessante oefening worden om bijvoorbeeld de gele hesjes te interpelleren naar hun kennis over diverse epistemologische obstakels die zich in het vigerende economische systeem laten opmerken. Hetzelfde geldt voor andere sociale spelers, zoals de GGZ.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Concreet he.

Het is apart, omdenken kan misschien als een grap beginnen en uitmonden in een project dat je hart dan wel vervuld met hoop en liefde maar finaal een nachtmerrie wordt, wat minder grappig is. Het is echter wel op deze manier dat je veel meer affectie begint te voelen met allerhande citaten die direct of indirect naar dezelfde fenomenen verwijzen, introspectie, contemplatie, herstel en perceptie. En ja, een overweldigend aanbod aan dooddoeners, dat ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 10:50 zei Fundamenteel:

En het is natuurlijk altijd de ander... áltijd 

Soms probeer ik iets toe te lichten, een kapitale denkfout uit zich voor mij in zinnen waarin zowel verlossing als gevangenschap zich simultaan etaleren en dat normaal vinden, misschien zelfs niet eens opmerken. Maar dat hebben al velen gezegd, niets nieuws onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 14:39 zei Fundamenteel:

Zo eenvoudig is het niet he.

Voor wie begrijpen wil, het hier met regelmaat vrij aangeboden denkexperiment is niet zomaar tot stand gekomen, het is het resultaat van een pad van verschrikking, introspectie, euforie, verbazing, verwondering, conflict, depressie en stigma. Het valt weinigen dan ook op dat er achter dit eenvoudige experiment boekenkasten verscholen zitten, het is dan ook een synthese van een zwaar bevochten herstelonderzoek waar velen zich in verslikken. Als OPS-lijder zal dit wellicht zo blijven voor de rest van m’n leven, kijken naar een wereld die op een A4’tje past. En wie het wil hebben over empathie kan me hier best geen extra vragen over stellen, noch over hartenpijn, verdriet, machteloosheid, stigma en eenzaamheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei TTC:

Voor een aantal ervaringswerkers in de GGZ kan het interessante oefening worden om bijvoorbeeld de gele hesjes te interpelleren naar hun kennis over diverse epistemologische obstakels die zich in het vigerende economische systeem laten opmerken. Hetzelfde geldt voor andere sociale spelers, zoals de GGZ.

En als dat antwoord u dan niet aanstaat omdat het niet poco is?

Gele hesjes te Frankrijk hebben zeer goede kennis van zaken. Vele beter dan die nablaters van de msm die nog geen collaboratie met de vijand tussen de lijnen kunnen opmerken. Laat staan de Franse revolutie :) 

Zie je dan niet dat geschiedenis zich herhaalt? En dat Joden weer veel de bliksemafleider vàn de echte problemen zijn? Bij de gele hesje zogezegd anti semieten, bleek dat een Arabier te zijn die louter zo een vestje aandeed om amok te maken.

Moge dat snel bekend worden, hoe antisemitisme toegedekt werd tot in de media om de verkiezingen niet te beīnvloeden. Wij, de nationalisten, zijn pro Israël en zijn het praten over een herstel van een probleem moe.

Het obstakel van de gele hesjes in Frankrijk is Macron en de EU. Macron koos zijn volk af te beulen met doden tot gevolg. Zelfs ouderen gehandicapten in rolstoel kregen van de matrak.

Geen herstel. In feite zijn er grove misdaden gepleegd jegens de hele Europese bevolking, door de EU. Weg ermee.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei TTC:

Soms probeer ik iets toe te lichten, een kapitale denkfout uit zich voor mij in zinnen waarin zowel verlossing als gevangenschap zich simultaan etaleren en dat normaal vinden, misschien zelfs niet eens opmerken. Maar dat hebben al velen gezegd, niets nieuws onder de zon.

Het is allemaal theorie waar we in praktijk niets mee zijn. 

Stuurt anders alle Vlaamse politici eens een mail en tel hoeveel er geroepen zijn ons te verlossen van kapitale denkfouten. 

De gewone burger komt niet eerst in deze economie he. Wat gebeurt er met een trucker die 35j werkte maar nu vervangen wordt door AI en diens uitkering in tijd beperkt wordt? Denk je dat dat een foutje of agenda is?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is allemaal theorie waar we in praktijk niets mee zijn. Stuurt anders alle Vlaamse politici eens een mail en tel hoeveel er geroepen zijn ons te verlossen van kapitale denkfouten. De gewone burger komt niet eerst in deze economie he. Wat gebeurt er met een trucker die 35j werkte maar nu vervangen wordt door AI en diens uitkering in tijd beperkt wordt? Denk je dat dat een foutje of agenda is?

De tirannie van de meerderheid is geen scheldwoord, het is de geijkte term om het neveneffect te beschrijven van een economie die een aantal elementen over het hoofd ziet. Voor herstelonderzoekers kan dit aanvankelijk tot veel twijfel leiden, en veel meer psychische ongemakken die vanuit het perspectief van die meerderheid nauwelijks ten gronde begrepen worden. En wie het fijne wil weten zal zich mogen verwachten aan een kwelling die je niemand toewenst, met finaal een uitermate hoopvol resultaat dat simultaan een vergiftigd geschenk zal blijken. Namelijk, de ondraaglijkheid van het innerlijke weten dat er morgen weer iets staat te gebeuren om redenen die als tragisch absurd kunnen gepercipieerd worden, wat logisch te begrijpen is voor wie dit ernstig neemt. Men vroeg ervaringswerkers in de GGZ om te getuigen, ben er alleen nog niet zo zeker van of dat zonder risico is, hoe integer en vreedzaam ook.

8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Stuurt anders alle Vlaamse politici eens een mail en tel hoeveel er geroepen zijn ons te verlossen van kapitale denkfouten. 

Waarom denk je dat we ons zorgen maken, omdat we dat nog niet geprobeerd hebben misschien? Hoe komt het eigenlijk dat je altijd vergeet wat we je al duizend keer gezegd hebben? Of speel je hier een andere rol misschien? Vergeet Jezus en God niet af en toe te vermelden, zo lijkt het echter. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid