Spring naar bijdragen

ongelovigen en kwade geesten


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Modestus:

Denk ook aan 40 dagen van zijn eenzame verblijf in de woestijn, waar hij streng vastte voordat hij zijn missie of heilswerk onder de mensen begon te doen.

Een maand of zo kan geen kwaad en kan helpen tot jezelf te komen. Maar een levenswijze er van maken is niet de bedoeling. Iedere Christen heeft de taak het goede nieuws te vermenigvuldigen en dat kan niet door altijd je mond dicht te houden. Het doet mij Boedistisch aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 297
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Degene die deze ascese op zich namen leefden met name in de tijd wanneer het christendom algemeen aanvaard werd als staatsreligie (Romeinse en Oost-Romeinse Rijk vanaf 4de eeuw) en iedereen hoorde een

Als je met het laatste doelt op het monastieke leven, sta me dan toe je mee te geven dat men daarbinnen nu juist nadrukkelijk níét op zichzelf gefocust is, maar uitsluitend en alleen op Christus. In

Ergens in de brieven van Paulus schrijft hij dat hij kort na zijn bekering naar Arabië ging. Wat deed hij daar dat schrijft hij niet. Maar er bestaat het vermoeden dat hij daar ook als asceet leefde o

3 minuten geleden zei sjako:

Een maand of zo kan geen kwaad en kan helpen tot jezelf te komen. Maar een levenswijze er van maken is niet de bedoeling. Iedere Christen heeft de taak het goede nieuws te vermenigvuldigen en dat kan niet door altijd je mond dicht te houden. Het doet mij Boedistisch aan.

*Boeddhistisch (sorry). Hoe weet je dat de Here Jezus in de tijd die niet beschreven staat in de Bijbel niet naar India en omstreken is gereisd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Van de prediking zal dan niet veel van terecht komen. Ik vind het heel erg op jezelf gericht. Het voelt niet goed.

En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen. Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten? Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers? Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is. (1 Korinthiërs 12: 28-31)

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Modestus:

En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen. Zijn zij allen apostelen?

Het is wat je zegt: BINNEN de gemeente. Ieder lid heeft de plicht zijn talenten te vermeerderen en dit naar buiten te dragen.  Dit kan niet door te zwijgen. Ik heb al verschillende teksten laten zien dat Jezus wilt dat je je licht laat schijnen in de donkere wereld. Apostelen zijn uitgestorven, predikers niet. Zouden die er niet zijn dan zou God het de straatstenen uit laten schreeuwen, maar God gebruikt liever mensen. Het Christendom is bij uitstek een religie die naar buiten gaat. Het op jezelf focussen past daar gewoon niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Het Christendom is bij uitstek een religie die naar buiten gaat. Het op jezelf focussen past daar gewoon niet in.

Als je met het laatste doelt op het monastieke leven, sta me dan toe je mee te geven dat men daarbinnen nu juist nadrukkelijk níét op zichzelf gefocust is, maar uitsluitend en alleen op Christus.
In de stilte en in de eenzaamheid wordt zijn zachte Stem gehoord en wordt de strijd tegen de duivel gestreden. In de stilte ontmoet men Christus, de Welbeminde, om elkaar lief te hebben op een manier die niet in woorden of zelfs gevoelens is uit te drukken.

De kloosters ondersteunen het apostolaat met hun gebed, hun eigen verdere werkzaamheden en simpelweg door er te zíjn. De zogenoemde actieve kloosters dragen daarbij ook directer bij aan de samenleving door onderwijs, verpleging, evangelisatie, etc. Zij tonen wat het is om Jezus radicaal te volgen in soberheid, gehoorzaamheid en kuisheid, om alles wat je hebt te verkopen, je te onthechten van de wereld en Hem te volgen.
Heel wat ook niet-gelovige mensen hebben God mogen ontmoeten binnen de kloostermuren, heel wat roepingen zijn er gehoord, vele confrontaties met de eigen vaak wispelturige geest zijn er aangegaan.
De kracht van het (stille) gebed voor Kerk en wereld en de evangeliserende, heilzame werking die kloosters op de samenleving kunnen hebben kan niet worden onderschat. Hoe meer je aan God geeft, hoe meer je nu eenmaal van Hem ontvangt.

Moet iedereen dan monnik of moniaal worden? Natuurlijk niet; er zijn vele roepingen en werkzaamheden binnen de Kerk. Niet iedereen kan zomaar alles opgeven om Christus te volgen, dus worden de meeste gelovigen geroepen om in de eigen gemeenschap en het eigen gezin naar het Evangelie te leven.
Het is dan ook een misverstand om te denken dat evangelisatie maar op één manier gedaan kan worden en dat elke gelovige die manier moet uitoefenen.
Niet iedereen hoeft de straat op, niet iedereen hoeft priester te worden, niet iedereen hoeft onderwijs te geven, niet iedereen hoeft te verplegen, niet iedereen hoeft een gezin te stichten. Maar iedereen heeft de opdracht om te getuigen van Christus in doen en laten, op de wijze die Christus in je geweten dan aangeeft.

Een mooie uitspraak die ik eens las: het klooster dient geen doel, het klooster dient God. Laat dat ons grootste verlangen zijn, waar we ook geroepen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-12-2019 om 09:30 zei Bastiaan73:

De vrucht die stilte met zich meebrengt is bekend aan hem die het heeft ervaren. In de vroege stadia van ons kartuizer leven kunnen we stilte een last vinden; als we echter trouw zijn, zal er geleidelijk in ons iets uit onze stilte zelf worden geboren, dat ons naar nog grotere stilte zal trekken. Om dit te bereiken, is het onze regel niet met elkaar te spreken zonder toestemming van de president.

Bron: http://www.chartreux.org/en/texts/statutes-book-1.php#c4 (vertaald met Google)

Dank je en ook @Robert Frans. En om het belang van stilte en gebed te illustreren heb ik een prachtige monastieke Griekse liedje geupload (met Nederlandse ondertiteling). Geniet ervan en ontspan :-)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-12-2019 om 20:58 zei sjako:

Het is de meest aannemelijke verklaring. Nergens staat dat de verjaardag van Christus gevierd moet worden. Logisch want verjaardagen werden niet gevierd door Joden en dus ook niet door de eerste Christenen. Kerst is een brei van allerlei gebruiken, maar met de waarheid heeft het niet veel te maken.

neen de best gekende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei ZENODotus:

neen de best gekende.

Snap best dat het lastig is om te erkennen voor de kerk. De kerken zitten vol met kerst. Maar je moet toch wel heel eigenwijs zijn om het niet te zien. Het overdadige eten, cadeaus, het versieren van een boom, mistletoe en vooral de datum. Het zou niet eens in het hoofd van eerste Christenen opgekomen zijn. De eerste Christenen vierden niet eens verjaardagen. https://www.digibron.nl/search/detail/e00a28a08e160610d1349c3f19379806/verjaardagsfeesten-onbekend-bij-de-eerste-christenen
Maar ik hou er over op. Het is een geesteshouding die je niet zo maar veranderd. Paulus waarschuwde ons voor deze praktijken. 2Kor 6:14

Kom niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat heeft rechtvaardigheid te maken met wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis gemeen?  15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Be̱lial? Wat heeft een gelovige gemeen met een ongelovige?  16 Welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn een tempel van een levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal onder hen wonen en onder hen wandelen, en ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.’  17 ‘“Ga daarom uit hun midden weg en scheid je van hen af,” zegt Jehovah, “raak het onreine niet meer aan”’, ‘“en ik zal jullie aannemen.”’  

Jeremia 10:3

Want de gebruiken van de volken berusten op een illusie.Het is maar een boom uit het woud die is omgehakt,waarna de ambachtsman hem met zijn gereedschap heeft bewerkt.  4 Ze versieren hem met zilver en goud,en met een hamer spijkeren ze hem vast zodat hij niet omvalt.  5 Ze kunnen niet praten, net als een vogelverschrikker in een komkommerveld.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Snap best dat het lastig is om te erkennen voor de kerk. De kerken zitten vol met kerst. Maar je moet toch wel heel eigenwijs zijn om het niet te zien. Het overdadige eten, cadeaus, het versieren van een boom, mistletoe en vooral de datum. Het zou niet eens in het hoofd van eerste Christenen opgekomen zijn. De eerste Christenen vierden niet eens verjaardagen. https://www.digibron.nl/search/detail/e00a28a08e160610d1349c3f19379806/verjaardagsfeesten-onbekend-bij-de-eerste-christenen
Maar ik hou er over op. Het is een geesteshouding die je niet zo maar veranderd. Paulus waarschuwde ons voor deze praktijken. 2Kor 6:14

Kom niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat heeft rechtvaardigheid te maken met wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis gemeen?  15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Be̱lial? Wat heeft een gelovige gemeen met een ongelovige?  16 Welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn een tempel van een levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal onder hen wonen en onder hen wandelen, en ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.’  17 ‘“Ga daarom uit hun midden weg en scheid je van hen af,” zegt Jehovah, “raak het onreine niet meer aan”’, ‘“en ik zal jullie aannemen.”’  

Jeremia 10:3

Want de gebruiken van de volken berusten op een illusie.Het is maar een boom uit het woud die is omgehakt,waarna de ambachtsman hem met zijn gereedschap heeft bewerkt.  4 Ze versieren hem met zilver en goud,en met een hamer spijkeren ze hem vast zodat hij niet omvalt.  5 Ze kunnen niet praten, net als een vogelverschrikker in een komkommerveld.

 

 

Ik tegenstelling tot jou heb ik me niet aan kerkelijke dogma's te houden en heb ik ook geen trouw beloofd aan een kerk. Maar ik begrijp wel dat je het moeilijk te verkroppen vindt als informatie niet geheel strookt met wat de Wachttoren je vertelt. Ook het willekeurig knippen en plakken uit de Bijbel maakt weinig indruk. Neem b.v. Jeremia 10.3, het gaat hier niet om een boom an sich, maar over de aanbidding van hout. We zien trouwens in het Oude Testament, en dat is vrij interessant, dat na de ballingschap er bijzonder weinig keren nog gehamerd wordt op afgodendienst van de Hebreeërs. Verder gaat het ook niet over de gebruiken, die grotendeels een stuk jonger zijn dan de keuze van de datum. De vergelijking met verjaardagen begrijp ik van jouw kant natuurlijk, behalve dat we zien dat de dag van de geboorte van de Heer bijzonder heuglijk werd beschouwd, zelfs de engelen riepen het uit aan de herders, en ik kan de vergelijking doortrekken naar huwelijksverjaardagen, die jij en je clubje dan weer geen enkel bezwaar vinden, weinig consistent als je het mij vraagt. Verder is interessant wat in Rom 14.5 staat. Maar je hebt gelijk het is hier enerzijds off topic, anderzijds hebben we elk jaar deze discussie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ZENODotus Wees eens eerlijk, zie jij Petrus, Paulus etc gezellig onder de kerstboom zitten? Zouden ze dat goedkeuren denk je? Een geboortedag is zeker een heugelijke dag, maar deze dag exact bijhouden en vieren met kaarsen, taart, bijeenkomen werd zeker niet gedaan door de Joden en de eerste Christenen. Dat beeft allemaal met astrologie te maken. Huwelijksfeesten zijn heel wat anders dan verjaardagsfeesten. Maar ik kan niet meer dan waarschuwen. Wat je er mee doet moet jezelf weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Leeftijd komt eigenlijk neer op het aantal rondjes dat je het draaien van de aarde om de zon mee mag maken.

Feit blijft dat Joden en de eerste Christenen het niet vierden. Het was ook niet te vieren toendertijd. Maanden hadden elk jaar wisselend 29 of 30 dagen, afhankelijk van het verschijnen van de maansikkel.  Er werd regelmatig een dertiende maand toegevoegd aan een jaar. Het was Gods kalender, niet die we nu kennen. Het was eenvoudigweg dus niet bij te houden.
Bij heidenen die een andere kalender hadden werd wel verjaardagen gevierd. Kaarsjes op de taart verwijst nog naar het branden van kaarsen om kwade geesten te verjagen. De gelukswensen was om goede geesten te steunen en kwade te verjagen. Ook werd het gebruikt voor horoscopen. In wezen is het uiten van gelukswensen een toepassing van toverij. Op die dag was de persoon dichter bij de geestenwereld. 
Voor satanisten is de verjaardag zelfs de belangrijkste dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

, zie jij Petrus, Paulus etc gezellig onder de kerstboom zitten?.

Jezus wel. En Paulus zeer zeker ook. En zij zouden dat doen met vreugde. Maar kun je dat niet met vreugde, dan moet je het niet doen. Je moet je eigen geweten daarin volgen tijden het groeiproces dat geloofsopbouw heet. Het gaat erom mee te geven met de fase waarin jouw persoonlijk individueel geloof zich in bevindt zonder daarin te verstarren. Helaas werken kerken dat vaak chronisch tegen. Het Wachttorengenootschap is daar helaas een sterk voorbeeld van. Christus wil je vrijmaken maar dat mag niet van de georganiseerde religie. Dogmatisch zijn over eten en feesten staat de bevrijding die Christus voor ogen heeft in de weg. Vier wel of vier niet maar doe het in stilte voor de Heer en zadel anderen niet met een Juk op waarvan Christus hen bevrijd heeft.

Romeinen 14, 1-11

14 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. De een gelooft dat hij alles mag eten, Maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Wie een feestdag viert, doet dat om de Heerte eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Plume:

Jezus wel. En Paulus zeer zeker ook.

Tjongejonge ga eens een Bijbelstudie doen, kan dit antwoord niet serieus nemen.

52 minuten geleden zei Plume:

Christus wil je vrijmaken maar dat mag niet van de georganiseerde religie.

Christus wilt je vrijmaken van valse religie en tradities. Het is niet zo dat alles maar kan. Ik zeg het voor je eigen bestwil.

Romeinen is geschreven voor Joodse Christenen. Er was onenigheid over het vieren van Joodse feestdagen. Daar gaf Paulus enige vrijheid in. Later verklaarde Paulus dat die feesten alleen maar een schaduw waren van de waarheid. Paulus heeft het hier niet over feesten met vals religieuze wortels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Tjongejonge ga eens een Bijbelstudie doen, kan dit antwoord niet serieus nemen.

Christus wilt je vrijmaken van valse religie en tradities. Het is niet zo dat alles maar kan. Ik zeg het voor je eigen bestwil.

Romeinen is geschreven voor Joodse Christenen. Er was onenigheid over het vieren van Joodse feestdagen. Daar gaf Paulus enige vrijheid in. Later verklaarde Paulus dat die feesten alleen maar een schaduw waren van de waarheid. Paulus heeft het hier niet over feesten met vals religieuze wortels.

Zolang jij nog steeds in afgoden gelooft moet je je onthouden van alles wat jij gelooft dat afgoden dient. Een gevorderde gelovige in Christus weet dat afgoden niet bestaan en neemt nergens aanstoot aan. Niet aan een kerstboom, niet aan Paaseieren, niet aan verjaardagen, nergens. Hij kan overal van genieten zonder enigerlei bezwaar.  Maar zolang jij nog in afgoden gelooft, moet je het niet doen. Zo simpel is het.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

Zolang jij nog steeds in afgoden gelooft

Dat bedoel het jk nu. Je hebt geen kennis.  Handelingen 15:28

Want de heilige geest en wij hebben besloten jullie geen verdere last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:  29 blijf je onthouden van dingen die aan afgoden zijn geofferd, van bloed, van verstikt vlees en van seksuele immoraliteit. Als je je verre houdt van die dingen, zal het goed met je gaan. Wij wensen jullie het beste toe!’

1Kor 8:1

Nu iets over het voedsel dat aan afgoden is geofferd. We weten dat we allemaal kennis hebben. Kennis blaast op, maar liefde bouwt op.

Paulus geloofde er dus ook in. 
Jehovah heeft die valse religie meegemaakt en haat die. Dus je kan dus niet zeggen dat we nu die feesten wel mogen doen omdat die afgoden niet bestaan. Die afgoden zijn nepgoden die eigenlijk demonen zijn. Je kan niet aan de tafel van de Heer zitten en tegelijkertijd aan de tafel van demonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Dat bedoel het jk nu. Je hebt geen kennis.  Handelingen 15:28

Want de heilige geest en wij hebben besloten jullie geen verdere last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:  29 blijf je onthouden van dingen die aan afgoden zijn geofferd, van bloed, van verstikt vlees en van seksuele immoraliteit. Als je je verre houdt van die dingen, zal het goed met je gaan. Wij wensen jullie het beste toe!’

1Kor 8:1

Nu iets over het voedsel dat aan afgoden is geofferd. We weten dat we allemaal kennis hebben. Kennis blaast op, maar liefde bouwt op.

Paulus geloofde er dus ook in. 
Jehovah heeft die valse religie meegemaakt en haat die. Dus je kan dus niet zeggen dat we nu die feesten wel mogen doen omdat die afgoden niet bestaan. Die afgoden zijn nepgoden die eigenlijk demonen zijn. Je kan niet aan de tafel van de Heer zitten en tegelijkertijd aan de tafel van demonen.

Zeker vergeten dat Paulus naar de Areopagus ging.

http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/A/Athene / Areopagus/464/

Ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt. Een verjaardag, een kerstfeest, het zijn allemaal mogelijkheden om de liefde van Christus te vieren.   Mogelijkheden tot in liefde samenzijn. En waar je die mogelijkheden dogmatisch afkapt doe je Christus tekort. Zo simpel is het.

En voel je je er niet goed bij, dan vier je het niet, omdat Christus je bevrijd heeft van datgeen wat je dan als juk ervaart van mensen. 

Zo simpel is het.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Plume:

Nee voor jou nog niet kennelijk.

 Angst voor vrijheid kan hardnekkig zijn.

De eerste mensen Adam en Eva hadden al een vrije wil. Het is maar wat je er mee doet. Je kan geen twee meesters dienen. Of je zit aan de tafel van Jehovah en Jezus of aan de tafel van demonen.

1Kor 10:20 is duidelijk hierin

Nee, maar ik zeg dat de heidenen hun slachtoffers aan demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat jullie delen met de demonen.  21 Je kunt niet drinken uit de beker van Jehovah en uit de beker van de demonen. Je kunt niet eten aan ‘de tafel van Jehovah’ en aan de tafel van de demonen.  22 Of ‘zijn we Jehovah jaloers aan het maken’? Zijn we soms sterker dan hij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei sjako:

De eerste mensen Adam en Eva hadden al een vrije wil. Het is maar wat je er mee doet. Je kan geen twee meesters dienen. Of je zit aan de tafel van Jehovah en Jezus of aan de tafel van demonen.

1Kor 10:20 is duidelijk hierin

Nee, maar ik zeg dat de heidenen hun slachtoffers aan demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat jullie delen met de demonen.  21 Je kunt niet drinken uit de beker van Jehovah en uit de beker van de demonen. Je kunt niet eten aan ‘de tafel van Jehovah’ en aan de tafel van de demonen.  22 Of ‘zijn we Jehovah jaloers aan het maken’? Zijn we soms sterker dan hij?

Zoals ik al zei maakt het weinig indruk om willekeurig schriftplaatsen die in je straatje passen te plaatsen... Dat gaat dan ook om iets heel anders. Lees maar Rom 14 nog eens door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De eerste mensen Adam en Eva hadden al een vrije wil.

Nee hoor. Dat hadden ze helemaal niet.  Je kunt pas spreken van een vrije wil als alle informatie bekend is en je een bewuste keuze kunt maken op basis van alle informatie. Adam en Eva waren al gevallen voordat ze in het paradijs waren sjako. Daarom werden ze door God in verzoeking geleid.  Dat is zo klaar als een klontje.  Die scheppingsmythen zijn ouder dan de Bijbel. En ze zijn op vele manieren te interpreteren. Maar laat ik voor nu even met jou uitgaan van de orthodoxe letterlijkneming van het paradijsverhaal. En dat de straffende wraakgod Jaweh de echte God is en de slang de vermeende duivel.  Dan is het zo dat God toestond dat de zogenaamde duivel Adam en Eva in verzoeking leidde.   Jezus onderwijst het gebed genaamd Onze Vader “en leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van het kwade”. Vader heeft dus willens en wetens Adam en Eva in verzoeking geleid, omdat ze helemaal niet in een echt paradijs waren, maar gevangen zaten in onwetendheid van hun toestand. Ze hadden geen zelfkennis en derhalve ook geen Godskennis. 

Jezus zei aan het kruis tegen de moordenaar, heden zult u met mij in het paradijs zijn.  (Ja ik weet wat het Wachttorengenootschap daarvan heeft gemaakt  en het is overduidelijk dat dat niet juist is, want noch Jezus noch de moordenaar waren zo achterlijk dat ze niet in de gaten hadden dat het vandaag was toen Jezus sprak en de moordenaar het hoorde, dat dat erbij gezegd zou moeten worden). En waar ging Jezus naartoe die dag? Naar het dodenrijk.  Samen met de moordenaar.  Dat is het paradijs. Daar leefden Adam en Eva ook al voordat ze hun stoffelijke huiden kregen en op de stoffelijke aarde werden gezet hun onwetende  leven zonder zelfkennis en dus ook zonder Godskennis. 

En in de topic “Een niet-christen leest de Bijbel” schrijf je terecht:

Citaat

Net zoals de engelen dat ook kunnen. Een geestelijk lichaam kan blijkbaar een vleselijke vorm aannemen. Maar het is wat ook JG zeggen: Jezus kreeg een nieuw, geestelijk, lichaam. Het opstandingslichaam.

 


Jezus was dus een Engel. Beter nog De Engel des Heeren, die ook al optrad in het Oude Testament. Hij heeft zijn hoge positie opgegeven, cq zijn vleugels afgelegd, om met een sterfelijk lichaam geboren te worden en zo zichzelf gelijk te make aan de mensen. De mensen zijn in hun oorspronkelijke toestand gemaakt naar het beeld en de gelijkenis van God, net als Christus.  Ergo de mens was, net zoals Jezus, oorspronkelijk een Engel, maar is zijn vermogens, zijn vleugels kwijtgeraakt. En Christus wil je die teruggeven door je te overkleden met de Zijne.  

Jezus werd voor korte tijd onder de engelen gesteld. Die engelen zijn wij en die wij hebben hem vermoord aan het kruis (hij is onder ons bestuur geplaatst immers, Pilates en het Sanhedrin hebben Jezus de dood in gejaagd), wat precies Vaders bedoeling was, zodat wij ons bewust zouden worden van onze verschrikkelijk lage natuur toestand en de grootse Rijkdom die hier op aarde in Jezus Christus heeft rondgelopen.

 

En om het overzicht af te ronden nog het volgende: christenen zien de duivel als hun vijand hè? En de duivel moet gestraft, en wel door altijddurende kwellingen, etcetera. Dat is het grote probleem waardoor ze niet willen erkennen dat ze zelf die gevallen engel zijn die satan achterna liepen.  Maar wat heeft God gezegd toen Hij op aarde was in Zijn Zoon, Jezus van Nazareth? ———>>>>> Heb uw vijanden lief.   En wat onderwees Jezus nog meer?———>>>>> Heb uw naaste lief zowel als uzelf. 

De moraal van dit verhaal: je bent het allemaal zelf. Je lagere natuur is de gevallen engel. Wat van de oorspronkelijke engel overbleef  is nog de godsvonk die in ieder mens aanwezig is gebleven. En  wanneer de gevallen engel in ons tot inkeer wil komen, zijn kruis oppakt en het Juk van Christus op zich wil nemen,  zijn lagere natuur laat kruisigen zodat de Zoon in hem groter kan groeien en zich door de overkleding met het geestelijk lichaam van Christus in ere wil laten herstellen, kan hij terugkeren dat wil zeggen krijgt hij van de Vader zijn vleugels terug en ontvangt zijn oorspronkelijke positie die hij ooit innam bij de Vader in de hoogste hemel.

Wie dit beseft en zich ten diepste vernederd voelt, begrijpt waarom Jezus zijn vleugels vrijwillig afstond om ons lot op zich te nemen, in een lendendoekje aan het kruis te sterven, om onze pijn en schaamte te verzachten. 

Wie dit beseft komt tot de Algehele Verzoening, want er is dan geen duivel en geen gevallen engel meer om de schuld te geven. Wat dan overblijft is de wetenschap dat je al vergeven bent en dat je jezelf mag vergeven en dat God ontiegelijk veel van ieder mens houdt.  

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid