Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Chaim:

Het Judaisme kent geen ''zondeval''. Bovendien leefden bijv. Adam, Jared, Noach, Seth, Kenan, Enosj, Mahalalel, Lamech, Enoch en Methuselah veeeeeel langer dan 120 jaar. Geen van de Joodse commentatoren heeft het over de ''zondeval'', maar zowel Chizkoenie, Abarbanel, Malbiem, Ha'amek Davar, Talmoed Choellin 139b en Midrasj HaGadol hebben het over de mabboel. Zij opperen de optie dat Genesis 6:3 op de dagen van na de zondevloed slaat, aangezien dat overeenkomstig de context is. Maar -als gezegd - wordt ook dat wat problematisch, omdat Sarah 127 jaar oud werd (Gen. 23: 1), Avraham 175 jaar (Gen. 25: 7) en Ja'akov 147 jaar leefde (Gen. 47:28).

De lezing van RaSJI (en Ibn Ezra, de RaMBaN, Radak, R. Bechaje en Sforno) levert m.i. effectievere exegese op en past tevens goed binnen het tekstverband: ''Tot honderdtwintig jaar zal Ik Mijn toorn op hen uitstellen, maar als zij zich niet bekeren, zal Ik een vloed over hen brengen''.

 

Leuk verzonnen, maar deze lezing klot niet. Het komt totaal niet overeen met Genesis 6.
Daarin wordt de vloed aangekondigd, en daar wordt bij verteld dat al het leven wordt vernietigd en alle mensen en dieren zullen sterven.
Geen kans op overleving voor hen die zich alsnog bekeren.
Daarnaast krijgt Noach volgens Genesis de mededeling van God pas nadat hij zijn zonen had gekregen, dus hij was ouder dan 500. De vloed kwam toen Noach 600 was. Tussen de mededeling en de vloed zit volgens het verhaal bij lange na geen 120 jaar.

Op 10-9-2019 om 10:55 zei Fundamenteel:
Op 10-9-2019 om 10:50 zei Chaim:

Ik denk dat RaSJI's lezing effectievere exegese oplevert: ''Tot honderdtwintig jaar zal Ik Mijn toorn op hen uitstellen, maar als zij zich niet bekeren, zal Ik een vloed over hen brengen'' (והיו ימיו וגו': עד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי ואם לא ישובו אביא עליהם מבול).

Ja je hebt gelijk. Door wat research trof ik deze website waar uw licht op geschenen wordt. ;)

https://www.gotquestions.org/Nederlands/leeftijd-grens.html

Dat is dan een waardeloos stukje 'research' geweest.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verpest toch niet elk topic, met dezelfde mantra, buiten dat hoort men niet elk mens over dezelfde kam te scheren. God haalt zijn volk overal vandaan.

Inderdaad reprensenteerd dat het offer zonder zonde moest zijn, want God is heilig.

Moet jij je joods venijn niet op eoa joods forum gaan spuien? Ik heb werkelijk geen boodschap aan dat onchristelijke gezever van je.   modbreak Trajecto: Alweer een beledigende post en he

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Leuk verzonnen, maar deze lezing klot niet. Het komt totaal niet overeen met Genesis 6.
Daarin wordt de vloed aangekondigd, en daar wordt bij verteld dat al het leven wordt vernietigd en alle mensen en dieren zullen sterven.
Geen kans op overleving voor hen die zich alsnog bekeren.
Daarnaast krijgt Noach volgens Genesis de mededeling van God pas nadat hij zijn zonen had gekregen, dus hij was ouder dan 500. De vloed kwam toen Noach 600 was. Tussen de mededeling en de vloed zit volgens het verhaal bij lange na geen 120 jaar.

Dat is dan een waardeloos stukje 'research' geweest.

Waarom? De exegese laat idd toe dat God 120j tot de vloed bedoelde, lees het er maar op na.

Genesis 6:3 Toen zeide de Heere: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren

Genesis 11-17 En Heber leefde, nadat hij Peleg gewonnen had, vierhonderd en dertig jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

Genesis 11-19 En Peleg leefde, nadat hij Rehu gewonnen had, tweehonderd en negen jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

Als ik zeg dat ik iets heb nagekeken, heb ik dat ook gedaan hoor ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-9-2019 om 10:50 zei Chaim:

Is dat de Christelijke interpretatie? Lijkt me niet correct. Na de ''zondeval'' leefden bijv. Adam, Jared, Noach, Seth, Kenan, Enosj, Mahalalel, Lamech, Enoch en Methuselah reeds veeeeeel langer dan 120 jaar. Het lijkt me redelijker dat Genesis 6:3 op de dagen van na de zondevloed slaat (zie de context), maar ook dat wordt problematisch, aangezien Sarah 127 jaar oud werd (Gen. 23: 1), Avraham 175 jaar (Gen. 25: 7) en Jacob 147 jaar leefde (Gen. 47:28).

Ik denk dat RaSJI's lezing effectievere exegese oplevert: ''Tot honderdtwintig jaar zal Ik Mijn toorn op hen uitstellen, maar als zij zich niet bekeren, zal Ik een vloed over hen brengen'' (והיו ימיו וגו': עד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי ואם לא ישובו אביא עליהם מבול).

Hoe dichter bij de oorsprong des te minder is de mens gedegenereerd. Daarom werd de mens in het begin veel ouder dan nu. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Chaim:

Het Judaisme kent geen ''zondeval''. Bovendien leefden bijv. Adam, Jared, Noach, Seth, Kenan, Enosj, Mahalalel, Lamech, Enoch en Methuselah veeeeeel langer dan 120 jaar. Geen van de Joodse commentatoren heeft het over de ''zondeval'', maar zowel Chizkoenie, Abarbanel, Malbiem, Ha'amek Davar, Talmoed Choellin 139b en Midrasj HaGadol hebben het over de mabboel. Zij opperen de optie dat Genesis 6:3 op de dagen van na de zondevloed slaat, aangezien dat overeenkomstig de context is. Maar -als gezegd - wordt ook dat wat problematisch, omdat Sarah 127 jaar oud werd (Gen. 23: 1), Avraham 175 jaar (Gen. 25: 7) en Ja'akov 147 jaar leefde (Gen. 47:28).

De lezing van RaSJI (en Ibn Ezra, de RaMBaN, Radak, R. Bechaje en Sforno) levert m.i. effectievere exegese op en past tevens goed binnen het tekstverband: ''Tot honderdtwintig jaar zal Ik Mijn toorn op hen uitstellen, maar als zij zich niet bekeren, zal Ik een vloed over hen brengen''.

 

Maar als de vraag nu is waarom de mens over het algemeen niet ouder als 120 wordt (of een vraag mbt onze leeftijd) en of hier een aanwijzingen voor zijn in de thora kom je dan wel uit bij 6:3?

Mee eens 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Hoe dichter bij de oorsprong des te minder is de mens gedegenereerd. Daarom werd de mens in het begin veel ouder dan nu. 

Degenereren wij onszelf niet door onze levensstijl? Gedenk nu al die stralingen die er extra bijkomen, al die schadelijke stoffen in de lucht, rotzooi in massa’s aanbieden in supermarkten, gezonde voeding bespuiten met chemicaliën, vaccins, andere medicaties...

We doen onszelf de duivel aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Op 12-9-2019 om 12:21 zei sjako:

Hoe dichter bij de oorsprong des te minder is de mens gedegenereerd. Daarom werd de mens in het begin veel ouder dan nu. 

FOEI ! Dat is niet Bijbels!

Op enig moment (*) staat vermeld dat de mens 120 jaar oud werd, voor dat moment werd de mens ouder. Van die 'eerdere' mensen staan leeftijden vermeld en het is zeker niet zo dat daarbij geldt 'hoe verder terug, hoe ouder'.
Het is ook zeker niet zo dat vanaf het keerpunt mensen steeds jonger sterven.  

(*): om precies te zijn, toen god in de gaten had dat zijn zonen (meervoud....) steeds maar het bed deelden met de mooie mensendochters. Dat is dan weer wél Bijbels.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid