Spring naar bijdragen

Hoe herkennen we de wil van God in ons (dagelijks) leven?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei thom:

Dat is de weg tot de Liefde.

Ik zou zeggen: dat is de weg naar de Waarheid. Zonder waarheid als referentiepunt kan liefde niet bestaan.

Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid; (1Kor.13:6, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 325
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het getuigt juist van moed van Fundamenteel dat hij zijn zwakte met ons deelt. 

Jouw ruggengraat bevalt me wel. Het laat jou bijna koud hoe anderen over jou denken. Het is een overlevingsinstinkt waar ik van kan leren. En ja, dat leerde Jezus ons inderdaad. Al vindt de wereld ons

1 minuut geleden zei WdG:

Zeker niet! De gaven worden teniet gedaan bij de wederkomst. En de wederkomst ligt in de toekomst. De gaven zijn gewoon nog actief.

Verklaar mij dan waarom er na de dood van de apostelen in geen enkele kerkgeschiedenis een dergelijke opleving van gaven was als bij de apostelen. Tot aan de dag van vandaag. En nu niet aankomen met allerlei oplichters die het tegendeel wel even zullen bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Verklaar mij dan waarom er na de dood van de apostelen in geen enkele kerkgeschiedenis een dergelijke opleving van gaven was als bij de apostelen. Tot aan de dag van vandaag. En nu niet aankomen met allerlei oplichters die het tegendeel wel even zullen bewijzen.

Volgens sommigen was Johannes ook een oplichter, een zgn. "charismaat". Het gaat hier om de wil van God in ons dagelijkse leven. Ik geloof dat de wil van Johannes overeenkomt met Gods Wil: "voor alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart." - Het is heel simpel Gods Wil dat wij gezond zijn. Het is eveneens Gods Wil dat niemand verloren gaat, immers God wil dat "allen tot bekering komen".

Toch geneest niet iedereen. Toch gaan er mensen verloren. We zien verschillende varianten:

1. Mensen gaan verloren, maar zijn wel gezond.

2. Mensen gaan niet verloren, en zijn ook gezond.

3. Mensen gaan niet verloren, maar genezen niet.

4. Mensen gaan niet verloren, maar genezen wel.

Het is suggestief te vragen waarom er in "geen enkele kerkgeschiedenis een dergelijke opleving van gaven was als bij de apostelen."

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar heb ik niks mee te maken. Johannes is een prachtige man en ik kan geen leugen ontdekken in wat hij te melden heeft.

Dan zijn we het toch met elkaar eens. Er is geen woord gelogen in de brieven van Johannes.

Het is dus Gods Wil dat we gezond zijn en dat het ons goed gaat: "voor alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart." - Het is niet zomaar een opmerking richting een persoon. Alsof Johannes ongezondheid en armoede wenst voor alle andere mensen. Dat is natuurlijk niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Dan zijn we het toch met elkaar eens. Er is geen woord gelogen in de brieven van Johannes.

Het is dus Gods Wil dat we gezond zijn en dat het ons goed gaat: "voor alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart." - Het is niet zomaar een opmerking richting een persoon. Alsof Johannes ongezondheid en armoede wenst voor alle andere mensen. Dat is natuurlijk niet zo.

Als dat is wat jij onder welvaart verstaat dan zijn we het helemaal niet eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

Ik versta onder welvaart dat wat we in de Bijbel daarover lezen. God wil dat we gezond zijn, en dat het ons welvaart. Zo moeilijk is het niet.

Ok. En hoe beschouw jij mij? Ik in de bijstand met 1200 euries per maand?  Heeft God mij niet bedeeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ok. En hoe beschouw jij mij? Ik in de bijstand met 1200 euries per maand?  Heeft God mij niet bedeeld?

Jij begint over geld, ik niet. God heeft het beste voor jou. Misschien neem je niet alles aan. Dat weet ik niet.

Daarnaast stel je een vraag die al meerdere malen gesteld is.

Dezelfde vraag zou je over gezondheid of genezing kunnen stellen. Jezus werd die vraag gesteld. Wat antwoordde Hij? Jakobus gaf ook zijn visie. Ken je die? Job stelde dezelfde vraag. Wat was het antwoord?

Dezelfde vraag kan je ook over vergeving stellen. Als God wil dat iedereen zich bekeert (ik hoop dat je het ermee eens bent dat DAT Gods Wil is!), waarom gaan er dan toch mensen naar de eeuwige hel (of geloof je niet in een eeuwige hel??)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Jij begint over geld, ik niet. God heeft het beste voor jou. Misschien neem je niet alles aan. Dat weet ik niet.

Daarnaast stel je een vraag die al meerdere malen gesteld is.

Dezelfde vraag zou je over gezondheid of genezing kunnen stellen. Jezus werd die vraag gesteld. Wat antwoordde Hij? Jakobus gaf ook zijn visie. Ken je die? Job stelde dezelfde vraag. Wat was het antwoord?

Dezelfde vraag kan je ook over vergeving stellen. Als God wil dat iedereen zich bekeert (ik hoop dat je het ermee eens bent dat DAT Gods Wil is!), waarom gaan er dan toch mensen naar de eeuwige hel (of geloof je niet in een eeuwige hel??)?

Als iemand zich niet bekeerd is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. Als iemand ziek is of wordt, hoeft eigen verantwoordelijkheid er helemaal niets mee te maken te hebben. Hetzelfde gaat op voor geld.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als iemand zich niet bekeerd is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. Als iemand ziek is of wordt, hoeft eigen verantwoordelijkheid er helemaal niets mee te maken te hebben. Hetzelfde gaat op voor geld.

Niemand komt "per ongeluk" in de hel, dat klopt. Geloof je eigenlijk wel in een eeuwige hel? Hoe denk je over evangelisatie? Wat is het doel daarvan? Heeft het effect? Stel dat iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid is, waarom moeten we dan evangeliseren? Of hoeven we niet te evangeliseren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Niemand komt "per ongeluk" in de hel, dat klopt. Geloof je eigenlijk wel in een eeuwige hel? Hoe denk je over evangelisatie? Wat is het doel daarvan? Heeft het effect? Stel dat iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid is, waarom moeten we dan evangeliseren? Of hoeven we niet te evangeliseren?

Wou je mij vertellen dat je na drie jaar mijn standpunten hieromtrent nog niet kent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Lees ze.

Bijna 8000 berichten. Je kent je eigen standpunten niet eens. Laten we het dan over de Bijbel hebben. Goed? De Bijbel leert ons dat er een eeuwige hel is. De Bijbel leert ons ook dat we het Woord moeten brengen. Op basis daarvan kunnen mensen een keuze maken. Het is hun eigen verantwoording. Jij getuigt, jij verkondigt onze God en Verlosser (Jezus Christus). Wat mensen daarmee doen, is hun keuze. Echter, er is dus wel een verband tussen verkondiging en bekering. Dat betekent dat "wij" zeker mede-verantwoordelijk zijn voor de keuzes die mensen maken. Wanneer Christelijke ouders hun kinderen niet onderwijzen, verzaken ze naar mijn mening. Jezus is daar trouwens ook duidelijk over.

Het is dus niet helemaal waar dat het uitsluitend eigen verantwoording is.

Ziek zijn of worden, of niet genezen worden is eveneens niet altijd eigen schuld of eigen verantwoording. Dat ben ik uiteraard met je eens. Toch is de Bijbel duidelijk wat onze taken betreft, en niet slechts "in de tijd van Jezus op aarde". Jezus antwoordt vragen als "waarom kunnen mensen niet genezen?", Jakobus is duidelijk daarover, net zoals Paulus. Job stelde dezelfde vraag. Hij ontving een antwoord (en genezing!).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar stel ik dat? Jij fixeert je blind op geld en gezondheid. Echter er zijn veeeeeeel meer gaven!

De Catechismus van de Katholieke Kerk stelt dat er 6 gaven zijn van de Heilige Geest: 

Gave van godsvrucht
Gave van kennis
Gave van sterkte
Gave van raad
Gaven van inzicht
Gave van wijsheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkele teksten, eveneens m.b.t. Gods Wil:

"Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen."

"Het behaagt mij te verkondigen de tekenen en wonderen, die de allerhoogste God aan mij gedaan heeft."

"Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen. Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Nicky O:

De Catechismus van de Katholieke Kerk stelt dat er 6 gaven zijn van de Heilige Geest: 

Gave van godsvrucht
Gave van kennis
Gave van sterkte
Gave van raad
Gaven van inzicht
Gave van wijsheid

En als iemand nu bijvoorbeeld heel goed zingen kan, of schilderen, of sporten, of analyseren, of uitstekend in de omgang met kinderen is? enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

De Catechismus van de Katholieke Kerk stelt dat er 6 gaven zijn van de Heilige Geest: 

Ik neem aan dat ik jou (je bent toch katholiek?) niet hoef uit te leggen dat er naast deze gaven ook nog charisma's zijn? Charisma's worden vaak 'gaven van de Geest' genoemd. De Catechismus van de Katholieke Kerk noemt ze 'charismata' (CKK nr. 799-801) en gebruikt 'gaven van de Geest' voor de kenmerken die Jesaja noemt (Jesaja 11,1-3).

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

En als iemand nu bijvoorbeeld heel goed zingen kan, of schilderen, of sporten, of analyseren, of uitstekend in de omgang met kinderen is? enz enz.

Talenten zijn er inderdaad ook.

Humanisten ontvangen ook talenten, maar geen geestelijke gaven!

"Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen."

"Het behaagt mij te verkondigen de tekenen en wonderen, die de allerhoogste God aan mij gedaan heeft."

"Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen. Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd."

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Talenten zijn er inderdaad ook.

Humanisten ontvangen ook talenten, maar geen geestelijke gaven!

"Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen."

"Het behaagt mij te verkondigen de tekenen en wonderen, die de allerhoogste God aan mij gedaan heeft."

"Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen. Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd."

En het verschil tussen een talent en een gave is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

En het verschil tussen een talent en een gave is?

Talenten worden gegeven aan alle mensen. Het is dan de vraag hoe iemand daarmee om gaat. Geestelijke gaven, bedieningen en werkingen zijn gekoppeld aan de wedergeboorte. Iedere gelovige ontvangt in ieder geval de openbaring des Geestes. Jij bent een gelovige, dat weet ik eigenlijk wel zeker, dus ook jij hebt de openbaring des Geestes ontvangen. Kan je uitleggen wat deze openbaring inhoudt?

"Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen."

"Het behaagt mij te verkondigen de tekenen en wonderen, die de allerhoogste God aan mij gedaan heeft."

"Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen. Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Talenten worden gegeven aan alle mensen. Het is dan de vraag hoe iemand daarmee om gaat. Geestelijke gaven, bedieningen en werkingen zijn gekoppeld aan de wedergeboorte.

Zowel een talent als een gave worden je gegeven m.i. en beiden komen van God. Ik ben het met je eens dat er wel bijzondere Geestesgaven uitgedeeld worden aan bekeerde mensen.

2 minuten geleden zei WdG:

Iedere gelovige ontvangt in ieder geval de openbaring des Geestes. Jij bent een gelovige, dat weet ik eigenlijk wel zeker, dus ook jij hebt de openbaring des Geestes ontvangen. Kan je uitleggen wat deze openbaring inhoudt?

Dat verschilt per individu. Voor nu ben ik blij met de kennis en wellicht dat andere gaven latent aanwezig zijn of dat ik ze niet zie wegens een blinde vlek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

Ik neem aan dat ik jou (je bent toch katholiek?) niet hoef uit te leggen dat er naast deze gaven ook nog charisma's zijn?

Jawel.. dat hoef je me wel uit te leggen, het is voor het eerst dat ik hierover lees. (Ik ben nog maar een baby in Gods armen moet je denken, ik kom pas net kijken).  Erg interessant trouwens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid