Spring naar bijdragen

Hoe herkennen we de wil van God in ons (dagelijks) leven?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei WdG:

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Inderdaad veel beter. Hij geeft ons Zijn Geest. Zijn Geest= God zelf leeft dan in ons. Dat zei ik toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 325
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het getuigt juist van moed van Fundamenteel dat hij zijn zwakte met ons deelt. 

Jouw ruggengraat bevalt me wel. Het laat jou bijna koud hoe anderen over jou denken. Het is een overlevingsinstinkt waar ik van kan leren. En ja, dat leerde Jezus ons inderdaad. Al vindt de wereld ons

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarheid en brengen van die waarheid zijn twee heel verschillende zaken.

Da's waar. Maar beter op een agressieve manier de waarheid brengen dan op een zachte "vredelievende" manier boeddhistische rommel verkondigen. De waarheid maakt vrij!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Nicky O:

Inderdaad veel beter. Hij geeft ons Zijn Geest. Zijn Geest= God zelf leeft dan in ons. Dat zei ik toch?

Misschien begreep ik je verkeerd. Wij worden natuurlijk niet "God" of een stukje "God".

God geeft ons een nieuwe geest (kleine letter). Vervolgens leeft de Heilige Geest (hoofdletter) in ons. Bij de wedergeboorte worden we direct een nieuwe schepping!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wellicht zo bedoeld, maar dat filterde ik niet uit:

 

Nee, ik begreep het ook zoals jij het opvatte. Vandaar mij protest. Natuurlijk zijn we niet God. Het lijkt erop dat @Nicky O dat ook niet bedoelde. Overigens staat het in de Statenvertaling veel beter. Let op de kleine en grote letters, bij het woord Geest/geest:

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Nu moet je dit eens met de nieuwe vertalingen vergelijken.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

In beide gevallen gaat het zijn doel missen.

Mogelijk wel. Goed dan niet meer agressief worden. Anders kom je maar eens langs. Heb ook een flinke hond. Hoe is het eigenlijk met Spike?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Nee, ik begreep het ook zoals jij het opvatte. Vandaar mij protest. Natuurlijk zijn we niet God. Het lijkt erop dat @Nicky O dat ook niet bedoelde. Overigens staat het in de Statenvertaling veel beter. Let op de kleine en grote letters, bij het woord Geest/geest:

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Nu moet je dit eens met de nieuwe vertalingen vergelijken.

Reeds gedaan. Ik blijf bij de SV. Hoe mooi daar in die tekst ook staat dat God het is die maakt dat je gehoorzaamd. Een aantal hoofdstukken terug staat er:

En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven; Opdat zij wandelen in Mijn inzettingen, en Mijn rechten bewaren, en dezelve doen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn. (Ez.11:19-20, SV)

Niet kunnen of mogen maar zullen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Het antwoord was misschien wat vreemd. Het was een reactie op wat Thom schreef: Dat wat weder geboren wordt komt uit God. Deze kijk op de zaak verwart me.

Thom is een mysticus die denkt dat de mens zichzelf kan verbeteren door God in zichzelf te ontdekken. Maar God is helemaal niet aanwezig in een onbekeerd mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei thom:

Nee.. een erfgenaam heeft niets met zijn Vader.. tjonge..

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

 

Zo is dat. (YY) 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Nicky O:

Het antwoord was misschien wat vreemd. Het was een reactie op wat Thom schreef: Dat wat weder geboren wordt komt uit God. Deze kijk op de zaak verwart me.

Je moet je niet laten verwarren door new-age leer. Hou het bij de Bijbel, en niet bij het Thomas evangelie, boeddha, enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op dit forum meerderen.

Er zijn wel mensen die niet geloven dat God bestaat. Dus, volgens die mensen is God niet aanwezig in een mens, bekeerd of niet bekeerd. Er zijn ook mensen die wel geloven dat God bestaat. Volgens die mensen is God [Heilige Geest] aanwezig in wedergeborenen. Ik weet dat Jehovah's getuigen hier anders over denken. Is er daarnaast nog een groep die wel gelooft dat God bestaat en tevens beweert dat Hij in ieder mens - bekeerd of niet - aanwezig is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei WdG:

Er zijn wel mensen die niet geloven dat God bestaat. Dus, volgens die mensen is God niet aanwezig in een mens, bekeerd of niet bekeerd. Er zijn ook mensen die wel geloven dat God bestaat. Volgens die mensen is God [Heilige Geest] aanwezig in wedergeborenen. Ik weet dat Jehovah's getuigen hier anders over denken. Is er daarnaast nog een groep die wel gelooft dat God bestaat en tevens beweert dat Hij in ieder mens - bekeerd of niet - aanwezig is?

Goed opletten of er wordt geschreven over e.o.a. goddelijke vonk die in elk mens aanwezig zou zijn. Met name gnostici/mystici die er zo over denken. Het geloof in God heeft zo natuurlijk geen enkele nut. Ik bedoel: de bekeerde mens verlangt er immers naar om vervuld te worden met de Heilige Geest.

Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn. (Rom.8:15-16, SV)

Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre. Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, een lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot een vlees wezen. Maar die den Heere aanhangt, is een geest met Hem. 1Kor.6:15-17, SV)

Als nu God in iedereen aanwezig is, dan bestaan er dus ook geen hoeren(lopers).

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Goed opletten of er wordt geschreven over e.o.a. goddelijke vonk die in elk mens aanwezig zou zijn. Met name gnostici/mystici die er zo over denken. Het geloof in God heeft zo natuurlijk geen enkele nut. Ik bedoel: de bekeerde mens verlangt er immers naar om vervuld te worden met de Heilige Geest.

Uiteraard ben ik het daarmee eens. In dit forum kom ik wel atheisten, Jehovah's getuigen tegen, maar vrijwel geen gnostici/mystici. Nu moet ik wel erkennen dat ik niet alles lees, en dat er ook een aantal personen in de negeer-functie staan. Ik zie wel eens een naam voorbij komen, omdat iemand anders reageert, maar, die berichten lees ik niet. Niemand heeft iets aan die berichten, behalve de gnostici/mystici zelf. Laat ze dat lekker onderling bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Uiteraard ben ik het daarmee eens. In dit forum kom ik wel atheisten, Jehovah's getuigen tegen, maar vrijwel geen gnostici/mystici. Nu moet ik wel erkennen dat ik niet alles lees, en dat er ook een aantal personen in de negeer-functie staan. Ik zie wel eens een naam voorbij komen, omdat iemand anders reageert, maar, die berichten lees ik niet. Niemand heeft iets aan die berichten, behalve de gnostici/mystici zelf. Laat ze dat lekker onderling bespreken.

Ik sta wat ambivalent ten opzichte van de negeerfunctie. Aan de ene kant snap ik dat het goed kan zijn om jezelf te beschermen tegen al te onzinnige uitspraken. Aan de andere kant vindt ik negeren een vorm van doodslag. Ik zet er zeldzaam eentje op negeren en als ik dat al doe dan duurt het niet lang en krijg ik daar spijt van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn. (Rom.8:15-16, SV)

Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre. Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, een lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot een vlees wezen. Maar die den Heere aanhangt, is een geest met Hem. 1Kor.6:15-17, SV)

Mooie aanvulling hierop, uit Ezechiël 36:

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik sta wat ambivalent ten opzichte van de negeerfunctie. Aan de ene kant snap ik dat het goed kan zijn om jezelf te beschermen tegen al te onzinnige uitspraken. Aan de andere kant vindt ik negeren een vorm van doodslag. Ik zet er zeldzaam eentje op negeren en als ik dat al doe dan duurt het niet lang en krijg ik daar spijt van.

Spijt? Waarom? Sla het stof van je schoenen, toch?! Verspil je tijd niet, is mijn advies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Mooie aanvulling hierop, uit Ezechiël 36:

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Zo mooi, al in het OT wordt er geprofeteerd over deze levensbelangrijke zaak van de wedergeboorte.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Zo mooi, al in het OT wordt er geprofeteerd over deze zaak van de wedergeboorte.

Inderdaad. Als je dit in de nieuwe Bijbelvertaling leest, schrik je! Deze profetie wordt dan geheel teniet gedaan. In andere vertalingen worden geest en Geest beide met een kleine letter geschreven. Naar mijn mening een lastering en bewust verwarring zaaiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik betwijfel of stof afschudden hetzelfde betekend als de deur dichtslaan. En al helemaal voor altijd.

Laten we het "advies" (of is het een opdracht?) van Jezus lezen:

"En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af. Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad."

De vraag is dus wie de deur dichtslaat?! Geeft Hij het advies om dan maar weer terug te gaan naar die plaats, om hetzelfde opnieuw te "proberen", of is het een definitief advies? We lezen verder:

"Ziet, Ik zende u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen."

en tevens:

Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

Voor wie is dit naar jouw mening bestemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid