Spring naar bijdragen

Avondmaal of eucharistie


Voor wie is het avondmaal of de eucharistie bestemd?  

14 leden hebben gestemd

  1. 1. Voor wie is het avondmaal of de eucharistie bestemd?

    • Iedereen!
    • Slechts de 144.000 uitverkorenen. Dat leert de Bijbel ons.
    • Iedereen die gedoopt is!
    • Niemand!
    • Iedereen die lid is van een kerk.
      0
    • Iedere Christen!
    • Het juiste antwoord staat er niet tussen.


Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Helemaal niet. Jij bent het die beweert dat Paulus het daar tegen joden heeft die de Thora niet gehoorzamen en naleven. Wat dus niet klopt. Paulus heeft het over besneden van hart zijn en niet van piemel.

 

Je ziet in vers 17, 23, 24 dat Paulus het tegen Joden heeft

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gebruik deze site nooit, sjako! Ook "jouw" leraars komen hier slecht af. Probeer op basis van argumenten de leer te verdedigen of te weerleggen. Verlaag jezelf niet tot het niveau van deze site. Los v

Zoals Jakobus zegt: het geloof werkt samen met de werken. Christus aannemen als Verlosser en God is inderdaad genoeg. De rest is een logisch gevolg. Een appelboom brengt appels voort, daar hoeft de bo

Had Jezus het in Mattheüs 19:28 niet gewoon tegen zijn twaalf apostelen? Wordt anders lastig; twaalf tronen en waarschijnlijk veel meer dan twaalf (wannabe) koningen. Of gaan ze dan omstebeurt op die

8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Tegen joden die strikt de Thora naleefden inderdaad en besneden van piemel waren en niet tegen joden die daar ongehoorzaam in zouden zijn.

Ja dus je gaat in op het kleine detail en dat is prima als je dat wilt opklaren. Ja tegen de Joden die de wet houden over Joden die de wet niet houden 

Maar me punt was dat dit geen vervangingstheologie is ik ging er verder niet zo diep op in alleen om dat op te klaren 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Ja dus je gaat in op het kleine detail en dat is prima als je dat wilt opklaren. Ja tegen de Joden die de wet houden over Joden die de wet niet houden 

Maar me punt was dat dit geen vervangingstheologie is 

En mijn punt is dat Paulus hier aangeeft dat joden die roemen op hun geslacht, het houden van de Thora, besnijdenis van piemel en allerlei andere uiterlijke voordelen en hun vertrouwen daarin stelden, geen haar beter zijn dan de heidenen en eenzelfde niet geredde positie innemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En mijn punt is dat Paulus hier aangeeft dat joden die roemen op hun geslacht, het houden van de Thora, besnijdenis van piemel en allerlei andere uiterlijke voordelen en hun vertrouwen daarin stelden, geen haar beter zijn dan de heidenen en eenzelfde niet geredde positie innemen.

We kunnen het actueler bekijken dat er geen onderscheid is tussen heiden of jood die het goede werken, zo zijn er heidenen en joden die alles wat tegen de Thora is willen ze en alles wat voor de Thora is haten ze 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

We kunnen het actueler bekijken dat er geen onderscheid is tussen heiden of jood die het goede werken, zo zijn er heidenen en joden die alles wat tegen de Thora is willen ze en alles wat voor de Thora is haten ze. In Amerika noemen ze het libtards en demoncrats 

Geen verstand van, ik doe niet aan politiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat weet jij toch ineens veel te vertellen over een Boek dat door jullie wordt verguist... Paulus heeft het daar over geloof en niet over etniciteit!

Precies, het maakt niet meer uit waar je vandaan komt. Het geloof in Christus is de bindende factor. Via het geloof in Christus behoor je werkelijk tot Gods volk en dat heet nog steeds Israël, maar dan geestelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-3-2019 om 17:26 zei Kaasjeskruid:

Waarom nodig je mij uit aan een lege tafel dan? Wat een onzin om te gaan tafelstaren.

Op 29-3-2019 om 22:30 zei sjako:

Die tafel is niet leeg. Iedereen is aanwezig inclusief gasten. Het brood en de wijn gaan om de beurt in de rond. Hierbij sta je stil waarvoor het brood en de wijn staat. Je denkt dus aan het loskoopoffer van Christus, niet met je hoofd maar met je hart. Mochten er gezalfden zijn, en dat kunnen ook gasten zijn van buiten de gemeente, dan nemen die van het brood en de wijn. We herdenken dus Jezus' dood, ongeacht of we nu van de symbolen nemen of niet. Het aanwezig zijn geeft aan dat je respect hebt voor Gods regeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Die tafel is niet leeg. Iedereen is aanwezig inclusief gasten. Het brood en de wijn gaan om de beurt in de rond. Hierbij sta je stil waarvoor het brood en de wijn staat. Je denkt dus aan het loskoopoffer van Christus, niet met je hoofd maar met je hart. Mochten er gezalfden zijn, en dat kunnen ook gasten zijn van buiten de gemeente, dan nemen die van het brood en de wijn. We herdenken dus Jezus' dood, ongeacht of we nu van de symbolen nemen of niet. Het aanwezig zijn geeft aan dat je respect hebt voor Gods regeling.

Die mening deel ik niet. Het respect toon je door deel te nemen aan het Avondmaal door jezelf te onderzoeken en op waardige wijze te eten en te drinken. Mocht je ervan afzien, dan kan dat. Dat geeft aan dat je jezelf hebt onderzocht en eerst nog het e.e.a. recht hebt te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-3-2019 om 23:05 zei nikie90:

Genealogie wel. Dus het is geen argument 

Hoe bewijs JIJ dat je Joods bent? Van welke stam ben je? Dat weet je niet meer, want alle geslachtsregisters zijn vernietigd. Dus zeggen op basis van afstamming gaat niet eens meer. Dus om tot het geestelijke Israël te behoren maakt het niet meer uit of je etnisch Jood bent of niet. We vormen één volk nu.

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het respect toon je door deel te nemen aan het Avondmaal door jezelf te onderzoeken en op waardige wijze te eten en te drinken

Wij interpreteren het op die manier, dat je jezelf moet onderzoeken of je gezalfd bent of niet. Alleen als je gezalfd bent ben je waardig te eten en te drinken. Nogmaals 

in Lukas 22:29 staat:

En ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten,  30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.

Dit zei Jezus tot Zijn discipelen tijdens het avondmaal. Mensen die naar de hemel gaan hebben de taak om te oordelen samen met Christus. Moeten er wel mensen overblijven die geoordeeld moeten worden logischerwijs. Dus niet iedereen gaat oordelen en niet iedereen is dus opgenomen in dat verbond. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Hoe bewijs JIJ dat je Joods bent? Van welke stam ben je? Dat weet je niet meer, want alle geslachtsregisters zijn vernietigd. Dus zeggen op basis van afstamming gaat niet eens meer. Dus om tot het geestelijke Israël te behoren maakt het niet meer uit of je etnisch Jood bent of niet. We vormen één volk nu.

In de Tenach zegt Gd dat Hij ons uit verre landen haalt en onze diaspora waar we zijn verstrikt bij de heidenen. Zijn deze van Joodse afkomst en Joods, of zijn deze Joden dan eigenlijk christenen die uit de heidenen zijn gekomen? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

in Lukas 22:29 staat:

En ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten,  30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.

Dit zei Jezus tot Zijn discipelen tijdens het avondmaal. Mensen die naar de hemel gaan hebben de taak om te oordelen samen met Christus. Moeten er wel mensen overblijven die geoordeeld moeten worden logischerwijs. Dus niet iedereen gaat oordelen en niet iedereen is dus opgenomen in dat verbond. 

En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls. (Mat.19:28, SV)

Hier staat duidelijk dat iedereen die is wedergeboren, zit op de twaalf tronen en oordeelt over de twaalf geslachten van Israël. Elke Christen is een wedergeborene en krijgt dat privilege dus toegewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Dat weet je niet meer, want alle geslachtsregisters zijn vernietigd.

En zelfs als ze niet zouden zijn vernietigd, dan had je er nu ook niks aan gehad. Ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat ze barstens vol met hiaten en fouten zaten op het moment dat ze vernietigd werden. De genealogie van Jezus in Mattheüs en Lucas komt al niet overeen, laat staan dat die van boer Pieterse klopte, die als analfabeet ergens rond de jaartelling in een of ander gehucht in Judea zijn geiten hoedde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls. (Mat.19:28, SV)

Hier staat duidelijk dat iedereen die is wedergeboren, zit op de twaalf tronen en oordeelt over de twaalf geslachten van Israël. Elke Christen is een wedergeborene en krijgt dat privilege dus toegewezen.

Dus hoe kan je een oordeel over deze geslachten hebben als Joden niet meer bestaan of als er niet meer zoiets is als Joodse etniciteit? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei nikie90:

Dus hoe kan je een oordeel over deze geslachten hebben als Joden niet meer bestaan of als er niet meer zoiets is als Joodse etniciteit? 

Omdat het hier niet meer over het natuurlijke Israël gaat, maar over het geestelijke Israël. En over Israël voor Christus, wat natuurlijk wel het natuurlijke Israël is. Maar er is geen onderscheid meer tussen heidenen en het natuurlijk Israël. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Met de wedergeboorte wordt bedoeld de herschepping, de Nieuwe aarde en de Nieuwe hemel (Daniël 7:14, Mt 20:21; Lu 22:28-30; 1Kor 6:2; Openbaring 20:4

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Met de wedergeboorte wordt bedoeld de herschepping, de Nieuwe aarde en de Nieuwe hemel (Daniël 7:14, Mt 20:21; Lu 22:28-30; 1Kor 6:2; Openbaring 20:4

Blijft staan dat iedereen die in de wedergeboorte volgt, zit op de twaalf tronen. Of dat nu de wedergeboorte of de definitieve herschepping is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
26 minuten geleden zei sjako:

Met de wedergeboorte wordt bedoeld de herschepping, de Nieuwe aarde en de Nieuwe hemel (Daniël 7:14, Mt 20:21; Lu 22:28-30; 1Kor 6:2; Openbaring 20:4

Blijft staan dat iedereen die in de wedergeboorte volgt, zit op de twaalf tronen. Of dat nu de wedergeboorte of de definitieve herschepping is.

Had Jezus het in Mattheüs 19:28 niet gewoon tegen zijn twaalf apostelen? Wordt anders lastig; twaalf tronen en waarschijnlijk veel meer dan twaalf (wannabe) koningen. Of gaan ze dan omstebeurt op die tronen zitten? Wordt daar dan een soort roosterplanning voor gemaakt?

Ik dacht overigens altijd dat Jezus meer waarde hechtte aan dienen dan aan heersen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Omdat het hier niet meer over het natuurlijke Israël gaat, maar over het geestelijke Israël. En over Israël voor Christus, wat natuurlijk wel het natuurlijke Israël is. Maar er is geen onderscheid meer tussen heidenen en het natuurlijk Israël. 

Maar hoe definieer je onderscheid, dit betekent niet dat jij Israël vervangt of deze zelfde identiteit overneemt. Het betekent wellicht dat je als christen op gelijke gronden bent en dat er gelijkheid is. 

Maar je wilt meer, je wilt Israël zijn identiteit en wilt niet tolereren dat Israël zijn eigen convenant heeft, dat Israël een soevereine natie is en de Thora haar grondrecht en dit is niet een christelijke natie en dus ben jij op de verkeerde been als je denkt dat Israël zich moet onderdoen aan jou ideologie en ideeën van je theologie.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Had Jezus het in Mattheüs 19:28 niet gewoon tegen zijn twaalf apostelen?

Het zou best kunnen dat Jezus het hier heeft tegen de twaalf discipelen alleen. Dan zijn het of de twaalf discipelen in het bijzonder, of iedereen die wedergeboren is. Ik ben aan het dubben tussen beide opties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Blijft staan dat iedereen die in de wedergeboorte volgt, zit op de twaalf tronen. Of dat nu de wedergeboorte of de definitieve herschepping is

Het wedergeboorte is een vertaalkeuze. Eigenlijk staat er herschepping en dat is in overeenstemming met de rest van de Bijbel (zie die verzen die ik heb gegeven). Wij verstaan dan ook iets anders in de wedergeboorte dan de meeste kerken. Ik blijf bij het standpunt dat het begrip van gezalfden en 'andere schapen' essentieel is om de Bijbel te kunnen begrijpen. In de BasisBijbel staat 'wanneer alles nieuw gemaakt wordt'. 

51 minuten geleden zei Bastiaan73:

Had Jezus het in Mattheüs 19:28 niet gewoon tegen zijn twaalf apostelen? Wordt anders lastig; twaalf tronen en waarschijnlijk veel meer dan twaalf (wannabe) koningen. Of gaan ze dan omstebeurt op die tronen zitten? Wordt daar dan een soort roosterplanning voor gemaakt?

Er zijn 144.000 tronen dus van die roosterplanning is geen sprake. Er waren trouwens maar 11 apostelen aanwezig. Judas was al op weg om Jezus te gaan verraden. Judas werd dus niet opgenomen in het verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het zou best kunnen dat Jezus het hier heeft tegen de twaalf discipelen alleen. Dan zijn het of de twaalf discipelen in het bijzonder, of iedereen die wedergeboren is. Ik ben aan het dubben tussen beide opties.

Iedereen die wedergeboren wordt natuurlijk. Wedergeboren betekent dat je tot de gezalfden behoord. Zij werden zonen van God en daardoor erfgenaam Ga 4:1-7 vooral vers 5 ze werden losgekocht en zodoende geadopteerd als zonen. Zij zeggen Abba, Vader wat zoiets is als papa. Ze krijgen dus een Vader-zoon verhouding. Dit volk vormt samen met het volk Israël een nieuw verbondsvolk. Het wedergeboren worden betekent dus door Gods Geest als zonen worden verwekt of voortgebracht met vooruitzicht op een geestelijk leven in de hemel als koning. (1Petrus 1:3-4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid