Spring naar bijdragen

Avondmaal of eucharistie


Voor wie is het avondmaal of de eucharistie bestemd?  

14 leden hebben gestemd

  1. 1. Voor wie is het avondmaal of de eucharistie bestemd?

    • Iedereen!
    • Slechts de 144.000 uitverkorenen. Dat leert de Bijbel ons.
    • Iedereen die gedoopt is!
    • Niemand!
    • Iedereen die lid is van een kerk.
      0
    • Iedere Christen!
    • Het juiste antwoord staat er niet tussen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gebruik deze site nooit, sjako! Ook "jouw" leraars komen hier slecht af. Probeer op basis van argumenten de leer te verdedigen of te weerleggen. Verlaag jezelf niet tot het niveau van deze site. Los v

Zoals Jakobus zegt: het geloof werkt samen met de werken. Christus aannemen als Verlosser en God is inderdaad genoeg. De rest is een logisch gevolg. Een appelboom brengt appels voort, daar hoeft de bo

Had Jezus het in Mattheüs 19:28 niet gewoon tegen zijn twaalf apostelen? Wordt anders lastig; twaalf tronen en waarschijnlijk veel meer dan twaalf (wannabe) koningen. Of gaan ze dan omstebeurt op die

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Weer een typisch voorbeeld van aanpassen naar eigen leer in jullie pseudobijbel. Er wordt niet gesproken over regeringen maar over heerschappijen, ook staat daar niet dat alle heerschappijen hen zullen dienen, maar daar staat dat ze HEM zullen dienen. En dat rare opperwezen van jullie kom ik al helemaal niet tegen.

En wat is het verschil tussen regeringen en heerschappijen volgens jou? Regeringen is wat moderner. 

 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

maar daar staat dat ze HEM zullen dienen. En dat rare opperwezen van jullie kom ik al helemaal niet tegen.

Dat 'Hem' zal eerder een aanpassing zijn in TR. In NBG51 staat bijv 'het' dus ...zullen het dienen en gehoorzamen. Dus onzijdig en slaat niet op Jezus of God maar op het Koninkrijksstelsel. In andere vertalingen staat Allerhoogste ipv Opperwezen. Maar letterlijk staat er dus Opperwezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:
18 uur geleden zei Thinkfree:

Toch zal er een ontelbare schare voor de troon staan

Dat is mijn punt. Hier wordt duidelijk twee groepen genoemd, de 144.000 en de grote schare die niemand tellen kan. Die komen uit de grote verdrukking. Daarbuiten heb je dan ook nog alle mensen die een opstanding krijgen. Dus buiten die kleine kudde heb je nog een enorme groep die ook gezegend zullen worden in het bloed van Christus.

144.000 => alle gelovigen.

De grote verdrukking=> Ieder gelovige leeft in deze wereld in de grote verdrukking, welke is alle tijd onder de verdrukker satan.

Die kleine kudde => riekt naar het farizeeërschap zichzelf verheffende boven de rest. => Jezus leert dit niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja papa, donder nu maar weer op met dat belerende vingertje van je.

Beetje normaal doen aub. Zo ga je niet om met medeforumers.

1 minuut geleden zei Thinkfree:

144.000 => alle gelovigen.

Nee, absoluut niet eens. Wie zijn dan de grote schare?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Dat 'Hem' zal eerder een aanpassing zijn in TR. In NBG51 staat bijv 'het' dus ...zullen het dienen en gehoorzamen. Dus onzijdig en slaat niet op Jezus of God maar op het Koninkrijksstelsel. In andere vertalingen staat Allerhoogste ipv Opperwezen. Maar letterlijk staat er dus Opperwezen. 

Je bent - hopelijk - met me eens dat er slechts 1 Opperwezen is? Heb je de letterlijke vertaling uit NBG51 voor me?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

De grote verdrukking=> Ieder gelovige leeft in deze wereld in de grote verdrukking, welke is alle tijd onder de verdrukker satan.

Die grote verdrukking is de periode vlak voor Armageddon en Armageddon zelf. Buiten die grote schare heb je dus nog een enorme groep mensen die later een opstanding krijgen. Die worden ook apart genoemd in Openbaring.

1 minuut geleden zei Thinkfree:

Die 144000 staan symbool voor de grote schare net als de 24 ouderlingen.

Nee, want 144.000 is een te tellen aantal en de grote schare niet. Bovendien zou dat Jezus tegenspreken dat er een kleine kudde is aan wie het Koninkrijk gegeven wordt. Het klopt wel dat die 144.000 gelijk is aan de 24 ouderlingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:
4 minuten geleden zei Thinkfree:

De grote verdrukking=> Ieder gelovige leeft in deze wereld in de grote verdrukking, welke is alle tijd onder de verdrukker satan.

Die grote verdrukking is de periode vlak voor Armageddon en Armageddon zelf. Buiten die grote schare heb je dus nog een enorme groep mensen die later een opstanding krijgen. Die worden ook apart genoemd in Openbaring.

Je misleid jezelf, de verdrukking begint als men tegen de stroom in begint te zwemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Die grote verdrukking is de periode vlak voor Armageddon en Armageddon zelf. Buiten die grote schare heb je dus nog een enorme groep mensen die later een opstanding krijgen. Die worden ook apart genoemd in Openbaring.

Zelfs als dat zo is, maakt het dan uit? Jij maakt onderscheid: 144.000 + een grote schare + een groep die vernietigd wordt. Hoe je het ook wendt of keert, er is slechts EEN Weg!

Heb je de vertaling ui NBG51 nog even voor me? Ik ben daar wel benieuwd naar.

1 minuut geleden zei Thinkfree:

Je misleid jezelf, de verdrukking begint als men tegen de stroom in begint te zwemmen.

Dus die begint voor iedere persoon op een ander moment?

3 minuten geleden zei sjako:

Die grote verdrukking is de periode vlak voor Armageddon en Armageddon zelf.

Dit ben ik trouwens met je eens. Armageddon is het einde van de grote verdrukking. Daarna begint het 1000 jarig rijk. Letterlijk 1000 jaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Je misleid jezelf, de verdrukking begint als men tegen de stroom in begint te zwemmen.

Dus die begint voor iedere persoon op een ander moment?

De wereld heeft mij gehaat daarom zullen ze ook u haten, die begint als men is wedergeboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het even online opgezocht. Er staat inderdaad:

En het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen des Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Je misleid jezelf, de verdrukking begint als men tegen de stroom in begint te zwemmen.

Vanaf Adam is er al een verdrukking. Hier wordt een groep genoemd die komt uit een groep die Jezus al had voorzegd in Mt 24:21

Want er zal dan een grote verdrukking zijn zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe niet is voorgekomen en ook nooit meer zal voorkomen. 22  Als die tijd niet zou worden verkort, zou niemand worden gered. Maar ter wille van de uitverkorenen zal die tijd worden verkort.

Ook dit keer wordt Gods volk gered, net als uit Egypte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

De wereld heeft mij gehaat daarom zullen ze ook u haten, die begint als men is wedergeboren.

Dat geloof ik niet. De grote verdrukking is een periode, en begint niet als men wedergeboren is. Dat zou niet best zijn.

1 minuut geleden zei sjako:

Vanaf Adam is er al een verdrukking. Hier wordt een groep genoemd die komt uit een groep die Jezus al had voorzegd in Mt 24:21

Want er zal dan een grote verdrukking zijn zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe niet is voorgekomen en ook nooit meer zal voorkomen. 22  Als die tijd niet zou worden verkort, zou niemand worden gered. Maar ter wille van de uitverkorenen zal die tijd worden verkort.

Ook dit keer wordt Gods volk gered, net als uit Egypte.

En dan komt het einde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

Heb je de vertaling ui NBG51 nog even voor me? Ik ben daar wel benieuwd naar.

En het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen de Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen.

11 minuten geleden zei WdG:

Zelfs als dat zo is, maakt het dan uit? Jij maakt onderscheid: 144.000 + een grote schare + een groep die vernietigd wordt. Hoe je het ook wendt of keert, er is slechts EEN Weg!

Je hebt de 144.000 + de grote schare + mensen uit het verleden die opstanding krijgen + een groep die idd vernietigd zal worden. Er is idd slechts één weg. Ik geloof persoonlijk dat mensen die nooit Christus heeft leren kennen alsnog voor Hem kunnen kiezen. Denk bijv aan natuurvolken, of voorChristelijke tijden overal ter wereld. 

10 minuten geleden zei WdG:

Dat geloof ik niet. De grote verdrukking is een periode, en begint niet als men wedergeboren is. Dat zou niet best zijn.

Als je Jezus aanneemt zal je wel beproeft worden, maar dit is niet de grote verdrukking idd. 

11 minuten geleden zei WdG:

En dan komt het einde.

De Nieuwe hemel en de Nieuwe aarde ja. Een schoongemaakte aarde met een nieuw regeringsstelsel zoals in bijv Daniël 7 staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:
21 minuten geleden zei Thinkfree:

Je misleid jezelf, de verdrukking begint als men tegen de stroom in begint te zwemmen.

Vanaf Adam is er al een verdrukking. Hier wordt een groep genoemd die komt uit een groep die Jezus al had voorzegd in Mt 24:21

Want er zal dan een grote verdrukking zijn zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe niet is voorgekomen en ook nooit meer zal voorkomen. 22  Als die tijd niet zou worden verkort, zou niemand worden gered. Maar ter wille van de uitverkorenen zal die tijd worden verkort.

Ook dit keer wordt Gods volk gered, net als uit Egypte.

Dat is de Grote verdukking in de vorm van liefdeloosheid en ongekende natuurrampen.

Zonder Gods ingrijpen zou er geen vlees in leven blijven.

De geestelijke verdrukking en vaak ook lichamelijke geld voor alle gelovigen,  onder de tijd van de verdrukker de satan.

De grote verdrukking van de schepping wordt nu nog tegengehouden door de 4 engelen todat alle gelovigen zijn toegebracht.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

En het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen de Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen.

Ik had het gevonden. Je hoeft trouwens - wat mij betreft - geen andere vertalingen te gebruiken om "jouw" vertaling te verdedigen. Je gelooft in die vertaling. Prima, dat is jouw keuze. Voor mij is het een detail of er het of Hem staat. Immers, waar slaat het woordje "het" op?

Citaat

Je hebt de 144.000 + de grote schare + mensen uit het verleden die opstanding krijgen + een groep die idd vernietigd zal worden. Er is idd slechts één weg. Ik geloof persoonlijk dat mensen die nooit Christus heeft leren kennen alsnog voor Hem kunnen kiezen. Denk bijv aan natuurvolken, of voorChristelijke tijden overal ter wereld. 

Dat laatste (een "2e kans") is wel speculeren. Is het een officieel standpunt van de Jehovah's getuigen, of denk/geloof jij dit?

Citaat

Als je Jezus aanneemt zal je wel beproeft worden, maar dit is niet de grote verdrukking idd.

Mensen die Jezus afwijzen kunnen ook "getest" worden. Je hebt gelijk dat ons geloof op de proef gesteld wordt. En, ik ben het ook met je eens dat het NIKS met de grote verdrukking te maken heeft.

Citaat

De Nieuwe hemel en de Nieuwe aarde ja. Een schoongemaakte aarde met een nieuw regeringsstelsel zoals in bijv Daniël 7 staat.

Deze aarde, of een nieuwe aarde of een vernieuwde aarde? Overigens zijn dit voor mij details. Geloof je dat er op de nieuwe aarde, in de eeuwigheid, nog kinderen geboren worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is de Grote verdukking in de vorm van liefdeloosheid en ongekende natuurrampen.

Zonder Gods ingrijpen zou er geen vlees in leven blijven.

De geestelijke verdrukking en vaak ook lichamelijke geld voor alle gelovigen,  onder de tijd van de verdrukker de satan.

De grote verdrukking van de schepping wordt nu nog tegengehouden door de 4 engelen todat alle gelovigen zijn toegebracht.

Ja en dus is die groep die uit de grote verdrukking komt uit DIE verdrukking. 

3 minuten geleden zei WdG:

Deze aarde, of een nieuwe aarde of een vernieuwde aarde? Overigens zijn dit voor mij details. Geloof je dat er op de nieuwe aarde, in de eeuwigheid, nog kinderen geboren worden?

Als ik de boeken met elkaar vergelijk dan moet het over deze aarde gaan. Er zullen misschien nog best kinderen geboren worden in het begin. Later zal het niet meer nodig zijn als de aarde gevuld is. Voordeel is wel dat we allemaal jong blijven. Let ook op dat Jezus heeft gezegd dat er ook geen huwelijken meer zullen zijn en dat we worden net als de engelen, ongehuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Ja en dus is die groep die uit de grote verdrukking komt uit DIE verdrukking. 

Nee, men kan niet meer verdrukken dan tot de dood, die weg zijn al wel veel meer christenen gegaan.

Je leest zeer selectief

Weet jij trouwens het verschil tussen 144.000 en de 24 ouderlingen ? veronderstellende dat zij beide alle gelovigen voorstellen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee, men kan niet meer verdrukken dan tot de dood, die weg zijn al wel veel meer christenen gegaan.

Ja, dat is zo, maar die behoren niet tot die groep uit Openbaring. Die behoren tot de groep die een opstanding krijgen tot leven of ter oordeel. 

22 minuten geleden zei Thinkfree:

Weet jij trouwens het verschil tussen 144.000 en de 24 ouderlingen ? veronderstellende dat zij beide alle gelovigen voorstellen.

Ik weet dat het dezelfde groep voorstelt. Maar ik moet opzoeken hoe het ook al weer precies zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Israël waren de oudere mannen de woordvoerders voor het hele volk. Hier zijn de oudere mannen woordvoerders van het geestelijke Israël. Dat zie je ook weer terug bij de 144.000, dus zijn het de gezalfde Christenen. Het getal 24 heeft ook speciale betekenis. Zo waren de priesters door koning David in 24 afdelingen georganiseerd. Deze deden in de tempel dienst. De gezalfde Christenen zouden een koninklijk priesterschap vormen (1Pe 2:9; 1Kr 24:1-9; Lu 1:5-23, 57-66; Opb 20:6

Dus deze indeling was al een voorafbeelding hoe het straks in de hemel geregeld zou worden.

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Deze meneer is een ex jehovas getuige en heeft aan de hand van eigen ervaringen een behoorlijke kijk op deze zaak

Deze meneer moet je niet verder vertrouwen dan je neus lang is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Weet jij trouwens het verschil tussen 144.000 en de 24 ouderlingen ? veronderstellende dat zij beide alle gelovigen voorstellen.

Ik weet dat het dezelfde groep voorstelt. Maar ik moet opzoeken hoe het ook al weer precies zit.

Verschil is de profetische tijd 

144.000 in of aan het einde der tijden. 12×12×1000 is het verzamelen, Oogsten.

24 ouderlingen verkeren alreeds in de eeuwigheid. 12+12= alreeds saamgevoegd, verenigd tot 1 volk.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

24 ouderlingen verkeren alreeds in de eeuwigheid. 12+12= alreeds saamgevoegd, verenigd tot 1 volk.

Het is waar dat de gezalfden, dus de leden van de 24 ouderlingen nu direct een opstanding krijgen in de hemel. Het aantal gezalfden die nu nog op aarde zijn is heel weinig. Er zullen dus nog maar weinig mensen gebruik maken van het brood en de wijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid