Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

11 minuten geleden zei Gaitema:

Dat klopt. De ingrediënten van valse leerstellingen staan in de bijbel, net als de juiste leerstellingen. Een karaktertrek van valse leerstellingen is, dat het zo gepresenteerd wordt, dat iedereen die er tegen ingaat een ketter is, bij wijze van. De waarheid geeft echter ruimte en vrijheid. Oordeelt niet.

Een holistisch boek lezen met een strikt lineaire blik voorspelt niets dan onheil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Ja zeker. 

Dus zou je ook kunnen beweren dat een karaktertrek van juiste leerstellingen is, dat het zo gepresenteerd wordt, dat iedereen die er tegen ingaat een ketter is, bij wijze van. Hetzelfde geldt dus voor zowel valse als juiste leerstellingen. De mate waarin men er tegen in gaat zegt niks over de waarheid of onwaarheid van een leerstelling. M.a.w, we weten nog niet wat een dogma is.

4 minuten geleden zei TTC:

Een holistisch boek lezen met een strikt lineaire blik voorspelt niets dan onheil.

Is de Bijbel volgens jou een holistisch boek?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Dus zou je ook kunnen beweren dat een karaktertrek van juiste leerstellingen is, dat het zo gepresenteerd wordt, dat iedereen die er tegen ingaat een ketter is, bij wijze van. Hetzelfde geldt dus voor zowel valse als juiste leerstellingen. De mate waarin men er tegen in gaat zegt niks over de waarheid of onwaarheid van een leerstelling. M.a.w, we weten nog niet wat een dogma is.

Je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn, om er mee door één deur te kunnen. God heeft ruimte en vrijheid. Hij dringt niemand met geweld iets op.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

Je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn, om er mee door één deur te kunnen. God heeft ruimte en vrijheid. Hij dringt niemand met geweld iets op.

En toch kunnen er maar een soort mensen door de deur van de hemel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En toch kunnen er maar een soort mensen door de deur van de hemel...

En ze gaan uit vrije wil. Ik heb van huis uit ook nooit verplicht naar de kerk gemoeten en er was geen dwang om te geloven. Weerstand tegen het geloof heb ik weinig ervaren. Echter merk ik bij veel verschillende christenen of Messiaanse joden een zekere dwangmatigheid om hun overtuiging me op te dringen. Vaak zwijg ik nu dan maar bewust.

 

Een mens kan echter wel duidelijk zijn. Als tiener van 12 zei mijn moeder me dat er bijbelclubs waren van de YFC waar ik wel heen kon gaan. Ik zei haar dat ik dat niet wilde. Daarop zei ze: "Oké, maar als je er dan toch op wilt, dan geef ik jou het nummer van de leider en ga je zelf hem op bellen!" Ze wilde dat dan niet meer voor me doen. Ik proefde in haar reactie dat ze het niet eens met me was. Een half jaar later besloot ik op de YFC te gaan, want ik dacht: "Jezus heeft zo veel voor mij over gehad, dat Hij voor mij aan het kruis ging, zou ik dit niet voor Hem over hebben?" Ik kreeg de telefoonnummer en belde de kringleider op. Mijn moeder is een vrouw van haar woord. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

En ze gaan uit vrije wil. Ik heb van huis uit ook nooit verplicht naar de kerk gemoeten en er was geen dwang om te geloven. Weerstand tegen het geloof heb ik weinig ervaren. Echter merk ik bij veel verschillende christenen of Messiaanse joden een zekere dwangmatigheid om hun overtuiging me op te dringen. Vaak zwijg ik nu dan maar bewust.

Dat iemand uit vrije wil kiest, betekent niet dat geloven een vrijblijvende kwestie is. Binnen de muren die de gehoorzaamheid aan Christus voor mijn denken optrekt, is er geen ruimte voor mijn "Ja, maar." Dat vertaalt zich dus ook in het discussiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat iemand uit vrije wil kiest, betekent niet dat geloven een vrijblijvende kwestie is. Binnen de muren die de gehoorzaamheid aan Christus voor mijn denken optrekt, is er geen ruimte voor mijn "Ja, maar." Dat vertaalt zich dus ook in het discussiëren.

Die muren trekt God niet op, dat doen de mensen. God dwingt nooit, daarom is Zijn kudde ook zo klein. Mensen kunnen immers tegen God ingaan. Dwang heeft niks met geloof te maken. Woorden van Liefde die God geeft trekt mensen aan, zonder dat ze gedwongen worden. Dwang getuigt van zwakte. Een dictator dwingt, omdat zijn aanpak de mensen tegen staat. God is echter geen dictator.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Die muren trekt God niet op, dat doen de mensen. God dwingt nooit, daarom is Zijn kudde ook zo klein. Mensen kunnen immers tegen God ingaan. Dwang heeft niks met geloof te maken. Woorden van Liefde die God geeft trekt mensen aan, zonder dat ze gedwongen worden. Dwang getuigt van zwakte. Een dictator dwingt, omdat zijn aanpak de mensen tegen staat. God is echter geen dictator.

Gehoorzaam zijn aan God is een gezonde zaak Gaitema.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Gaitema:

Je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn, om er mee door één deur te kunnen. God heeft ruimte en vrijheid. Hij dringt niemand met geweld iets op.

 

Toch spreekt Jezus over EEN WEG. Kan jij samen met iemand die WEG bewandelen, die het fundamenteel met jou oneens is? Er zijn na dit leven twee deuren, Gaitema: een deur naar de hemel en een deur naar de hel. God dringt inderdaad niemand iets op. De deur van de hemel staat open voor iedereen. Toch zijn er mensen die kiezen voor de deur naar de hel. Ik weet zeker dat je niet samen met die mensen door één deur wilt? Ik weet zeker dat jij door de hemelse deur wilt. En, inderdaad, mensen die door die deur gaan, zijn het in tal van punten niet met elkaar eens. Echter, wanneer het om wezenlijke zaken gaat (en daar hebben we het hier over) zullen mensen het wel degelijk met elkaar eens MOETEN zijn (lees: met Christus eens moeten zijn).

4 minuten geleden zei Gaitema:

Zeker, en daar komt geen dwang bij kijken. Waarom zou God moeten dwingen? Heeft Hij geen vertrouwen in ons? Hij vertrouwt erop dat Zijn wil ons aantrekt met koorden van Liefde.

Geen dwang. Maar, er zijn wel degelijk gevolgen wanneer we zondigen tegen Gods Geest (ofwel Jezus als God en Verlosser afwijzen). Gehoorzaamheid heeft gevolgen, ongehoorzaamheid ook. Dat besef je?

9 minuten geleden zei Gaitema:

Die muren trekt God niet op

Toch zijn er regels en grenzen. Hoe zie je dat? Tussen hemel en hel is een "enorme muur".

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God stelt wel degelijk grenzen.

Maar Hij dwingt niet. Uit vrije wil en door de Heilige Geest alleen met koorden van Liefde wordt Gods wil gedaan. 

13 minuten geleden zei WdG:

Toch spreekt Jezus over EEN WEG. Kan jij samen met iemand die WEG bewandelen, die het fundamenteel met jou oneens is? Er zijn na dit leven twee deuren, Gaitema: een deur naar de hemel en een deur naar de hel. God dringt inderdaad niemand iets op. De deur van de hemel staat open voor iedereen. Toch zijn er mensen die kiezen voor de deur naar de hel. Ik weet zeker dat je niet samen met die mensen door één deur wilt? Ik weet zeker dat jij door de hemelse deur wilt. En, inderdaad, mensen die door die deur gaan, zijn het in tal van punten niet met elkaar eens. Echter, wanneer het om wezenlijke zaken gaat (en daar hebben we het hier over) zullen mensen het wel degelijk met elkaar eens MOETEN zijn (lees: met Christus eens moeten zijn).

Daar zijn menselijke dogma's niet voor nodig. Als Jezus zich aan een Moslim laat zien, weet die dat Jezus de Zoon van God is, zonder dwang komen ze tot dat besef. 

13 minuten geleden zei WdG:

Geen dwang. Maar, er zijn wel degelijk gevolgen wanneer we zondigen tegen Gods Geest (ofwel Jezus als God en Verlosser afwijzen). Gehoorzaamheid heeft gevolgen, ongehoorzaamheid ook. Dat besef je?

Toch zijn er regels en grenzen. Hoe zie je dat? Tussen hemel en hel is een "enorme muur".

Gods liefde doet alles 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Daar zijn menselijke dogma's niet voor nodig. Als Jezus zich aan een Moslim laat zien, weet die dat Jezus de Zoon van God is, zonder dwang komen ze tot dat besef.

Ben je daar zeker van?

In de Islamitische traditie is de mens een geheel van een tastbaar lichaam en een spirituele entiteit ('ziel' of 'zelf' genoemd). Het is deze door God geschapen onsterfelijke spirituele entiteit die volgens de Koran de essentie van de mens vormt. Koranische psychologie is dan ook innig verweven met religie en spiritualiteit - en in samenhang daarmee met moraliteit, welke allen samen deel uitmaken van een ruimer zingevingsmodel. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En wat gebeurt er als men zich buiten de grenzen die God stelt begeeft?

Dan raakt hij buiten God. Zo simpel is het. Dwang brengt niemand bij God. Het jaagd mensen alleen maar weg.

25 minuten geleden zei TTC:

Ben je daar zeker van?

In de Islamitische traditie is de mens een geheel van een tastbaar lichaam en een spirituele entiteit ('ziel' of 'zelf' genoemd). Het is deze door God geschapen onsterfelijke spirituele entiteit die volgens de Koran de essentie van de mens vormt. Koranische psychologie is dan ook innig verweven met religie en spiritualiteit - en in samenhang daarmee met moraliteit, welke allen samen deel uitmaken van een ruimer zingevingsmodel. (bron)

Een moslim die Jezus ontmoet wordt een christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Gaitema:

Dan raakt hij buiten God. Zo simpel is het. Dwang brengt niemand bij God. Het jaagd mensen alleen maar weg.

Een kind van God die zich buiten de door God gestelde grenzen waagt, kan niet buiten God geraken m.i. Wel kan deze te maken krijgen met:

En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?) Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. (Heb.12:5-8, SV)

Ik lees hier toch wel degelijk een mate van dwang in. Jaagt God Zijn kinderen weg met dergelijk handelen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een kind van God die zich buiten de door God gestelde grenzen waagt, kan niet buiten God geraken m.i. Wel kan deze te maken krijgen met:

En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?) Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. (Heb.12:5-8, SV)

Ik lees hier toch wel degelijk een mate van dwang in. Jaagt God Zijn kinderen weg met dergelijk handelen? 

Het is als factum stultus cognosit, we plukken de vruchten van onze daden/woorden. Als er niet meer over het leven wordt nagedacht dan lopen we het risico om verstrikt te raken in manieren van denken die telkens opnieuw tot perverse effecten leiden, dit resultaat zien we elke dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid