Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

59 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Correct, wij maken gelijk kennis met het dogma dat onder water ademen (vruchtwater in dat geval) slecht gaat en dat we beter niet eigenwijs beginnen met ademen voordat we daar uit zijn. Om vervolgens nota te nemen van het dogma dat de werkelijkheid betrouwbaar is, want die pak op onze billen komt niet te vroeg.

Zoiets, van geboorte naar wedergeboorte, de herinnering aan wie we al waren van voor onze geboorte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

Op 2-1-2019 om 08:42 zei Kaasjeskruid:

Als deze bewering waar is, dan bestaat er juist een absolute waarheid; dan zou het namelijk een absolute waarheid zijn dat veel mensen iets waarheid noemen, maar het dat nog geen waarheid maakt.

Nee hoor. Als je die redenering volgt geldt het namelijk ook voor je eigen redenering.

Op 2-1-2019 om 07:06 zei Dat beloof ik:

Exact, daarom heb je dogma's en feiten. Dat zijn twee verschillende dingen.

Mwa, valt vind ik knap tegen.  Dat Pluto een planeet was, zou 10 jaar geleden een feit zijn geweest. 

Er bestaan helemaal geen objectieve ankerpunten. Alles is perceptie en een menselijk construct in onze hoofdjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Olorin:

Nee hoor. Als je die redenering volgt geldt het namelijk ook voor je eigen redenering.

Je kunt gewoon niet met absolute zekerheid beweren dat absolute waarheid niet bestaat. Ze bestaat gewoon en dat is een logische noodzakelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Olorin:

Mwa, valt vind ik knap tegen.  Dat Pluto een planeet was, zou 10 jaar geleden een feit zijn geweest. 

Er bestaan helemaal geen objectieve ankerpunten. Alles is perceptie en een menselijk construct in onze hoofdjes. 

Er is feitelijk niets veranderd aan Pluto. Alleen aan ons inzicht in die planeet. Dat wat we als feit kennen verandert dan. Zos is de wereld ook niet meer plat, en is de mens ook maar een diersoort. Er zijn mensen die niet tegen dergelijke ontwikkelingen kunnen en koste wat kost aan oude beelden vast houden. Dat is jammer, die houden in hun leven snel op met leren.

Overigens zijn feiten en dogma's verschillende dingen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Olorin:

Er bestaan helemaal geen objectieve ankerpunten. Alles is perceptie en een menselijk construct in onze hoofdjes.

Zou dat niet betekenen dat de mens ook een construct is? Ook hier is het debat sterk afhankelijk van wat we onder 'mens' willen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-1-2019 om 23:12 zei Kaasjeskruid:

Je kunt gewoon niet met absolute zekerheid beweren dat absolute waarheid niet bestaat. Ze bestaat gewoon en dat is een logische noodzakelijkheid.

Dat is vind ik een ongegronde waarheidsclaim. Ze bestaat gewoon, niks is gewoon, niks is een logische noodzakelijkheid zonder het aan te tonen. En dan nog is het aantonen te ontkrachten, mogelijk.

Op 9-1-2019 om 07:16 zei Dat beloof ik:

Er is feitelijk niets veranderd aan Pluto. Alleen aan ons inzicht in die planeet. Dat wat we als feit kennen verandert dan. Zos is de wereld ook niet meer plat, en is de mens ook maar een diersoort. Er zijn mensen die niet tegen dergelijke ontwikkelingen kunnen en koste wat kost aan oude beelden vast houden. Dat is jammer, die houden in hun leven snel op met leren.

Overigens zijn feiten en dogma's verschillende dingen. 

Pluto is niet veranderd, maar he feit dat het een planeet is, is dat wel. Dat is het hele punt. Onze perceptie van der werkelijkheid (inclusief feiten) is aan verandering onderheven. We kunnen de wereld een bol noemen, maar als ons hele paradigma over ruimtelijke vormen op de schop gaat, is ook dat verloren. Ken de the linguistic turn?

Dogma's en feiten zijn verschillende dingen, klopt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid