Spring naar bijdragen

Israël 2018


Aanbevolen berichten

Op ‎29‎-‎11‎-‎2018 om 16:20 zei Willempie:

Dat was dan ook vanaf het begin de wens van de Israëlische regering en, aangezien Israël een democratie is, dus ook van de meerderheid van het volk. Het enige probleem hier is de systematisch gecultiveerde haat tegen alles wat Joods is. Joden zijn ongedierte en moeten dus worden uitgeroeid.

De wortel hiervan ligt inderdaad in de Islam. De Islam is anti-joods. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 279
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat een ongelofelijke onuitgesproken hoeveelheid haat weet jij in een paar berichtjes te proppen; ik ben werkelijk overrompeld door de vijandige toonzetting van alle reacties van jou op elk bericht wa

1. De joodse godsdienst is nooit exclusief geweest. We weten dat bij de uittocht uit Egypte ook veel andere slaven(volkjes) en zelfs Egyptenaren mee gingen. Bij Sinai zijn er slechts een handjevol hun

Zo, dat is een gewaagd standpunt.  Was het niet Paulus die zei dat de christenen "als wilde tak" geënt zijn in de wijnstok? En maakte hij daarbij niet de kanttekening dat je het nooit in je hoofd

Op 29-11-2018 om 09:09 zei Dat beloof ik:

Daar kun je niets aan doen, dat is een gegeven.
Overigens is in dit verband de volgende zin vrij naief:

Lijkt een nobel standpunt, maar dat is het niet. Daarmee trap je Palestijnen, waarschijnlijk vanuit sympathie met Israel, bewust na.
De Palestijnen woonden in het gebied waar nu de Joden woonden. Naast elkaar zelfs, totdat de Joden de Palestijnen dwongen te verhuizen.
Ze hebben elkaar maar te verdragen.
Zoals de Hutus en de Tutsies. Die moeten met elkaar in een land leven en dat kan ook, mits beide partijen elkaar het licht in de ogen gunnen.
Het hypocriete is dat als de Hutus en Tutsies ruzie maken, dat wordt bestempelt als discriminatie, maar de Joden en Palestijnen hetzelfde doen, heet dat ineens zelfbeschikkingsrecht uitoefenen.
Dat is onzin, dat kan nu eenmaal niet omdat ze samen in één en hetzelfde gebied wonen.
Waar ze overigens heel goed met elkaar samen konden wonen, tot begin vorige eeuw.

  

Neuh, Ben ik niet met je eens. Op een gegeven moment moet je realistisch zijn. Je kunt niet eindeloos je beroepen op de geschiedenis. Anders kan ik het ook als kruisvaardersstaat claimen, of de Italianen, Grieken, weer de Joden, Assyriers, Babyloniers, Kanaanieten.  Zelfde grapje kun je in Europa uithalen. Bijvoorbeeld de Polen met Pruisen, de Russen met Polen. Op een gegeven moment moet je ook accepteren dat er in dat land groepen wonen die er gewoon geboren zijn. Nog afgezien dat er altijd wel Joden gewoond hebben en er veel later nog meer Joden zijn gaan wonen op plekken waar voorheen niks was. Nog afgezien dat er nooit een Palestijnse staat geweest is. Die mensen zijn altijd FUBAR geweest wat dat betreft, steun hebben ze amper gekregen, ook niet uit de Arabische wereld.. Maakt niet uit verder. Maar ik geloof in het zelfbeschikkingsrecht. Feit is dat er een aantal verschillende groepen met eigen identiteit wonen die er ook gewoon geboren zijn. Moet je een oplossing voor maken. Wat mij betreft is dat de twee staten oplossing zoals de VN dat des tijds bedacht heeft en dan Jeruzalem iets aparts van maken (soort Brussel binnen België ofzo). Dat laatste gaat nooit gebeuren trouwens, realistisch gezien zal dat in het beste geval een Israelische stad zijn waarin Palesteinse wijken een zekere autonomie hebben en de moskeeen op de tempelberg blijven bestaan.

Op 30-11-2018 om 21:37 zei Gaitema:

De wortel hiervan ligt inderdaad in de Islam. De Islam is anti-joods. 

Valt best mee. Joden kunnen in het huidige Iran beter Joods zijn, dan Joden in tal van episodes van de westerse geschiedenis. 

Joden zijn een geloof van het boek. Dat de praktijk wel eens anders uit pakt en dat je ook groepen hebt die niet tof zijn klopt, maar dat heb je binnen het christendom ook helaas. 

Op 28-11-2018 om 03:50 zei Gaitema:

Wat zouden ze moeten doen aan het gegeven dat zowel de Israëlieten als de Palestijnen eigenlijk het hele land willen?

Compromis sluiten. Ik wil ook wel eens wat, maar krijg het ook niet altijd. Vrede lijkt me ook wel iets waard. Het geluk van je medemens trouwens ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Olorin:

Neuh, Ben ik niet met je eens. Op een gegeven moment moet je realistisch zijn. Je kunt niet eindeloos je beroepen op de geschiedenis. Anders kan ik het ook als kruisvaardersstaat claimen, of de Italianen, Grieken, weer de Joden, Assyriers, Babyloniers, Kanaanieten.  Zelfde grapje kun je in Europa uithalen. Bijvoorbeeld de Polen met Pruisen, de Russen met Polen. Op een gegeven moment moet je ook accepteren dat er in dat land groepen wonen die er gewoon geboren zijn. Nog afgezien dat er altijd wel Joden gewoond hebben en er veel later nog meer Joden zijn gaan wonen op plekken waar voorheen niks was. Nog afgezien dat er nooit een Palestijnse staat geweest is. Die mensen zijn altijd FUBAR geweest wat dat betreft, steun hebben ze amper gekregen, ook niet uit de Arabische wereld.. Maakt niet uit verder. Maar ik geloof in het zelfbeschikkingsrecht. Feit is dat er een aantal verschillende groepen met eigen identiteit wonen die er ook gewoon geboren zijn. Moet je een oplossing voor maken. Wat mij betreft is dat de twee staten oplossing zoals de VN dat des tijds bedacht heeft en dan Jeruzalem iets aparts van maken (soort Brussel binnen België ofzo). Dat laatste gaat nooit gebeuren trouwens, realistisch gezien zal dat in het beste geval een Israelische stad zijn waarin Palesteinse wijken een zekere autonomie hebben en de moskeeen op de tempelberg blijven bestaan.

Vreemd stukje.
Eerst leg je uit dat je vind dat mensen zich niet eindeloos kunnen beroepen op de geschiedenis.
Om vervolgens uit te leggen dat er altijd wel Joden gewoond hebben en nooit een Palestijnse staat is geweest.
Enfin, het is wel duidelijk dat je erg eenzijdig redeneert: mensen moeten zich niet eindeloos kunnen beroepen op de geschiedenis, maar dan vind je dus dat de Joden daarvan uitgezonderd zijn toen ze na 2000 jaar besloten terug te keren naar Palestina.

Jammer genoeg ga je volledig voorbij aan mijn vergelijking met de Hutu en de Tutsi.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vreemd stukje.
Eerst leg je uit dat je vind dat mensen zich niet eindeloos kunnen beroepen op de geschiedenis.
Om vervolgens uit te leggen dat er altijd wel Joden gewoond hebben en nooit een Palestijnse staat is geweest.
Enfin, het is wel duidelijk dat je erg eenzijdig redeneert: mensen moeten zich niet eindeloos kunnen beroepen op de geschiedenis, maar dan vind je dus dat de Joden daarvan uitgezonderd zijn toen ze na 2000 jaar besloten terug te keren naar Palestina.

Jammer genoeg ga je volledig voorbij aan mijn vergelijking met de Hutu en de Tutsi.
 

Ach, het gebeurt wel vaker dat mensen ergens aan voorbijgaan... ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

Valt best mee. Joden kunnen in het huidige Iran beter Joods zijn, dan Joden in tal van episodes van de westerse geschiedenis. 

Joden zijn een geloof van het boek. Dat de praktijk wel eens anders uit pakt en dat je ook groepen hebt die niet tof zijn klopt, maar dat heb je binnen het christendom ook helaas. 

Ik heb geen verstand van de Koran, maar een wat een Turkse collega ooit over de joden zei aan de hand van de Koran is niet mals. Ze zouden ronduit duivels zijn. Allemaal. Ik weet niet in hoe verre dat invloed heeft op Palestina, maar ik denk wel dat de Islam een rol speelt.

Citaat

Compromis sluiten. Ik wil ook wel eens wat, maar krijg het ook niet altijd. Vrede lijkt me ook wel iets waard. Het geluk van je medemens trouwens ook.

Dat zou geweldig zijn. Maar dan moeten ze het dus wel willen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb geen verstand van de Koran, maar een wat een Turkse collega ooit over de joden zei aan de hand van de Koran is niet mals. Ze zouden ronduit duivels zijn. Allemaal. Ik weet niet in hoe verre dat invloed heeft op Palestina, maar ik denk wel dat de Islam een rol speelt.

Laat dat nou precies zijn hoe er binnen het Christendom ook 1900 jaar over Joden is gedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Laat dat nou precies zijn hoe er binnen het Christendom ook 1900 jaar over Joden is gedacht.

Dat heeft niks, maar dan ook helemaal niks met de Bijbel te maken. En nee, zo hebben wij dus nooit over hen gedacht. Wij hebben nooit gegeneraliseerd. Echter de Koran generaliseerd wel degelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Dat heeft niks, maar dan ook helemaal niks met de Bijbel te maken. En nee, zo hebben wij dus nooit over hen gedacht. Wij hebben nooit gegeneraliseerd. Echter de Koran generaliseerd wel degelijk.

Ik geef jou nergens de schuld van (dit in reactie op 'Wij hebben nooit gegeneraliseerd") en ik weet dat jij er nu anders over denkt. Maar deze gedachten bestaan bij christenen nog geen 100 jaar.
Tip: lees eens wat Maarten Luther schreeft. bv:

Citaat

Men moet hun synagogen of scholen in brand steken en wat niet wil branden moet men met aarde overdekken, zodat geen mens er een steen of sintel meer van ziet, voor eeuwig niet.

Het is pas sinds de tweede wereldoorlog, toen men zag tot wat deze gedachten leidden, dat sommige christenen wat humaner over Joden zijn gaan denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik geef jou nergens de schuld van (dit in reactie op 'Wij hebben nooit gegeneraliseerd") en ik weet dat jij er nu anders over denkt. Maar deze gedachten bestaan bij christenen nog geen 100 jaar.
Tip: lees eens wat Maarten Luther schreeft. bv:

Het is pas sinds de tweede wereldoorlog, toen men zag tot wat deze gedachten leidden, dat sommige christenen wat humaner over Joden zijn gaan denken. 

Dat geloof ik wel, echter toen waren ze heel extreem. Zelfs protestanten en katholieken gunden elkaar het daglicht niet. Gereformeerden en "wederdopers" elkaar even min. Echter de Islam kent het probleem dat de Koran zelf anti joods is. De Bijbel is dat niet. En hoe ga je een moslim vertellen dat ze de Koran ongehoorzaam moeten zijn? Ze hebben op grond van de Koran een afkeer van joden. Trouwens.. christenen mogen van hen ook niet het evangelie uitdragen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Dat geloof ik wel, echter toen waren ze heel extreem. Zelfs protestanten en katholieken gunden elkaar het daglicht niet. Gereformeerden en "wederdopers" elkaar even min. Echter de Islam kent het probleem dat de Koran zelf anti joods is. De Bijbel is dat niet. En hoe ga je een moslim vertellen dat ze de Koran ongehoorzaam moeten zijn? Ze hebben op grond van de Koran een afkeer van joden. Trouwens.. christenen mogen van hen ook niet het evangelie uitdragen.

Ik geloof dat je het punt mist.

Even resumé:
Jij stelde dat wat een Turkse collega ooit over Joden beweerde aan de hand van Koran niet mis is.
Ik wees je er op dat Christenen zo 1900 jaar lang ook over Joden dachten.
Jij stelt dan "Wij hebben er nooit zo over gedacht"

Dit klopt niet. Vanaf het begin hebben Christenen er zo over gedacht!

Melito van Sardes noemt in zijn paaspreek uit de 2ee eeuw al de Joden als moordenaars van Christus en die mening bestaat hedentendage onder groepen Christenen nog steeds. En dat beweert men toch echt op grond van de Bijbel.
Je hebt het over de Islam, maar er zijn meer Joden vermoord door Christenen dan door Moslims.

Helaas is het heel erg link om, bij wat voor bewering dan ook, te stellen dat Christenen dat nooit hebben gedaan.
In dit geval is die opmerking echt volledig fout.

Dat je als Christen naar de geschiedenis kijkt en zegt: "dat is gebeurd, dat was fout maar ik doe dat nooit", oké dan laat je zien van de geschiedenis te hebben geleerd.
Maar als je ontkent en stelt dat "wij er nooit zo over hebben gedacht" dan is dat een héél, héél erge zaak!

 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik geloof dat je het punt mist.

Even resumé:
Jij stelde dat wat een Turkse collega ooit over Joden beweerde aan de hand van Koran niet mis is.
Ik wees je er op dat Christenen zo 1900 jaar lang ook over Joden dachten.
Jij stelt dan "Wij hebben er nooit zo over gedacht"

Dit klopt niet. Vanaf het begin hebben Christenen er zo over gedacht!

Melito van Sardes noemt in zijn paaspreek uit de 2ee eeuw al de Joden als moordenaars van Christus en die mening bestaat hedentendage onder groepen Christenen nog steeds. En dat beweert men toch echt op grond van de Bijbel.
Je hebt het over de Islam, maar er zijn meer Joden vermoord door Christenen dan door Moslims.

Helaas is het heel erg link om, bij wat voor bewering dan ook, te stellen dat Christenen dat nooit hebben gedaan.
In dit geval is die opmerking echt volledig fout.

Dat je als Christen naar de geschiedenis kijkt en zegt: "dat is gebeurd, dat was fout maar ik doe dat nooit", oké dan laat je zien van de geschiedenis te hebben geleerd.
Maar als je ontkent en stelt dat "wij er nooit zo over hebben gedacht" dan is dat een héél, héél erge zaak!

 

 

Jou kennende mis je zelf borden vol informatie om in te kouwen. De bijbel leert niet dat "alle joden" vervloekt zijn. Er waren immers altijd al Messiaanse joden. Er heerst slechts een sluier over de meeste joden, tot dat de heidenen tot geloof zijn gekomen, waarvan "ook" de meerderheid afvallig worden. Joden en christenen zijn uiteindelijk in de laatste dagen in de minderheid.

De Koran echter zegt dat "alle", ja ALLE, geen enkel uitgezonderd, ja zelfs niet 1!, maar werkelijk het HELE VOLK vervloekt is. 

Bij ons is het: smal is de weg naar het leven, voor jood en griek..

 

In de bijbel lezen we ook dat "Als de volheid der heidenen is binnen gegaan, dan wordt gans Israël gered."

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Jou kennende mis je zelf borden vol informatie om in te kouwen. De bijbel leert niet dat "alle joden" vervloekt zijn. Er waren immers altijd al Messiaanse joden. Er heerst slechts een sluier over de meeste joden, tot dat de heidenen tot geloof zijn gekomen, waarvan "ook" de meerderheid afvallig worden. Joden en christenen zijn uiteindelijk in de laatste dagen in de minderheid.

De Koran echter zegt dat "alle", ja ALLE, geen enkel uitgezonderd, ja zelfs niet 1!, maar werkelijk het HELE VOLK vervloekt is. 

Bij ons is het: smal is de weg naar het leven, voor jood en griek..

 

In de bijbel lezen we ook dat "Als de volheid der heidenen is binnen gegaan, dan wordt gans Israël gered."


Er staan in het NT wellicht minder haatdragende teksten dan in de Koran, maar daar ging het helemaal niet over.
Jij stelde dat Christenen nooit haatdragend over Joden hebben gedacht.
En dat is niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dat beloof ik:


Er staan in het NT wellicht minder haatdragende teksten dan in de Koran, maar daar ging het helemaal niet over.
Jij stelde dat Christenen nooit haatdragend over Joden hebben gedacht.
En dat is niet zo.

Dat heb ik niet gezegd en daar ging het mij wel om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Dat heb ik niet gezegd en daar ging het mij wel om.


Jij stelde dat wat een Turkse collega ooit over Joden beweerde aan de hand van Koran niet mis is.
Ik wees je er op dat Christenen zo 1900 jaar lang ook over Joden dachten.
Jij stelt dan "Wij hebben er nooit zo over gedacht"

Dit klopt niet. Vanaf het begin hebben Christenen er zo over gedacht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:


Jij stelde dat wat een Turkse collega ooit over Joden beweerde aan de hand van Koran niet mis is.
Ik wees je er op dat Christenen zo 1900 jaar lang ook over Joden dachten.
Jij stelt dan "Wij hebben er nooit zo over gedacht"

Dit klopt niet. Vanaf het begin hebben Christenen er zo over gedacht!

Als dat zo zou zijn, dan zouden ze slecht hun bijbel kennen. Ik wil best toegeven dat ze veel misdaden en geweld op hun geweten hebben, maar de Koran gaat toch wel verder dan de bijbel waar dan ook.

Neem nu de calvinisten. Die hadden een leus, namelijk: "liever Turks dan paaps" en de stadhouder Willem van Oranje was voor Godsdienst vrijheid. Joden kregen in Nederland veel vrijheid, terwijl ze in Spanje die niet kregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Als dat zo zou zijn, dan zouden ze slecht hun bijbel kennen. Ik wil best toegeven dat ze veel misdaden en geweld op hun geweten hebben, maar de Koran gaat toch wel verder dan de bijbel waar dan ook.

Neem nu de calvinisten. Die hadden een leus, namelijk: "liever Turks dan paaps" en de stadhouder Willem van Oranje was voor Godsdienst vrijheid. Joden kregen in Nederland veel vrijheid, terwijl ze in Spanje die niet kregen.

Die kenden ze dan ook niet, de meeste mensen konden immers niet lezen. Men hoorde gewoon aan wat de priester zei en dat was het.
Dat de Joden naar Holland kwamen had een reden. Ze werden elders vervolgd en dachten hier onderdak te kunnen krijgen. Door wie werden ze vervolgd ? Aha, juist. Christenen dus.
Je hebt er best wel moeite mee om onder ogen te zien dat Joden als sinds het begin van onze jaartelling worden achtergesteld door Christenen. Best begrijpelijk, want jij denkt waarschijnlijk heel tolerant over Joden en dat is niet met elkaar te rijmen. Daarom zeg je ook "wij hebben er nooit zo over gedacht", hetgeen complete onzin is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Die kenden ze dan ook niet, de meeste mensen konden immers niet lezen. Men hoorde gewoon aan wat de priester zei en dat was het.
Dat de Joden naar Holland kwamen had een reden. Ze werden elders vervolgd en dachten hier onderdak te kunnen krijgen. Door wie werden ze vervolgd ? Aha, juist. Christenen dus.
Je hebt er best wel moeite mee om onder ogen te zien dat Joden als sinds het begin van onze jaartelling worden achtergesteld door Christenen. Best begrijpelijk, want jij denkt waarschijnlijk heel tolerant over Joden en dat is niet met elkaar te rijmen. Daarom zeg je ook "wij hebben er nooit zo over gedacht", hetgeen complete onzin is.

En in Holland werden ze gedoogd. Dat heb ik laatst nog gelezen. De katholieken en lutheranen werden vervolgd (ook onterecht), maar dopersen en joden werden gedoogd. 

Wel hebben christenen met de kruistochten en de Godsdienstoorlogen in de rest van Europa meer vervolging gegeven, dan de moslims op hun geweten hebben. 

Echter los van deze discussie, de Palestijnen hebben hun Koran en de Koran is echt een antisemitische boek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

En in Holland werden ze gedoogd. Dat heb ik laatst nog gelezen. De katholieken en lutheranen werden vervolgd (ook onterecht), maar dopersen en joden werden gedoogd. 

Wel hebben christenen met de kruistochten en de Godsdienstoorlogen in de rest van Europa meer vervolging gegeven, dan de moslims op hun geweten hebben. 

Echter los van deze discussie, de Palestijnen hebben hun Koran en de Koran is echt een antisemitische boek. 

Inderdaad werden Joden gedoogd.  Ze werden niet vervolgd, maar wel in de nek aangekeken.

Palestijnen hebben e Koran? Ook dat klopt niet. De Palestijnen zijn niet allemaal moslims. Verreweg de meeste wel (dik 90 % geloof ik), maar er zijn ook Christenen en Bahaisten onder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Inderdaad werden Joden gedoogd.  Ze werden niet vervolgd, maar wel in de nek aangekeken.

Palestijnen hebben e Koran? Ook dat klopt niet. De Palestijnen zijn niet allemaal moslims. Verreweg de meeste wel (dik 90 % geloof ik), maar er zijn ook Christenen en Bahaisten onder.

Klopt. Ook zij worden gedoogd. 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-12-2018 om 07:03 zei Dat beloof ik:

Vreemd stukje.
Eerst leg je uit dat je vind dat mensen zich niet eindeloos kunnen beroepen op de geschiedenis.
Om vervolgens uit te leggen dat er altijd wel Joden gewoond hebben en nooit een Palestijnse staat is geweest.
Enfin, het is wel duidelijk dat je erg eenzijdig redeneert: mensen moeten zich niet eindeloos kunnen beroepen op de geschiedenis, maar dan vind je dus dat de Joden daarvan uitgezonderd zijn toen ze na 2000 jaar besloten terug te keren naar Palestina.

Jammer genoeg ga je volledig voorbij aan mijn vergelijking met de Hutu en de Tutsi.
 

Nee hoor, is niet zo raar. Ik bedoel ermee te zeggen dat het nogal onnozel is, omdat je altijd wel in de verre geschiedenis ergens een claim op kunt leggen. Dus hoever wil je terug gaan?
Je trekt een conclusie die ik juist niet maak. Mijn punt is juist dat er Joden wonen die er geboren en opgegroeid zijn en daarom ook hun plekje verdienen. En ik haal die geschiedenis juist aan als voorbeeld dat ik het zinloos vind om gebieden uit een ver verleden te gaan claimen. 

Let wel, ik ben wel bewust van dat historische kennis fundamenteel is om een conflict te begrijpen, maar ik vind niet dat je op basis daarvan even een rijk kunt claimen. Geldt voor Joden en Palestijnen, Arabieren en Europeanen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-10-2018 om 14:17 zei Levi:

1. We weten dat bij de uittocht uit Egypte ook veel andere slaven(volkjes) en zelfs Egyptenaren mee gingen. Bij Sinai zijn er slechts een handjevol hun eigen weg gegaan, maar de meerderheid sloot zich aan bij het Israëlische volk. 

 

Volgens mij is dit allang achterhaalt toch?

 

http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise2003/juliaug2003/erzijlicht.html

 

En:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uittocht_uit_Egypte

 

De verhalen waarin Mozes een rol speelt, zoals de uittocht uit Egypte, worden daarom beschouwd als mythische constructie. Diverse historici stellen dat het bij het verblijf in Egypte en de uittocht uit Egypte gaat om enkele families en dat hun persoonlijke geschiedenis werd uitgebreid en "genationaliseerd" in functie van de theologische ideologie.[18]

 

bewerkt door Jacobus
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Als dit een theosofisch forum zou zijn, zat ik hier niet.

Het boek "De Bijbel als mythe" is bekend, evenals het feit dat de schrijvers ervan de Bijbelse geschiedschrijving niet serieus nemen, evenals het feit dat sommige archeologen die met Finkelstein hebben samengewerkt, op grond van precies dezelfde ontdekkingen tot tegenovergestelde conclusies kwamen. Het is maar wat je graag wilt aantonen blijkbaar. Dus achterhaald? Nee, niet echt. Volgens sommigen wel en volgens anderen weer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid