Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei ZENODotus:

Het gaat er ook helemaal niet om of het vers thuishoort in de Bijbel of niet, maar om de manier waarop jij redeneert.

Ik redeneer net zoals iemand die toch echt wel iets meer weet dan gemiddeld. Je bent naïef als je denkt dat het Comma Johanneum door Johannes is geschreven. Is al lang bewezen dat dit niet zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 272
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Waar komt die behoefte tot verkettering van andersdenkenden in bepaalde stromingen in het Christendom toch vandaan? Nietzsche zei dat de laatste Christen stierf aan het kruis en daar had hij gelijk in

Het woord 'occult' leidt echt onder inflatie zeg. Welke esoterische kennis zie jij bij de Jehova's getuigen terug dan? Volgens mij zijn ze juist over hun theologie heel erg open en geloven ze ook niet

Klopt, thx. Aangepast.

7 minuten geleden zei WdG:

Daar heb ik geen behoefte aan! 

Gezien de vele reacties op jouw optreden........heb jij het gevoel dat mensen aangeven WEL behoefte te hebben aan JOUW manier van handelen ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

Misschien kun je zelf een start maken ?

Dat vind ik nu eens een goed idee. Als je het er niet mee eens bent dat Christenen van allerlei pluimage, atheïsten, Joden en misschien zelfs Islamieten meepraten om te ontdekken wat zei geloven en daar over te praten, moet je misschien eens een ander forum gaan zoeken. Je komt steeds meer alleen te staan in deze mening en je maakt dat allleen maar erger met je gehak, wat ook nog eens nergens op slaat. Maak zelf een forum en ga lekker tegen jezelf praten of zoiets. 

Dit forum is geen kerk of zoiets. Het is een plaats waar Christenen en allerlei andere richtingen met elkaar in gesprek kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over wat de basis vormt van het christelijke geloof kun je van mening verschillen. Tijdens de lange geschiedenis van het christendom en proto-christendom zijn talloze wegen uit elkaar gegaan en welke van die aftakkingen nu wel of niet christelijk zouden zijn geweest is een questie van smaak en vooroordeel. Je kunt ook wel gaan stellen dat Luther en Calvijn geen christenen meer waren omdat ze zich van de meerderheid van de "enige ware kerk" verwijderden, het lichaam van Christus. Maar wat schiet je daarmee op? In hun manier van denken en doen zijn de JG'en zeer christelijk, de rest is haarkloverij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei sjako:

Dat vind ik nu eens een goed idee. Als je het er niet mee eens bent dat Christenen van allerlei pluimage, atheïsten, Joden en misschien zelfs Islamieten meepraten om te ontdekken wat zei geloven en daar over te praten, moet je misschien eens een ander forum gaan zoeken. Je komt steeds meer alleen te staan in deze mening en je maakt dat allleen maar erger met je gehak, wat ook nog eens nergens op slaat. Maak zelf een forum en ga lekker tegen jezelf praten of zoiets. 

Dit forum is geen kerk of zoiets. Het is een plaats waar Christenen en allerlei andere richtingen met elkaar in gesprek kunnen komen.

Tja....... wat zal ik hier eens van zeggen.

Eerst maar eens een controlevraagje: HJW met WdG verward ?

12 minuten geleden zei thom:

WdG zijn houvast is het herhalen van een dogma. En dat sterk houden door het herhalen van het dogma. Het is het herhalen van een dogma..Het is het herhalen..?

En dat heet: prediken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat sjako met 'je' 'men' bedoelt, als algemeen. 

Zo zou je het ook kunnen zien, maar ik bedoel WdG. Het is hier een heel diverse groepje. Ik heb bijv niks met het Katholisisme. In het begin ging ik daar nogal tegen in. Maar door diverse bijdrages van Katholieke mensen ben ik toch milder geworden, niet dat ik er achtersta, maar dat hoeft ook niet. Het lijkt me gewoon niet de bedoeling dat door schreeuwen iemand de mond gesnoerd gaat worden. Het erge is dat het hem nog een beetje gelukt is ook, wat ik totaal niet begrijp. Ik heb het moderatorschap opgegeven door dit gedoe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Misschien kun je zelf een start maken ?

Prima hoor. Als Kaasjeskruid even aangeeft waar hij ter kerke gaat en in welke denominatie hij zit wil ik daar best 3 positieve punten bij zoeken.

Wat het WTG betref;

1; De leer is in ontwikkeling, bij nieuwe inzichten kunnen ze de leer aanpassen.

2; JG zijn over het algemeen betrokken mensen, de meeste die ik in het echte leven ken waren betrokken bij het reilen en zeilen van de basisschool.

3; Ondanks dat ik het met de inhoud niet eens ben is het voor JG ongetwijfeld fijn om regelmatig nieuwe lectuur te ontvangen in hun eigen taal (dus wereldwijd dezelfde informatie). Wat communicatie van het hoofdkantoor met de achterban is er dus wel een en ander van te leren.

4; bonuspunt; de pacifistische houding, tot het uiterste.

4 uur geleden zei WdG:

De basis van het Christelijk geloof, uitgangspunt van dit fraaie forum. Het woord laster en beledigen is ergens gevallen.

 

Als je nou eens begint bij jezelf. Wijzen naar de ander (zijn of haar tekortkomingen) is altijd de makkelijke weg. Bij jezelf kan je echter de verandering teweeg brengen. Als jij je openstelt voor interactie op een gelijkwaardige manier en de eerste (of tweede of derde) handreiking doet zal de ander ook zijn/haar toon wel matigen. Als jij loopgraven graaft zal de ander zich ook ingraven en komt het gesprek geen stap verder.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Thorgrem:

Als je nou eens begint bij jezelf. Wijzen naar de ander (zijn of haar tekortkomingen) is altijd de makkelijke weg. Bij jezelf kan je echter de verandering teweeg brengen. Als jij je openstelt voor interactie op een gelijkwaardige manier en de eerste (of tweede of derde) handreiking doet zal de ander ook zijn/haar toon wel matigen. Als jij loopgraven graaft zal de ander zich ook ingraven en komt het gesprek geen stap verder.

Zie jij de basis van credible als een loopgraaf? Ik niet. Toch zijn er personen die blijven lasteren, en erop blijven hameren dat Jezus geen God zou zijn. Het is pure laster. Vergeet niet dat we ons in een Christelijk forum bevinden. Enkele basis-uitgangspunten van het Christelijk geloof zijn de Drie-ene God, het feit dat Jezus geen geschapen wezen is, het feit dat de Heilige Geest God is. Mensen die dat niet onderschrijven zijn geen Christenen, zo simpel is het. Het maakt ze geen mindere mensen. Een moslim is ook geen Christen! Een atheist, een Jehovah's getuige, een boeddhist is ook geen Christen. Dat hoeft ook niet, maar, in het geval van Credible hebben we dit toch als basis. Dat was niet mijn keuze (hoewel ik er wel blij mee ben!). Wanneer je het niet eens bent met deze basis, moet je je klacht deponeren bij het beheer. Vooralsnog ga ik uit van deze basis, en die basis erken ik toevallig als de Waarheid! Dat betekent dat een ieder die de Drie-ene God ontkent, God lastert.

Citaat

 

Credible heeft als basis het christelijk geloof, zoals dat kernachtig wordt beschreven in de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Ter wille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven.Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader (en de Zoon) uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen.

 

modbreak Trajecto: Dit topic staat in Godsdienst en spiritualiteit in Levensbeschouwing. Zie de modbreak van gisteren bij de topicstart.

Dit gaat zo niet. Een topic plaatsen in Bijbelstudie terwijl het geen bestuderen van de Bijbel inhoudt, maar een element is in een grootse aanval op leer van de Jehovah's getuigen. De formulering van de doelstelling van het forum is onderwerp van het crewoverleg zoals je weet en wellicht ook de uitwerking in verschillende subforums, welke plek voor Geloof en welke voor Levensbeschouwing. Dus ga dan niet ondertussen ons veel werk bezorgen met allerlei geroep over laster etc.

Zulk bezig zijn maakt een serene sfeer sowieso onmogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Zie jij de basis van credible als een loopgraaf? Ik niet. Toch zijn er personen die blijven lasteren, en erop blijven hameren dat Jezus geen God zou zijn. Het is pure laster. Vergeet niet dat we ons in een Christelijk forum bevinden. Enkele basis-uitgangspunten van het Christelijk geloof zijn de Drie-ene God, het feit dat Jezus geen geschapen wezen is, het feit dat de Heilige Geest God is. Mensen die dat niet onderschrijven zijn geen Christenen, zo simpel is het. Het maakt ze geen mindere mensen. Een moslim is ook geen Christen! Een atheist, een Jehovah's getuige, een boeddhist is ook geen Christen. Dat hoeft ook niet, maar, in het geval van Credible hebben we dit toch als basis. Dat was niet mijn keuze (hoewel ik er wel blij mee ben!). Wanneer je het niet eens bent met deze basis, moet je je klacht deponeren bij het beheer. Vooralsnog ga ik uit van deze basis, en die basis erken ik toevallig als de Waarheid! Dat betekent dat een ieder die de Drie-ene God ontkent, God lastert.

 

In het kopje "Levensbeschouwing" is Nicea niet leidend, dus je mist constant het punt.

En het constant herhalen van Nicea is prediken. Niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Zie jij de basis van credible als een loopgraaf? Ik niet.

Op sommige momenten wel en sommige momenten niet. Deze post van jou getuigd er wel weer van.

Citaat

Toch zijn er personen die blijven lasteren, en erop blijven hameren dat Jezus geen God zou zijn. Het is pure laster.

Een andere mening hebben over de drie-eenheid staat voor jou gelijk aan laster? Voor mij niet, voor mij is het gewoon een andere mening dan de mijne. Door zulke sterke, mijn inziens nodeloze, veroordelingen komen we niet verder op dit forum.

 

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thorgrem:

Een andere mening hebben over de drie-eenheid staat voor jou gelijk aan laster? Voor mij niet, voor mij is het gewoon een andere mening dan de mijne. Door zulke sterke, mijn inziens nodeloze, veroordelingen komen we niet verder op dit forum.

Je zou ook een ander forum kunnen gaan bezoeken of er eentje oprichten waar de geloofsbelijdenis van Nicea niet als grondslag geldig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thorgrem:

Op sommige momenten wel en sommige momenten niet. Deze post van jou getuigd er wel weer van.

Een andere mening hebben over de drie-eenheid staat voor jou gelijk aan laster? Voor mij niet, voor mij is het gewoon een andere mening dan de mijne. Door zulke sterke, mijn inziens nodeloze, veroordelingen komen we niet verder op dit forum.

 

Daarnaast is het in "Levensbeschouwing" ook gewoon toegestaan om het te zeggen, Nicea is hier niet leidend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je zou ook een ander forum kunnen gaan bezoeken of er eentje oprichten waar de geloofsbelijdenis van Nicea niet als grondslag geldig is.

Daar is hier al gewoon een heel forumonderdeel voor. Levensbeschouwing noemen we dat, en daar staat dit topic ook nog eens in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thorgrem:

Daar is hier al gewoon een heel forumonderdeel voor. Levensbeschouwing noemen we dat, en daar staat dit topic ook nog eens in.

Dat betekent niet dat er hier respectloos over de geloofsbelijdenis gepraat kan/mag worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat betekent niet dat er hier respectloos over de geloofsbelijdenis gepraat kan/mag worden.

Dat klopt. Maar als je iemand constant in de verdediging drukt (met evengoed niet fraaie woorden) dan zal diegene minder geneigd zijn om wel netjes te blijven.

Wat betreft dit topic; Als je constant polariseert en tegen het WTG aanschopt, waarom verwacht je dan dat er niet teruggeschopt wordt? Waarom verwacht je van de andere beter gedrag dan van jezelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thorgrem:

Wat betreft dit topic; Als je constant polariseert en tegen het WTG aanschopt, waarom verwacht je dan dat er niet teruggeschopt wordt? Waarom verwacht je van de andere beter gedrag dan van jezelf?

Definieer "ergens tegen aan schoppen" eens.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik pak even het stokje van Thorgrem op en ga benoemen wat ik in de katholieke kerk/leer en/of van de katholieke mensen (heel genererend, ik weet het) onder andere waardeer:

1. Het goed doordenken van de leer, en daarbij ruimte latend voor mensen die eigen ervaringen hebben. 

2. Ruimte voor mystiek

3. Eeuwenlang bezig zijn met zorg voor de armen en kansarmen

4. Het ook kunnen genieten van het leven, niet dat sombere

5. Uiteraard de prachtige kathedralen en andere gebouwen

 

Wie nog meer ?

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Thorgrem:

Daar is hier al gewoon een heel forumonderdeel voor. Levensbeschouwing noemen we dat, en daar staat dit topic ook nog eens in.

Dat ben ik met je eens. Jehovah's getuigen horen daar thuis, en niet onder het kopje "geloof", waar het Christelijk geloof de basis is, met de bijbehorende belijdenis, en waar de Drie-ene God als Waarheid dus wordt erkend. In de rubriek levensbeschouwing mag gelogen en gelasterd worden.

modbreak Trajecto: Er mag nergens in het forum gelogen worden. En laster is ook niet toegestaan. Wel mogen verschillende geloofsopvattingen op de juiste plek op het forum geplaatst worden.

 

11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat betekent niet dat er hier respectloos over de geloofsbelijdenis gepraat kan/mag worden.

Dat probeer ik dus ook duidelijk te maken. Ik kan er overigens mee akkoord gaan wanneer in de rubriek "Geloof" de Waarheid wordt erkend (middels de geloofsbelijdenis). In levensbeschouwing mag gelogen en gelasterd worden. Dan is er direct duidelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Dat ben ik met je eens. Jehovah's getuigen horen daar thuis, en niet onder het kopje "geloof", waar het Christelijk geloof de basis is, met de bijbehorende belijdenis, en waar de Drie-ene God als Waarheid dus wordt erkend. In de rubriek levensbeschouwing mag gelogen en gelasterd worden.

Mooi. Kunnen we daarover ophouden. JG’s zijn vrij om hier hun geloof uit te dragen. Je hoeft dat dan geen laster meer te noemen.

Vrijheid van geloof.

Daarbij is het hier een discussie forum en daar worden dus afwijkende meningen naast elkaar gelegd.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Ik kan er overigens mee akkoord gaan wanneer in de rubriek "Geloof" de Waarheid wordt erkend (middels de geloofsbelijdenis). In levensbeschouwing mag gelogen en gelasterd worden. Dan is er direct duidelijkheid.

Daar ben ik het niet mee eens. Dat er tot op bepaalde hoogte meer vrijheid genoten kan worden in het nemen van posities, vind ik prima. Echter opzettelijke lastering op een Christelijke site toestaan, daar ben ik faliekant op tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid