Spring naar bijdragen

Agressieve Jezus?


Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei TTC:

Denk dat verschillende mensen dat op verschillende manieren interpreteren, er zijn ook mensen die denken dat hij leed aan een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Uiteindelijk heeft hij zichzelf geofferd voor het goede doel, dat is een kenmerk binnen dat soort stoornissen. Ja, misschien was hij gewoon wanhopig omdat hij niet begrepen werd, er zijn nog mensen die dat hebben in deze wereld. Velen van hen plegen zelfmoord of erger, ze worden vermoord.

Een volmaakte Mens in een gevallen wereld. Ja, die klopt natuurlijk niet en moet daarom weg. Met een persoonlijkheidsstoornis heeft dat uiteraard niets te maken. Wij lijden aan een stoornis en het kan alleen maar beter worden als we dat erkennen. 

7 uur geleden zei TTC:

Ja, dat is één van die copingstijlen die hij gebruikte, hij zag goed tot welke gevolgen een en ander zou leiden. Hetzelfde thema is vandaag nog steeds een voedingsbodem voor veel conflict, onderdrukking, frustratie en agressie, in die zin leeft Jezus nog steeds. Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om te begrijpen.

Het is interessant om te zien dat, hoewel Jezus het heeft over de satan als "de overste van deze wereld" (Joh 14:30), Hij nooit verwijst naar de Satan als de andere meester tegenover God, die mensen kunnen kiezen om te dienen. Wanneer Jezus sprak van twee meesters die door mensen gediend kunnen worden, noemde Hij deze twee: God en de Mammon (Luk 16:13). In het christendom, over algemeen gesproken, hebben predikers de mensen altijd aangespoord te kiezen tussen God en de Satan. Jezus echter spoorde mensen aan te kiezen tussen God en de Mammon. Satan is een meesterintrigant. Hij weet dat als mensen verteld wordt te kiezen tussen God en de Satan niemand de Satan zal kiezen. Maar wanneer de keuze is tussen God en Mammon, dan weet Satan dat zelfs gelovigen het moeilijk zullen vinden om een beslissende keuze te maken. (bron)

Mammon is inderdaad heel machtig, voor diegenen die hem toelaten de macht uit te oefenen. Maar Mammon is niet de enige afgod waaraan we ten prooi kunnen vallen. Daar is Jezus ook duidelijk over. 

23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als een persoon een ander wil overtuigen, maar die ander vindt zijn argumenten niet goed en blijft bij zijn mening, rechtvaardigt dat dan geweld ? Dat vind ik een hele gevaarlijke redenatie. Zo redeneert men bij I.S. ook.

Religie zonder rede is levensgevaarlijk. Dat schreef, geloof ik, Maimonides al. De Bijbel rechtvaardigt geweld tegen andersdenkenden nu juist niet. God overtuigt ons ook niet met geweld, alhoewel Hij dat gemakkelijk zou kunnen. Jezus heeft ons niet geleerd geweld te gebruiken maar wel om onze vijanden lief te hebben. Onze causaliteit wordt hier dus totaal op zijn kop gezet. Wel het overdenken waard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 304
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het aardige bij dit verhaal is dat het bepaald geen onbeheerste opwelling is van Jezus. Het maken van de genoemde gesel is namelijk nogal een precies en tijdrovend werkje. Hij kwam dus niet als een ra

Nee. Rare discussie is zich trouwens aan het ontvouwen. M.i. bouwend op de (onterechte) aanname dat elke Schrifttekst tot ethische principes is te reduceren...   De reden waarom ik hier

We brengen geen haatdragende en rancuneuze God. Dat is iets wat jij zelf impliceert. Jouw boodschap is niet Bijbels. Het is ook niet wat Jezus leerde. Het is niet wat de apostelen leerden. Het is niet

48 minuten geleden zei Willempie:

Religie zonder rede is levensgevaarlijk. Dat schreef, geloof ik, Maimonides al. De Bijbel rechtvaardigt geweld tegen andersdenkenden nu juist niet. God overtuigt ons ook niet met geweld, alhoewel Hij dat gemakkelijk zou kunnen. Jezus heeft ons niet geleerd geweld te gebruiken maar wel om onze vijanden lief te hebben. Onze causaliteit wordt hier dus totaal op zijn kop gezet. Wel het overdenken waard. 

Van het offeren van onredelijke dieren naar het offeren van redelijke mensen. Zelfs die redelijke mensen bezitten beperkt verstand, daarom onderwerpen we die het best aan de volmaakte wijsheid van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Van het offeren van onredelijke dieren naar het offeren van redelijke mensen. Zelfs die redelijke mensen bezitten beperkt verstand, daarom onderwerpen we die het best aan de volmaakte wijsheid van God.

Ik kan je hier helaas niet volgen. Je bent erg intelligent maar je zult een beetje moeten neerdalen als je wilt dat ik het ook begrijp. :D Ik ben maar gemiddeld intelligent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Ik kan je hier helaas niet volgen. Je bent erg intelligent maar je zult een beetje moeten neerdalen als je wilt dat ik het ook begrijp. :D Ik ben maar gemiddeld intelligent.

In neerwaartse richting bewegend, moet ik jou toch bekennen dat IQ testen niet aan mij zijn besteed. Deze stellen vaak teleur, daar alles draait om tijd. En laat ik daar nou graag veel van nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Voor mij geldt hetzelfde. :D Nochtans wil ik wel graag begrijpen wat je bedoelt.

Tja, dan rest mij niets anders dan de opmerking te verklaren. Je gaf aan:

1 uur geleden zei Willempie:

Religie zonder rede is levensgevaarlijk.

Vandaar uit maakte ik de link naar:

Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. (Rom.12:1)

https://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Rm12.htm

In hoeverre impliceert offeren een daad van geweld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Tja, dan rest mij niets anders dan de opmerking te verklaren. Je gaf aan:

Vandaar uit maakte ik de link naar:

Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. (Rom.12:1)

https://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Rm12.htm

In hoeverre impliceert offeren een daad van geweld?

Offeren, het brengen van het "korban" betekent: naderbij brengen. Oftewel: terugbrengen naar God. Dat heeft weinig tot niets met geweld te maken, laat staan met agressie. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Een volmaakte Mens in een gevallen wereld. Ja, die klopt natuurlijk niet en moet daarom weg. Met een persoonlijkheidsstoornis heeft dat uiteraard niets te maken. Wij lijden aan een stoornis en het kan alleen maar beter worden als we dat erkennen. 

De agressieve actie van Jezus wordt nogal eens gezien als een 'te vermijden tastbare onbezonnenheid', nadien heeft hij zichzelf geofferd (cfr 'uiteindelijk zichzelf verwerpen').

Algemene onrust maakt plaats voor een te vermijden tastbare onbezonnenheid; onzekerheid en onrust als gevolg van een welbepaald verschrikkelijk iets of weerzinwekkende omstandigheden.Innerlijke onenigheid en tweestrijd; angst voor zowel afhankelijkheid als onafhankelijkheid; veranderlijk; aarzelend, verward, gekweld, gevoelsuitbarstingen, verbitterd; angstgevoel dat niet te verhelpen valt.  Uiterst bedachtzaam en wantrouwig; afwisselend paniekerig, doodsbang en gespannen, gevolgd door overgevoeligheid, zenuwachtigheid en prikkelbaarheid. Zelfbewustzijn verdringen of fragmenteren; pijnlijke herinneringen verdringen; ondraaglijke gedachten en impulsen verwerpen; uiteindelijk zichzelf verwerpen (suïcidaal). (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Offeren, het brengen van het "korban" betekent: naderbij brengen. Oftewel: terugbrengen naar God. Dat heeft weinig tot niets met geweld te maken, laat staan met agressie. :D

Helemaal meegaan met die redenatie kan ik niet, getuige de gewelddadige dood van het offer Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

De agressieve actie van Jezus wordt nogal eens gezien als een 'te vermijden tastbare onbezonnenheid', nadien heeft hij zichzelf geofferd (cfr 'uiteindelijk zichzelf verwerpen').

Algemene onrust maakt plaats voor een te vermijden tastbare onbezonnenheid; onzekerheid en onrust als gevolg van een welbepaald verschrikkelijk iets of weerzinwekkende omstandigheden.Innerlijke onenigheid en tweestrijd; angst voor zowel afhankelijkheid als onafhankelijkheid; veranderlijk; aarzelend, verward, gekweld, gevoelsuitbarstingen, verbitterd; angstgevoel dat niet te verhelpen valt.  Uiterst bedachtzaam en wantrouwig; afwisselend paniekerig, doodsbang en gespannen, gevolgd door overgevoeligheid, zenuwachtigheid en prikkelbaarheid. Zelfbewustzijn verdringen of fragmenteren; pijnlijke herinneringen verdringen; ondraaglijke gedachten en impulsen verwerpen; uiteindelijk zichzelf verwerpen (suïcidaal). (bron)

Jezus wist heel goed wat hij deed. Hij was volkomen gehoorzaam aan zijn vader. Hij zei ook: "ik doe alleen maar wat de Vader ook doet." Van onbezonnenheid is hier totaal geen sprake. Wat Hij deed was wat Hij moest doen, waarvoor Hij gekomen was, en alles wat Hij deed was bezonnen en profetisch. Met Zijn dood en opstanding overwon Hij de satan. Die dacht dat hij een overwinning behaalde door de Gezalfde uit de weg te laten ruimen maar, zoals altijd, verloor hij. Vanaf dat moment heeft de satan geen zeggenschap meer over deze aarde en heeft hij niet langer het recht om mensen aan te klagen. "Wat doe jij hier? Jij hebt mijn zoon vermoord, een onschuldige!"  

19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Helemaal meegaan met die redenatie kan ik niet, getuige de gewelddadige dood van het offer Jezus.

Ja, maar die gewelddadigheid kwam van de tegenstander. En met die gewelddadigheid verloor die zijn legitimiteit. "Overwin het kwade door het goede".

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Jezus wist heel goed wat hij deed. Hij was volkomen gehoorzaam aan zijn vader. Hij zei ook: "ik doe alleen maar wat de Vader ook doet." Van onbezonnenheid is hier totaal geen sprake. Wat Hij deed was wat Hij moest doen, waarvoor Hij gekomen was, en alles wat Hij deed was bezonnen en profetisch. Met Zijn dood en opstanding overwon Hij de satan. Die dacht dat hij een overwinning behaalde door de Gezalfde uit de weg te laten ruimen maar, zoals altijd, verloor hij. Vanaf dat moment heeft de satan geen zeggenschap meer over deze aarde en heeft hij niet langer het recht om mensen aan te klagen. "Wat doe jij hier? Jij hebt mijn zoon vermoord, een onschuldige!"  

En wat hebben z'n volgelingen ervan gemaakt? Wat gaan ze morgen doen, zeggen dat Jezus het destijds wel wist en dat voor de volgende 1.000 jaar blijven herhalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

En wat hebben z'n volgelingen ervan gemaakt? Wat gaan ze morgen doen, zeggen dat Jezus het destijds wel wist en dat binnen 300 jaar nog eens herhalen?

Wat bedoel je met "z'n volgelingen"? De mensen, door alle eeuwen heen, die Jezus volgden? Of bedoel je de kerken? Je ziet hopelijk wel een verschil. Ik veroordeel de kerken niet. Die vormen de buitenkant, een beschermende mantel, om de kern te beschermen en te bewaren. Maar het gaat om die kern, niet om de buitenkant. Een lichaam kan ziek worden of zondigen maar is er om de ziel te herbergen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

De agressieve actie van Jezus wordt nogal eens gezien als een 'te vermijden tastbare onbezonnenheid', nadien heeft hij zichzelf geofferd (cfr 'uiteindelijk zichzelf verwerpen').

Algemene onrust maakt plaats voor een te vermijden tastbare onbezonnenheid; onzekerheid en onrust als gevolg van een welbepaald verschrikkelijk iets of weerzinwekkende omstandigheden.Innerlijke onenigheid en tweestrijd; angst voor zowel afhankelijkheid als onafhankelijkheid; veranderlijk; aarzelend, verward, gekweld, gevoelsuitbarstingen, verbitterd; angstgevoel dat niet te verhelpen valt.  Uiterst bedachtzaam en wantrouwig; afwisselend paniekerig, doodsbang en gespannen, gevolgd door overgevoeligheid, zenuwachtigheid en prikkelbaarheid. Zelfbewustzijn verdringen of fragmenteren; pijnlijke herinneringen verdringen; ondraaglijke gedachten en impulsen verwerpen; uiteindelijk zichzelf verwerpen (suïcidaal). (bron)

Uit Wikipedia, lemma Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis, de lijst van subtypes kopiëren zonder de namen van die subtypes en dat dan presenteren als iets wat de indruk geeft dat het een opsomming is van een voortschrijdend psychologisch probleem bij Jezus waarbij het aanvang- en eindprobleem door jou vet wordt weergegeven, vind ik merkwaardig bezig zijn.

Sorry hoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Willempie:

Wat bedoel je met "z'n volgelingen"? De mensen, door alle eeuwen heen, die Jezus volgden? Of bedoel je de kerken? Je ziet hopelijk wel een verschil. Ik veroordeel de kerken niet. Die vormen de buitenkant, een beschermende mantel, om de kern te beschermen en te bewaren. Maar het gaat om die kern, niet om de buitenkant. Een lichaam kan ziek worden of zondigen maar is er om de ziel te herbergen. 

Begrijp wat je wil zeggen Willempie, waarom zijn die kerken er dan?

15 minuten geleden zei Trajecto:

Uit Wikipedia, lemma Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis, de lijst van subtypes kopiëren zonder de namen van die subtypes en dat dan presenteren als iets wat de indruk geeft dat het een opsomming is van een voortschrijdend psychologisch probleem bij Jezus waarbij het aanvang- en eindprobleem door jou vet wordt weergegeven, vind ik merkwaardig bezig zijn. Sorry hoor!

Er bestaan verschillende types, en dan hebben we het nog niet over al die andere stoornissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Thinkfree:

Als jij de waarheid uitmaakt voor stoornis, vraag ik mij af waar jij jezelf zet ?

Binnen de GGZ woedt daar momenteel een kleine oorlog over, vergelijkbaar met religieuze debatten en aanverwante acties. Er zijn veel mensen die om dezelfde reden als Jezus zich ernstige zorgen maken en daar een beetje agressief van worden, vaak worden zij gelabeld als gestoord maar over het inhoudelijke mag verder niet gesproken worden. Het is nu redden wat er nog gered kan worden, dit in een poging om de schade te beperken. Hierdoor kunnen we het leven zien als een psychodrama, het is een workaround om de pijn te verzachten maar meer ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Thinkfree:

Wat een onzin, Jezus hoefde niemand te overtuigen. Het volk wist drommelsgoed dat jezus onaantastbaar is in zijn waarheid, die hij uitoefende.

Nou, onzin... Kennelijk was het toch nodig om mensen die niet wilden luisteren met een gesel de zaal uit te jagen. Die waren het dus niet met hem eens.

16 uur geleden zei Willempie:

Religie zonder rede is levensgevaarlijk. Dat schreef, geloof ik, Maimonides al. De Bijbel rechtvaardigt geweld tegen andersdenkenden nu juist niet. God overtuigt ons ook niet met geweld, alhoewel Hij dat gemakkelijk zou kunnen. Jezus heeft ons niet geleerd geweld te gebruiken maar wel om onze vijanden lief te hebben. Onze causaliteit wordt hier dus totaal op zijn kop gezet. Wel het overdenken waard. 

Geen geweld tegen andersdenkenden ? Deuteronomium, om maar iets te noemen, staat er vol mee, hoeveel voorbeelden wil je hebben ?
De casus van dit topic staat dan ook niet op zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Geen geweld tegen andersdenkenden ? Deuteronomium, om maar iets te noemen, staat er vol mee, hoeveel voorbeelden wil je hebben? De casus van dit topic staat dan ook niet op zichzelf.

Ik denk dat het een beetje werkt als die gekende uitspraak: slapende honden wakker maken is gevaarlijk, ze laten slapen wellicht nog gevaarlijker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Ik denk dat het een beetje werkt als die gekende uitspraak: slapende honden wakker maken is gevaarlijk, ze laten slapen wellicht nog gevaarlijker. 

Wat moet ik er van zeggen..... het is Nederlands. Maar wat je bedoelt zul je waarschijnlijk alleen zelf begrijpen. Voor anderen is het wartaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat moet ik er van zeggen..... het is Nederlands. Maar wat je bedoelt zul je waarschijnlijk alleen zelf begrijpen. Voor anderen is het wartaal.

Veralgemening heeft nog nooit veel opgebracht, insiders begrijpen dat maar al te goed. Wat Jezus eigenlijk zei is eerder tijdloos, vandaag is enkel het decor anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Geen geweld tegen andersdenkenden ? Deuteronomium, om maar iets te noemen, staat er vol mee, hoeveel voorbeelden wil je hebben ?

Andere wereld, andere volkeren, andere tijd. De bedeling van de wet. Als dat je tenminste iets zegt. We leven nu (nog) in het tijdperk van de genade. Doe ermee wat je wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Geen geweld tegen andersdenkenden ? Deuteronomium, om maar iets te noemen, staat er vol mee, hoeveel voorbeelden wil je hebben ?

Andere wereld, andere volkeren, andere tijd. De bedeling van de wet. Als dat je tenminste iets zegt. We leven nu (nog) in het tijdperk van de genade. Doe ermee wat je wilt.

Ik ken de term bedeling wel, maar dat heeft hier niets mee te maken. De inhoud van Deuteronomium is nooit veranderd. Jij stelt dat de Bijbel geen geweld tegen andersdenkenden rechtvaardigt. Deuteronomium is deel van die Bijbel en staat vol het uitspraken over geweld tegen andersdenkenden. 
Uiteraard kun je stellen dat de regelgeving die in Deuteronomium werd opgelegd, nu niet meer van kracht is, maar dan gaat er een hoop fundamenteels in het christendom verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard kun je stellen dat de regelgeving die in Deuteronomium werd opgelegd, nu niet meer van kracht is, maar dan gaat er een hoop fundamenteels in het christendom verloren.

Welk fundament gaat er dan verloren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik ken de term bedeling wel, maar dat heeft hier niets mee te maken. De inhoud van Deuteronomium is nooit veranderd. Jij stelt dat de Bijbel geen geweld tegen andersdenkenden rechtvaardigt. Deuteronomium is deel van die Bijbel en staat vol het uitspraken over geweld tegen andersdenkenden. Uiteraard kun je stellen dat de regelgeving die in Deuteronomium werd opgelegd, nu niet meer van kracht is, maar dan gaat er een hoop fundamenteels in het christendom verloren.

Dat lijkt wel te kloppen, Jezus was ook andersdenkend en men heeft hem aan een kruis genageld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
24 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard kun je stellen dat de regelgeving die in Deuteronomium werd opgelegd, nu niet meer van kracht is, maar dan gaat er een hoop fundamenteels in het christendom verloren.

Welk fundament gaat er dan verloren?

10 geboden. Om maar wat te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Naeva locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid