Spring naar bijdragen

Kan God ook verdrietig zijn?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 551
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heeft in die 25 jaar niemand je vertelt dat de bijbel niets vindt of denkt, om de eenvoudige reden dat het een boek is en geen persoon?

Als je niet eens gelooft dat God bestaat begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed wat je bijdrage kan zijn in een onderwerp waarin besproken wordt of God verdriet kan hebben. Dat lijkt me dan eerder op

Ik heb niet de minste pretentie dat ik jou wijs kan maken

1 uur geleden zei Zolderworm:

De gedachte dat God omnipotent zou zijn is een menselijke uitvinding. Menselijke begrippen zijn volgens mij op zijn staat van Zijn niet van toepassing, ook niet het begrip "omnipotent". Van zijn aard kunnen wij ons geen enkele voorstelling maken. Daarom is het beter over Hem te zwijgen. Verdriet is een emotie, die bedoeld is om ons gedrag, zijnde een dier in de natuur, te sturen. Net zoals vreugde, genot en pijn. Met God heeft dat niets te maken mijns inziens.

De zwijgspiraal is ook een interessant fenomeen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Interessant, survival of the weakest.

Noem het the survival van de persoon die zijn beperkingen kent. Personen die de zekerheid van het geloof hebben, zeg maar: die alles zeker menen te weten, zijn sterk. De eigen beperkingen inzien, en menen te moeten twijfelen, geeft een soort zwakte. Het besef dat de menselijke zintuigen beperkt zijn, en het menselijke denkvermogen z'n grenzen kent, en dat het onmogelijk is dingen zeker te weten, geeft je een besef van de menselijke zwakheid. Maar het kan ook een goed uitgangspunt zijn om verder te zoeken, of zelfs alleen maar om je te verwonderen. En dat geeft weer positieve energie. Je zou ook kunnen zeggen: verlos mij van m'n vaste denkbeelden, zodat ik weer ruimte krijg om werkelijk te kunnen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Zolderworm:

Noem het the survival van de persoon die zijn beperkingen kent.

Ja, ik begeleid er een paar. Wat is zinvolle dagbesteding zou dan een discussie kunnen worden, maar hier off topic.

17 minuten geleden zei Zolderworm:

Personen die de zekerheid van het geloof hebben, zeg maar: die alles zeker menen te weten, zijn sterk.

Vreemde kijk op geloven. Volgens deze definitie zou ik niet gelovig zijn.

18 minuten geleden zei Zolderworm:

Het besef dat de menselijke zintuigen beperkt zijn, en het menselijke denkvermogen z'n grenzen kent, en dat het onmogelijk is dingen zeker te weten, geeft je een besef van de menselijke zwakheid. Maar het kan ook een goed uitgangspunt zijn om verder te zoeken, of zelfs alleen maar om je te verwonderen. En dat geeft weer positieve energie. Je zou ook kunnen zeggen: verlos mij van m'n vaste denkbeelden, zodat ik weer ruimte krijg om werkelijk te kunnen zien.

Relativisme. Zichzelf weerleggend, want wie zegt dat wat jij werkelijk denkt te zien absoluut (en dus werkelijk) is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, ik begeleid er een paar. Wat is zinvolle dagbesteding zou dan een discussie kunnen worden, maar hier off topic.

Jij bent niet thuis in de kennistheorie?

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vreemde kijk op geloven. Volgens deze definitie zou ik niet gelovig zijn.

De zekerheid van het geloof is dan ook onzin. Maar er zijn beslist mensen, die menen dat dat wat zij geloven, zeker is. Maar jij blijkbaar niet. Goed zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zolderworm:

Tja, jij maakte je op Geloofsgesprek nu eenmaal schuldig aan opruiing en discriminatie. Dus dan is het jammer maar helaas.

Ik heb later nog een mail gehad met het verzoek terug te komen, mits ik dat zou aanpassen.
Ik heb letterlijk gezegd dat ie het in zijn ... kon steken. Ik ben hier niet anders en kijkt, nog steeds niet verbannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb later nog een mail gehad met het verzoek terug te komen, mits ik dat zou aanpassen.
Ik heb letterlijk gezegd dat ie het in zijn ... kon steken. Ik ben hier niet anders en kijkt, nog steeds niet verbannen.

Ja, "Uit correspondentie is gebleken dat Fundamenteel niet gewoon wenst mee te forummen." :+ Het is wel sneu voor je dat je gedrag niet werd geaccepteerd. Je voelt je duidelijk verongelijkt.

Wat je hier allemaal doet, weet ik niet. Want ik ben hier maar zelden. Dus daar kan ik geen oordeel over geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Zolderworm:

Jij bent duidelijk niet thuis in de kennistheorie.

Zo'n uitspraak staat diametraal ten opzichte van het gedachtengoed van een filosofisch sceptisist, waar ik je voor hield. Gezien de relativistische geaardheid van je uitspraak zal ik hem niet al te serieus nemen.

7 minuten geleden zei Zolderworm:

De zekerheid van het geloof is dan ook onzin. Maar er zijn beslist mensen, die menen dat dat wat zij geloven, zeker is. Maar jij blijkbaar niet. Goed zo.

Alles zeker weten staat niet synoniem voor alles wat ze geloven weten ze zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Zolderworm:

Ja, het is wel sneu voor je dat je gedrag niet werd geaccepteerd. Je voelt je duidelijk verongelijkt.

Wat je hier allemaal doet, weet ik niet. Want ik ben hier maar zelden. Dus daar kan ik geen oordeel over geven.

LOL toch, ik bombardeerde jullie onder met feiten en jullie wisten van geen hout pijlen meer te maken.
En dan zijn jullie over gegaan tot de aanvraag mij te bannen. Omdat ik met links afkwam die louter zeiden wat ik zei, maar niet geloofd werd.

U ging eens praten in de moskee met moslims. Ik vroeg u toen of U naar sjiitische of een soennitische zou gaan om duidelijkheid in te winnen. En welke is het geworden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

LOL toch, ik bombardeerde jullie onder met feiten en jullie wisten van geen hout pijlen meer te maken.
En dan zijn jullie over gegaan tot de aanvraag mij te bannen. Omdat ik met links afkwam die louter zeiden wat ik zei, maar niet geloofd werd.

U ging eens praten in de moskee met moslims. Ik vroeg u toen of U naar sjiitische of een soennitische zou gaan om duidelijkheid in te winnen. En welke is het geworden?

Ja, je bent erg van jezelf overtuigd. Maar goed, als je daar gelukkig mee bent...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

LOL toch, ik bombardeerde jullie onder met feiten en jullie wisten van geen hout pijlen meer te maken.
En dan zijn jullie over gegaan tot de aanvraag mij te bannen. Omdat ik met links afkwam die louter zeiden wat ik zei, maar niet geloofd werd.

U ging eens praten in de moskee met moslims. Ik vroeg u toen of U naar sjiitische of een soennitische zou gaan om duidelijkheid in te winnen. En welke is het geworden?

Funda, reageer niet op hem, alsjeblieft, dit is wat hij wil. Hij parasiteert op andere mensen.  Hij geniet ervan als je doorschiet en zit je op te hitsen. Dat is Zolderworm ten voeten uit. Geen kern meer in aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dolce Vita:

Funda, reageer niet op hem, alsjeblieft, dit is wat hij wil. Hij parasiteert op andere mensen.  Hij geniet ervan als je doorschiet en zit je op te hitsen. Dat is Zolderworm ten voeten uit,

Ooit ervoer ik hem als grappig. Hevige discussies met deze man gevoerd :) En nog met wat anderen. Via dat forum werd ik dan uitgenodigd naar andere fora. Ook via dit forum ben ik al uitgenodigd op andere fora. Ik kan al eens bullshit verkondigen, maar geschiedkundig ben ik er zelden naast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dolce Vita:

Funda, reageer niet op hem, alsjeblieft, dit is wat hij wil. Hij parasiteert op andere mensen.  Hij geniet ervan als je doorschiet en zit je op te hitsen. Dat is Zolderworm ten voeten uit. Geen kern meer in aanwezig.

Ja, en ik kan het ook zo goed.

15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zo'n uitspraak staat diametraal ten opzichte van het gedachtengoed van een filosofisch sceptisist, waar ik je voor hield. Gezien de relativistische geaardheid van je uitspraak zal ik hem niet al te serieus nemen.

Oké, je hebt bewezen dat je er in thuis bent. Gefeliciteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ooit ervoer ik hem als grappig. Hevige discussies met deze man gevoerd :) En nog met wat anderen. Via dat forum werd ik dan uitgenodigd naar andere fora. Ook via dit forum ben ik al uitgenodigd op andere fora. Ik kan al eens bullshit verkondigen, maar geschiedkundig ben ik er zelden naast.

@Fundamenteel,

Vindt je het juist om over andere fora en deelnemers daar te roddelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ooit ervoer ik hem als grappig. Hevige discussies met deze man gevoerd :) En nog met wat anderen. Via dat forum werd ik dan uitgenodigd naar andere fora. Ook via dit forum ben ik al uitgenodigd op andere fora. Ik kan al eens bullshit verkondigen, maar geschiedkundig ben ik er zelden naast.

Klopt, Funda. Gewoon een kwestie van op tijd stoppen.  En voor sommige mensen is dat kwa aanleg wat moeilijker.  Figuren als Zolderworm maken daar misbruik van.  Laat gaan joh.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Lobke:

@Fundamenteel,

Vindt je het juist om over andere fora en deelnemers daar te roddelen?

Wat roddel ik dan? Ik zeg het toch "in zijn gezicht"? Hij betichtte mij van discriminatie. Ik zet dit recht. De waarheid verkondigen is geen discriminatie. Het ging toen voornamelijk over ex moslimas die slachtoffer van hun eigen cultuur waren. Ik liet toen ex moslimas aan het woord en quoteerde hun teksten. Plaatste films met hun levensverhaal, weerlegde het leven van een moslimvrouw in het vluchthuis, .. Toen ging men mij persoonlijk op de man af afschieten en als dit ook niet werkte gingen ze huilen bij de moderatie voor een ban.

Als men mij beticht van discriminatie vind ik dat ik dat wel mag rechtzetten.

14 minuten geleden zei Dolce Vita:

Klopt, Funda. Gewoon een kwestie van op tijd stoppen.  En voor sommige mensen is dat kwa aanleg wat moeilijker.  Figuren als Zolderworm maken daar misbruik van.  Laat gaan joh. 

Omda gij het zijt X

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat roddel ik dan? Ik zeg het toch "in zijn gezicht"? Hij betichtte mij van discriminatie. Ik zet dit recht. De waarheid verkondigen is geen discriminatie. Het ging toen voornamelijk over ex moslimas die slachtoffer van hun eigen cultuur waren. Ik liet toen ex moslimas aan het woord en quoteerde hun teksten. Plaatste films met hun levensverhaal, weerlegde het leven van een moslimvrouw in het vluchthuis, .. Toen ging men mij persoonlijk op de man af afschieten en als dit ook niet werkte gingen ze huilen bij de moderatie voor een ban.

Als men mij beticht van discriminatie vind ik dat ik dat wel mag rechtzetten.

Omda gij het zijt X

En omdat gij het ook zijt  PX   (Y)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dag hoor, lief kind.

Oeps, ik ben een paar dagen te laat.

Je moet toch eens wat aan dat zelfportret van je doen naast je berichten. Maar zo'n hoofd tocht we lekker door, natuurlijk.

56 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Alles zeker weten staat niet synoniem voor alles wat ze geloven weten ze zeker.

Wel, als we ervan uitgaan dat we niets zeker kunnen weten. Dan is alles geloven. Maar ik ga er meer vanuit dat we voortdurend in een staat van gezichtsbedrog leven. Dat wil zeggen: we ervaren de dingen niet zoals ze werkelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Zolderworm:

Wel, als we ervan uitgaan dat we niets zeker kunnen weten. Dan is alles geloven. Maar ik ga er meer vanuit dat we voortdurend in een staat van gezichtsbedrog leven. Dat wil zeggen: we ervaren de dingen niet zoals ze werkelijk zijn.

Het is maar welke positie je inneemt. Als men God wil buitensluiten rest slechts een relatieve waarheid. Overigens vind ik je stelling dat we niets zeker kunnen weten een wat vreemde basis hebben, daar het een absolute waarheid bevat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Zolderworm:

Hoe bedoel je? Leg eens uit.

Zowel het idee dat God omnipotent is als het spreken daarover worden in één reactie naar de prullenmand verwezen, dat is als het volledige topic naar de zwijgspiraal verdoemen. Maar misschien dat straks geopperd wordt dat we naar Gods evenbeeld geschapen zijn? Ook mensen hebben veel verdriet bij het nuchter aanschouwen van een verontmenselijkte wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid