Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei sjako:

We zijn trouwens heel goed in staat om valse leerstellingen te herkennen omdat wij kennis hebben.

Misschien moet je het ons nog eens goed uitleggen, hoe ga je het onderstaande met al die kennis realiseren?

Een sabbatjaar of sabbatsjaar is volgens de Thora elk zevende jaar, waarin land onbebouwd moest blijven, schulden werden kwijtgescholden en schuldslaven werden bevrijd. Wat er vanzelf aan het land ontspringt in dat jaar is voor de armen, vreemden, en voor de dieren van het veld. Naar analogie met de naam van zevende dag, die een rustdag is (de Sabbat) wordt dit zevende jaar sabbatjaar genoemd. "Zes jaren zult gij uwen akker bezaaien, en zes jaren uwen wijngaard besnijden en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat den Heere; uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden." (Leviticus 25:3-4) De gewoonte om schulden periodiek kwijt te schelden en slaven te bevrijden was een gewoonte in diverse samenlevingen in het oude nabije oosten, met name in Babylonië. Op elk zevende sabbatjaar volgde een jubeljaar, waarin land werd herverdeeld. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

7 uur geleden zei TTC:

Hardleers, als mensen tijd krijgen (sabbat-rustdag) om over het leven na te denken dan komen ze op het spoor van allerhande misleidingen, dit vormt een gevaar voor de heersende machthebbers die deze misleidingen traditioneel graag in stand houden. Vandaag geldt dit meer dan ooit, het volstaat immers om ons spreekwoordelijke steentje bij te dragen tot het economische leven, dit is onvergelijkbaar anders dan de rotsblok die een aantal daar vandaag van maakt (zelfs terug langer en harder werken staat op de agenda). En dat strookt volledig met de Bijbel, we zouden veel meer moeten 'sabbatten' zoals dat tijdens een Jubeljaar gangbaar is. Ergo, stop nu maar met je kortzichtige en literalistische visie op dat wat je schijnbaar niet eens begrijpt, toch hoogmoedig mensen als oerdom labelen maakt van heel jouw religie een karikatuur en dat alsof er geen boek geschreven werd. Man man, na 2000 jaar, de Bijbel waarschuwt hiervoor? Proficiat, vandaag noemt alles blijkbaar religie, zelfs de grootste onzin!!!

Dit doet mij denken aan iemand die een hippie is, te lui is om te werken en nu beweert "ik neem een jubeljaar".... 

De tijden zijn zo enorm veranderd dat je niet meer kan spreken van jubeljaren. Hoe leuk dit geestelijk ook zou zijn. We leven bijvoorbeeld niet meer op het platteland, hebben veelal een huis waar je een hypotheek op hebt etc. Zonder werk gaat de schoorsteen niet roken.

 

Citaat

Hardleers, als mensen tijd krijgen (sabbat-rustdag) om over het leven na te denken dan komen ze op het spoor van allerhande misleidingen, dit vormt een gevaar voor de heersende machthebbers die deze misleidingen traditioneel graag in stand houden.

Je blijft maar in complottheorieën geloven he? Toen de sabat in ere was hadden de mensen nog een zesdaagse werkweek. Tegenwoordig werkt men vijf dagen of zelfs minder. Komt nog bij dat mensen tegenwoordig geen vrije dagen meer nodig hebben om na te denken, dat doen ze, als het goed is, altijd en overal. 

Dus zou het geen tijd worden dat je de heersende machthebbers eens bedankt voor een vijfdaagse werkweek? Vergeleken met toen zijn wij zoveel beter af. Alleen complottisten menen van niet.

Zojuist zei Foppe1986:

Dit doet mij denken aan iemand die een hippie is, te lui is om te werken en nu beweert "ik neem een jubeljaar".... 

De tijden zijn zo enorm veranderd dat je niet meer kan spreken van jubeljaren. Hoe leuk dit geestelijk ook zou zijn. We leven bijvoorbeeld niet meer op het platteland, hebben veelal een huis waar je een hypotheek op hebt etc. Zonder werk gaat de schoorsteen niet roken.

 

Je blijft maar in complottheorieën geloven he? Toen de sabat in ere was hadden de mensen nog een zesdaagse werkweek. Tegenwoordig werkt men vijf dagen of zelfs minder. Komt nog bij dat mensen tegenwoordig geen vrije dagen meer nodig hebben om na te denken, dat doen ze, als het goed is, altijd en overal. 

Dus zou het geen tijd worden dat je de heersende machthebbers eens bedankt voor een vijfdaagse werkweek? Vergeleken met toen zijn wij zoveel beter af. Alleen complottisten menen van niet.

De huidige kerkgangers en moskee bezoekers en tempelgangers hebben het in hun vrije dag voor God of Allah of wie dan ook, nu drukker dan wanneer ze gewoon werken moeten :+

Allemaal verplichte uitjes, bij familie op bezoek, koffiedrinken in kerk of tempel etcetera. Ben ik even blij dat ik daar vanaf ben en om 10.00 nog eens om kan draaien. Om 11.00 uur thuis koffie kan drinken, tv mag kijken en zo voorts. Leve de huidige machthebbers! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

We zijn trouwens heel goed in staat om valse leerstellingen te herkennen omdat wij kennis hebben.

Met alle respect Sjako, maar jullie weten helemaal niks. Jullie komen niet verder dan citeren uit een twee millenia oud boekwerk en baseren je absolute waarheid op schijvers die niet eens begrepen waarom de zon op komt.

En binnen die context is het ook nog eens enorm arrogant te claimen dat je een God begrijpt die niet te begrijpen valt. Ik vraag me af hoe die God daarover oordeelt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Met alle respect Sjako, maar jullie weten helemaal niks. Jullie komen niet verder dan citeren uit een twee millenia oud boekwerk en baseren je absolute waarheid op schijvers die niet eens begrepen waarom de zon op komt.

En binnen die context is het ook nog eens enorm arrogant te claimen dat je een God begrijpt die niet te begrijpen valt. Ik vraag me af hoe die God daarover oordeelt.  

 

1  Wij weten niets na 130 jaar bijbelonderzoek

Ik weet niets na bijna 40 jaar studie van de schrift maar ook van alle soorten religie de er zijn, ik kijk er van op impliceert dit ook dat jij het wel weet, dan zal je dat ons met de bijbel moeten bewijzen  

2 oud boekwerk, wil je soms dat wij de argumenten uit een boek halen dat niets met Gods woord te maken heeft, uit een roman soms.

3 Onbenullig onderwerp dat werpt iemand ook op, dan moet je je niet in de discussie mengen als je dat vind, Het  topic is trouwens totaal niet onbelangrijk

Ik ga er vandaag nog wel even dieper op in en waarschijnblijk Sjako ook, hoeveel rustige uitleggingen heeft hij ook al gegeven, zonder op de man te spelen.

Tja dan ga je weleens denken dat men gewoon geen antwoord op vragen wil.

 

Citaat

En binnen die context is het ook nog eens enorm arrogant te claimen dat je een God begrijpt die niet te begrijpen valt. Ik vraag me af hoe die God daarover oordeelt. 

God wil dat wij zijn woord begrijpen, daarom heeft hij alles oplaten tekenen. 

Citaat

Een sabbatjaar of sabbatsjaar is volgens de Thora elk zevende jaar, waarin land onbebouwd moest blijven, schulden werden kwijtgescholden en schuldslaven werden bevrijd. Wat er vanzelf aan het land ontspringt in dat jaar is voor de armen, vreemden, en voor de dieren van het veld. Naar analogie met de naam van zevende dag, die een rustdag is (de Sabbat) wordt dit zevende jaar sabbatjaar genoemd. "Zes jaren zult gij uwen akker bezaaien, en zes jaren uwen wijngaard besnijden en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat den Heere; uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden." (Leviticus 25:3-4) De gewoonte om schulden periodiek kwijt te schelden en slaven te bevrijden was een gewoonte in diverse samenlevingen in het oude nabije oosten, met name in Babylonië. Op elk zevende sabbatjaar volgde een jubeljaar, waarin land werd herverdeeld. (bron)

Dat leren wij ook, met de Christus hield het op, dat hebben we je  uitgelegd  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Galaten 4:9 Maar nu hebben jullie God leren kennen, of liever gezegd, worden jullie door God gekend. Hoe komt het dan dat jullie weer teruggaan naar de zwakke en armzalige basisprincipes en daar weer een slaaf van willen zijn? 10 Jullie houden je strikt aan dagen, maanden, seizoenen en jaren. 11 Ik ben bang dat mijn inspanningen voor jullie voor niets zijn geweest.NWV

 

Citaat

 

9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent,  hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen? 10  U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.  11 Ik vrees voor u dat ik mij misschien tevergeefs voor u heb ingespannen. Statenvertaling

 

 

Citaat

Maar nu hebben jullie God leren kennen (of beter gezegd: nu kent God júllie). Waarom willen jullie je dan weer aan allerlei nutteloze godsdienstige regels gaan houden? Jullie maken jezelf opnieuw tot slaven van wetten en regels. 10 Jullie houden je aan allerlei speciale dagen en maanden, feesten en jaren! 11 Ik ben ongerust over jullie. Ik ben bang dat mijn moeite voor jullie misschien voor niets is geweest. 12 Ik smeek jullie, broeders en zusters, om net zo vrij van de wet te zijn als ik, omdat ik ook net als jullie ben geworden. Basis bijbel

Hier hoef je niet eens studie voor te hebben, het is duidelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Dit leerstuk wordt duidelijk uitgelegd in de bijbel. Snap eigenlijk niet zo goed dat hier discussie over kan zijn, of je moet echt verblind zijn.

Het maakt nogal uit of je Paulus hier hoort zeggen "hoeft niet" of "mag niet", als het gaat over de sabbat, of feestdagen... Ik lees hier een "hoeft niet".

Maar dat het toch ingewikkelder is dan je hier suggereert blijkt al weer uit het krampachtige "mag niet" van het WTG als het gaat om het vieren van verjaardagen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Het maakt nogal uit of je Paulus hier hoort zeggen "hoeft niet" of "mag niet", als het gaat over de sabbat, of feestdagen... Ik lees hier een "hoeft niet".

Maar dat het toch ingewikkelder is dan je hier suggereert blijkt al weer uit het krampachtige "mag niet" van het WTG als het gaat om het vieren van verjaardagen...

Beste Hendrik. Helderder kan het gewoon niet. Joden die zich toch hielden aan die feesten en sabbatten willen maar niet begrijpen dat ze onder de Wet van Christus vallen vanaf het aannemen van Christus. De Mozaïsche wet is niet meer geldig. Die is vervult in Christus. Door dat niet te erkennen ontken je dus in feite het loskoopoffer van Jezus. Daarom is dit geen onbelangrijk item. Paulus zegt niet voor niks in vers 11 Ik ben bang dat mijn inspanningen voor jullie voor niets zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Foppe1986:

Dit doet mij denken aan iemand die een hippie is, te lui is om te werken en nu beweert "ik neem een jubeljaar".... De tijden zijn zo enorm veranderd dat je niet meer kan spreken van jubeljaren. Hoe leuk dit geestelijk ook zou zijn. We leven bijvoorbeeld niet meer op het platteland, hebben veelal een huis waar je een hypotheek op hebt etc. Zonder werk gaat de schoorsteen niet roken. Je blijft maar in complottheorieën geloven he? Toen de sabat in ere was hadden de mensen nog een zesdaagse werkweek. Tegenwoordig werkt men vijf dagen of zelfs minder. Komt nog bij dat mensen tegenwoordig geen vrije dagen meer nodig hebben om na te denken, dat doen ze, als het goed is, altijd en overal. Dus zou het geen tijd worden dat je de heersende machthebbers eens bedankt voor een vijfdaagse werkweek? Vergeleken met toen zijn wij zoveel beter af. Alleen complottisten menen van niet. De huidige kerkgangers en moskee bezoekers en tempelgangers hebben het in hun vrije dag voor God of Allah of wie dan ook, nu drukker dan wanneer ze gewoon werken moeten. Allemaal verplichte uitjes, bij familie op bezoek, koffiedrinken in kerk of tempel etcetera. Ben ik even blij dat ik daar vanaf ben en om 10.00 nog eens om kan draaien. Om 11.00 uur thuis koffie kan drinken, tv mag kijken en zo voorts. Leve de huidige machthebbers! 

Een jubeljaar gaat wel over iets anders dan een jaartje wiet roken, net zoals het zeer begrijpelijk is dat je de ernst van de zaak tracht te ontkennen. Pro forma:

Een sabbatjaar of sabbatsjaar is volgens de Thora elk zevende jaar, waarin land onbebouwd moest blijven, schulden werden kwijtgescholden en schuldslaven werden bevrijd. Wat er vanzelf aan het land ontspringt in dat jaar is voor de armen, vreemden, en voor de dieren van het veld. Naar analogie met de naam van zevende dag, die een rustdag is (de Sabbat) wordt dit zevende jaar sabbatjaar genoemd. "Zes jaren zult gij uwen akker bezaaien, en zes jaren uwen wijngaard besnijden en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat den Heere; uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden." (Leviticus 25:3-4) De gewoonte om schulden periodiek kwijt te schelden en slaven te bevrijden was een gewoonte in diverse samenlevingen in het oude nabije oosten, met name in Babylonië. Op elk zevende sabbatjaar volgde een jubeljaar, waarin land werd herverdeeld. (bron)

Een mens heeft geen Bijbel nodig om het bovenstaande te begrijpen, er zijn immers duizenden bronnen die verwijzen naar deze problematiek. De ene analyse is nog treffender dan de andere, met inbegrip van de noodzaak om de beschikbare sociale correcties (sabbat-jubeljaar) op te nemen in het maatschappelijke besluitvormingsproces. Het negeren hiervan leidt tot het idee van complotten, veel vaker geïnitieerd door onwetendheid dan kennis. Als het goed is?

18 uur geleden zei antoon:

Je zal dit moeten onderbouwen vanuit de schrift, iets wat ik bij jou mis, schreeuwen is geen argument. Begrijp goed het zal ons niet heel veel uitmaken of je de Bijbelse uitleg geloofd, maar wees dan realistisch en zeg dan dat je weinig vertrouwen hebt in het boek, Ook leggen wij geen JG leer uit maar het woord van de schepper die in iedere vertaling te vinden is

Het ware misschien beter dat je die Sabbat eens ernstig zou nemen, dan zou je misschien beseffen hoe ernstig de situatie is. Maar goed, omdat je graag sabelt met tekstjes, uit het boek.

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart. 

En wat is het nu het resultaat? Ja, we gaan dubbel zo hard werken om dingen te produceren die we eigenlijk niet nodig hebben, en zondags krijgen we rust om daar eens over na te denken. Ja, je kan het zelfs aan God vragen waarom we dat doen, weet je wat z'n antwoord is?  

29 minuten geleden zei sjako:

Door dat niet te erkennen ontken je dus in feite het loskoopoffer van Jezus. Daarom is dit geen onbelangrijk item. Paulus zegt niet voor niks in vers 11 Ik ben bang dat mijn inspanningen voor jullie voor niets zijn geweest.

Zeg je hiermee eigenlijk niet dat het loskoopoffer voor niets is geweest? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst dat de economie draait op hebzucht en ongelijkheid en verderven van vruchtbare grond, daar heb je gelijk in, overproductie is nergens goed voor

Maar dat heeft niets te maken met Gods theocratische regeling.

De regeling hield in een cyclus van Sabbatsjaren waardoor de grond on de 7 jaar een jaar onbezaaid bleef, een goede regeling, er zijn nu ook deskundigen die een rustjaar voor het gewas nuttig vinden

Ook hield het een terugkoping van onroerend goed en vrijlating van horigen om de zoveel tijd in, er konden geen uitwassen van kartelvorming en onbeheersbare rijkdom van enkelen ontstaan.

Dit alles stond op schrift,  een wezenlijk  onderdeel van de wet die met de inval in Jericho meer evident werd, de toepassing van  Sabbatsjaren begon begon ook 1473 BC.  (Sabbatsrust was al eerder van toepassing) Het manna kon op die dag ook niet geraapt worden.

Al deze onderdelen houden een typologie in die naar de Christus voert, soms werden dingen rechtstreeks in dat verband uitgesproken  en vaak vinden we het ook door grondige studie.

AL deze dingen hielden ook op met de messias die vervulde de wet, we hebben teksten laten zien, en nogmaals er in niets op tegen om zondag rust te houden mits je maar in gedachten houdt dat we nu onder de wet of onverdiende goedheid  van de Messias staan

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei TTC:

Een jubeljaar gaat wel over iets anders dan een jaartje wiet roken, net zoals het zeer begrijpelijk is dat je de ernst van de zaak tracht te ontkennen. Pro forma:

Een sabbatjaar of sabbatsjaar is volgens de Thora elk zevende jaar, waarin land onbebouwd moest blijven, schulden werden kwijtgescholden en schuldslaven werden bevrijd. Wat er vanzelf aan het land ontspringt in dat jaar is voor de armen, vreemden, en voor de dieren van het veld. Naar analogie met de naam van zevende dag, die een rustdag is (de Sabbat) wordt dit zevende jaar sabbatjaar genoemd. "Zes jaren zult gij uwen akker bezaaien, en zes jaren uwen wijngaard besnijden en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat den Heere; uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden." (Leviticus 25:3-4) De gewoonte om schulden periodiek kwijt te schelden en slaven te bevrijden was een gewoonte in diverse samenlevingen in het oude nabije oosten, met name in Babylonië. Op elk zevende sabbatjaar volgde een jubeljaar, waarin land werd herverdeeld. (bron)

Een mens heeft geen Bijbel nodig om het bovenstaande te begrijpen, er zijn immers duizenden bronnen die verwijzen naar deze problematiek. De ene analyse is nog treffender dan de andere, met inbegrip van de noodzaak om de beschikbare sociale correcties (sabbat-jubeljaar) op te nemen in het maatschappelijke besluitvormingsproces. Het negeren hiervan leidt tot het idee van complotten, veel vaker geïnitieerd door onwetendheid dan kennis. Als het goed is?

Volgens mij ben je geen echt mens, maar een bot? Kan dat? 

Steeds maar weer van alles blijven herhalen, tot bronnen aan toe. Niet lezen wat anderen te berde brengen, maar gewoon weer hetzelfde beweren.

 

Nu leven we veel beter dan toen. Er zijn zelfs genoeg mensen die minder dan vijf dagen werken. Werken vandaag is beter dan werken toen alles met de hand gedaan moest worden. Slaven zijn er niet meer (behalve dan geheime slaven in achtergestelde landen, maar die zullen nooit een jubeljaar gaan houden). 

Een hypotheek is ook een schuld, gaan ze die ook om de zeven jaar kwijtschelden? Dan ga ik nu een huis kopen! Je snapt toch ook wel dat dat allemaal niet kan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Foppe1986:

Volgens mij ben je geen echt mens, maar een bot? Kan dat? Steeds maar weer van alles blijven herhalen, tot bronnen aan toe. Niet lezen wat anderen te berde brengen, maar gewoon weer hetzelfde beweren. Nu leven we veel beter dan toen. Er zijn zelfs genoeg mensen die minder dan vijf dagen werken. Werken vandaag is beter dan werken toen alles met de hand gedaan moest worden. Slaven zijn er niet meer (behalve dan geheime slaven in achtergestelde landen, maar die zullen nooit een jubeljaar gaan houden). Een hypotheek is ook een schuld, gaan ze die ook om de zeven jaar kwijtschelden? Dan ga ik nu een huis kopen! Je snapt toch ook wel dat dat allemaal niet kan? 

Gelukkig denk je niet verder na, tussen rustdag en sabbat-jubeljaar zit dan ook een verschil. Technisch gesproken zijn 'morgen' al die schulden weg, enkel inzake rechtvaardigheid dienen er nog wat selectiecriteria afgesproken te worden. Maar hier stopt het natuurlijk niet, dat kan je zelf ook wel bedenken tijdens een sabbat. Tijdens een sabbat kunnen we ons herinneren wat we vergeten zijn, een onderzoek dat zich richt op verschillende niveaus binnen het leven. 

Niets nieuws onder de zon

Hoge schuldenniveaus en kwijtscheldingsprogramma’s zijn van alle tijden. Zo’n 2000 jaar voor aanvang van onze jaartelling – ten tijde van de Egyptische farao’s en het koninkrijk van Mesopotamië – speelde dit ook al. Bekend is bijvoorbeeld de code van Hammurabi, koning van Babel, daterend uit 1762 voor Christus. In deze code is vastgelegd dat onder bepaalde omstandigheden schulden worden kwijtgescholden. Destijds waren de kwijtscheldingen functioneel om de stabiliteit van de leefgemeen­schap te continueren. Heersers wilden de sociale cohesie behouden door te voor­komen dat mensen te veel schulden of eigendommen hadden. Vandaag de dag kan schuldannulering een pragmatisch onderdeel zijn van een monetaire reset. Een schuldsaneringsprogramma moet probleemoplossend zijn en rechtvaardig. Het probleemoplossende aspect strekt verder dan de situatie van de schuldhouder. Er moet ook sprake zijn van een verlichting voor het gehele financieel-eco­nomische systeem. Het rechtvaardige – of morele – aspect hangt samen met selectiviteits­criteria. Het betreft hier de vraag hoe schuldhouders en spaarders op gelijke wijze behandeld kunnen worden. (bron)

In een volgende les zullen we het hebben over het verloren paradijs van Keynes, zo krijg je nog wat meer tijd om naar jezelf te zoeken. Akkoord?

41 minuten geleden zei antoon:

Allereerst dat de economie draait op hebzucht en ongelijkheid en verderven van vruchtbare grond, daar heb je gelijk in, overproductie is nergens goed voor. Maar dat heeft niets te maken met Gods theocratische regeling. De regeling hield in een cyclus van Sabbatsjaren waardoor de grond on de 7 jaar een jaar onbezaaid bleef, een goede regeling, er zijn nu ook deskundigen die een rustjaar voor het gewas nuttig vinden. Ook hield het een terugkoping van onroerend goed en vrijlating van horigen om de zoveel tijd in, er konden geen uitwassen van kartelvorming en onbeheersbare rijkdom van enkelen ontstaan. Dit alles stond op schrift,  een wezenlijk  onderdeel van de wet die met de inval in Jericho meer evident werd, de toepassing van  Sabbatsjaren begon begon ook 1473 BC.  (Sabbatsrust was al eerder van toepassing) Het manna kon op die dag ook niet geraapt worden. Al deze onderdelen houden een typologie in die naar de Christus voert, soms werden dingen rechtstreeks in dat verband uitgesproken  en vaak vinden we het ook door grondige studie. AL deze dingen hielden ook op met de messias die vervulde de wet, we hebben teksten laten zien, en nogmaals er in niets op tegen om zondag rust te houden mits je maar in gedachten houdt dat we nu onder de wet of onverdiende goedheid  van de Messias staan.

Over welke Messias heb je het hier, moet die nog komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Gelukkig denk je niet verder na, tussen rustdag en sabbat-jubeljaar zit dan ook een verschil. Technisch gesproken zijn 'morgen' al die schulden weg, enkel inzake rechtvaardigheid dienen er nog wat selectiecriteria afgesproken te worden. Maar hier stopt het natuurlijk niet, dat kan je zelf ook wel bedenken tijdens een sabbat. Tijdens een sabbat kunnen we ons herinneren wat we vergeten zijn, een onderzoek dat zich richt op verschillende niveaus binnen het leven. 

Niets nieuws onder de zon

Hoge schuldenniveaus en kwijtscheldingsprogramma’s zijn van alle tijden. Zo’n 2000 jaar voor aanvang van onze jaartelling – ten tijde van de Egyptische farao’s en het koninkrijk van Mesopotamië – speelde dit ook al. Bekend is bijvoorbeeld de code van Hammurabi, koning van Babel, daterend uit 1762 voor Christus. In deze code is vastgelegd dat onder bepaalde omstandigheden schulden worden kwijtgescholden. Destijds waren de kwijtscheldingen functioneel om de stabiliteit van de leefgemeen­schap te continueren. Heersers wilden de sociale cohesie behouden door te voor­komen dat mensen te veel schulden of eigendommen hadden. Vandaag de dag kan schuldannulering een pragmatisch onderdeel zijn van een monetaire reset. Een schuldsaneringsprogramma moet probleemoplossend zijn en rechtvaardig. Het probleemoplossende aspect strekt verder dan de situatie van de schuldhouder. Er moet ook sprake zijn van een verlichting voor het gehele financieel-eco­nomische systeem. Het rechtvaardige – of morele – aspect hangt samen met selectiviteits­criteria. Het betreft hier de vraag hoe schuldhouders en spaarders op gelijke wijze behandeld kunnen worden. (bron)

In een volgende les zullen we het hebben over het verloren paradijs van Keynes, zo krijg je nog wat meer tijd om naar jezelf te zoeken. Akkoord?

Als mensen een schuld hebben bij een ander, en dat wordt kwijtgescholden dan komt de schuld bij de ander te liggen. Dus is het niet rechtvaardig. Lijkt me vrij logisch. 

De laatste zin zal ik maar denken dat je die niet getypt hebt. Mensen die steeds hetzelfde padje bewandelen en een slag van de financiele molen gehad hebben neem ik niet zo serieus trouwens.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Foppe1986:

Als mensen een schuld hebben bij een ander, en dat wordt kwijtgescholden dan komt de schuld bij de ander te liggen. Dus is het niet rechtvaardig. Lijkt me vrij logisch.

Het is nu meer dan duidelijk dat je niet weet waar het over gaat, tegelijk geeft het mooi aan waar een sabbat voor dient. Er is nog veel werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Het is nu meer dan duidelijk dat je niet weet waar het over gaat, tegelijk geeft het mooi aan waar een sabbat voor dient. Er is nog veel werk.

Dat zeg jij steeds als mensen het niet met jou eens zijn. Hoogmoedswaanzin komt om zijn loontje, dat weet je zelf ook? 

Mensen die wel weten waar ze het over hebben hoeven niet steeds met bronnen aan te komen, die kunnen het verhaaltje zelf uitleggen. Als je snapt wat ik bedoel..

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Foppe1986:

Dat zeg jij steeds als mensen het niet met jou eens zijn. Hoogmoed waanzin komt om zijn loontje, dat weet je zelf ook? Mensen die wel weten waar ze het over hebben hoeven niet steeds met bronnen aan te komen, die kunnen het verhaaltje zelf uitleggen. Als je snapt wat ik bedoel..

Ja, dat klopt, misschien dat je straks gaat inzien dat jouw redenering niet klopt. Correctie, jouw redenering klopt wanneer we ons beperken tot het paradigma waarbinnen het probleem zich stelt, tijdens de sabbat kunnen we dat onderzoeken en doorzien. Als je snapt wat ik bedoel? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Beste Hendrik. Helderder kan het gewoon niet. Joden die zich toch hielden aan die feesten en sabbatten willen maar niet begrijpen dat ze onder de Wet van Christus vallen vanaf het aannemen van Christus. De Mozaïsche wet is niet meer geldig. Die is vervult in Christus. Door dat niet te erkennen ontken je dus in feite het loskoopoffer van Jezus. Daarom is dit geen onbelangrijk item. Paulus zegt niet voor niks in vers 11 Ik ben bang dat mijn inspanningen voor jullie voor niets zijn geweest.

Paulus begint zijn brief aan de Galaten met een duidelijk thema, het thema dat doorwerkt in zijn verdere brief:

Citaat

Gal 2:15 Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, 2:16 weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven. 2:17 En in ons streven om door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat wijzelf ook zondaars zijn.

Helder lijkt me: je moet niet door God als rechtvaardige aangenomen willen worden via het naleven van die wet, maar enkel door het stellen van je vertrouwen op het werk van Christus.

Betekent dat dan meteen dat je dat offer van Christus ontkent als je toch die wet wil naleven? Nee natuurlijk. Paulus leert hier enkel dat het draait om je hartsgesteldheid: denk je daarmee je eigen heil te kunnen veiligstellen/verwerven? Dan heb je een probleem...

Maar ga je de gemeente allerlei verboden opleggen (als: je mag geen sabbat houden, je mag de wet niet naleven, je mag... je verjaardagen niet vieren), dan doe je hetzelfde als waar Paulus hier tegen waarschuwt: dat heil afhankelijk maken van "het goede gedrag van de gelovige"... Dan stel je aanvullende voorwaarden. Maar het is hier: Christus alléén!

Paulus leerde de Galaten: je hoeft niet te leven als een Jood om door God in genade aangenomen te worden... ("want denk je dat dat moet, dan vrees ik dat ik me tevergeefs voor je heb ingespannen"). Maar dat is wat anders dan zeggen: je mag niet gaan leven als een Jood...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag niet, je moet dat, enz.  dat zijn woorden die de bijbelschrijvers niet zo heel veel veel gebruiken, alleen als het echt noodzakelijk is.

God en  Jezus hebben de autoriteit wel om die woordkeuze altijd  gebruiken, het werkt weleens averechts  als mensen ook zij die de juiste kennis hebben hiermee teveel schermen.

wij volgen Paulus meer na, hij zet de 2 of verschillende situaties uiteen en verwijst naar het loskoopoffer, en zegt of laat hen  zien waar zij mee bezig zijn.

Als zij toch volgens de wet leven, is het hun zaak maar dan moeten zij ook alle geboden van de wet navolgen anders zijn ze dubbel verkeerd bezig . zo geef je  goed onderwijs, niet stoten maar redeneren, net Als Jezus met zijn boeiende illustraties, zij die kennis hebben begrijpen het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

Allereerst dat de economie draait op hebzucht en ongelijkheid en verderven van vruchtbare grond, daar heb je gelijk in, overproductie is nergens goed voor

Hoeveel tijd denk je dat er vrijkomt wanneer we die overproductie achterwege laten? Tijdens de sabbat denken we hierover na met in het verlengde sociale duurzame correcties, correcties die de mensheid bevrijden van de ketenen die we onszelf opleggen door ons geloof. De tijd die vrijkomt wordt benut in functie van herstel, harmonisatie en meer verbondenheid onder alle volkeren/religies. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een kwestie van begrijpend lezen. Onderzoek wat de wet van Christus inhoudt. Het is geen wet die iedereen wordt opgelegd, maar pas na je aan Christus hebt opgedragen. De heilige Geest helpt je begrijpen hoe het zit. Dan zie je het ineens helder. Het is toch ronduit eigenwijs als gezegd wordt dat je geen wet hoeft na te leven en het dan toch doet! Zou in deze maatschappij ook heel verkeerd uitpakken toch?

Stel een verkeersweg was de maximum snelheid eerst 50 km uur, maar nu door een aanpassing 100 km/uur. Dan ga je toch ook niet zeggen "Nee hoor, ik ga toch die 50 km/uur". Ik denk dat je dan een gevaar op de weg bent en zal je worden bekeurd. Ik denk dat je het zo een beetje moet zien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Het is een kwestie van begrijpend lezen. Onderzoek wat de wet van Christus inhoudt. Het is geen wet die iedereen wordt opgelegd, maar pas na je aan Christus hebt opgedragen. De heilige Geest helpt je begrijpen hoe het zit. Dan zie je het ineens helder. Het is toch ronduit eigenwijs als gezegd wordt dat je geen wet hoeft na te leven en het dan toch doet! Zou in deze maatschappij ook heel verkeerd uitpakken toch?

Stel een verkeersweg was de maximum snelheid eerst 50 km uur, maar nu door een aanpassing 100 km/uur. Dan ga je toch ook niet zeggen "Nee hoor, ik ga toch die 50 km/uur". Ik denk dat je dan een gevaar op de weg bent en zal je worden bekeurd. Ik denk dat je het zo een beetje moet zien. 

De vergelijking gaat natuurlijk helemaal niet op. Ik zou zeggen lees eens Romeinen 6-8. Het gaat niet dat we een wet dienen te onderhouden, het gaat erom dat we doen wat God wil omdat we van hem houden. Dit gaat veel verder dan een wet onderhouden onder straf en beloning. De mens staat niet langer onder een wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

Het is een kwestie van begrijpend lezen. Onderzoek wat de wet van Christus inhoudt. Het is geen wet die iedereen wordt opgelegd, maar pas na je aan Christus hebt opgedragen. De heilige Geest helpt je begrijpen hoe het zit. Dan zie je het ineens helder. Het is toch ronduit eigenwijs als gezegd wordt dat je geen wet hoeft na te leven en het dan toch doet! Zou in deze maatschappij ook heel verkeerd uitpakken toch? Stel een verkeersweg was de maximum snelheid eerst 50 km uur, maar nu door een aanpassing 100 km/uur. Dan ga je toch ook niet zeggen "Nee hoor, ik ga toch die 50 km/uur". Ik denk dat je dan een gevaar op de weg bent en zal je worden bekeurd. Ik denk dat je het zo een beetje moet zien. 

Is een mens niet in staat om moreel te handelen zonder al die wetten en geboden? Het is alsof velen erin verstrikt raken waardoor het omgekeerde het resultaat wordt, om dan nog meer wetten uit te vaardigen die het beslist niet duidelijker maken. Wat rest is een gigantisch kluwen waarover de meningen dan weer verdeeld zijn, met inbegrip van tal van dogma's die schijnbaar geen tegenspraak meer dulden. En dat alles gaan we proberen te ontwarren tijdens de sabbat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Is een mens niet in staat om moreel te handelen zonder al die wetten en geboden? 


Een mens kan dat, maar het is wel zo prettig dat we geleid worden doot Gods Geest en weten waar we het voor doen, ondermeer geeft de bijbel de belofte van een nieuwe aarde voor rechtvaardige mensen die onder God zijn theocratische orde wensen te leven, dus iedereen die gewoon moreel handel maar God niet erkent krijgt kan in principe geen aanspraak maken op die belofte, vind je het hard, bedenk dan dat ik alleen maar verwoord wat de bijbel leert

Citaat

Het is alsof velen erin verstrikt raken waardoor het omgekeerde het resultaat wordt, 


Klopt, maar dat is als we onze nek verharden dat moeten we niet doen dan zijn we als de Farao van de uittocht

Citaat

om dan nog meer wetten uit te vaardigen die het beslist niet duidelijker maken. Menselijke wetten kunnen verwarring brengen bijbelse ook, maar niet als je de juiste kennis hebt 
Wat rest is een gigantisch kluwen waarover de meningen dan weer verdeeld zijn, met inbegrip van tal van dogma's die schijnbaar geen tegenspraak meer dulden. En dat alles gaan we proberen te ontwarren tijdens de sabbat? 


Ontwarren, de juiste zienswijze bepalen is heel goed, niet om het  Sabbat te noemen , zoals we laten zien is dat niet meer door het toch zo te zien leg je jezelf die verwarring voor waarvoor je hier terecht waarschuwt.
Wel op een rustdag die jezelf bepaalt en in acht neemt, dat doe ik ook. als je dat zo bedoelt is het oke
 


 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid