Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Thinkfree:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:
7 uur geleden zei Thinkfree:

Openbaringen is een symbolisch boek

Als je denkt dat het een symbolisch boek, moet je een en ander niet letterlijk gaan opvatten. Dat doe je dus wel.

Correctie: Hoog symbolisch boek dus niet zo zwart wit als jij voorsteld.

In ieders mens spreken en schrijven zit zowel symbolisch als letterlijk, beiden begrijpen we klakkeloos.

De metaforen of symbolisch schrijven legt de bijbel zelf uit, het letterlijke hoeft niet uitgelegd te worden.

Dan is je opmerking die je plaatste 'openbaringen is een symbolisch boek' dus, volgens je eigen uitleg die je nu geeft, waardeloos, want het is volgens wat je nú zegt niet alleen een symbolisch boek.

Je loopt weer eens enorm te draaien.

En mensen de stuipen op het lijf te jagen met filmpjes van hysterische preken over 'teken van de beest'  en '666'. Ongelooflijk dat er mensen zijn de daar bang voor worden. Want dat is waar zo'n filmpje op is gebaseerd: angst kweken bij de kijker. Dat is zo min, ik heb daar geen woorden voor. Als geloof bestaat bij de kracht van angst, dan heeft dat niets mee te doen met liefde.

17 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Mocht je geïnteresseerd zijn zeer uitgebreid uitgeleg over de sabbath en openbaringen

Filmpje gezien, zou het ook niet zonder al dat geweld kunnen?

Nee, kennelijk is dat in zijn visie van geloof een onmisbaar element.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

42 minuten geleden zei TTC:
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, kennelijk is dat in zijn visie van geloof een onmisbaar element.

Het geweld of begrijpen waar de sabbat over gaat?

Het was een reactie van mij op jouw opmerking "zou het ook niet zonder al dat geweld kunnen", dus dan doel ik op het geweld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het was een reactie van mij op jouw opmerking "zou het ook niet zonder al dat geweld kunnen", dus dan doel ik op het geweld.

Vandaar wellicht het misverstand, een Sabbat is niet enkel rusten maar ook onze werken overschouwen. Kunnen dit misschien vergelijken met mindfulness, ook dat is tweeledig te beschouwen. Dat geweld is mi daarom niet nodig maar blijkbaar hebben een aantal dat wel graag, beetje stemmingmakerij om iedereen schrik aan te jagen misschien? Bij die verhalen moet een mens al moeite doen om er niet paranoia van te worden, weet ook niet wat het nut daarvan is.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei TTC:
10 uur geleden zei Thinkfree:

Dus wat is het teken/zegel van God ?

Zoals het in het filmpje mooi naar voren kwam, God laat ons vrij om te geloven en doen wat we willen.

Een mooi  moment om eens een tekst aan te halen die je bekend zal voorkomen

Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten

En dan herhaal ik jouw opmerking : God laat ons vrij om te geloven en doen wat we willen. Als je dat WERKELIJK denkt, heb je dus de 10 geboden opzij gezet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En dan herhaal ik jouw opmerking : God laat ons vrij om te geloven en doen wat we willen. Als je dat WERKELIJK denkt, heb je dus de 10 geboden opzij gezet. 

Die geboden hebben mi betrekking op de dualiteit, het zijn richtlijnen binnen het spel van goed en kwaad. Het staat mensen vrij om deze aan hun laars te lappen, in het andere geval had God wel een ander spel gecreëerd waarin dat niet mogelijk is. De gevolgen zijn navenant.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:
11 uur geleden zei Thinkfree:

Dus wat is het teken/zegel van God ?

Zoals het in het filmpje mooi naar voren kwam, God laat ons vrij om te geloven en doen wat we willen

Het teken/zegel is Gods sabbath, waar ik dan heenwil, satan kopieerde God altijd. dus wat is dan het merk van het beest ?

Het merk van het beest is een verplichte aanbidding op een bepaalde dag zoals ook Daniel en zijn vrienden verplicht moesten buigen voor het beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Het teken/zegel is Gods sabbath, waar ik dan heenwil, satan kopieerde God altijd. dus wat is dan het merk van het beest? Het merk van het beest is een verplichte aanbidding op een bepaalde dag zoals ook Daniel en zijn vrienden verplicht moesten buigen voor het beeld.

Dat is al meermaals gezegd, het gaat niet om deze of gene dag maar om het principe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat is al meermaals gezegd, het gaat niet om deze of gene dag maar om het principe. 

Beide, Gods dag is de zevende dag het afwijken van die dag is niet bijbels.

Mensen die dat niet inzien zullen de valse Christus(antichrist) als zoete koek slikken, dat is het probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Beide, Gods dag is de zevende dag het afwijken van die dag is niet bijbels. Mensen die dat niet inzien zullen de valse Christus(antichrist) als zoete koek slikken, dat is het probleem.

Hoeveel duidelijker kan iets worden? Een Sabbat is tijdloos, elk moment komt hiervoor in aanmerking, zoals indirect ook gezegd wordt in het filmpje.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Beide, Gods dag is de zevende dag het afwijken van die dag is niet bijbels. Mensen die dat niet inzien zullen de valse Christus(antichrist) als zoete koek slikken, dat is het probleem.

Hoeveel duidelijker kan iets worden? Een Sabbat is tijdloos, elk moment komt hiervoor in aanmerking, zoals indirect ook gezegd wordt in het filmpje

Tijdloos ? Klinkt de zevende dag tijdloos ?

Je hebt niet gekeken is het dat.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei thom:

Tijdloos als tijdsperiode. Tijdloos omdat het geen dag is maar gezien in de tijd, een leven lang kan duren. De Sabbat als periode van reiniging en heiliging is een fase in het leven van de mens op de Weg terug, of op de Weg door beter gezegd. 

Exact, zo kunnen bijvoorbeeld Joden zich niet reinigen omdat die Rode Vaars verdwenen blijkt. Zo heeft zelfs die Sabbat geen enkele zin, het wordt dan eerst zoeken naar een Rode Vaars die niet gevonden wordt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Thinkfree:

Beide, Gods dag is de zevende dag het afwijken van die dag is niet bijbels. Mensen die dat niet inzien zullen de valse Christus(antichrist) als zoete koek slikken, dat is het probleem.

En wat met de relatie tussen een Sabbatdag en een Sabbatjaar? 777?

Een sabbatjaar of sabbatsjaar is volgens de Thora elk zevende jaar, waarin land onbebouwd moest blijven, schulden werden kwijtgescholden en schuldslaven werden bevrijd. Wat er vanzelf aan het land ontspringt in dat jaar is voor de armen, vreemden, en voor de dieren van het veld. Naar analogie met de naam van zevende dag, die een rustdag is (de Sabbat) wordt dit zevende jaar sabbatjaar genoemd. De gewoonte om schulden periodiek kwijt te schelden en slaven te bevrijden was een gewoonte in diverse samenlevingen in het oude nabije oosten, met name in Babylonië. Op elk zevende sabbatjaar volgde een jubeljaar, waarin land werd herverdeeld. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2017 om 14:37 zei vragennaardeweg:

Volgens Jacob Folkerts (Bethel magazine 2017) is de Sjabbat alleen voor Joden. Het vierde gebod verteld ons het volgende:

Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.

 

Het zesde gebod is 'gij zult niet moorden'. Betekent dat dit gebod ook alleen voor de Joden bedoeld is? Waarom is het vierde gebod alleen voor de Joden? In het eerste testament lees ik dat de Sjabat ook voor de vreemdelingen was? 

 

De sabbat was ook om te verwijzen naar de grote rust die we ingaan, als God Zijn Geest op ons uit stort. Dat gebeurde met Pinksteren. Sinds dien is het elke dag sabbat in ons leven. Niet 1 dag in de week, maar iedere dag leven wij in Gods Rust die we zijn ingegaan. Zie Hebreeën 4. Gebruik dan elke dag zo christelijk mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

De sabbat was ook om te verwijzen naar de grote rust die we ingaan, als God Zijn Geest op ons uit stort. Dat gebeurde met Pinksteren. Sinds dien is het elke dag sabbat in ons leven. Niet 1 dag in de week, maar iedere dag leven wij in Gods Rust die we zijn ingegaan. Zie Hebreeën 4. Gebruik dan elke dag zo christelijk mogelijk.

Amen. Helemaal eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:
Op 21-8-2017 om 14:37 zei vragennaardeweg:

 

De sabbat was ook om te verwijzen naar de grote rust die we ingaan, als God Zijn Geest op ons uit stort. Dat gebeurde met Pinksteren. Sinds dien is het elke dag sabbat in ons leven. Niet 1 dag in de week, maar iedere dag leven wij in Gods Rust die we zijn ingegaan. Zie Hebreeën 4. Gebruik dan elke dag zo christelijk mogelijk.

Als dat zo zou zijn waarom houden wij in die grote rust dan nog steeds de sabbat ?

Hebreeën 4

4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.

5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!

6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.

8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.

9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.

10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

Als dat zo zou zijn waarom houden wij in die grote rust dan nog steeds de sabbat ?

Ja, dat is een hele goede en terechte vraag. Er zijn landen waar christenen 7 dagen in de week moeten werken. Zou God boos op hen zijn? Lees Hebreeën 4 maar. Een mooie leerzame stuk ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, dat is een hele goede en terechte vraag. Er zijn landen waar christenen 7 dagen in de week moeten werken. Zou God boos op hen zijn? Lees Hebreeën 4 maar. Een mooie leerzame stuk ?

Hebreeën 4 leert dat degene die de grote rust in gaan net zoals God gerust hebben van hun werk

 

Hebreeën 4

4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.

5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!

6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.

8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.

9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.

10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne

 

hmm gelijk als God gerust dat is de zevende dag hoor

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Hebreeën 4 leert dat degene die de grote rust in gaan net zoals God gerust hebben van hun werk

Klopt. God schenkt je Zijn rust en vrede, daarom moeten ook allen die vermoeit, belast en beladen zijn in dit leven naar Jezus gaan. Hij zal ze dan rust geven. De belasting komt van het zwoegen in een door zonde gebroken wereld, sinds Adam en Eva uit het paradijs werden gezet. Een letterlijke rustdag in de week is overigens heel belangrijk om je lichaam op te laden voor de rest van de week. Echter Hebreeën 4 spreekt over de rust vinden bij God.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Echter Hebreeën 4 spreekt over de rust vinden bij God

En koppelt die rust onlosmakelijk aan de zevende dag 

Gelijk ook God gerust heeft, dat kan niets anders dan de sabbat zijn

Hebreeën 4:8 zegt gewoon letterlijk dat de sabbat nooit verandert is.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

En koppelt die rust onlosmakelijk aan de zevende dag 

Gelijk ook God gerust heeft, dat kan niet anders dan de sabbat zijn

 

Even iets anders. Ik weet van iedereen hier hun achtergrond niet. Ik meen dat jij katholiek bent? De omgang van katholieken met de zondag is anders dan de gereformeerde stromingen doen. Van oorsprong kwamen katholieken ook dagelijks samen. De zondag is bij de katholieken geloof ik geen echte rustdag, maar een dag waarom de opstanding van Jezus gevierd wordt?

Ik weet het niet precies, maar in het verlengde daarvan: Gods rustdag is ook pas daar, waar satan in de toekomst geheel verslagen is en de angel van de dood er niet meer zal zijn.  Wanneer het paradijs er is. 

Jezus zei ook ergens tegen de farizeeërs in de Evangeliën dat God nooit is gestopt met werken en Hij dat daarom ook niet doet. Jezus deed nogal wat op de Sabbath, tot ergenis van de Farizeeërs.

In Hebreeën 4 wordt de rust binnen gaan gekoppeld aan een nieuwe dag, namelijk "vandaag", lees ik er.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid