Olorin 155 Geplaatst 11 november 2016 Rapport Share Geplaatst 11 november 2016 Vroeger was het dankzij de website van de NBV makkelijk om als christen discussie te voeren. Stel, je bent het ergens niet mee eens: Je tikt trefwoord in, neemt zonder de context het vers over en slingert het naar het hoofd van je tegenstander. Al een tijdje geleden heeft de NBV ons dit wapen ontnomen. Dus de vraag: Hoe los je dit nu voor jezelf op? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 12 november 2016 Rapport Share Geplaatst 12 november 2016 Gewoon, heel eenvoudig... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 12 november 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 november 2016 Hmm, ketterverbanding klinkt als een alternatief. Is dat niet die Franse mevrouw die heilig verklaard is, of is dat weer een ander? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 13 november 2016 Rapport Share Geplaatst 13 november 2016 Mag hopen dat dit cynisch bedoelt is, anders word ik er onpasselijk van. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Vrijheid 35 Geplaatst 13 november 2016 Rapport Share Geplaatst 13 november 2016 Wat is de bedoeling van deze draad,maar goed er is niets ontnomen;het zwaard is er nog steeds en zal recht spreken over hen die God weerstaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 13 november 2016 Rapport Share Geplaatst 13 november 2016 Overigens gebruiik ik zelf al heel lang www.willibrordbijbel.nl om snel uit de Schrift te kunnen citeren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Vrijheid 35 Geplaatst 13 november 2016 Rapport Share Geplaatst 13 november 2016 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 13 november 2016 Rapport Share Geplaatst 13 november 2016 Ja, ik ben het met je eens dat het woord scherper is dan een twee snijdend zwaard, maar dat moet je wel geestelijk zien, niet letterlijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ZENODotus 142 Geplaatst 14 november 2016 Rapport Share Geplaatst 14 november 2016 biblija was inderdaad een gemakkelijk werktuig om stukken om te zoeken in Nederlandstalige bijbels... Maar ik heb het idee dat bijbelonline er niet zoveel voor onder moet doen... Ook in de gratis versies kun je de bijbel raadplegen in verschillende vertalingen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Naeva 182 Geplaatst 14 november 2016 Rapport Share Geplaatst 14 november 2016 Op 12-11-2016 om 00:54 zei Olorin: Vroeger was het dankzij de website van de NBV makkelijk om als christen discussie te voeren. Stel, je bent het ergens niet mee eens: Je tikt trefwoord in, neemt zonder de context het vers over en slingert het naar het hoofd van je tegenstander. Al een tijdje geleden heeft de NBV ons dit wapen ontnomen. Dus de vraag: Hoe los je dit nu voor jezelf op? Ik bedenk nu mijn eigen bijbelverzen. Korte pakkende onelines van max 140 tekens. Al die moeite tegenwoordig om een bijpassende tekst te vinden, terwijl je er net zo goed zelf een kunt verzinnen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 14 november 2016 Rapport Share Geplaatst 14 november 2016 2 minuten geleden zei Naeva: Ik bedenk nu mijn eigen bijbelverzen. Korte pakkende onelines van max 140 tekens. Al die moeite tegenwoordig om een bijpassende tekst te vinden, terwijl je er net zo goed zelf een kunt verzinnen. Heb ik in het verleden hier ook weleens gedaan in een topic. Het duurde toch een leuk aantal reacties voordat users doorhadden dat het geciteerde vers helemaal niet bestond. Lekker scherp bezig! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
MysticNetherlands 298 Geplaatst 16 november 2016 Rapport Share Geplaatst 16 november 2016 http://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=hel&x=0&y=0 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 16 november 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 november 2016 Ze hebben de NBV (en de bijbel in gewone taal) trouwens weer integraal doorzoekbaar online gebracht zie ik. https://www.debijbel.nl/ Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 17 november 2016 Rapport Share Geplaatst 17 november 2016 Het zal geen verrassing zijn als ik zeg dat ik de app van JW.org of www.jw.org gebruik. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 18 november 2016 Rapport Share Geplaatst 18 november 2016 Hebben jullie enig idee hoe dit gesmijt met zwaarden overkomt bij anderen met wie je in gesprek gaat ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 18 november 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 november 2016 7 uur geleden zei Dat beloof ik: Hebben jullie enig idee hoe dit gesmijt met zwaarden overkomt bij anderen met wie je in gesprek gaat ? Waarschijnlijk het zelfde als op mij als christen. Ik kan er niks mee. )Net zo min trouwens dat ik er niks mee kan als wanneer niet-christenen denken te kunnen schermen met teksten om hun a-christelijke overtuiging te motiveren.) Het is 'de bijbel laten buikspreken'. Teksten uit hun context rukken en zo'n geïsoleerde tekst gebruiken voor je mening, zonder de ongemakken van culturele en literaire context, zonder de last van exegese. Ooit heel lang geleden heb ik eens een topic hier gemaakt waarin ik met bijbelteksten 'aantoonde' dat de bijbel 'leert' dat God niet bestaat. Het is een vorm van met de bijbel omgaan die heel ver van mijn geloofsbeleving af staat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 19 november 2016 Rapport Share Geplaatst 19 november 2016 De koude rillingen lopen over mijn rug bij teksten als 'het zwaard zal recht spreken over hen die God weerstaan'. Exegese, context, deze termen worden gebruikt om de duidelijk gruwelijke bedoeling van deze zin weg te poetsen. Als U op mijn vraag antwoord "hetzelfde als bij mij, ik kan er niets mee" ontloopt U de kwestie. En die is dat het gebruik van dergelijke teksten op andersdenkenden bedreigend overkomt. In 21e eeuws Nederlands staat er: 'Als je mijn geloof niet aan neemt heb ik het recht om geweld (zwaard) te gebruiken.' Dat is niet 'de bijbel laten buikspreken' maar gewoon uitleggen wat er staat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 november 2016 Rapport Share Geplaatst 19 november 2016 2 uur geleden zei Dat beloof ik: 'het zwaard zal recht spreken over hen die God weerstaan' Waar vind je deze tekst dan? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 19 november 2016 Rapport Share Geplaatst 19 november 2016 Ehhh...... dat is dezelfde tekst ? Waarom niet gewoon zeggen "Ik ben het niet eens met mensen die niet in God geloven". Dan zeg je ook dat je het er niet mee eens bent, zonder geweld er bij te halen. Want een zwaard erbij halen, dat is per definitie geweld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 november 2016 Rapport Share Geplaatst 19 november 2016 1 uur geleden zei Dat beloof ik: Ehhh...... dat is dezelfde tekst ? Ik vraag: waar vind je die tekst. Want ik kan die niet in de Bijbel vinden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ineke-kitty 56 Geplaatst 19 november 2016 Rapport Share Geplaatst 19 november 2016 Nou, die tekst is makkelijk te vinden als je een beetje thuis bent in de Bijbel. Openbaring 19:15 : " En uit Zijn mond [= van Christus] ging een scherp zwaard , opdat Hij daarmede de heidenen [= de ongelovigen] slaan zou" . Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 november 2016 Rapport Share Geplaatst 19 november 2016 Nee het ging mij om de tekst: 'het zwaard zal recht spreken over hen die God weerstaan'. In Op. 19:15 gaat het om de scherpte van Christus' rechtspraak aan het einde der tijden. Dat is een veel specifiekere situatie, en gaat over een metaforisch zwaard. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 20 november 2016 Rapport Share Geplaatst 20 november 2016 Waar. Sorry. Hij staat hier ergens in een van de eerste posts in dit topic, op 13-11, rechts een houten beeld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
violist 198 Geplaatst 20 november 2016 Rapport Share Geplaatst 20 november 2016 9 uur geleden zei ineke-kitty: Openbaring 19:15 : " En uit Zijn mond [= van Christus] ging een scherp zwaard , opdat Hij daarmede de heidenen [= de ongelovigen] slaan zou" . Niet goedschiks dan maar kwaadschiks maar geloven zullen ze, de zweep erover !!! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 20 november 2016 Rapport Share Geplaatst 20 november 2016 Ach ja, het hoofdstuk dat eindigt met mensen die levend in de poel met brandende zwavel worden gegooid en de rest wordt gedood door het zwaard. Dan kan men wel stellen "Uit de context gerukt!" of "zonder exegese!", maar de tekst is gewoon erg duidelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten