Spring naar bijdragen

Mix van religies in persoonlijk leven


Aanbevolen berichten

  • 1 year later...
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dus het etymologisch woordenboek van Van Dale zit ernaast?

Haha. Dat lijkt me een goede oplossing. Laten we baby's niet meer voeden, zodat ze zelf later kunnen kiezen: borstvoeding of een vervangend melkproduct. Ik mag toch aannemen dat je zelf het kromme van

Grappig om te bedenken dat ik deze post 15X kan lezen...Maar je hebt gelijk. het christendom is grappig als je je er serieus in verdiept. In de ontstaansgeschiedenis ervan. Als iedere christen dit o

Ik weet dat in elke religie wel één aspect waar is. Het moeilijke hieraan is dat je wel moet weten wat dat dan precies is. Dat komt met de ervaring en de ervaring heeft mij geleerd dat je daarom nooit iemand moet veroordelen, want iedereen is zoekende. Zoekende naar de echte waarheid en die maakt je vrij. Eigenlijk is dus de waarheid al die ware aspecten van elke religie tezamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Ik weet dat in elke religie wel één aspect waar is. Het moeilijke hieraan is dat je wel moet weten wat dat dan precies is. Dat komt met de ervaring en de ervaring heeft mij geleerd dat je daarom nooit iemand moet veroordelen, want iedereen is zoekende. Zoekende naar de echte waarheid en die maakt je vrij. Eigenlijk is dus de waarheid al die ware aspecten van elke religie tezamen.

Een hele vreemde redenatie. Als je van elke religie (en dat zijn er heel wat!) weet dat er minstens één aspect waar is, dan kan de tweede zin niet waar zijn: dat het moeilijk is om te weten wat dat dan precies is. Bij ál die religies op zoek gaan naar iets dat waar is, is immers een enorme klus. Maar kennelijk weet je het al van alle religies, dus moet je er per religie ontzettend snel achter zijn gekomen. Dit laatste betekent dat dít niet moeilijk kan zijn geweest. 

Wat betreft de laatste zin: kan er dan geen waarheid bestaan buiten religie volgens jou?  Wat versta je eigenlijk onder waarheid ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Onder waarheid versta ik dat wat God jou persoonlijk heeft geopenbaard en er is maar een waarheid, zoals we niet te hoeven discussiëren over de waarheid; een en een is twee. Iedereen weet dat dat de waarheid is, toch? Onder religie versta ik alles wat onderzoeken naar God is. Daarna komt de persoonlijke relatie met God de Vader/Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei IlonkavanVliet:Onder waarheid versta ik dat wat God jou persoonlijk heeft geopenbaard en er is maar een waarheid, zoals we niet te hoeven discussiëren over de waarheid; een en een is twee. Iedereen weet dat dat de waarheid is, toch?

Probleem is wel dat meerderen claimen dat ze de waarheid van God geopenbaard hebben gekregen. En dat die waarheden erg van elkaar verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Probleem is wel dat meerderen claimen dat ze de waarheid van God geopenbaard hebben gekregen. En dat die waarheden erg van elkaar verschillen.

Dat geloof ik ook, ja. Dan is daar weer het probleem van hoe te interpreteren, of komt het echt van God?? en toch kan het niet anders dan dat er maar een waarheid is. Dan is het nodig om keer op keer die claim te toetsen voor jezelf, gij God dan natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei IlonkavanVliet:

Dan is het nodig om keer op keer die claim te toetsen voor jezelf, gij God dan natuurlijk.

Toetsen waaraan? Aan je persoonlijke woorden van God? Aan zogenaamde nieuwe openbaringen die God jou alleen heeft geopenbaard? Dan is het cirkeltje weer gauw rond en blijft het enen subjectieve brei waar je alle kanten mee op kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei IlonkavanVliet:

Dat geloof ik ook, ja. Dan is daar weer het probleem van hoe te interpreteren, of komt het echt van God?? en toch kan het niet anders dan dat er maar een waarheid is. Dan is het nodig om keer op keer die claim te toetsen voor jezelf, gij God dan natuurlijk.

Inderdaad, komt het echt van God. En dan schuiven mensen massaal de persoonlijke openbaringen weer aan de kant en pakken ze de bijbel erbij als handvat. Maar hoe toets je dan zelf of iets van God komt ? Hoe weet je dat de jouw geopenbaarde waarheid van God komt ?

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Toetsen waaraan? Aan je persoonlijke woorden van God? Aan zogenaamde nieuwe openbaringen die God jou alleen heeft geopenbaard? Dan is het cirkeltje weer gauw rond en blijft het enen subjectieve brei waar je alle kanten mee op kunt.

Helemaal mee eens. Dat probleem doet zich echter niet alleen voor bij huidige vermeende openbaringen maar ook die in het verleden. Want hoe toets je die dan ? En dan heb ik het uiteraard over de bijbel. 

Je zit dan namelijk met hetzelfde cirkeltje en blijft het ook daar een subjectieve brei waar je alle kanten mee op kunt. Daar zit geen verschil tussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik iets hoor, maakt niet uit of dat van God of een mens komt, bij mij vooral van God, dan VRAAG ik bevestiging of dat van Hem komt of niet, want onze God/Heer weet dat het een rommeltje, een brei is. En Hij kan dat op verschillende manieren aan jou openbaren. Ik geef een voorbeeld; laatst stond ik te pinnen en viel mijn oog op een flyer aan de overkant met de woorden 'Comming soon', of ik vroeg aan mijn Vader/Heer 'is dat echt waar?' toen ik de bijbel op een willekeurige bladzijde opensloeg stond exact daar het juiste antwoord. En soms is het weer via de televisie, dat je precies op het moment van je vraag je hem aandoet en daar het antwoord ziet! Ik vind dat ongelooflijk bijzonder en op die manier weet ik zéker dat het waar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei IlonkavanVliet:

Als ik iets hoor, maakt niet uit of dat van God of een mens komt, bij mij vooral van God, dan VRAAG ik bevestiging of dat van Hem komt of niet, want onze God/Heer weet dat het een rommeltje, een brei is. En Hij kan dat op verschillende manieren aan jou openbaren. Ik geef een voorbeeld; laatst stond ik te pinnen en viel mijn oog op een flyer aan de overkant met de woorden 'Comming soon', of ik vroeg aan mijn Vader/Heer 'is dat echt waar?' toen ik de bijbel op een willekeurige bladzijde opensloeg stond exact daar het juiste antwoord. En soms is het weer via de televisie, dat je precies op het moment van je vraag je hem aandoet en daar het antwoord ziet! Ik vind dat ongelooflijk bijzonder en op die manier weet ik zéker dat het waar is.

Blijft mijn punt staan: ook heel veel anderen geloven dat zij op deze wijze geleid worden door het goddelijke. Toch zijn de waarheden diametraal anders dan wat jij verkondigt. Zij toetsen op dezelfde wijze, ook zij vragen om bevestiging en krijgen op exact dezelfde wijze als jij een bevestiging. Maar komen met heel andere geloofsovertuigingen. 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei HJW:

Helemaal mee eens. Dat probleem doet zich echter niet alleen voor bij huidige vermeende openbaringen maar ook die in het verleden. Want hoe toets je die dan ? En dan heb ik het uiteraard over de bijbel. 

Je zit dan namelijk met hetzelfde cirkeltje en blijft het ook daar een subjectieve brei waar je alle kanten mee op kunt. Daar zit geen verschil tussen.

Toch ben ik van mening dat de waarheid het beste aan de hand van de Bijbel getoetst kan worden. Die is onveranderlijk en tijdloos. En ja, ook met wat er in de Bijbel staat gaat men verschillend om. Doet niets af aan het feit dat de Bijbel absolute waarheid bevat. Als we echter persoonlijke woorden van God als bijzondere openbaring nemen, dan impliceren we dat elke gelovige een autoratieve middelaar is van bijzondere openbaring. Dat gaat geheid problemen opleveren. Want wie zegt er dat deze openbaringen inerrant zijn? Hoe kunnen persoonlijke woorden van God, veelal bestemd voor specifieke situaties in persoonlijke levens, 100% accuraat zijn? Kan of durft men beweren dat deze woorden dezelfde innerantie bevatten als die van de Bijbel? Nee, het verzand in pragmatische oplossingen. En wat als deze persoonlijke woorden van God niet de verwachte uitkomst opleveren? Ik vind deze bijzondere persoonlijke openbaringen een belediging van God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook van mening dat de bijbel de waarheid is ; Heeft ooit een volk een goddelijke stem gehoord....zoals gij die gehoord hebt...opdat gij zoudt weten dat de Here de enige God is...Uit de hemel heeft hij u zijn stem doen horen om u te vermanen...deut.4:33-36

Mag ik vragen of je Zijn stem weleens gehoord hebt, of misschien wel jezus gezien hebt?, want dan WEET je gewoon dat dat waar is, net zo waar als dat je hier in het fysieke een stoel ziet die blauw is en een ander beweert dat ie groen is, maar dat niet ziet omdat ie kleurenblind is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei IlonkavanVliet:

Mag ik vragen of je Zijn stem weleens gehoord hebt, of misschien wel jezus gezien hebt?

Elke keer als ik de Bijbel lees hoor ik Zijn stem. En ik vertrouw op de mensen in die Bijbel die Jezus gezien hebben. Een van die mensen zegt:

Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus; Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde; (1Pet.1:7-8)

Vanuit dat geloof leef ik.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Onder waarheid versta ik dat wat God jou persoonlijk heeft geopenbaard en er is maar een waarheid, zoals we niet te hoeven discussiëren over de waarheid; een en een is twee.

Je vult hier 'waarheid' in waar 'eigen religie' hoort te staan.
Als je jouw definitie van waarheid pakt, zijn er wel degelijke vele 'waarheden'  , want veel mensen beweren van alles 'geopenbaard'  te krijgen. Soms zijn die behoorlijk tegenstrijdig, dus wel degelijk om over te discussiëren.

Iets wat waar is, is voor anderen controleerbaar, anders kan de waarheid niet blijken voor anderen. Geen enkele 'openbaring'  is controleerbaar. 

6 minuten geleden zei IlonkavanVliet:

Inderdaad hoor ik echt Zijn stem, maar ik ben niet de enige hoor, kijk vooral naar de vele You Tube -video's, waarin nog veel meer getuigen Zijn stem te horen.

Wie zegt jou dat dit zijn stem is, en niet van de duivel die zich voordoet als hem, of dat mensen zich dit inbeelden ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Je vult hier 'waarheid' in waar 'eigen religie' hoort te staan.
Als je jouw definitie van waarheid pakt, zijn er wel degelijke vele 'waarheden'  , want veel mensen beweren van alles 'geopenbaard'  te krijgen. Soms zijn die behoorlijk tegenstrijdig, dus wel degelijk om over te discussiëren.

Iets wat waar is, is voor anderen controleerbaar, anders kan de waarheid niet blijken voor anderen. Geen enkele 'openbaring'  is controleerbaar. 

Het klopt dat iets wat waar is controleerbaar is, maar een openbaring van God is voor jou zelf echt controleerbaar. Als je die openbaring dan gecontroleerd hebt kun je die vergelijken met anderen, en als die dan hetzelfde zeggen is dat de waarheid. Als ze tegenstrijdig zijn is het dus niet de waarheid, simpel toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei IlonkavanVliet:

Het klopt dat iets wat waar is controleerbaar is, maar een openbaring van God is voor jou zelf echt controleerbaar. Als je die openbaring dan gecontroleerd hebt kun je die vergelijken met anderen, en als die dan hetzelfde zeggen is dat de waarheid. Als ze tegenstrijdig zijn is het dus niet de waarheid, simpel toch?

De liefdevolle God die aan jou iets openbaart, zou hij er iets tegen hebben dat je dit met anderen deelt en aan anderen voorlegt, of zo hij willen dat je hem onvoorwaardelijk gehoorzaam bent ?

Voor jezelf controleerbaar klinkt alsof je bang bent het aan anderen voor te leggen. Zelf iets controleren wat van jezelf komt, dat is 'wij van WC eend vinden WC eend het beste product. Toch ?

Als je er vertrouwen in hebt, is er toch niets op tegen om het anderen te laten controleren, waar ben je dan bang voor dat je dit niet doet? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je vult hier 'waarheid' in waar 'eigen religie' hoort te staan.
Als je jouw definitie van waarheid pakt, zijn er wel degelijke vele 'waarheden'  , want veel mensen beweren van alles 'geopenbaard'  te krijgen. Soms zijn die behoorlijk tegenstrijdig, dus wel degelijk om over te discussiëren.

Iets wat waar is, is voor anderen controleerbaar, anders kan de waarheid niet blijken voor anderen. Geen enkele 'openbaring'  is controleerbaar. 

Wie zegt jou dat dit zijn stem is, en niet van de duivel die zich voordoet als hem, of dat mensen zich dit inbeelden ?

Je weet dat het Zijn stem is omdat je dat controleert. Hij laat echt wel weten of Hij het is of onze tegenstander. Iets negatiefs bijv. wat tegen alles wat God is ingaat enz. komt niet van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Toch ben ik van mening dat de waarheid het beste aan de hand van de Bijbel getoetst kan worden. Die is onveranderlijk en tijdloos.

En waar toets je de bijbel dan aan ?

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Doet niets af aan het feit dat de Bijbel absolute waarheid bevat.

Hoe heb je dat getoetst en vastgesteld ? Het is immers in jouw ogen een feit.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als we echter persoonlijke woorden van God als bijzondere openbaring nemen, dan impliceren we dat elke gelovige een autoratieve middelaar is van bijzondere openbaring.

Dus de waarheden die Paulus doorkreeg vallen hier ook onder. Ook dat waren persoonlijke openbaringen. Hij noemt dat zelf een aantal keren.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik vind deze bijzondere persoonlijke openbaringen een belediging van God.

Paulus is niet blij met je.......

58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En ik vertrouw op de mensen in die Bijbel die Jezus gezien hebben.

Vanuit dat geloof leef ik.

Het is dus geloof en vertrouwen, geen feit. Dat is dan een correcte constatering. Maar Ilonka doet hetzelfde: zij vertrouwt de stem die ze hoort en leeft vanuit dat geloof. Geen verschil.

34 minuten geleden zei IlonkavanVliet:

Het klopt dat iets wat waar is controleerbaar is, maar een openbaring van God is voor jou zelf echt controleerbaar. Als je die openbaring dan gecontroleerd hebt kun je die vergelijken met anderen, en als die dan hetzelfde zeggen is dat de waarheid. Als ze tegenstrijdig zijn is het dus niet de waarheid, simpel toch?

Wat jij vertelt is tegenstrijdig met wat anderen zeggen die zich ook beroepen op een persoonlijke openbaring. Kan ik nu constateren dat zowel jouw vermeende openabring als die van de tegenstrijdige ander allebei niet waar zijn ? Simpel toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Dus de waarheden die Paulus doorkreeg vallen hier ook onder. Ook dat waren persoonlijke openbaringen. Hij noemt dat zelf een aantal keren.

Daar waar hij dat expliciet noemt, heeft dat dan ook een andere betekenis dan alle andere openbaringen.

1 minuut geleden zei HJW:

Het is dus geloof en vertrouwen, geen feit. Dat is dan een correcte constatering. Maar Ilonka doet hetzelfde: zij vertrouwt de stem die ze hoort en leeft vanuit dat geloof. Geen verschil.

Ik deel die constatering niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid