Spring naar bijdragen

Gods naam ijdel gebruiken


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei sjako:

Je bent echt haat dragend. Niet bepaald Christelijk. Je krijgt gelukkig niemand mee. Bah.

Mijn 'haat' is slechts een product wat jij en de WTG'ers voor je gekweekt hebben. Dat de oogst voor jou wat zuur is begrijp ik, maar ga doorvoor bij jezelf en de andere WTG'ers op christelijke fora (het is slechts een select groepje) te rade. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-11-2016 om 17:55 zei Thorgrem:

In de tien geboden staat het volgende gebod; Gij zult de naam van God niet misbruiken.

Graag zie ik op dit forum dat indien Gods naam ijder wordt gebruikt er ingegrepen wordt.

Recent voorbeeld is;

Graag een reactie van de crew. :)

 

Theologisch heb je al zo gelijk.En inderdaad  vloeken gaat verder dan de vloek die in het algemeen gebruikt wordt.tja..............:|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn zie ik het probleem niet... Dat Jehovah een verkeerde uitspraak is weet iedereen, maar bijna zeker is dat ook het geval van Jahweh aldus Smelik. Verder gebruiken we in de theologie net zo goed veelvuldig de naam, al moet wel gezegd worden dat in het NT de naam die boven alle andere namen is geplaatst Jezus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Thorgrem:

Mijn 'haat' is slechts een product wat jij en de WTG'ers voor je gekweekt hebben. Dat de oogst voor jou wat zuur is begrijp ik, maar ga doorvoor bij jezelf en de andere WTG'ers op christelijke fora (het is slechts een select groepje) te rade. 

Als ik eerlijk ben, vond ik users als Shoppy en Aimé, beiden ook JG, altijd vrij respectvol en serieus deelnemen aan discussies. Ook Sjako vind ik best nog wel meevallen hier; ik heb ergere users gezien, JG of niet-JG. Goed, de discussievaardigheden van de gemiddelde JG wil dan nog weleens wat beperkt zijn, waarschijnlijk omdat ze vooral geacht worden te getuigen en niet te debatteren, maar ik zou toch niet alle JG hier over één kam willen scheren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei ZENODotus:

Om eerlijk te zijn zie ik het probleem niet... Dat Jehovah een verkeerde uitspraak is weet iedereen, maar bijna zeker is dat ook het geval van Jahweh aldus Smelik. Verder gebruiken we in de theologie net zo goed veelvuldig de naam, al moet wel gezegd worden dat in het NT de naam die boven alle andere namen is geplaatst Jezus is.

Dat de uitspraak niet klopt is ook niet het probleem en een interne aangelegenheid voor het WTG.

Het gaat er hier om dat mensen zich A)Jehova's Getuigen noemen (terwijl ze de drie-eenheid ontkennen en dus in christelijk perspectief niet getuigen van God) en B ) die naam exclusief claimen.

6 uur geleden zei Robert Frans:

Als ik eerlijk ben, vond ik users als Shoppy en Aimé, beiden ook JG, altijd vrij respectvol en serieus deelnemen aan discussies. Ook Sjako vind ik best nog wel meevallen hier; ik heb ergere users gezien, JG of niet-JG. Goed, de discussievaardigheden van de gemiddelde JG wil dan nog weleens wat beperkt zijn, waarschijnlijk omdat ze vooral geacht worden te getuigen en niet te debatteren, maar ik zou toch niet alle JG hier over één kam willen scheren.

Shoppy staat me niet bij. Aime wel, en toch bijzonder hoe dezelfde figuur zo'n andere indruk kan achterlaten bij iemand anders. Ik denk ook niet dat die permanente ban, na vele tijdelijke ban's voor niets was. Of er ergers is, laat ik in het midden.

Hoe doel van dit topic zie je in de bijdrage hierboven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thorgrem:

Dat de uitspraak niet klopt is ook niet het probleem en een interne aangelegenheid voor het WTG.

Het gaat er hier om dat mensen zich A)Jehova's Getuigen noemen (terwijl ze de drie-eenheid ontkennen en dus in christelijk perspectief niet getuigen van God) en B ) die naam exclusief claimen.

Daar heb je volkomen gelijk in, en in dit geval is het ook ijdel gebruik van Gods naam!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 14-11-2016 om 02:01 zei ZENODotus:

Dat Jehovah een verkeerde uitspraak is weet iedereen, maar bijna zeker is dat ook het geval van Jahweh aldus Smelik. Verder gebruiken we in de theologie net zo goed veelvuldig de naam, al moet wel gezegd worden dat in het NT de naam die boven alle andere namen is geplaatst Jezus is.

Ik zal niet zeggen dat Jehovah de absoluut goede uitspraak is. Jahweh, Jahve, Yahawah kan net zo goed de goede uitspraak zijn. Het gaat erom dat Jehovah wilt dat Zijn naam gebruikt wordt. Wie de naam van Jehovah aanroept zal gered worden, Uw Naam worde geheiligd. Jezus gebruikte ook de Naam. Ik denk dat je beter een band kan krijgen met God waarvan je de naam kent.

De drieëenheid is weer een aparte discussie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De naam Jehovah komt van het samenvoegen van adonai met jhwh... De uitspraak is echter onmogelijk in het Hebreeuws aangezien de waw zowel de qamets bij zicht heeft als de punt van de cholem.

Ik ben me bewust van de "vertaling" van de NWT wat Rom betreft door hier Jehovah in te lassen... Maar als je de context leest merk je dat het hier om Jezus gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Handelingen 4:12 staat dat de zaligheid in geen Anderen Naam is Die onder de mensen gegeven is.  Deze Naam is de Naam van Jezus Christus. Hij is de door God uit de doden Opgewekte . De HEERE van het Oude Testament is Dezelfde als Jezus Christus, de opgestane Heer.  De HEERE  [Jehova]  Zelf is de Heiland, namelijk de Behouder.  Buiten Hem is er geen God. We vinden dat vele malen in het boek Jesaja vermeld [ Jesaja 45:6-14; 18-21; 46:9].    Hij is Dezelfde als de HEERE [ Jehova]  in het Oude Testament. De HEERE kwam in het vlees in de Persoon van Jezus.  Hij stierf aan het kruis [vernedering]  werd opgewekt [ verhoging]  en tot Here en Christus gemaakt.  [Hand. 2:36].

Het woord  "HEERE"  staat in hoofdletters en is de vertaling van het Hebreeuwse  "Jehova".  De conclusie is dan:  Jehova is Dezelfde als de Here Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14 Nov 2016 om 09:56 zei ineke-kitty:

Tja, de naam  "Jezus"  wordt te pas en te onpas gebruikt door velen.  Als het om DE Naam gaat zouden wij eerbiedig Zijn Naam gebruiken en dat is de Here Jezus Christus. 

Kennelijk gaat aan jou voorbij waar de aanduiding "de naam" voor gebruikt wordt. 

En ik wist niet dat Jezus een tweede voornaam had. In ieder geval is "christus" een titel en geen achternaam. Ik heb zo´n flauw vermoeden dat zijn volledige naam, dus zonder de door jou opgevoerde tweede voornaam, iets als Jezus bar Jozef was, of Jezus bar Maria voor mensen die niet zeker wisten wie de vader nu eigenlijk was, of misschien wel Jezus bar HaShem voor mensen die wel precies wisten hoe het verhaal van zijn oorsprong in elkaar zat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid