Spring naar bijdragen

Waarom JG uiteindelijk niets doen, en ook niet kunnen


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei WdG:

Probleem met jou is, sjako, dat je niet wedergeboren bent. Daarom kan je de materie m.b.t. lichaam, ziel en geest ook niet begrijpen. Hoe goed je het ook bedoelt, hoe oprecht je ook denkt, je mist een wezenlijk onderdeel, dat slechts door de wedergeboorte tot stand kan komen. Bij de wedergeboorte worden we een nieuwe schepping, en komt onze geest tot leven.

Ik weet wel zeker dat ik het beter begrijp dan jij. Gezalfden, die ons onderwijzen begrijpen het uit eerste hand. Het is een kwestie van goed lezen en vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 279
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb geen vervelende ervaringen. Ik zie mensen met kraampjes met literatuur en herinner me mensen bij mijn ouders aan de deur. Zijn vriendelijke beleefde mensen, helemaal niet dat 'voet tussen de de

Vanwege Sjako en waarom JG niets - tenzij prediken - kunnen/mogen doen: Tijdens Grote Verdrukking en Armageddon zullen de mensen met aardse hoop niets ondernemen. Pas na Armageddon zal d

Mwa, ze zijn heel erg missionair actief. Ik zag ze laatst nog in Maastricht op een plein met twee enorme (oude) kerken van de RKK en de PKN, in het hart van Nederland's cultuur katholicisme.  Qua lede

7 minuten geleden zei sjako:

Staat zeker weten niet in de Bijbel. De ziel die zondigt zal sterven staat er. 

Vraag: "Is de hel echt? Is de hel eeuwig?"

Antwoord: Is de hel echt? Onderzoek heeft aangetoond dat 90% van alle mensen in de wereld in een “hemel” gelooft, terwijl minder dan 50% in een eeuwige hel gelooft. Volgens de Bijbel is de hel ongetwijfeld echt! De bestraffing van de goddelozen in de hel is net zo eeuwig als de gelukzaligheid van de rechtschapenen in de hemel. De bestraffing van de goddelozen in de hel wordt door de Schrift beschreven als een “eeuwig vuur” (Matteüs 25:41), een "onblusbaar vuur" (Matteüs 3:12), "versmading en eeuwig afgrijzen" (Daniël 12:2, NBG51 vertaling), een plaats “waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft” (Marcus 9:44-49), een plaats van “pijnigingen” en “vlammen” (Lucas 16:23,24), een "eeuwige verstoting" of “eeuwig verderf” (2 Tessalonicenzen 1:9), een plaats van pijniging “in vuur en zwavel” waar de “rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid” (Openbaring 14:10,11), en een “poel van vuur en zwavel” waar de goddelozen “dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid” (Openbaring 20:10). Jezus geeft Zelf aan dat de straf in de hel eeuwigdurend zal zijn – niet alleen de rook en de vlammen (Matteüs 25:46).

De goddelozen zullen in de hel voor altijd het doelwit zijn van de toorn van God. Zij zullen tot in de eeuwigheid onder schaamte en verachting lijden en geplaagd worden door een beschuldigend geweten – naast de vurige toorn van een beledigde God. Zelfs de mensen in de hel zullen de perfecte rechtvaardigheid van God erkennen (Psalm 76:10). Mensen die zich in deze zeer werkelijke hel bevinden zullen weten dat hun bestraffing rechtvaardig is en dat ze niemand behalve zichzelf de schuld kunnen geven (Deuteronomium 32:3-5). Jazeker, de hel is echt. Jazeker, de hel is een plaats waar mensen voor eeuwig en eeuwig gefolterd en gestraft zullen worden. Hieraan zal nooit een einde komen! Laten we God prijzen, omdat we dankzij Jezus aan dit eeuwige noodlot kunnen ontsnappen (Johannes 3:16,18,36).

https://www.gotquestions.org/Nederlands/hel-echt-eeuwig.html

3 minuten geleden zei sjako:

Ik weet wel zeker dat ik het beter begrijp dan jij. Gezalfden, die ons onderwijzen begrijpen het uit eerste hand. Het is een kwestie van goed lezen en vergelijken.

Ik ben een gezalfde, sjako. Jij niet. Je erkent daarmee dat ik het beter begrijp dan jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-11-2016 om 14:38 zei TTC:

Een aantal vraagt zich soms af waarom JG vanalles zeggen maar uiteindelijk niets doen, dit heeft een goede reden die al eeuwenlang tot onenigheid leidt. Omwille van de 'Drie Eden' kan/mag er immers geen actie ondernomen worden om het menselijke lijden te verzachten, elke verantwoordelijkheid wordt dan ook uit handen gegeven en/of afgewimpeld. Dit is het abstract voor deze topic, waar of niet waar?

 

Ik snap het niet wat je citatie, wiki link te maken heeft met de JG. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Wat is volgens jou de definitie van een "Christen"?

Een christen is een volgeling van Christus, en ziet Jezus als Messias.

 

@sjako

Hebreeën 1:1-2 - Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft.

Jezus was er dus altijd al. God maakte namelijk door Jezus de aarde. Dat betekent dat het 'deel' Jezus van God de aarde maakte. Net als Zijn Geest boven de wateren zweefde in Genesis. Zo zie je de drie-eenheid.

1 Kolossenzen 1:15-17 - Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping. Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen. En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.

Jezus is het Beeld van de onzichtbare God, omdat Jezus het enige is van God dat wij als mens direct kunnen zien. Jezus is de Eerstgeborene van heel de schepping, wat niet neerkomt op alleen maar het geschapen worden, maar op hoe belangrijk Jezus is. Want als je gelooft dat Jezus pas geschapen is rond het jaar 1, dan was Hij niet de eerste, omdat Adam als eerste geboren is. En je zegt dat Jezus als enige direct is geschapen door God, maar Adam was dat ook. Jezus schiep alles, niet alleen alles op aarde, maar ook alles in de hemelen, wat betekent dat Jezus eeuwig is: Hij was er altijd al, en Hij zal er altijd zijn.

Johannes 17:5 - En nu verheerlijk Mij, U Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.

Jezus was voordat de wereld er was al bij de Vader, en samen met de Vader en de Geest is Hij God.

Jesaja 9:5 - Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

De komst van Jezus werd dus voorspeld, goddelijke namen noemend.

Johannes 20:28 - En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: 'Mijn Heere en mijn God!'

Thomas herkende Jezus, en noemde Hem ook God.

Bovendien was het in die tijd enkel toegestaan de enige ware God te aanbidden, dus uit hoe de discipelen zich tegenover Jezus opstelden, kan je opmaken dat ze Hem als God in mensengedaante zagen.

Zo kan je dus ook concluderen dat de eerste christenen Jezus als God zagen, en samen met de Vader en de Geest is dat een die-eenheid.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat versta jij onder aanvallen? Als hier op een christelijk forum een JG zich presenteert als christen, dan mag men zich toch zeker verdedigen. Ik vind het misleiding en je kan het niet maken om dat onopgemerkt te laten.

Ja, zolang het discussie blijft. Ongewilde ruzie vind ik eigenlijk al te veel, maar het kan ook omslaan tot mishandelingen of erger nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Een christen is een volgeling van Christus, en ziet Jezus als Messias.

Kunnen onderstaande personen een Christen zijn:

A. Iemand ziet Jezus als Messias, als God, maar niet als Geneesheer.

B. Iemand ziet Jezus als Messias, als Profeet, als Geneesheer, maar niet als God.

C. Iemand ziet Jezus als Messias, als God, als Profeet, als goed mens, als Geneesheer.

D. Iemand ziet Jezus als Messias, als goed mens, maar niet als God.

Ofwel: is het noodzakelijk om Jezus als God te zien? Of is dat niet zo belangrijk? Is het juist Jezus als geschapen wezen te zien? Kan iemand Christen zijn en tegelijk geloven dat Jezus een geschapen wezen, dus niet God, is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Kunnen onderstaande personen een Christen zijn:

A. Iemand ziet Jezus als Messias, als God, maar niet als Geneesheer.

B. Iemand ziet Jezus als Messias, als Profeet, als Geneesheer, maar niet als God.

C. Iemand ziet Jezus als Messias, als God, als Profeet, als goed mens, als Geneesheer.

D. Iemand ziet Jezus als Messias, als goed mens, maar niet als God.

Ofwel: is het noodzakelijk om Jezus als God te zien? Of is dat niet zo belangrijk? Is het juist Jezus als geschapen wezen te zien? Kan iemand Christen zijn en tegelijk geloven dat Jezus een geschapen wezen, dus niet God, is?

Oké, je wilt een heel specifieke definitie. Op zich kan je een christen gewoon definiëren als een volgeling van Christus, en het specifieker maken zal zorgen voor verdeeldheid. Ik kan natuurlijk wel mijn mening geven. Ik geloof dat je Jezus als God moet zien, omdat anders de redding volgens mij niet mogelijk kon zijn. God zou geen gewoon mens laten sterven voor onze zonden. Alleen een volmaakt offer zou geschikt zijn, en aangezien Jezus dat volmaakte offer kon zijn, moet Hij wel God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Sjofar:

Ik kan natuurlijk wel mijn mening geven. Ik geloof dat je Jezus als God moet zien, omdat anders de redding volgens mij niet mogelijk kon zijn. God zou geen gewoon mens laten sterven voor onze zonden. Alleen een volmaakt offer zou geschikt zijn, en aangezien Jezus dat volmaakte offer kon zijn, moet Hij wel God zijn.

Deze "mening" is naar mijn mening een feit. Iemand die dit erkent, is een Christen. En dan kan je zeer sterk van mening verschillen over tal van zaken. Lees Romeinen 14 eens:

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden. De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard... enz.

Dan kan je zelfs op tal van punten dwalen. Sterker nog, ik geloof dat iedere gelovige wel ergens dwaalt - ik dus ook - en juist daarom hebben we Jezus als God EN Verlosser nodig. Dat bindt ons dus: Jezus als God en Verlosser aannemen! Dan mag je Jezus afwijzen als Geneesheer. Naar mijn mening onverstandig, maar, het heeft geen invloed op je eeuwige leven. Je mag anders denken over de doop, over het avondmaal, over zeer belangrijke zaken, maar ook hiervoor geldt dat het de redding niet in de weg staat.

Vals is dus niet iets verkeerds verkondigen. Als iemand verkondigt dat we de sabbath moeten houden, is dat m.i. niet vals. Ik deel die visie niet, maar, laat die persoon. Als iemand Gods genezing afwijst, is dat jammer, maar niet vals. Als iemand de Godheid van Jezus afwijst, is het vals, omdat het de redding in de weg staat. Het is noodzakelijk Jezus als God te aanvaarden. Alleen dan kan men belijden dat God in het vlees gekomen is. Alleen dan kan men de ware Jezus dienen. Wanneer men dat als startpunt heeft en dus ook gelooft dat de Heilige Geest God is, zal men stapje voor stapje het denken kunnen vernieuwen. Het afwijzen van de Godheid van Jezus resulteert in een fundamenteel vals startpunt. Het vernieuwen van het denken is in dat geval onmogelijk. Iemand die Jezus als God feitelijk afwijst kan naar mijn mening geen Christen zijn.

Er is dus een groot verschil tussen valse leer en dwalingen in leer. Veel leer is niet vals, maar dwaalt wel ergens. Dat is voor mij de reden dat ik me prima kan vinden in hetgeen door Stichting Promise wordt onderwezen, of door Creation Ministries, Open Doors, enz. enz. Ze doen uitstekend werk, maar, ze dwalen ongetwijfeld hier en daar, net zoals ik ook hier en daar dwaal. Echter, omdat ik weet dat Jezus mijn Verlosser EN God is, weet ik dat de Heilige Geest mij onderwijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Antwoord: Is de hel echt? Onderzoek heeft aangetoond dat 90% van alle mensen in de wereld in een “hemel” gelooft, terwijl minder dan 50% in een eeuwige hel gelooft.

Mensen gaan uit van fingerspitzengefuhl. Als je het echt gaat onderzoeken, dan zie je dat een eeuwige brandende hel dus niet bestaat. Het is meer een projectie van het gevoel van mensen. Dante heeft meer invloed op de opinie van mensen gehad wat betreft de hel dan de Bijbel. Griekse filosofie heeft veel schade toegericht aan het inzicht van mensen. 

1 uur geleden zei WdG:

De Waarheid maakt vrij! En natuurlijk voel ik me dan happy!

Precies, daarom geloven wij niet meer in een eeuwig brandende hel. Als je de Waarheid leert kennen wordt je vrij van dat soort angsten.

1 uur geleden zei Sjofar:

Jezus was er dus altijd al. God maakte namelijk door Jezus de aarde. Dat betekent dat het 'deel' Jezus van God de aarde maakte. Net als Zijn Geest boven de wateren zweefde in Genesis. Zo zie je de drie-eenheid.

Om te zien hoe God de wereld heeft geschapen en dit te begrijpen moet je een Prediker 8 lezen. Daar wordt profetisch over Jezus gesproken. In vers 22 staat bijv. Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van Zijn weg, als de vroegste van Zijn werken van oudsher. 

In vers 30 staat dat Jezus naast hem als een meesterwerker stond. 

Als eerste daad heeft Jehovah dus Zijn Zoon voortgebracht. Wat ook in het NT wordt bevestigd. Via Zijn Zoon heeft Hij alles gemaakt. Hij gaf Jezus de macht dmv Zijn heilige Geest om dit te doen. Aangezien Jezus is voortgebracht als eerste 'scheppingsdaad' kan gezegd worden dat God de schepper is van alles. Maar Jezus was de architect zeg maar. Jezus bestond dus al voordat de stoffelijke materie bestond. Jezus maakte dus de aarde, de mens en alles op de aarde door Gods Geest. En dat zegt Genesis ook dat de Geest van God boven de wateren zweefde. Want wie schiep nu? De Geest of Jezus?? Als je de Geest persoonlijk maakt krijg je dus een probleem. Het is Gods werkzame kracht die door Jezus ging die aan het scheppen was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Ik snap het niet wat je citatie, wiki link te maken heeft met de JG. 

Als een individu vervuld wordt met Gods onvoorwaardelijke liefde zal het daar ook spontaan de expressie van worden, hiermee aansluitend op de wereldziel. Voor een JG ligt dat anders, er is enkel de polarisatie en daarmee afscheiding van het profane zonder meer. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als een individu vervuld wordt met Gods onvoorwaardelijke liefde zal het daar ook spontaan de expressie van worden, hiermee aansluitend op de wereldziel. Voor een JG ligt dat anders, er is enkel de polarisatie en daarmee afscheiding van het profane zonder meer. 

Volgens mij doel je erop te zeggen dat antizionistisch gedachtegoed de expressie is van onvoorwaardelijke liefde? Wat hebben de JG dan daarmee te maken, ze zijn grotendeels niet eens echt welkom in Israël en volgens mij zijn ze niet zionistisch of antizionistisch maar neutraal. Verder worden de drie eden alleen maar door bepaalde, vooral slechts één, Joodse beweging geëerd. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Is het deel in de SV corrupt? Ik word regelmatig beschuldigd van Bijbel-vervalsen, o.a. door @Willempie. Heeft hij een punt? Of klopt de SV daadwerkelijk hier?

Volgens de moderators bestaat de Bijbel niet, of alle bijbels verkondigen waarheid. Het zou misschien nog kunnen volgens hen dat elke bijbel een beetje waarheid verkondigd en dat we maar moeten uitzoeken wat waar is. Al met al wordt het steeds subjectiever hier op het forum. Helaas en wat mij betreft helemaal niet christelijk.

de SV is een uitstekende vertaling en innerant.

2 uur geleden zei Sjofar:

Ja, zolang het discussie blijft. Ongewilde ruzie vind ik eigenlijk al te veel, maar het kan ook omslaan tot mishandelingen of erger nog.

Ik beoordeel leer en veroordeel geen persoon. Waarschuwen voor de gevolgen van valse leer wordt echter vaak opgevat als aanval en veroordeling. Bij een discussie hoort stellingname en dat schuw ik dan ook niet.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens de moderators bestaat de Bijbel niet, of alle bijbels verkondigen waarheid. Het zou misschien nog kunnen volgens hen dat elke bijbel een beetje waarheid verkondigd en dat we maar moeten uitzoeken wat waar is. Al met al wordt het steeds subjectiever hier op het forum. Helaas en wat mij betreft helemaal niet christelijk.

de SV is een uitstekende vertaling en innerant.

De moderators zijn dan ook niet de maatstaf. Ik deel je mening [dat mag ook wel eens opgemerkt worden] dat de SV een uitstekende vertaling is. Als je beseft hoe deze vertaling tot stand gekomen is, kan niet anders geconcludeerd worden.

Citaat

Ik beoordeel leer en veroordeel geen persoon. Waarschuwen voor de gevolgen van valse leer wordt echter vaak opgevat als aanval en veroordeling. Bij een discussie hoort stellingname en dat schuw ik dan ook niet.

Er is m.i. wel een groot verschil tussen valse leer en dwalingen binnen de leer. Ik geloof dat iedere gelovige op een of meer punten dwaalt. Jij en ik dus ook. De volgelingen van Jezus hadden en hebben strijd over diverse punten. Toch is er slechts een Leermeester. De strijd bewijst dat we een Verlosser EN God nodig hebben. De strijd vindt plaats binnen bepaalde kaders, en een van deze kaders is het feit dat Jezus God is. Wanneer iemand dit niet aanvaardt, valt de persoon hoe dan ook buiten het genoemde kader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Dan zou ik wat minder roeptoeteren.

Jouw vraag was:

Citaat

Zal een gezalfde menen iets te zijn? En roemen op zijn ''titel''?

En niet of een gezalfde moet of mag roeptoeteren, verkondigen, spreken, enz.

Er wordt wel gewaarschuwd: "Raak Mijn gezalfden niet aan"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Opgeblazen. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Jouw keuze. Er wordt gewaarschuwd. Iedere wedergeboren Christen is een gezalfde des Heeren! Waarom? Omdat een wedergeboren Christen Zijn Naam belijdt, erkent dat Jezus God is, erkent dat Jezus de Verlosser is en erkent dat God in het vlees gekomen is. Daar is niks opgeblazen aan, het is een hele eenvoudige definitie van het begrip gezalfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Kunnen onderstaande personen een Christen zijn:

A. Iemand ziet Jezus als Messias, als God, maar niet als Geneesheer.

B. Iemand ziet Jezus als Messias, als Profeet, als Geneesheer, maar niet als God.

C. Iemand ziet Jezus als Messias, als God, als Profeet, als goed mens, als Geneesheer.

D. Iemand ziet Jezus als Messias, als goed mens, maar niet als God.

Ofwel: is het noodzakelijk om Jezus als God te zien? Of is dat niet zo belangrijk? Is het juist Jezus als geschapen wezen te zien? Kan iemand Christen zijn en tegelijk geloven dat Jezus een geschapen wezen, dus niet God, is?

Ik sta hier niet eens bij. :) Hoe kom je tot deze onzinnige en on-Bijbelse definities?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Deze "mening" is naar mijn mening een feit. Iemand die dit erkent, is een Christen. En dan kan je zeer sterk van mening verschillen over tal van zaken. Lees Romeinen 14 eens:

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden. De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard... enz.

Vals is dus niet iets verkeerds verkondigen. Als iemand verkondigt dat we de sabbath moeten houden, is dat m.i. niet vals. Ik deel die visie niet, maar, laat die persoon. Als iemand Gods genezing afwijst, is dat jammer, maar niet vals. Als iemand de Godheid van Jezus afwijst, is het vals, omdat het de redding in de weg staat. Het is noodzakelijk Jezus als God te aanvaarden. Alleen dan kan men belijden dat God in het vlees gekomen is. Alleen dan kan men de ware Jezus dienen. Wanneer men dat als startpunt heeft en dus ook gelooft dat de Heilige Geest God is, zal men stapje voor stapje het denken kunnen vernieuwen. Het afwijzen van de Godheid van Jezus resulteert in een fundamenteel vals startpunt. Het vernieuwen van het denken is in dat geval onmogelijk. Iemand die Jezus als God feitelijk afwijst kan naar mijn mening geen Christen zijn.

Ik denk dat het samenhangt. Als je je afvraagt hoe Jezus ons heeft kunnen redden, is het m.i. alleen maar logisch als Jezus ook God is. Welke mens zou die macht mogen krijgen? Welke mens zou die macht kunnen krijgen? Het antwoord is ofwel een mens die nooit zondigt, ofwel God. Het lijkt me niet logisch als God een mens op aarde zou zetten die niet zou kunnen zondigen, nee, iedere mens is onder de vloek van de zonde. Alleen God Zelf kan ons redden, door Zelf mens te worden, en te sterven en op te staan. Als je hierdoor nog niet erkent dat Jezus God is... tja, daar wil ik niet over oordelen.

2 uur geleden zei sjako:

Om te zien hoe God de wereld heeft geschapen en dit te begrijpen moet je een Prediker 8 lezen. Daar wordt profetisch over Jezus gesproken. In vers 22 staat bijv. Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van Zijn weg, als de vroegste van Zijn werken van oudsher. 

In vers 30 staat dat Jezus naast hem als een meesterwerker stond. 

Ik wil het wel bekijken, maar kan het zijn dat je je vergiste wat betreft Prediker 8:22 en 30? Prediker 8 gaat namelijk maar tot vers 17 en geen enkel hoofdstuk in Prediker heeft 30 verzen. Of staat het in jouw Bijbel wel?

2 uur geleden zei sjako:

Als eerste daad heeft Jehovah dus Zijn Zoon voortgebracht. Wat ook in het NT wordt bevestigd. Via Zijn Zoon heeft Hij alles gemaakt. Hij gaf Jezus de macht dmv Zijn heilige Geest om dit te doen. Aangezien Jezus is voortgebracht als eerste 'scheppingsdaad' kan gezegd worden dat God de schepper is van alles. Maar Jezus was de architect zeg maar. Jezus bestond dus al voordat de stoffelijke materie bestond. Jezus maakte dus de aarde, de mens en alles op de aarde door Gods Geest. En dat zegt Genesis ook dat de Geest van God boven de wateren zweefde. Want wie schiep nu? De Geest of Jezus?? Als je de Geest persoonlijk maakt krijg je dus een probleem. Het is Gods werkzame kracht die door Jezus ging die aan het scheppen was.

Maar in Genesis staat toch per scheppingsdag dat God het schiep? Mij lijkt het daarom ook logischer dat Jezus God is, of om het helemaal correct te houden: van God was het Jezus die schiep. En die bevestiging van het NT, bedoel je daar de verzen mee waarin staat dat God schiep via Zijn Zoon? God kan echter prima via Jezus scheppen, net zoals Hij via de Geest over de wateren kan zweven. Jezus is dus net als de Geest en de Vader een gedaante van God. De Vader is Degene tot Wie Jezus bad toen Hij hier op aarde was en naar Wie Hij heen ging door Zijn Hemelvaart, en de Geest is Zijn Helper en is Degene die in de mensen kwam op Pinksteren.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik beoordeel leer en veroordeel geen persoon. Waarschuwen voor de gevolgen van valse leer wordt echter vaak opgevat als aanval en veroordeling. Bij een discussie hoort stellingname en dat schuw ik dan ook niet.

Je mag best wel het gesprek met iemand aanknopen als je denkt dat hij of zij een valse leer aanhangt. Als die ander er niets van wilt horen, is wel de grens bereikt.

In een (voor iedereen vrijwillige) discussie mag wel meer, aangezien het dan normaal is dat ieders meningen en visies naar voor worden geschoven en door elkaar beoordeeld en eventueel bekritiseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei nikie90:

Volgens mij doel je erop te zeggen dat antizionistisch gedachtegoed de expressie is van onvoorwaardelijke liefde? Wat hebben de JG dan daarmee te maken, ze zijn grotendeels niet eens echt welkom in Israël en volgens mij zijn ze niet zionistisch of antizionistisch maar neutraal. Verder worden de drie eden alleen maar door bepaalde, vooral slechts één, Joodse beweging geëerd. 

Onvoorwaardelijke liefde heeft geen kleur, het is universeel en niet te vangen of claimen door een of andere strekking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Sjofar:

Ik wil het wel bekijken, maar kan het zijn dat je je vergiste wat betreft Prediker 8:22 en 30? Prediker 8 gaat namelijk maar tot vers 17 en geen enkel hoofdstuk in Prediker heeft 30 verzen. Of staat het in jouw Bijbel wel?

Sorry vergissing van mijn kant. Ik bedoel spreuken 8.

 

56 minuten geleden zei Sjofar:

Mij lijkt het daarom ook logischer dat Jezus God is, of om het helemaal correct te houden: van God was het Jezus die schiep.

Als je Genesis zou lezen en je gaat uit van de drieëenheid dan zou je denken dat de Persoon de Heilige Geest aan het scheppen is. Maar in het NT lezen we dat het Jezus was. Hoe rijm je dat dan in het licht van de drieëenheid?

1 uur geleden zei Sjofar:

Jezus is dus net als de Geest en de Vader een gedaante van God.

Dus toen Jezus op aarde was, was de hemel leeg? Tot wie bad Hij dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Sjofar:

Ik wil het wel bekijken, maar kan het zijn dat je je vergiste wat betreft Prediker 8:22 en 30? Prediker 8 gaat namelijk maar tot vers 17 en geen enkel hoofdstuk in Prediker heeft 30 verzen. Of staat het in jouw Bijbel wel?

Sorry vergissing van mijn kant. Ik bedoel spreuken 8.

Geen probleem.

Ik begrijp juist uit dat hoofdstuk, verzen 22-30, dat Jezus er altijd al was. Er wordt inderdaad het woord 'begin' genoemd, maar dat wordt ook in Genesis gezegd wanneer het over de schepping van hemel en aarde ging, toen er nog eigenlijk geen tijd was. Met het woord 'begin' wordt in Genesis gewezen op de tijd voor dat onze aarde er was. Bovendien staat er ook 'het begin van Zijn weg' als ze het over God hebben (vers 22), en ik denk niet dat je het dan wel interpreteert als het ontstaan van God, aangezien God eeuwig bestaat. Dan is het dus logisch om het ook voor de Ik-persoon zo te interpreteren.

In vers 22 staat in jouw Bijbel het woord 'voortbrengen', maar ik de HSV-vertaling hebben ze het als 'bezitten' vertaald. Dan betekent dat vers gewoon dat de Heere Jezus al 'bezat' vóór Zijn werken. Dat vers is dus eigenlijk een samenvatting van de verzen erna, waarin wordt beschreven dat Jezus er voor al die zaken al was. Maar dat Jezus er voor al die zaken al was, betekent niet dat Jezus voor die zaken geschapen is.

In mijn Bijbel staat dit; vers 22: De Heere bezat Mij aan het begin van Zijn weg, al vóór Zijn werken, van oudsher.

Ik vind dit toch eerder wijzen op een eeuwige Jezus. Niet voor niets staat er: 'vóór Zijn werken'. Dit betekent dat Jezus er al was, voordat God ook maar iets had geschapen. Dan kan Jezus ook niet geschapen zijn.

28 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Sjofar:

Mij lijkt het daarom ook logischer dat Jezus God is, of om het helemaal correct te houden: van God was het Jezus die schiep.

Als je Genesis zou lezen en je gaat uit van de drieëenheid dan zou je denken dat de Persoon de Heilige Geest aan het scheppen is. Maar in het NT lezen we dat het Jezus was. Hoe rijm je dat dan in het licht van de drieëenheid?

Ik snap niet wat je bedoelt. De Persoon die de Heilige Geest schept?

28 minuten geleden zei sjako:

Dus toen Jezus op aarde was, was de hemel leeg? Tot wie bad Hij dan?

Toen Jezus op aarde was, was de Vader nog in de hemel. Jezus bad dus tot Zijn Vader, zoals Hij Zelf ook altijd zei.

Denk ook aan het 'onze Vader', dat Jezus de mensen leerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Tot zijn vader

Ik vraag het aan @Sjofar. Niet iedereen ziet de drieëenheid hetzelfde.

17 minuten geleden zei Sjofar:

Ik begrijp juist uit dat hoofdstuk, verzen 22-30, dat Jezus er altijd al was.

Vers 22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg,het eerste van zijn werken van lang geleden.

Heeft God een begin gekend dan? Jezus was er vanaf het begin bij, dwz het begin van de schepping. Daarom wordt Hij ook in Openbaring het begin van de schepping door God genoemd.

Openbaring 3:14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Dit zegt de Amen, de trouwe en ware getuige, het begin van de schepping door God

De schepping begon met Jezus. Daarom is het ook een Zoon van God. Jezus heeft dus een begin gekend, God niet. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid