Spring naar bijdragen

Waarom JG uiteindelijk niets doen, en ook niet kunnen


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei WdG:
11 uur geleden zei Sjofar:

Ik vind het triest. Ik heb het idee dat vaak de kern van ons christelijk geloof uit het oog geraakt wordt.

Wat vind je precies triest, en hoe zou je het willen zien?

We zijn oorspronkelijk allemaal christenen, ondanks de verschillende stromingen die ontstaan zijn (dus ook Jehova's getuigen en orthodoxen). Het gaat hoofdzakelijk om het goede nieuws dat Jezus de dood heeft overwonnen, maar nu verliezen de christenen zich in het ruziemaken over andere dingen. Natuurlijk zijn de doop, het avondmaal/eucharistie, en dat soort dingen ook belangrijk, maar niet om daar elkaar op aan te vallen. Het evangelie moet centraal blijven staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 279
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb geen vervelende ervaringen. Ik zie mensen met kraampjes met literatuur en herinner me mensen bij mijn ouders aan de deur. Zijn vriendelijke beleefde mensen, helemaal niet dat 'voet tussen de de

Vanwege Sjako en waarom JG niets - tenzij prediken - kunnen/mogen doen: Tijdens Grote Verdrukking en Armageddon zullen de mensen met aardse hoop niets ondernemen. Pas na Armageddon zal d

Mwa, ze zijn heel erg missionair actief. Ik zag ze laatst nog in Maastricht op een plein met twee enorme (oude) kerken van de RKK en de PKN, in het hart van Nederland's cultuur katholicisme.  Qua lede

10 minuten geleden zei Sjofar:

We zijn oorspronkelijk allemaal christenen, ondanks de verschillende stromingen die ontstaan zijn (dus ook Jehova's getuigen en orthodoxen). Het gaat hoofdzakelijk om het goede nieuws dat Jezus de dood heeft overwonnen, maar nu verliezen de christenen zich in het ruziemaken over andere dingen. Natuurlijk zijn de doop, het avondmaal/eucharistie, en dat soort dingen ook belangrijk, maar niet om daar elkaar op aan te vallen. Het evangelie moet centraal blijven staan.

Maar dan is het ook belangrijk om een juiste definitie van Jezus te hebben. Een geschapen Jezus, een schepsel dus, kan nooit voor onze zonden hebben betaald. En toch schaar jij JG onder christenen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei antoon:

WDG. Vind Jij de uitleg over Petrus in de link die je gaf  een  aanval op het Katholieke geloof, vind zelf echt van niet 

Ik ook niet. Het is een nette uiteenzetting over een theologisch punt.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maar dan is het ook belangrijk om een juiste definitie van Jezus te hebben. Een geschapen Jezus, een schepsel dus, kan nooit voor onze zonden hebben betaald. En toch schaar jij JG onder christenen...

Dan zal je de eerste Christenen ook geen Christenen vinden. Die geloofden ook niet in een drieëenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maar dan is het ook belangrijk om een juiste definitie van Jezus te hebben. Een geschapen Jezus, een schepsel dus, kan nooit voor onze zonden hebben betaald. En toch schaar jij JG onder christenen...

Dat is inderdaad ook een belangrijk punt. Al is het natuurlijk ook geen reden voor de orthodoxen om Jehova's getuigen aan te vallen.

11 minuten geleden zei sjako:

Dan zal je de eerste Christenen ook geen Christenen vinden. Die geloofden ook niet in een drieëenheid.

Ik heb op JW.org gekeken, en ik merk dat de Vader gelijk wordt gesteld aan God, en dan wordt aangehaald dat Jezus de Vader boven zichzelf stelde. Maar als je de Vader als 'deel' van God ziet, dan is makkelijker te verklaren waarom Jezus zichzelf als één verklaard met de Vader; ze zijn immers samen God. Ook doet Jezus dingen die alleen God mag doen, zoals eeuwig leven schenken en zonden vergeven. Dan is het volgens mij logischer om Jezus ook als 'deel' van God te zien. De eerste christenen gaven ook die indruk, dat ze geloofden dat Jezus God was, door wat Hij deed. Ook Paulus al, spreekt volgens mij toch duidelijk over Jezus als God. De christenen geloofden dan dus wel in een drie-eenheid (aangezien Gods Geest ook duidelijk een 'deel ' is van God). En is het eigenlijk wel zo'n grote opoffering als God een mens zou laten sterven voor de zonden van de wereld? Die opoffering was duidelijk groot, omdat God Zijn Zoon gaf, zoals in Johannes 3:16 duidelijk wordt gemaakt, het maakt de opoffering groot, door een beschreven eenheid die verbroken werd.

Maar ja, dit is natuurlijk een discussie op zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

WDG. Vind Jij de uitleg over Petrus in de link die je gaf  een  aanval op het Katholieke geloof, vind zelf echt van niet 

Los van of ik het ermee eens bent, is het een simpel feit dat de Paus en de Katholieke Kerk iets met elkaar te maken hebben, toch?!

1 uur geleden zei Sjofar:

We zijn oorspronkelijk allemaal christenen, ondanks de verschillende stromingen die ontstaan zijn (dus ook Jehova's getuigen en orthodoxen).

Wat is volgens jou de definitie van een "Christen"?

42 minuten geleden zei sjako:

Ik ook niet. Het is een nette uiteenzetting over een theologisch punt.

Dat mag je vinden, en misschien vind ik dat ook wel. Het gaat er echter om hoe het aan de andere kant opgevat wordt. Het zou als "zwart maken" betiteld kunnen worden. Is het WTG aanvallen niet een beetje hetzelfde als de Paus aanvallen?

16 minuten geleden zei Sjofar:

De christenen geloofden dan dus wel in een drie-eenheid (aangezien Gods Geest ook duidelijk een 'deel ' is van God).

Daar ben ik ook van overtuigd. De eerste Christenen geloofden ook in de eerste Bijbelboeken, waar duidelijk gemaakt wordt dat Jezus God is. Besef ook dat Thomas geloofde dat Jezus God is, zie zijn uitspraak "Mijn Heer en Mijn God"

18 minuten geleden zei Sjofar:

Dat is inderdaad ook een belangrijk punt. Al is het natuurlijk ook geen reden voor de orthodoxen om Jehova's getuigen aan te vallen.

Daar ben ik het wel weer mee eens. Verschillende visies zijn geen reden om elkaar aan te vallen. Moslims aanvallen omdat ze Jezus als God afwijzen, zou ook niet moeten gebeuren.

53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een geschapen Jezus, een schepsel dus, kan nooit voor onze zonden hebben betaald.

Toch geloven Jehovah's getuigen dat het wel kan. Waarom kan het volgens jou niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Sjofar:

Ik heb op JW.org gekeken, en ik merk dat de Vader gelijk wordt gesteld aan God, en dan wordt aangehaald dat Jezus de Vader boven zichzelf stelde. Maar als je de Vader als 'deel' van God ziet, dan is makkelijker te verklaren waarom Jezus zichzelf als één verklaard met de Vader; ze zijn immers samen God. Ook doet Jezus dingen die alleen God mag doen, zoals eeuwig leven schenken en zonden vergeven. Dan is het volgens mij logischer om Jezus ook als 'deel' van God te zien. De eerste christenen gaven ook die indruk, dat ze geloofden dat Jezus God was, door wat Hij deed. Ook Paulus al, spreekt volgens mij toch duidelijk over Jezus als God. De christenen geloofden dan dus wel in een drie-eenheid (aangezien Gods Geest ook duidelijk een 'deel ' is van God). En is het eigenlijk wel zo'n grote opoffering als God een mens zou laten sterven voor de zonden van de wereld? Die opoffering was duidelijk groot, omdat God Zijn Zoon gaf, zoals in Johannes 3:16 duidelijk wordt gemaakt, het maakt de opoffering groot, door een beschreven eenheid die verbroken werd.

We hebben het tot in den treure besproken al. 

1 Timo. 2:5

Want er is één God en één bemiddelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

Jezus wordt hier de middelaar genoemd tussen de mens en God. Dus Jezus kan niet God zijn want dan ben je geen Middelaar.

1Kor 8:6

in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan.

De Vader wordt hier duidelijk de enige God genoemd. Jezus Christus is onze Heer (Koning), waardoor we zijn ontstaan.

Jezus werkt heel nauw met Zijn Vader dmv Zijn Heilige Geest. Ze denken hetzelfde en doen hetzelfde en streven hetzelfde doel na. Hierin zijn Ze één. Net zoals wij Christenen één moeten zijn (Johannes 17:21). 

2Kor 1:3 Loof de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader van tedere barmhartigheid en de God van alle troost, 4  die ons troost* bij al onze beproevingen

Hier wordt de Vader ook de God van onze Heer Jezus Christus genoemd. Er is maar één God en dat is de Vader staat er hier duidelijk. Als Jezus God is, dan kan Hij nooit geen God boven zich hebben, want er is maar één God. 

Jezus wordt de eerstgeborene genoemd. Het grote verschil met andere schepselen is dat de Zoon als enige direct is geschapen door de Vader. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

10 minuten geleden zei sjako:

We hebben het tot in den treure besproken al. 

d.w.z. zonder ophouden, onverpoosd (tot vervelens toe). Ervaar je het als vervelend? Uit een klein onderzoekje is gebleken dat vrijwel geen enkele gelovige in dit forum de Godheid van Jezus afwijst. Wat is dan de conclusie?

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Sjofar:

Dat is inderdaad ook een belangrijk punt. Al is het natuurlijk ook geen reden voor de orthodoxen om Jehova's getuigen aan te vallen.

Wat versta jij onder aanvallen? Als hier op een christelijk forum een JG zich presenteert als christen, dan mag men zich toch zeker verdedigen. Ik vind het misleiding en je kan het niet maken om dat onopgemerkt te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat versta jij onder aanvallen? Als hier op een christelijk forum een JG zich presenteert als christen, dan mag men zich toch zeker verdedigen. Ik vind het misleiding en je kan het niet maken om dat onopgemerkt te laten.

Het gaat om de leer, niet om de persoon. Inderdaad, Jezus is God. HIJ geeft ons duidelijk een opdracht. Slechts HEM als God aanvaarden kan ons succesvol maken in het uitvoeren van Zijn opdracht. HEM als God afwijzen, betekent automatisch het aanvaarden van een "andere god". Interessant:

https://stichting-promise.nl/bijbelstudies-bemoedigend/goddelijke-genezing-deel-3.htm

Drie-eenheid, Vader, Zoon, Heilige Geest. Deze drie-vuldigheid is overzal zichtbaar. God wil onze genezing naar geest, ziel en lichaam. De Bijbel is daar volstrekt duidelijk over. Hij wil voor ons het goede, welgevallige en volkomene (Rom. 12: 2b). De mens is geest, ziel een lichaam, dus drie delen.

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-2.htm

Citaat

 

WÌL GOD GENEZING?

Voor sommige of misschien zelfs vele christenen is dit een knellende vraag, want in de Heidelbergse Catechismus (zondag 10) leest men dat we behalve zegeningen ook ziekte uit Gods goede Vaderhand moeten ontvangen. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zouden we niet om genezing mogen bidden. Dan zou Jezus Zijn Vader hebben tegengewerkt toen Jezus zieken genas. Anderen zeggen: “God wil niet genezen, want ziekte is een straf of zegen van God, en door genezing wordt het effect van de straf of zegen tenietgedaan”. Dan zou men volgens deze opvatting dus ook niet naar een dokter mogen gaan voor genezing.

 

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-1.htm

God kennen betekent Jezus kennen. Jezus erkennen als God betekent God aanvaarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei WdG:

Dat mag je vinden, en misschien vind ik dat ook wel. Het gaat er echter om hoe het aan de andere kant opgevat wordt. Het zou als "zwart maken" betiteld kunnen worden. Is het WTG aanvallen niet een beetje hetzelfde als de Paus aanvallen?

Het is niet zwart maken. 

42 minuten geleden zei WdG:

Daar ben ik het wel weer mee eens. Verschillende visies zijn geen reden om elkaar aan te vallen. Moslims aanvallen omdat ze Jezus als God afwijzen, zou ook niet moeten gebeuren.

Moslims zien Jezus slechts als een profeet. Wij zien Jezus als Gods Zoon. Is toch heel iets anders.

36 minuten geleden zei WdG:

Wat is dan de conclusie?

Dat is het waarschijnlijk nog niet goed genoeg heb uitgelegd. Of dat de meeste Christenen er niet van durven afwijken. Ik vind die teksten die ik heb gegeven zeer duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei WdG:

Toch geloven Jehovah's getuigen dat het wel kan. Waarom kan het volgens jou niet?

En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid. En de vier dieren zeiden: Amen. En de vier en twintig ouderlingen vielen neder, en aanbaden Dengene, Die leeft in alle eeuwigheid. (Op.5:13-14, SV)

Elk schepsel zal Jezus aanbidden en zeggen dat Hij leeft in alle eeuwigheid. Een schepsel leeft niet in alle eeuwigheid, maar is eens geschapen. Een schepsel mag ook niet aanbeden en vereerd worden. Iets wat toch gebeurd in bovenstaande Schriftgedeelte.

Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen. (Mat.4:10, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei WdG:

God wil onze genezing naar geest, ziel en lichaam.

Onzin voorbeeld. Een ziel is de totale mens of het leven zelf. Ziel=levensadem (geest) + lichaam. Een persoon bestaat dus eigenlijk uit twee componenten. De levenskracht van God gekregen en het vleselijke lichaam. Na de dood gaat de levenskracht weer terug naar God en het lichaam gaat dood. Bij de opstanding krijg je weer een lichaam en weer (andere) levenskracht, maar de hele ziel wordt herschapen, inclusief herinneringen, eigenschappen etc.

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Elk schepsel zal Jezus aanbidden en zeggen dat Hij leeft in alle eeuwigheid.

Jazeker, we zullen hem eer bewijzen, en Jezus leeft tot in alle eeuwigheid. Dit komt omdat hij eeuwigheid, onsterfelijkheid, heeft gekregen. 1Tim 6:16 wordt Jezus genoemd als de Enige die onsterfelijkheid heeft. Alle mensen zijn sterfelijk, zelfs engelen kunnen sterven. Jezus heeft die onsterfelijkheid als beloning gekregen na Zijn opstanding. Handelingen 2:33 staat dat Hij verhoogd is tot Gods rechterhand en heeft Hij de beloofde heilige Geest van de Vader ontvangen. 

Volgens jou is Hij dus verhoogd tot Zijn eigen rechterhand?!?

17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Elk schepsel zal Jezus aanbidden en zeggen dat Hij leeft in alle eeuwigheid. Een schepsel leeft niet in alle eeuwigheid, maar is eens geschapen. Een schepsel mag ook niet aanbeden en vereerd worden. Iets wat toch gebeurd in bovenstaande Schriftgedeelte.

Er staat dan ook niet aanbidden, maar eer bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid. En de vier dieren zeiden: Amen. En de vier en twintig ouderlingen vielen neder, en aanbaden Dengene, Die leeft in alle eeuwigheid. (Op.5:13-14, SV)

Elk schepsel zal Jezus aanbidden en zeggen dat Hij leeft in alle eeuwigheid. Een schepsel leeft niet in alle eeuwigheid, maar is eens geschapen. Een schepsel mag ook niet aanbeden en vereerd worden. Iets wat toch gebeurd in bovenstaande Schriftgedeelte.

Correct. Het topic draait om het punt "Waarom JG uiteindelijk niets doen, en ook niet kunnen", en, het lijkt nu off-topic te gaan. Het gaat dus om de geloofswerken, en juist daarom is de vraag Wie God is zeer relevant geworden. Het is Jezus' Wil dat we genezen, dat we vergeven zijn, dat het ons goed gaat. In de drie links van stichting promise wordt het prima uitgelegd.

https://stichting-promise.nl/bijbelstudies-bemoedigend/goddelijke-genezing-deel-3.htm

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-2.htm

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-1.htm

Deze drie-vuldigheid komen we overal tegen, in de natuur (lengte, breedte, hoogte - gas, vloeistof, vast - verleden, heden, toekomst - negatief, neutraal, positief, ....), maar ook in geestelijke zaken komt deze drie-vuldigheid steeds terug. De Bijbel leert ons dat we uit drie delen bestaan. Jehovah's getuigen ontkennen dit gegeven: lichaam, ziel en geest. En juist dit is een essentieel punt. Zonder dit goed te begrijpen is geestelijke groei lastig.

15 minuten geleden zei sjako:

Onzin voorbeeld.

Pas op met dit soort termen, het maakt een gesprek niet plezierig.

Citaat

 

GENEZING NAAR GEEST, ZIEL EN LICHAAM

Omdat er heel veel misverstanden, teleurstellingen en vragen bestaan ten aanzien van goddelijke genezing zullen we vooraf eerst moeten beginnen met de vraag wat genezing is en waarop genezing betrekking kan hebben. Heel algemeen kan worden gezegd, dat genezing is: (het proces van) terugkeer van de mens naar de door God bedoelde situatie van gezondheid. Daarbij moeten we niet alleen aan het lichaam denken. Immers God wil dat de mens in zijn totaliteit geneest, namelijk zowel naar geest als naar ziel als naar lichaam. De genezing kan dus alle drie delen van het mens-zijn betreffen. We hebben gezien, dat de fundamentele oorzaak van ellende en ziekte in de wereld de zonde is. De zonde is begonnen in de geest en heeft zijn gevolgen in de ziel en het lichaam van de mens. De genezing zal daarom in beginsel moeten beginnen in de geest, en van daaruit naar de ziel en het lichaam doorwerken.

 

 

23 minuten geleden zei sjako:

Dat is het waarschijnlijk nog niet goed genoeg heb uitgelegd.

Kromme zin. Het is prima uitgelegd. Misschien bedoel je dat jij het niet goed hebt uitgelegd? Ik ken geen Christenen die de Godheid van Jezus afwijzen. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die zich Christen noemen en de Godheid van Jezus afwijzen. In dit forum minder dan tien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

@WdG Wat is volgens jou dan het verschil tussen ziel en geest?

In de ziel bevinden zich onze emoties, ons denken. Een dier heeft ook een ziel. Mee eens tot dusver?

26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid. En de vier dieren zeiden: Amen. En de vier en twintig ouderlingen vielen neder, en aanbaden Dengene, Die leeft in alle eeuwigheid. (Op.5:13-14, SV)

Elk schepsel zal Jezus aanbidden en zeggen dat Hij leeft in alle eeuwigheid. Een schepsel leeft niet in alle eeuwigheid, maar is eens geschapen. Een schepsel mag ook niet aanbeden en vereerd worden. Iets wat toch gebeurd in bovenstaande Schriftgedeelte.

Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen. (Mat.4:10, SV)

In de NWV leer ik vers 14 iets anders. Het lijkt wel of daar iets ontbreekt. Of, aan "jouw" vertaling is iets toegevoegd:

NWV: En de vier levende schepselen zeiden voorts: „Amen!”, en de oudere personen vielen neer en aanbaden.

SV: En de vier en twintig ouderlingen vielen neder, en aanbaden Dengene, Die leeft in alle eeuwigheid.

Is het deel in de SV corrupt? Ik word regelmatig beschuldigd van Bijbel-vervalsen, o.a. door @Willempie. Heeft hij een punt? Of klopt de SV daadwerkelijk hier?

Geest, ziel en lichaam. Een prima artikel: zie http://www.watchmannee.nl/boeken/GeestelijkeMens_hoofdstuk01.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Dat wordt niet gevraagd.

Dat klopt. Ik probeer erachter te komen waar de wegen van sjako en mij zich scheiden op dit punt. Overigens heb ik een artikel gedeeld waar e.e.a. prima wordt uitgelegd. Heb je dat artikel gelezen? Dan ken je ook het antwoord volgens dat artikel, waar ik me prima in kan vinden. Ik ga niet het artikel hier kopieren.

Een deel van het artikel kan ik wel plaatsen:

Het algemene idee aangaande de samenstelling van mensen is dualistisch - ziel en lichaam. Volgens deze opvatting is de ziel het onzicht-bare, innerlijke, geestelijke deel, terwijl het lichaam het zichtbare, uiterlijke, lichamelijke deel is. Hoewel er enige waarheid in zit, is het toch onnauwkeurig. Zo’n opvatting komt van de gevallen mens, niet van God; naast Gods openbaring is geen enkele opvatting betrouwbaar. Dat het lichaam het uitwendig omhulsel van de mens is, is ongetwijfeld juist, maar de Bijbel haalt nooit geest en ziel door elkaar alsof zij identiek waren. Niet alleen zijn zij verschillend wat woordaanduiding betreft, juist ook hun natuur verschilt van elkaar. Het Woord van God verdeelt de mens niet in de twee delen ziel en lichaam. Het behandelt de mens eerder als driedelig - geest, ziel en lichaam. 1 Thes. 5:23 zegt: “En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in alle delen onberispelijk bewaard te zijn”. Dit vers toont exact aan dat de gehele mens verdeeld wordt in drie delen. De apostel Paulus verwijst hier naar de totale heiliging van gelovigen: “heilige u geheel en al“. Hoe wordt een persoon geheel geheiligd volgens de apostel? Doordat zijn geest, ziel en lichaam bewaard worden. Hieruit kunnen wij gemakkelijk begrijpen dat de totale persoon deze drie delen omvat. Dit vers maakt ook een onderscheid tussen geest en ziel; anders had Paulus hier eenvoudig “uw ziel” geschreven. Daar God onderscheid gemaakt heeft tussen de menselijke geest en de menselijke ziel, trekken wij hier de conclusie uit, dat de mens niet samengesteld is uit twee, maar uit drie delen: geest, ziel en lichaam.

AFZONDERLIJKE FUNCTIES VAN GEEST, ZIEL EN LICHAAM

Het is door het fysieke lichaam, dat de mens in contact komt met de materiële wereld. Daaruitvolgend mogen we het lichaam bestempelen als dat deel, dat ons wereld-bewustzijn geeft. De ziel bevat het intellect, dat ons helpt in de tegenwoordige staat van bestaan en tevens de emoties die voortkomen uit de zintuigen. Daar de ziel tot het eigen “zelf” van de mens behoort en zijn persoonlijkheid openbaart, wordt zij dat deel genoemd, dat ons zelf-bewustzijn geeft. De geest is dat deel waarmee we gemeenschap hebben met God en alleen hierdoor kunnen we Hem begrijpen en aanbidden. Omdat hij ons bewust maakt van onze relatie met God, wordt de geest het element van Gods-bewustzijn genoemd. God woont in de geest, het zelf woont in de ziel, terwijl de zintuigen in het lichaam wonen.

Rest te lezen op: http://www.watchmannee.nl/boeken/GeestelijkeMens_hoofdstuk01.html

Het belang van scheiding van lichaam, ziel en geest komt ook naar voren in:

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-1.htm

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-2.htm

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-1.htm

Immers:

Citaat

GENEZING NAAR GEEST, ZIEL EN LICHAAM

Omdat er heel veel misverstanden, teleurstellingen en vragen bestaan ten aanzien van goddelijke genezing zullen we vooraf eerst moeten beginnen met de vraag wat genezing is en waarop genezing betrekking kan hebben. Heel algemeen kan worden gezegd, dat genezing is: (het proces van) terugkeer van de mens naar de door God bedoelde situatie van gezondheid. Daarbij moeten we niet alleen aan het lichaam denken. Immers God wil dat de mens in zijn totaliteit geneest, namelijk zowel naar geest als naar ziel als naar lichaam. De genezing kan dus alle drie delen van het mens-zijn betreffen. We hebben gezien, dat de fundamentele oorzaak van ellende en ziekte in de wereld de zonde is. De zonde is begonnen in de geest en heeft zijn gevolgen in de ziel en het lichaam van de mens. De genezing zal daarom in beginsel moeten beginnen in de geest, en van daaruit naar de ziel en het lichaam doorwerken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gebaseerd op o.a:

 

Zojuist zei sjako:

Nee, een dier is een ziel, net zoals de mens. De mens werd een levende ziel. 

Daar zie je het verkeerd. Ik heb het Bijbels onderbouwd, en uitgelegd. De mens bestaat uit drie delen, net zoals God ook een Drie-ene God is.

Dier = ziel + lichaam.

Mens = geest + ziel + lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Dan moet je dat vergelijken met andere vertalingen, bijv NBV. In NBV ontbreekt het ook. Dus waarschijnlijk toegevoegd in SV.

Waarom? Als persoon A beweert dat Parijs de hoofdstad van Spanje is, maar persoon B beweert dat Parijs de hoofdstad van Frankrijk is, heeft persoon A dan gelijk als persoon C dat beweert? Wat is NBV eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei WdG:

Dier = ziel + lichaam.

Nee hoor. Kijk maar eens in Genesis 1:24: Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte....

Prediker 3:19 zegt dat dieren dezelfde geest (levensadem) hebben als mensen. 

3 minuten geleden zei WdG:

Wat is NBV eigenlijk?

Nieuwe Bijbel Vertaling van het Nederlands Bijbel Genootschap. In oudere codexen zal het niet voorkomen. Je kent dat spelletje wel dat iemand iets influistert en dat de persoon het door moet geven aan een ander. Op het laatst is de tekst vaak helemaal veranderd. In de loop der tijd is er zoveel ingeslopen dat het ver van het origineel is afgeweken. Daarom kan je beter zo oud mogelijke codexen gebruiken. En de TR is relatief jong. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Nee hoor. Kijk maar eens in Genesis 1:24:

"En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo."

Klopt helemaal. Levende wezens naar hun soort, dus een oerhond, een oerkat, een oerpaard, enz. enz. En deze wezens hebben een ziel. Het is trouwens een reden voor sommige gelovigen om geen vlees met "bloed" te eten: "Maar vlees met zijn leven, zijn bloed, er nog in mag u niet eten."

De ziel van een dier zal na het aardse leven niet voortbestaan. Het zal -net als het lichaam - sterven. Er is voor een dier dus geen eeuwig bewustzijn. Voor een mens ligt dit anders. Dat een dier een ziel heeft, blijkt uit diverse teksten: "De rechtvaardige kent de ziel van zijn dieren. Het ingewand van de goddeloze is verhard."

De mens leeft eeuwig, ofwel in de hel, ofwel in de hemel.

Probleem met jou is, sjako, dat je niet wedergeboren bent. Daarom kan je de materie m.b.t. lichaam, ziel en geest ook niet begrijpen. Hoe goed je het ook bedoelt, hoe oprecht je ook denkt, je mist een wezenlijk onderdeel, dat slechts door de wedergeboorte tot stand kan komen. Bij de wedergeboorte worden we een nieuwe schepping, en komt onze geest tot leven.

Het belang van scheiding van lichaam, ziel en geest komt ook naar voren in:

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-1.htm

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-2.htm

https://stichting-promise.nl/algemeen/goddelijke-genezing-deel-1.htm

Immers:

Citaat

 

GENEZING NAAR GEEST, ZIEL EN LICHAAM

Omdat er heel veel misverstanden, teleurstellingen en vragen bestaan ten aanzien van goddelijke genezing zullen we vooraf eerst moeten beginnen met de vraag wat genezing is en waarop genezing betrekking kan hebben. Heel algemeen kan worden gezegd, dat genezing is: (het proces van) terugkeer van de mens naar de door God bedoelde situatie van gezondheid. Daarbij moeten we niet alleen aan het lichaam denken. Immers God wil dat de mens in zijn totaliteit geneest, namelijk zowel naar geest als naar ziel als naar lichaam. De genezing kan dus alle drie delen van het mens-zijn betreffen. We hebben gezien, dat de fundamentele oorzaak van ellende en ziekte in de wereld de zonde is. De zonde is begonnen in de geest en heeft zijn gevolgen in de ziel en het lichaam van de mens. De genezing zal daarom in beginsel moeten beginnen in de geest, en van daaruit naar de ziel en het lichaam doorwerken.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was

Die wezens zijn een vertaling van 'nefesh', zelfde benaming als ziel. 

5 minuten geleden zei WdG:

De mens leeft eeuwig, ofwel in de hel, ofwel in de hemel.

 

Staat zeker weten niet in de Bijbel. De ziel die zondigt zal sterven staat er. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

WDG het gaat niet om getallen of percentages of de autoriteit van de meerderheid, Sjako en mijn persoontje hebben  daaromtrent laten zien wat er in de Bijbel staat 

Natuurlijk voel je je happy met de theologie van Jesus in de drie eenheid, je hebt er van alles omheen gesponnen, of je laat je onderwijzen in alles extrapolerend aan die theologie, nogmaals in de schrift zelf vinden we de theologie niet, door filosoferen kom je wel een end, dat weet ik en kan je mooi alles  een andere wending geven, het is echter niet de bedoeling 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid