Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

Moeten we bidden? En, waarvoor?

Er zijn mensen die denken dat we niet voor de wereld moeten bidden. Sommigen beroepen zich zelfs op de Bijbel en halen teksten compleet uit hun context, zoals:

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. (uit Johannes 17)

Uiteraard bedoelt Jezus hier niet dat wij niet voor de wereld mogen bidden en dat we niet voor ongelovigen mogen bidden. In Johannes 17 bad Jezus (vooral) voor ZIJN discipelen! HIJ bad in de meest kritieke situatie, in de nacht waarin HIJ werd verraden en overgeleverd aan de vijanden en waarin HIJ door Zijn discipelen werd verlaten.

Ondanks het feit dat Jezus verraden werd en verloochend werd, bad HIJ voor Zijn discipelen! Uit Johannes 17 blijkt hoe groot Jezus' zorg is voor Zijn discipelen:

Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam

Waarom moeten we eigenlijk bidden?

Er is niet slechts één reden waarom we moeten bidden! Bidden is bijvoorbeeld een vorm van evangelisatie. Zo kunnen we voor niet-gelovigen bidden:

Deze nu was een Griekse vrouw, van geboorte uit Syro-Fenicie; en zij bad Hem, dat Hij den duivel uitwierp uit haar dochter. Maar Jezus zeide tot haar: Laat eerst de kinderen verzadigd worden; want het is niet betamelijk dat men het brood der kinderen neme, en den hondekens voor werpe. Maar zij antwoordde en zeide tot Hem: Ja, Heere, doch ook de hondekens eten onder de tafel van de kruimkens der kinderen. En Hij zeide tot haar: Om dezes woords wil ga heen, de duivel is uit uw dochter uitgevaren. (uit Markus 7)

Bidden is het belangrijkste wapen dat Christenen kunnen hanteren in de geestelijke strijd, en daarom moeten we bidden voor elkaar, maar ook voor onze niet-gelovige vrienden en familie en zelfs voor onze vijanden! Bidden is een krachtig wapen om weerstand te bieden tegen het leger van de tegenstander, tegen satan, iets dat wij uit eigen kracht nooit zouden kunnen! Via onze Hogepriester Jezus Christus hebben we toegang tot Gods Troon, door gebed! Bidden is ook een manier van het evangelie verkondigen. We zullen niet altijd direct de resultaten zien, maar we moeten op God vertrouwen dat Zijn Woord gezaaid is, wanneer we bidden, Zijn Woord keert nooit leeg terug:

Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende. (uit Jesaja 55)

Uit Jakobus 4 blijkt duidelijk dat sommigen niets ontvangen, omdat ze niet bidden:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.

Niet bidden betekent dat we niet voldoende op God vertrouwen! Uit Efeziërs 3 wordt duidelijk dat God nog veel meer wil doen dan wij bidden:

Hem nu, Die machtig is meer dan overvloediglijk te doen, boven al wat wij bidden of denken, naar de kracht, die in ons werkt

Daarnaast wil God dat wij bidden! HIJ wil dat we HEM dienen in en met gebed. HIJ wil ons zegenen, we kunnen HEM alles vragen in gebed (uiteraard overeenkomstig Zijn Woord) en het zal geschieden, zoals we in Johannes 14 kunnen lezen:

En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.

Het getuigt van ongeloof hieraan te twijfelen. Door gebed ontstaat een persoonlijke relatie met God. Bidden is niet lastig en moeilijke en veel woorden zijn niet nodig:

Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden. En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden. (uit Matthëus 6)

Samengevat

God wil dat wij bidden om HEM te dienen. HIJ wil dat wij bidden, zodat HIJ ons rijk kan zegenen met gezondheid, welvaart en geluk. God wil dat wij gebed gebruiken in de geestelijke strijd tegen de machten van de tegenstander. God wil dat wij bidden voor niet-gelovigen!

Gods Liefde is het antwoord op ellende en op aanvallen van de tegenstander. En, die Liefde uit zich vaak in gebed! Jezus is daar in Matthëus 5 overduidelijk in:

Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat doen er zoveel.

Tegen honger en ellende in de wereld bv.

Helaas gaan er dagelijks duizenden onder vreselijke pijnen dood aan ziektes en voedselgebrek.

De keiharde alledaagse waarheid is daar overduidelijk in.

HIJ wil dat wij bidden, zodat HIJ ons rijk kan zegenen met gezondheid, welvaart en geluk.

Dat mag hij dan wel eens laten zien...

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dat doen er zoveel.

Tegen honger en ellende in de wereld bv.

Helaas gaan er dagelijks duizenden onder vreselijke pijnen dood aan ziektes en voedselgebrek.

De keiharde alledaagse waarheid is daar overduidelijk in.

HIJ wil dat wij bidden, zodat HIJ ons rijk kan zegenen met gezondheid, welvaart en geluk.

Dat mag hij dan wel eens laten zien...

Het lijkt alsof er gesteld wordt dat als je niet gezond bent en / of arm, dat je dan niet Gods goedkeuring hebt of dat je wellicht te weinig of niet gebeden hebt. Het voorbeeld van Job laat echter zien dat dat niet geval is. Ook iemand die gelovig is en bidt, kan met grote tegenslagen te maken krijgen. Het boek Job laat duidelijk zien dat God hier niet de veroorzaker van is. Ook in Jak.1:13 vinden we de geruststelling dat God ons niet beproeft met kwade dingen. Hij heeft wel een reden om het toe te laten. Maar dat is wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het laten gebeuren van een verkrachting terwijl je het kunt voorkomen is strafbaar. Breder gezegd is het bewust niet helpen van de in nood verkerende medemens op zijn zachts gezegd totaal onacceptabel. Maar God heeft een goede reden. Alleen weet niemand precies die reden. Even kort samengevat.

Interessant vind ik hierin dat de maat die op de medemens wordt genomen, kennelijk niet voor God geldt. Wat slecht is vanuit de mens, wordt goedgepraat in het geval van God, valt me altijd weer op. God staat buiten moreel verwerpelijk gedrag, of Zijn gedrag nu goed of slecht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laten gebeuren van een verkrachting terwijl je het kunt voorkomen is strafbaar. Breder gezegd is het bewust niet helpen van de in nood verkerende medemens op zijn zachts gezegd totaal onacceptabel. Maar God heeft een goede reden. Alleen weet niemand precies die reden. Even kort samengevat.

Interessant vind ik hierin dat de maat die op de medemens wordt genomen, kennelijk niet voor God geldt. Wat slecht is vanuit de mens, wordt goedgepraat in het geval van God, valt me altijd weer op. God staat buiten moreel verwerpelijk gedrag, of Zijn gedrag nu goed of slecht is.

In de Bijbel kunnen we ook de reden terugvinden waarom God de dingen toelaat. Het is ook het boek Job dat veel duidelijk maakt hierover. In Job 1 en 2 lees je namelijk dat de duivel de bewering doet dat God de liefde en aanbidding van Job als het ware heeft gekocht met veel zegeningen. In Job 1:11 uitte de duivel de beschuldiging dat als God Job alles zou afnemen, Job Hem wel zou vervloeken. God was niet van plan zelf ellende over Job te brengen. Maar hij liet wel toe dat de duivel zijn punt maakte. Hoe moest er anders een antwoord komen op deze beschuldiging?

In Job 2:4 uitte Satan deze beschuldiging niet alleen over Job, maar over alle mensen. Een ieder kan dus laten zien dat hij God liefheeft in goede en slechte tijden en dat de duivel dus een leugenaar is.

En op het onderwerp gebed te komen; wat ons ook overkomt, we mogen God altijd vragen om zijn kracht en hij doet de volgende belofte in 1 Kor.10:13.

Bovendien leerde Jezus zijn volgelingen bidden om de komst van Gods Koninkrijk. Als voldoende bewezen is dat de duivel een leugenaar is en wij als mensen onszelf niet kunnen besturen, dan zal Jezus over de aarde gaan regeren en de aarde geven aan mensen die liefde en respect hebben voor God, hun medemens en de aarde. Zie Psalm 37:9-11,29.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw liefhebbende alwetende god heeft dus de keuze moeten maken tussen

- De duivel zijn zin geven en daarmee Job in de ellende storten

- De duivel niet zin geven en daarmee Job behoeden voor alle ellende

En die liefhebbende alwetende god koos voor het eerste. Dat valt toch niet onder ‘ondoorgrondelijke keuzes’ maar onder ‘verkeerde keuzes’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jouw liefhebbende alwetende god heeft dus de keuze moeten maken tussen

- De duivel zijn zin geven en daarmee Job in de ellende storten

- De duivel niet zin geven en daarmee Job behoeden voor alle ellende

En die liefhebbende alwetende god koos voor het eerste. Dat valt toch niet onder ‘ondoorgrondelijke keuzes’ maar onder ‘verkeerde keuzes’.

Ongeldig dilemma. God liet het toe omdat Hij met Job een hoger plan had. Lees het verhaal maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante vraag! Waarom geld de morele maatstaf, waarvan christenen vinden dat die van God komt, niet voor God zelf? Maar dat zal waarschijnlijk wel weer liggen aan het feit dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn!? Voor genocide/volkerenmoord ga je tegenwoordig 40 jaar de bak in. Maar nogmaals, God's wegen zijn ondoorgrondelijk en daar moet je het mee doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jouw liefhebbende alwetende god heeft dus de keuze moeten maken tussen

- De duivel zijn zin geven en daarmee Job in de ellende storten

- De duivel niet zin geven en daarmee Job behoeden voor alle ellende

En die liefhebbende alwetende god koos voor het eerste. Dat valt toch niet onder ‘ondoorgrondelijke keuzes’ maar onder ‘verkeerde keuzes’.

Hoe zou je over God gedacht hebben als intelligente wezens onmiddellijk de mond gesnoerd zouden worden en dat ze geen vrijheid zouden hebben om hun eigen keuzes te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jouw liefhebbende alwetende god heeft dus de keuze moeten maken tussen

- De duivel zijn zin geven en daarmee Job in de ellende storten

- De duivel niet zin geven en daarmee Job behoeden voor alle ellende

En die liefhebbende alwetende god koos voor het eerste. Dat valt toch niet onder ‘ondoorgrondelijke keuzes’ maar onder ‘verkeerde keuzes’.

Hoe zou je over God gedacht hebben als intelligente wezens onmiddellijk de mond gesnoerd zouden worden en dat ze geen vrijheid zouden hebben om hun eigen keuzes te maken?

Precies Sanne. Waarom binden ouders hun kinderen die het verkeerde pad op willen gaan niet gewoon vast? Zou het helpen? Misschien, totdat ze sterk genoeg zijn om hun ouders te weerstaan, zoals een vriendin van mij meemaakte. Zij heeft haar kind los moeten laten, omdat het alleen met geweld was tegen te houden, het wilde met alle geweld het verkeerde pad op. Een ouder kan waarschuwen en vertellen, maar de keuze is aan het kind. Een voorbeeldige opvoeding en alle liefde van de ouders kan niet verhinderen dat een kind kiest voor een afschuwelijk pad. Menige ouder moet daar op die manier achter komen, en begrijpen dan misschien iets meer van God en van wat vrije wil inhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jouw liefhebbende alwetende god heeft dus de keuze moeten maken tussen

- De duivel zijn zin geven en daarmee Job in de ellende storten

- De duivel niet zin geven en daarmee Job behoeden voor alle ellende

En die liefhebbende alwetende god koos voor het eerste. Dat valt toch niet onder ‘ondoorgrondelijke keuzes’ maar onder ‘verkeerde keuzes’.

Ongeldig dilemma. God liet het toe omdat Hij met Job een hoger plan had. Lees het verhaal maar.

Vervang "Job" door "familie van Job" in de opties van DBI en de geldigheid is volledig terug. Lees het verhaal maar eens goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid