Spring naar bijdragen

Het leven van een gelovige


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Mystic

Jakobus 2:18a

Maar...... zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken.

Er is altijd wel iemand die commentaar levert.

Dat was al zo bij de apostel Paulus. Die zegt: "Gij zult dan tot mij zeggen"... [ 1 Kor. 15:35].

Niemand deed dat, want het was een brief, maar hij wist al precies hoe zijn 'publiek' zou reageren.

Als iemand wat zegt, zegt hij altijd "maar".

De zin "gij hebt het geloof, en ik heb de werken" is heel eenvoudig wat de betekenis betreft.

Er wordt verwacht dat men gelooft....EN...daaruit werkt, dus beide.

Ik heb overigens al eerder uitgelegd hoe het e.e.a. in elkaar steekt, dus ga dat niet herhalen.

Kortom: om geloof zichtbaar te maken zijn juist die werken nodig, anders blijkt het nergens uit. Op die manier gaan geloof en werken samen.

Geloof is innerlijk, inwendig, en de werken zijn het uitwendige resultaat ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Waaruit maak jij op dat 'de werken' die Gods Geest door mij heen werkt,ondergeschikt zou vinden aan mijn geloof?

Het lijkt wel of je niet goed WILT begrijpen wat het betekent dat God EN het willen EN het werken in mij zal 'werken' door Zijn Geest.

Ik herhaal dan nog maar eens, dat een wedergeboren kind van God gerechtvaardigd IS uit GELOOF, en NIET door werken.

Verder vind ik het niet van belang inderdaad, na mijn uitleg hierover, nog langer daarop door te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem

Nee, geen herhalingen, maar ik benader steeds een ander aspect in het leven van een gelovige, en dan KAN het wel eens gebeuren, dat het een met het ander in verband staat, zodat het lijkt alsof ik in herhaling val.

Soms is het trouwens nodig dingen te herhalen, wil het uiteindelijk tot ons doordringen wat er nu precies bedoeld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Thorgrem

Nee, geen herhalingen, maar ik benader steeds een ander aspect in het leven van een gelovige, en dan KAN het wel eens gebeuren, dat het een met het ander in verband staat, zodat het lijkt alsof ik in herhaling val.

Soms is het trouwens nodig dingen te herhalen, wil het uiteindelijk tot ons doordringen wat er nu precies bedoeld wordt.

Maar als ik het dan goed begrijp dan is een wedergeboren kind door werken gerechtvaardigd. En niet door geloof?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leven van een gelovige behoort uitsluitend gericht te zijn op de Persoon Christus Jezus.

Mensen zijn geneigd zich vooral te richten op elkaar, en dan vooral op de ander.

Zelfs onder wedergeboren kinderen Gods gebeurt dat [helaas].

Gods tegenstander doet zijn best de gelovige in het algemeen, en de Gemeente van Christus in het bijzonder, te kleineren, en als het kon, te vernietigen, en zover te krijgen dat zij zich niet uitsluitend bezig houden met Christus, met wie zij door geloof verbonden zijn tot EEN Lichaam.

Hem te kennen, in en door Hem te leven, is het enige wat voor God waarde heeft.

Dogma's en plechtigheden, geeft de mens alleen maar een godsdienstig gevoel, en is van generlei waarde voor God.

God ziet niet naar uiterlijke dingen van de mens, maar alleen zij die door geloof met Christus zijn verbonden.

Christus woont door het geloof in onze harten, en wij zijn geworteld en gegrond in de liefde, zodat wij ten volle kunnen begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte is, de liefde van Christus, die elke kennis te boven gaat. [Efeze 3:17-19].

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het leven van een gelovige behoort uitsluitend gericht te zijn op de Persoon Christus Jezus.

Mensen zijn geneigd zich vooral te richten op elkaar, en dan vooral op de ander.

Zelfs onder wedergeboren kinderen Gods gebeurt dat [helaas].

Gods tegenstander doet zijn best de gelovige in het algemeen, en de Gemeente van Christus in het bijzonder, te kleineren, en als het kon, te vernietigen, en zover te krijgen dat zij zich niet uitsluitend bezig houden met Christus, met wie zij door geloof verbonden zijn tot EEN Lichaam.

Hem te kennen, in en door Hem te leven, is het enige wat voor God waarde heeft.

Dogma's en plechtigheden, geeft de mens alleen maar een godsdienstig gevoel, en is van generlei waarde voor God.

God ziet niet naar uiterlijke dingen van de mens, maar alleen zij die door geloof met Christus zijn verbonden.

Christus woont door het geloof in onze harten, en wij zijn geworteld en gegrond in de liefde, zodat wij ten volle kunnen begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte is, de liefde van Christus, die elke kennis te boven gaat. [Efeze 3:17-19].

Uitsluitend gericht op Jezus... Ik denk dat jouw versie van t geloof compleet van de rails is. Ik denk dat je geen flauw benul hebt van het tweede Gebod, dat is als het eerste. Ik denk dat jouw godsbeeld nogal verwrongen is, en je totaal voorbij gaat aan dat God voor ons gestorven is en Hij niets liever wilt dat we allemaal in vrede met elkaar leven. Dat is het Koninkrijk. God kennen is Liefde kennen. Ik vind dat je héél veel over liefde praat maar al je uitspraken op mij nogal kil en liefdeloos overkomen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Je mag vinden wat je wilt, maar in 1 ding heb je gelijk. God wil dat wij, als gelovigen, in vrede met elkaar leven, elkaar aanvaarden in Christus Jezus zoals Hij ONS ook aanvaard heeft.

Jouw oordeel dat mijn versie van het geloof compleet van de rails zou zijn, interesseert me niet. Ik weet dat ik op "het rechte spoor" ben, en dat is voor mijn persoonlijke geloofsleven van belang, niet wat een ander daarvan vindt.

Je kunt uiteraard negatief BLIJVEN reageren, maar dat brengt je nergens, het breekt alleen maar af, en bouwt NIETS op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Wel, ik ben al blij DAT er een handjevol positieve reacties zijn gekomen.

Overigens is het een bijbels feit, dat er altijd maar een minderheid is die het Evangelie van Christus aanneemt. De 'grote massa" wijst het af.

Ik laat het verder aan de Heer Zelf over of ik iets opbouw of niet.

Dat is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen.

Ah... ik zie dat je je eerdere reactie verwijderd hebt.

Enfin, de mijne laat ik staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

Wel, ik ben al blij DAT er een handjevol positieve reacties zijn gekomen.

Overigens is het een bijbels feit, dat er altijd maar een minderheid is die het Evangelie van Christus aanneemt. De 'grote massa" wijst het af.

Ik laat het verder aan de Heer Zelf over of ik iets opbouw of niet.

Dat is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen.

Ah... ik zie dat je je eerdere reactie verwijderd hebt.

Enfin, de mijne laat ik staan.

Begrijp je t dat veel mensen t nogal vervelend vinden dat je t onmogelijk maakt om op normale manier te discussiëren omdat je categorisch weigert een dialoog aan te gaan en een hele reeks dooddoeners klaar hebt liggen ' dat gaat je niets aan'. 'dat interessert me niet', ' dat is tussen mij en de Heer', ' dat is offtopic' envoorts. En veras ons eens en kom eens met wat anders dan een antwoord dat in de lijn van die dooddoeners ligt?

En wat geweldig voor je dat JIJ wel mag oordelen of iemand iets opbouwt of niet, maar ik niet. Je zegt mag alleen de Heer. Wat kunnen we daar uit concluderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Begrijp jij daarentegen dat JIJ oordeelt of IK iets opbouw of niet?

2 Korinthe 2:17 zegt: Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods spreken wij het in Christus".

Veel mensen vinden dat nogal 'vervelend' omdat er niet met Gods Woord valt te sjoemelen.

Ik ben hier niet om mensen "te verrassen" , en het interesseert me evenmin wat mensen van mij denken.

Wat mij beweegt is het Woord van God onvervalst te brengen, en dat vindt men meestal heel vervelend.

Wel, je mag daar uit concluderen wat je zelf wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

Wel, ik ben al blij DAT er een handjevol positieve reacties zijn gekomen.

Overigens is het een bijbels feit, dat er altijd maar een minderheid is die het Evangelie van Christus aanneemt. De 'grote massa" wijst het af.

De meerderheid van de minderheden die zichzelf hebben uitgeroepen tot de 'degene die het ware evangelie van christus hebben aangenomen' beweren tegengewerkt te worden. Dus helaas kitty.
Ik laat het verder aan de Heer Zelf over of ik iets opbouw of niet.

Dat is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen.

Grappig is dat toch altijd, vervolgens zelf wel een oordeel aanmatigen over mensen die jou als enige echte gelovige tegenwerken, terwijl het bij jou iets tussen jou en de heer zelf schijnt te zijn.

Je lijkt een beetje op een dictator die weet wat voor anderen het beste is en vervolgens tegen een ieder ander zegt dat ze hun kop moeten houden anders gaat de kop eraf.

Kortom je bent niet helemaal lekker bij je hoofd, en dat is een mening van iemand die tot een echte gelovige minderheid behoort, dus ik heb gelijk, zeker omdat ik als minderheid nogal wat weerstand ondervind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen enkele gelovige zal ontkennen dat hij niet onder de Wet maar onder de Genade leeft.

Toch, zijn er velen van hen die praktisch TOCH onder de Wet leven.

Het leven van een gelovige is een leven uit Genade.

Paulus zegt dan ook dat wij niet onder de Wet, maar onder de Genade mogen leven.

Hij zegt eveneens: "staat dan in de vrijheid, met welke Christus ons vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen... Christus is u ijdel geworden, die door de Wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de Genade vervallen". [Galaten 5:1-5].

Velen leven met het idee dat zij "hun best moeten doen" om dat leven zoveel mogelijk waar te maken.

Ik geloof dat God niets van ons verwacht dan alleen dat wij geloven dat wij mogen leven uit Genade ALLEEN, en dat Gods Geest dat leven IN ons openbaar maakt.

Ik geloof dan ook dat Wet en Genade nooit kunnen samengaan, want de Wet is, door Mozes gegeven, de Genade en de Waarheid is door Jezus Christus geworden. [Joh. 1:7].

De mens wordt niet gerechtvaardigd uit de werken der Wet, maar de mens wordt gerechtvaardigd "door het geloof van Jezus Christus". [Galaten 2:16].

Galaten leert ons dus dat wij alleen hebben te geloven in Christus om gerechtvaardigd te worden.

Velen houden zich aan de Wet "uit dankbaarheid" , maar Paulus weet dat hij niet "onder de Wet is". Hij is, net als wij, MET Christus gestorven aan het kruis, en daardoor vrij geworden van de Wet, en daarom acht hij rechtvaardigheid, die uit de Wet is, als "schade en drek" om de uitnemendheid van de kennis van Christus Jezus". [Fil. 3:8].

Als wij het leven van Christus leven, dan willen we wat God wil, en "werken" wij wat God in ons werkt. Tegen zodanigen is de Wet niet zegt Galaten 5:23.

De Wet staat vijandig tegenover de Genade.

Wij zouden wandelen in de Geest, en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid. [ 2 Kor. 3:17].

Vrij van de Wet, want zegt Romeinen 6:14: "want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid