Spring naar bijdragen

Het leven van een gelovige


Aanbevolen berichten

Het leven van een gelovige is een geestelijk leven.

We zijn allemaal uit Adam geboren. Hij is onze natuurlijke geboorte, waaruit ons natuurlijk leven voortkomt.

Dit natuurlijke leven, hoe goed en moreel hoogstaand het ook mag zijn, kan God niet behagen.

Toen we tot geloof in Christus kwamen, zijn we in Hem gestorven.

Dit was het begraven van ons oude leven.

We zijn in Hem opgestaan uit de dood en ontvingen nieuw leven.

Nu zijn we niet meer in Adam, maar in Christus.

Dit zijn geestelijke feiten die Gods Geest in ons tot werkelijkheid heeft gemaakt.

Onze opstanding in Christus was onze nieuwe geboorte. We zijn dus door wedergeboorte kinderen van God. Dit is voor eeuwig.

We zijn een nieuwe schepping [ 2 Kor. 5:17].

Gods Geest woont in ons hart en geleid door deze Geest mogen we het nieuwe leven leven.

Dit nieuwe leven kan alleen door Gods Geest in ons geleefd worden.

Gods Geest wil ons door het Woord van God opvoeden, zodat we onze Heer en Heiland meer en beter leren kennen en zodat we mogen weten wat Hem welbehagelijk is.

Het nieuwe leven is geloofsleven, en we mogen dat tot ons eigendom maken wat God ons openbaart in Zijn Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het leven van een gelovige. Ik sta meestal vroeg op, na recentelijk erg gebroken nachten. Dan eten we ontbijt alvorens ik naar mijn werk toe ga. Meestal lunch ik wat achter mijn bureau (niet al te gezond, ik weet het) en hop, weer naar huis. Avondeten en redelijk snel daarna alweer naar bed.

Sorry Thorgrem, ik was je even voor :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan is de vraag of je je ook laat voeden door het Woord van God, naast het nuttigen van het natuurlijke voedsel, wat nodig is om te kunnen leven.

Behoort het geestelijke voedsel voor jou dan ook bij "het leven van een gelovige?".

Interessante topicvraag.

Bij geestelijk voedsel denk ik aan mensen die in de kerk komen en dan ervaren dat ze er niet gevoed worden. Dan denk ik: kan je er ook nog op een andere manier naar kijken. Je komt niet alleen om te halen, maar om te brengen. Het gaat eigenlijk veel meer over samen delen.

Als ik denk aan hoe ik gevoed wordt, dan denk ik aan Jezus' woorden: het is mijn spijs om de wil van de Vader te doen, en: de mens leeft niet alleen van brood, maar van alles wat van God uitgaat. Geloven is doen en door het geloof te leven, groei je in het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Wel, het gaat hier niet over iemands "agenda" in het normale leven, dat is toch wel duidelijk hoop ik.

Het gaat toch om de gemeenschap die wij als gelovigen zouden hebben met de Here Jezus Christus.

De Heer zegt toch: "Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben" [Joh. 6:35].

Geen mens kan zonder eten en drinken, echter de Heer zegt alles te zijn wat de mens absoluut nodig heeft om te leven, en Hij belooft dat alles en nog veel meer te geven door de gemeenschap met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het leven van een gelovige. Ik sta meestal vroeg op, na recentelijk erg gebroken nachten. Dan eten we ontbijt alvorens ik naar mijn werk toe ga. Meestal lunch ik wat achter mijn bureau (niet al te gezond, ik weet het) en hop, weer naar huis. Avondeten en redelijk snel daarna alweer naar bed.

Sorry Thorgrem, ik was je even voor :+

:#

Ja hoor. Maar ik had geen idee wat je met dit topic poogde te bereiken. Je stelde geen vragen, nodigde niet uit tot n reactie, stuurde niet op n bepaalde richting aan dus ik dacht ik vertel n beetje in hoofdlijnen hoe mijn agenda eruit ziet

Het Levende Woord is gelukkig Iets anders dan de dode letter. ;). Dus over tot de orde van de dag maar weer, die je goed beschreef. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Behoort het geestelijke voedsel voor jou dan ook bij "het leven van een gelovige?"

Stel je die vraag (ook) aan jezelf? En zo ja, waar haal je dit voedsel? Zolang je gelooft dat Michael Jezus is, zolang je gelooft in de holle aarde theorie en dergelijke flauwekul, zet ik vraagtekens bij jouw voedsel (dus niet bij jou, om misverstanden te voorkomen, maar bij jouw voedsel!).

Link naar bericht
Deel via andere websites

@gelooft.com

Je vergist je weer eens schromelijk wat de titel van het topic betreft dat ik die zou "halen" uit de studie van Vlichthus.

Maar dat terzijde.

Persoonlijk haal ik dit voedsel uit het Woord van God, zoals ik al aangaf in de aanhef van het topic. Ik geloof dat een kind van God uitsluitend geestelijk gevoed kan worden uit dat Woord, en hoe meer we ons "voeden" MET dat Woord, en ons laten leiden door Gods Geest daarin, hoe meer we Hem leren kennen, en daardoor kunnen groeien naar het zoonschap.

Zonder vast voedsel blijft een gelovige een zuigeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

Wel, het gaat hier niet over iemands "agenda" in het normale leven, dat is toch wel duidelijk hoop ik.

Het gaat toch om de gemeenschap die wij als gelovigen zouden hebben met de Here Jezus Christus.

Jakobus zegt: een geloof zonder werken is een dood geloof. Het geloof bepaalt wel degelijk de agenda in het normale leven.

De Heer zegt toch: "Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben" [Joh. 6:35].

Geen mens kan zonder eten en drinken, echter de Heer zegt alles te zijn wat de mens absoluut nodig heeft om te leven, en Hij belooft dat alles en nog veel meer te geven door de gemeenschap met Hem.

Inderdaad - Jezus is het leven - het is dan ook dat Jezus steeds meer gestalte krijgt in de gelovige. Petrus doet eerst wat hij zelf wil, maar later gaat hij daar waar hij niet wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker geloof ik dat we als gelovigen samen het Lichaam van Christus vormen, en DUS inderdaad ook kunnen leren van elkaar, door o.a. elkaar te bemoedigen en op te bouwen in het "allerheiligst geloof" zoals de apostel Paulus ons voorhoudt.

Wie is "elkaar" ? En, hoe verklaar je dan de enorme verschillen tussen Christenen onderling? En, de vraag m.b.t. profeten laat je liggen. Geloof je dat je door tegenwoordige profeten gevoed kunt worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peter

Petrus is inderdaad pas veranderd nadat hij met de Heilige Geest vervuld was, en zegt niet meer: 'ik, ik wil, ik zal' , zo sprak hij vroeger.

Hij sprak van Jezus, de gekruisigde, opgewekte en ten hemel gevaren Heer.

Hij sprak niet meer van zichzelf, maar van HEM.

Iemand die van zichzelf vervuld is, spreekt ook van zichzelf, maar als de Heilige Geest zijn hart vervult, dan spreekt hij van Hem en van de dingen die God heeft geopenbaard in Zijn Woord.

Ik geloof persoonlijk dat Gods Geest ons volgens de goddelijke gedachten in overeenstemming brengt met Zijn Woord, en wel op zijn innerlijk als zijn uiterlijk leven, op wat hij doet in het werk van de Heer en op de prediking van het Woord.

Voor mij betekent dat alles wat ik doe, of dat nu mijn werk, of mijn huis, of wat dan ook betreft, ik alles onder het 'oog' van de Heer plaats, en er voor zorgt, dat alles Hem geheiligd is, niet alleen voor de Heer, maar ook voor de mensen om mij heen; voor de broeders en zusters in de Heer waar ik mijn geloof mee deel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gelooft.com

Ik bedoel met "elkaar" mijn broeders en zusters in de Heer, waar ik een geestelijke band mee vorm, als Lichaam van Christus Jezus.

Dat is m.i. iets anders dan de band die een mens kan hebben met familie of vrienden, hoewel ik wel degelijk een geestelijke band heb met mijn kinderen/familie die allen de Here Jezus hebben aangenomen in geloof, en ook daaruit leven.

Ik geloof niet dat ik door tegenwoordige profeten gevoed kan worden, omdat ik geloof wat in Hebreeen 1:1 staat, dat God voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken heeft door de profeten, in deze laatste dagen tot ONS spreekt door de Zoon, niet door hedendaagse zichzelf noemende profeten.

Ik ben niet verantwoordelijk voor de 'vele verschillen van christenen onderling'.

Mijn verantwoordelijkheid is te leven UIT het geloof .

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Peter

Petrus is inderdaad pas veranderd nadat hij met de Heilige Geest vervuld was, en zegt niet meer: 'ik, ik wil, ik zal' , zo sprak hij vroeger.

Hij sprak van Jezus, de gekruisigde, opgewekte en ten hemel gevaren Heer.

Hij sprak niet meer van zichzelf, maar van HEM.

Iemand die van zichzelf vervuld is, spreekt ook van zichzelf, maar als de Heilige Geest zijn hart vervult, dan spreekt hij van Hem en van de dingen die God heeft geopenbaard in Zijn Woord.

Ik geloof persoonlijk dat Gods Geest ons volgens de goddelijke gedachten in overeenstemming brengt met Zijn Woord, en wel op zijn innerlijk als zijn uiterlijk leven, op wat hij doet in het werk van de Heer en op de prediking van het Woord.

Voor mij betekent dat alles wat ik doe, of dat nu mijn werk, of mijn huis, of wat dan ook betreft, ik alles onder het 'oog' van de Heer plaats, en er voor zorgt, dat alles Hem geheiligd is, niet alleen voor de Heer, maar ook voor de mensen om mij heen; voor de broeders en zusters in de Heer waar ik mijn geloof mee deel.

soort van trekpop dus.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij is dikwijls de vraag gesteld wat "leven in gemeenschap met God de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus" eigenlijk betekent in het leven van een gelovige.

Mijn antwoord was dan steevast, dat wij met Hem mogen omgaan als een kind met zijn vader, en onze hand in de Zijne leggen in vertrouwen dat Hij voor ons zorgt.

Dat we ons hele leven, met al zijn zorgen mogen toevertrouwen, en in geloof met vrijmoedigheid tot God mogen gaan.

Een van de mooiste voorbeelden in de Bijbel vind ik, dat De Herder VOOR Zijn schapen uitgaat, en zij Hem volgen, hen leidt naar grazige weiden, waar zij volop voedsel ontvangen, en hen weer veilig naar de stal brengt.

Zij luisteren naar Zijn stem, en herkennen dus Zijn stem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mij is dikwijls de vraag gesteld wat "leven in gemeenschap met God de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus" eigenlijk betekent in het leven van een gelovige.

Mijn antwoord was dan steevast, dat wij met Hem mogen omgaan als een kind met zijn vader, en onze hand in de Zijne leggen in vertrouwen dat Hij voor ons zorgt.

Dat we ons hele leven, met al zijn zorgen mogen toevertrouwen, en in geloof met vrijmoedigheid tot God mogen gaan.

Een van de mooiste voorbeelden in de Bijbel vind ik, dat De Herder VOOR Zijn schapen uitgaat, en zij Hem volgen, hen leidt naar grazige weiden, waar zij volop voedsel ontvangen, en hen weer veilig naar de stal brengt.

Zij luisteren naar Zijn stem, en herkennen dus Zijn stem.

Extreem calvinisme dus: een mens is totaal zondig, dan komt ie tot geloof en dan is de mens ineens Heilig. Echter louter door verkiezende genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verkiezende genade bestaat niet. De genade is verschenen aan alle mensen. ( Titusbrief)

Calvinisme is heel iets anders. De term totaal zondig bestaat ook niet. Je zondigt omdat je een zondaar bent en niet andersom. Het enige wat ik herken is dat als een mens tot geloof komt dus hij bekeert zich dan wordt hij van Godswege opnieuw geboren en wat dat wil zeggen lees je in de geschiedenis van Nicodemus.

En dan mag je elke dag feest vieren met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.

"Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem'.

Want buiten de wet om is Gods gerechtigheid openbaar geworden waarvan de wet en de profeten getuigen en wel gerechtigheid Gods door het geloof in/van Jezus Christus. En worden om niet ( gratis) gerechtvaardigd uit Zijn genade door de verlossing in Jezus Christus.

De mens wordt gerechtvaardigd ( geheiligd) door de wet van geloof en niet door de werken van de wet. Dat laatste is pas Calvinisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga je gang, ik ben voor die tijd al minstens 1040 jaar van de aarde weg.

Ik geloof dat ik niet kom in het oordeel, dat leert de Bijbel volgens mij. Ik verschijn voor de Rechterstoel van Christus en niet voor de Grote Witte Troon op de Jongste Dag.

Door het werk van Christus ben ik "alrede" veroordeeld, leert de Schrift.

Geloof zonder werken des geloofs is dood. Zeker. Maar dat zijn niet de werken der wet, zoals zo vaak gedacht. Maar dat zit zo diep in de traditie verweven van de Reformatie en het Calvinisme, daar ga ik niet over in discussie. Laat ze maar net als Martha hard werken, dan schaar ik me bij Maria en ga ik de rust in, zittend aan de voeten van de Heiland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jakobus 2:17

Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.

Het gaat om geloof en daaruit voortkomende werken.

De werken die hier genoemd worden, zijn niet de werken van de gelovigen, maar van het geloof, namelijk "de werken des geloofs".

De werken komen voort uit het geloof, net zo goed als dat wij gerechtvaardigd worden uit geloof [ Rom. 10:6].

Er staat dus niet: "Alzo ook de gelovige, indien hij de werken niet heeft, is bij zichzelven dood"; maar: "Alzo ook het geloof indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood:.

Er staat: "het" en niet "hij".

Het gaat niet om de persoon als zodanig, maar om het geloof.

Geloof is innerlijk, inwendig, en de werken zijn het uitwendige resultaat ervan.

Als die werken er niet zijn, dan kan dat geloof niet aangetoond worden.

Het enige uiterlijke bewijs van geloof is een bepaalde dienovereenkomstige levenswandel en ontwikkeling.

Het is dus niet nodig dat we "lekker tot aan de dag des oordeels door blijven discussieren" over dit onderwerp.

Overigens komt de Gemeente van Christus NIET in het oordeel, maar verschijnt voor de Rechterstoel van Christus.

2 Kor. 5:10

"Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad".

Dit heeft te maken met de praktische levenswandel, en DAT zal geopenbaard worden.

Het heeft met het loon te maken wat wij zullen ontvangen, NIET met oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verkiezende genade bestaat niet. De genade is verschenen aan alle mensen. ( Titusbrief)

Calvinisme is heel iets anders. De term totaal zondig bestaat ook niet. Je zondigt omdat je een zondaar bent en niet andersom. Het enige wat ik herken is dat als een mens tot geloof komt dus hij bekeert zich dan wordt hij van Godswege opnieuw geboren en wat dat wil zeggen lees je in de geschiedenis van Nicodemus.

En dan mag je elke dag feest vieren met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.

"Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem'.

Want buiten de wet om is Gods gerechtigheid openbaar geworden waarvan de wet en de profeten getuigen en wel gerechtigheid Gods door het geloof in/van Jezus Christus. En worden om niet ( gratis) gerechtvaardigd uit Zijn genade door de verlossing in Jezus Christus.

De mens wordt gerechtvaardigd ( geheiligd) door de wet van geloof en niet door de werken van de wet. Dat laatste is pas Calvinisme.

Aan Nicodemus vertelt Jezus dat je wordt wedergeboren door de doop en niet door te geloven hoor;) Dus daarmee klopt de rest van je relaas ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid